Μέσα στον ονειρικό, περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή Facebook Twitter
Εμένα με γοητεύει η αισιόδοξη πλευρά της ζωής. © Σοφία Στεβή / Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Φωτ.: Αθανάσιος Γάτος

Μέσα στον περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή

0

Μια τριλογία έργων σε ύφασμα σε υποδέχεται στο ισόγειο της γκαλερί The Breeder. Η έλξη που ασκούν είναι ακατανίκητη, η ανεπαίσθητη κίνησή τους όπως αιωρούνται συντροφεύει την κίνηση του ανθρώπινου σώματος που τα επισκέπτεται. Θα μπορούσαμε να φανταστούμε έτσι έναν χώρο ή ένα τοπίο ονείρων να μας τυλίγει προστατευτικά όταν αρχίζουμε να κατανοούμε τον κόσμο, όπως λέει ο τίτλος της έκθεσης της Σοφίας Στεβή, «When We Start to Understand the World».

Η διαδρομή μέσα στο έργο είναι εντελώς προσωπική, δημιουργεί οικειότητα και περιέργεια, μέσα σε μια παλέτα χρωμάτων που υπάρχουν σε αφθονία αλλά και σε μικρές λεπτομέρειες στη φύση, σε απροσδόκητα ροζ σύννεφα και ζωντανά πράσινα και ουράνια μπλε, σε πορτοκαλί χρώματα ώριμων φρούτων, σε μια Εδέμ ασφάλειας. Αυτός ο κόσμος σε περικυκλώνει με ρευστότητα, μαλακά, σε παρασύρει σε ένα παιχνίδι αισθήσεων, ακούς ξαφνικά τον βόμβο των εντόμων και το θρόισμα του γρασιδιού, τα σχεδόν αθόρυβα βήματα ενός ζώου που στέκει με αινιγματική ησυχία σε μια άκρη συμπληρώνοντας το παζλ ενός ιδιαίτερου, φανταστικού τόπου που περικυκλώνει, χαϊδεύει και απογειώνει σε έναν τόπο αόριστο και γαλήνιο τη γενναία φιγούρα μιας γυναίκας.

«Τα πλάσματα στα έργα της Σοφίας Στεβή κατοικούν σε ένα ουτοπικό περιβάλλον στο οποίο τα φυτά, τα ζώα, οι άνθρωποι, τα έργα τέχνης και οι φανταστικές μορφές, όλα βρίσκουν τη σωστή τους θέση. Είναι θέμα δικαιοσύνης και ισορροπίας» γράφει ο Giacomo Mercuriali στο επιμελητικό σημείωμα της έκθεσης.

Τα πλάσματα στα έργα της Σοφίας Στεβή κατοικούν σε ένα ουτοπικό περιβάλλον στο οποίο τα φυτά, τα ζώα, οι άνθρωποι, τα έργα τέχνης και οι φανταστικές μορφές, όλα βρίσκουν τη σωστή τους θέση. Είναι θέμα δικαιοσύνης και ισορροπίας.

Η Σοφία Στεβή παρουσιάζει μια δουλειά ζωγραφικών έργων σε τελάρο, σχετικά μικρών σε μέγεθος, παράλληλα με το κεντρικό της έργο σε ύφασμα. Η μεγάλη διάσταση προέκυψε όταν ο επιμελητής Κριστιάνο Ραϊμόντι την προέτρεψε να σκεφτεί τα νούφαρα του Μονέ στην οβάλ αίθουσα της Ορανζερί και τον τρόπο με τον οποίο περικλείουν τον θεατή. Με το έργο να δίνει, όπως έλεγε ο Μονέ, την «ψευδαίσθηση ενός ατελείωτου συνόλου, ενός κύματος χωρίς ορίζοντα και χωρίς ακτή», άρχισε να δουλεύει σε πιο μεγάλη διάσταση, χωρίς τελάρα, έχοντας ασπαστεί την ιδέα της αίσθησης ότι μπαίνοντας στον χώρο θα αισθάνεσαι ότι είσαι μέσα στο έργο, κάτι που αλλάζει και την αρχιτεκτονική του χώρου που τα φιλοξενεί.

