Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΑΛΜΠΡΕΧΤ ΝΤΥΡΕΡ (1471-1528) υπήρξε ένας πολύ σημαντικός καλλιτέχνης που με το ξεχωριστό του έργο συνέβαλε καθοριστικά στη διάδοση των ιδεωδών της Ιταλικής Αναγέννησης. Αν και το έργο του σπάνια έχει βγει έξω από τα σύνορα της Ευρώπης, ο λόγος που μέχρι σήμερα εντυπωσιάζει οφείλεται στις τεχνικές ικανότητες του ίδιου του καλλιτέχνη, οι οποίες στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούν τη τεχνοτροπία sfumato που χρησιμοποιούσαν οι Ιταλοί.

 

Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Albrecht Dürer, “Αριστερή φτερούγα γαλάζιου κορακοειδούς” (ca. 1500), © The ALBERTINA Museum, Vienna

Albrecht Dürer, "Αριστερή φτερούγα γαλάζιου κορακοειδούς" (ca. 1500), © The ALBERTINA Museum, Vienna

Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Albrecht Dürer, “Mικρός λαγός” (1502), © the ALBERTINA Museum, Vienna

Albrecht Dürer, "Mικρός λαγός" (1502), © the ALBERTINA Museum, Vienna

Σήμερα, υπολογίζεται ότι οι πίνακες και τα χαρακτικά του Ντύρερ, τα οποία είναι αρκετά «ευαίσθητα» στο φως, είναι περίπου 1.000, ενώ στο Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης μπορεί κανείς να δει 130 εξ αυτών. Λόγω του ότι τα έργα του καλλιτέχνη σπάνια εκτίθενται σε μεγάλα μουσεία και γκαλερί, το 2003 που το Albertina Museum φιλοξένησε μια αντίστοιχη έκθεση, κατάφερε να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον πάνω από 500.000 επισκεπτών.
Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Albrecht Dürer, “Χέρια σε στάση προσευχής” (1508), © The ALBERTINA Museum, Vienna
Albrecht Dürer "Χέρια σε στάση προσευχής" (1508) © The ALBERTINA Museum, Vienna
Στην παρούσα έκθεση, ο curator Christof Metzger επέλεξε να θέσει κατά βάση στο επίκεντρο τα χαρακτικά του καλλιτέχνη, θέλοντας έτσι να ανατρέψει μια πάγια πεποίθηση που υπάρχει στην ιστορία της τέχνης, ότι δηλαδή τα τελευταία απλώς προηγούνται των πινάκων ζωγραφικής.

Ο Ντύρερ γεννήθηκε το 1471 και πριν ανακαλύψει το φυσικό του ταλέντο για τη ζωγραφική, τη χαρακτική και την υδατογραφία, είχε πρώτα μαθητεύσει ως χρυσοχόος στο πλευρό του πατέρα του. Ασφαλώς, το επάγγελμα αυτό τον επηρέασε ουσιαστικά στο να αναπτύξει μετέπειτα το δικό του, μοναδικό στιλ ζωγραφικής.

Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Albrecht Dürer, “Γυμνή αυτοπροσωπογραφία” (ca. 1499), © Klassik Stiftung Weimar
Albrecht Dürer "Γυμνή αυτοπροσωπογραφία" (ca. 1499) © Klassik Stiftung Weimar

 

 

Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Albrecht Dürer, “Η προσκύνηση των Μάγων” (1504), Gallerie degli Uffizi © Gabinetto Fotografico delle Gallerie degli Uffizi
Στα σχέδιά του, από τα περίτεχνα κύπελλα μέχρι τα εντυπωσιακά συντριβάνια, θαυμάζει κανείς τις μικροσκοπικές λεπτομέρειες και τους ιδιαίτερους διάκοσμους με τον γκροτέσκο χαρακτήρα. Ωστόσο, στην τέχνη του παράλληλα συμβιώνει και μια τεχνική αρτιότητα, η οποία συχνά προβάλλει ένα ενδιαφέρον για τη φύση. Απόδειξη αυτού αποτελεί το έργο "Nude Self-Portrait", το οποίο χρονολογείται περίπου στα 1499.
Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Albrecht Dürer, “Μεγάλο κομμάτι τύρφης” (1503), © The ALBERTINA Museum, Vienna

Albrecht Dürer, "Μεγάλο κομμάτι τύρφης" (1503), © The ALBERTINA Museum, Vienna

 

Info:
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τη Δευτέρα 6 Ιανουαρίου στο Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης.

Με πληροφορίες από Hyperallergic