Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο

Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
0
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Johann Jacob Ridinger,“The Rule of Death (Ο Κανόνας του Θανάτου)” περ. 1760. Η αξία του υπολογίζεται στα 2,500–3,500$.

"Όλα υποκύπτουν σε μένα" γράφει το λατινικό κείμενο που δείχνει με το βέλος του ο σκελετός στη χαλκογραφία του 18ου αιώνα. Η χαραγμένη από τον Γερμανό χαράκτη Johann Jacob Ridinger εικόνα, είναι ανατριχιαστική. Η φιγούρα του σκελετού που κάθεται με άνεση πάνω σε ένα "βουνό" από όπλα, αυτοκρατορικά στέμματα, παλέτες ζωγράφων, βιβλία και νομίσματα δίνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα: κανείς- όση δύναμη, ταλέντο, ευφυΐα, ή πλούτο και να διαθέτει- δεν μπορεί να ξεφύγει από το θάνατο.

Πρόκειται για τη πρώτη από μία σειρά χαρακτικών του Johann Jacob Ridinger -μέρος μιας πολύ ενδιαφέρουσας συλλογής με τίτλο "Death and Desire: Prints from the Collection of Giancarlo Beltrame"- που δημοπρατήθηκε online από τον οίκο Christie'sΟι συνολικά 54 χαλκογραφίες από τον 15ο ως και τον 20ο αιώνα αποτελούν απεικονίσεις του memento mori  (θυμήσου τον θάνατο) και καταδεικνύουν την ευρωπαϊκή κουλτούρα ως προς τον θάνατο. Ανάμεσα στις χαλκογραφίες υπάρχουν μερικά κομμάτια του Albrecht Dürer (μεταξύ αυτών και το κορυφαίο "The Four Horsemen") καθώς και μερικά ακόμη σπάνια κομμάτια, συμπεριλαμβανομένων και δύο του Edvard Munch. Ο θάνατος πάντως στο μεγάλο μέρος της συλλογής εμφανίζεται ως ο απόλυτος θριαμβευτής.

Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Hans Sebald Beham, “Death and the standing nude Woman” (ο Θάνατος και η Γυμνή Γυναίκα που Στέκεται), έργο του 1547. Αξία: 4,000–6,000$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Edvard Munch, “Harpy” (Άρπυια), έργο του1899. Αξία: 6,000–8,000$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
James Ensor, “Death pursuing a Flock of Humans” (ο Θάνατος Ακολουθεί ένα Κοπάδι Ανθρώπων) έργο του 1896. Αξία: 8,000–12,000$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Alberto Martini, “Morte – La tragedia della forza" (Θάνατος - Η Τραγωδία της Δύναμης), έργο του 1914. Η αξία του υπολογίζεται στα 1,000–1,500$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Edvard Munch, “The Women and the Skeleton” (η Γυναίκα και ο Σκελετός) έργο του 1896. Αξία: 6,000–8,000$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Albrecht Dürer, “Death and the Lansquenet” ( ο Θάνατος και ο μισθοφόρος), έργο του 1510. Περίπου 4,000–6,000$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Agostino Veneziano, “The Carcasse" μεταξύ 1515-25. Η αξία του υπολογίζεται στα: ,000–12,000$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Ανώνυμος Ιταλός καλλιτέχνης, ““Memento mori", περίπου. 1750. Αξία: 600–800$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Monogramist M (Ιταλικής Σχολής),”Death surprising a nude Woman" ( ο Θάνατος αιφνιδιάζει μια Γυμνή Γυναίκα), περίπου 1530-80. Αξία: 8,000–12,000$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
William Hogarth, έργο του 1761. Η αξία του υπολογίζεται στα 600–800$.
Από τον Dürer στον Ensor: Μία συλλογή χαρακτικών που σκυθρωπά μας υπενθυμίζει τον θάνατο Facebook Twitter
Hendrick Goltzius, after Cornelis Cornelisz. Van Haarlem, “The Dragon devouring the Fellows of Cadmus” ( Ο Δράκος καταβροχθίζει τα μέλη του Κάδμου) έργο του 1588. Αξία: 3,500–4,500$.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες, λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες με μια ιστορική έκθεση

Εικαστικά / Λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες που έσπασαν τα όρια

Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες Βρετανίδες καλλιτέχνιδες, με έργα από το 1520 μέχρι το 1920, σε μια ιστορική έκθεση αφιερωμένη σε εκείνες που ξεπέρασαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