Η τοποθέτηση στον χώρο θυμίζει συνθήκη θεατρική, ένα σκηνικό ή ένα σπίτι που περιβάλλει τον θεατή και περιέχει την ιδέα και τα στοιχεία της δουλειάς της, ενώ ενεργοποιείται και η εξωτερική πλευρά των ελεύθερων στον χώρο πανό, στην οποία μπορείς να δεις χρώματα και ελάχιστη ζωγραφική. Δουλεύοντας με πολύ υγρή μπογιά, βγαίνει το αποτύπωμα, αφηρημένο και χωρίς πρόθεση, σαν happy accident με τη δική του, ανεξάρτητη από το κεντρικό έργο σημασία, ωστόσο σαν αναπόσπαστο μέρος του.

Μέσα στον ονειρικό, περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή Facebook Twitter
Στα νέα έργα της η γυναικεία φιγούρα είναι στο επίκεντρο. © Σοφία Στεβή / Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Φωτ.: Αθανάσιος Γάτος

«Είναι ένα τρίπτυχο έργων που το ένα δεν είναι συνέχεια του άλλου ζωγραφικά. Βασίζονται σε κάτι μικρά λάδια που είχα κάνει παλιότερα με την ιστορία μιας κοπέλας» λέει. «Στον ένα πίνακα γράφει ένα γράμμα, στον δεύτερο ταξιδεύει και στον τρίτο είναι αγκαλιά με ένα άτομο μέσα στην άνεση ενός σπιτιού, βλέπεις κομμάτια του εσωτερικού του, ένα μέρος ασφαλές και οικείο. Αυτό το σώμα έργων έχει μια έννοια κυκλική, σαν τέλος ή αρχή. Η γυναίκα αιωρείται, υπάρχουν ζώα ή φύση ή θάλασσα και αποφάσισα να χρησιμοποιήσω πολύ χρώμα, αν και μου αρέσει να δουλεύω με μαύρο μελάνι, είναι το υλικό που κατέχω περισσότερο από όλα. Σε αυτήν τη δουλειά δεν υπάρχει καθόλου μελάνι, το αποχωρίστηκα αυτήν τη φορά».

Τη χρονιά που πέρασε, η Σοφία ταξίδεψε για μεγάλο διάστημα στην Ιταλία, σε διάφορα μέρη, βλέποντας καθημερινά σχεδόν έργα της Αναγέννησης. «Αυτό το ταξίδι με πήγε στο παρελθόν, είμαι ζωγράφος και μοιραία με επηρέασε το πάθος, τα μεγάλα σύνολα, οι φιγούρες, η κίνησή τους και τα χρώματα, είδα τους παλιούς δασκάλους και με έναν τρόπο κατάλαβα ότι βλέποντας αυτά τα έργα παίρνεις πάντα κουράγιο να συνεχίσεις και να ερευνήσεις αυτό που σε ενδιαφέρει να κάνεις».

Στα νέα έργα της η γυναικεία φιγούρα είναι στο επίκεντρο, είναι σε φυσικό σχεδόν μέγεθος και ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με την κλίμακα ενός πραγματικού ανθρώπινου σώματος. «Ζωγραφίζω κυρίως τη γυναικεία φιγούρα, με γοητεύει και με χαροποιεί και αυτήν τη φορά ήθελα να τη δείξω ολόκληρη –σε προηγούμενα έργα υπάρχει ως μέρος–, με τη σεξουαλικότητα, τη συναισθηματικότητα και τον ονειρικό κόσμο της. Αυτήν τη φορά βρίσκεται μέσα σε έναν κόσμο που έχω στο μυαλό μου ως πραγματικό, ενεργοποιώντας με την παρουσία της τον κόσμο των αισθήσεων και των απολαύσεων που μας περιβάλλουν. Πιθανώς έχει να κάνει και με μια περίοδο δικής μου ολοκλήρωσης η ανάγκη να δείξω τη γυναίκα σαν ολότητα» λέει.

Μέσα στον ονειρικό περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή Facebook Twitter
Λαγοί, πάπιες, γάτες παίρνουν στη θέση τους στη συγκρότηση ενός σύμπαντος μέσα στο οποίο το υποκείμενο αισθάνεται άνετα, προστατευμένο, μακριά από τη δυσφορία της επαφής με τον έξω κόσμο που φαντάζει τρομακτική. © Σοφία Στεβή / Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Φωτ.: Αθανάσιος Γάτος
Μέσα στον ονειρικό περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή Facebook Twitter
Θα μπορούσαμε να φανταστούμε έτσι έναν χώρο ή ένα τοπίο ονείρων να μας τυλίγει προστατευτικά όταν αρχίζουμε να κατανοούμε τον κόσμο. © Σοφία Στεβή / Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Φωτ.: Αθανάσιος Γάτος

Η δημιουργία αυτού του περιβάλλοντος έρχεται από μια ιδέα για την κατασκευή ενός προσωπικού παραδείσου, στον οποίο για πρώτη φορά πρωταγωνιστούν και τα οικιακά αντικείμενα και τα ζώα. Λαγοί, πάπιες, γάτες παίρνουν τη θέση τους στη συγκρότηση ενός σύμπαντος μέσα στο οποίο το υποκείμενο αισθάνεται άνετα, προστατευμένο, μακριά από τη δυσφορία της επαφής με τον έξω κόσμο που φαντάζει τρομακτική.

«Συμβαίνουν πάρα πολλά αρνητικά πράγματα γύρω μας, ζούμε στην πίεση της κλιματικής αλλαγής, των μεγάλων καταστροφών, δεν ακούς τίποτα καλό. Εμένα με γοητεύει η αισιόδοξη πλευρά της ζωής, κάθε μέρα ξυπνάω με χαμόγελο, δεν μπορώ να σκέφτομαι διαρκώς ότι θα πεθάνω. Επιδιώκω κάθε μέρα να δω κάτι όμορφο, τον ήλιο να κάνει ένα σχήμα στον τοίχο του σπιτιού, ή ένα ασημένιο αστεράκι πεταμένο στον δρόμο. Μου αρέσει να παρατηρώ, και αυτά τα μικρά πράγματα με κάνουν χαρούμενη. Τα μεταφέρω αυτά στη δουλειά μου και στα σχέδια».

Η Σοφία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1982, σε μια καλή, όπως λέει, εποχή και μεγάλωσε όπως οι περισσότεροι της γενιάς της, «χωρίς προβλήματα». «Νομίζαμε κάπως ότι αυτό θα συνεχιστεί για πάντα» λέει. «Θυμάμαι, διάβαζα πολλή λογοτεχνία και όλες αυτές τις περιπέτειες και ένιωθα ότι ήταν βαρετή η ζωή μας, ότι δεν συμβαίνει τίποτα. Όταν ενηλικιωθήκαμε, γκρεμίστηκαν τα πάντα και είμαστε από τότε μια γενιά πολύ ανασφαλής, όχι όπως τα νεότερα άτομα που γεννήθηκαν μέσα στην κρίση. Ζήσαμε και τις δυο όψεις. Έχω αισθανθεί ότι έχω αργήσει να μεγαλώσω».

Μέσα στον ονειρικό περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή Facebook Twitter
Οι αινιγματικές ονειρικές συνθέσεις της, οι γυναίκες και ο κόσμος των ζώων, η ζωηρή παλέτα της φύσης, η δύναμη των συμβόλων, όλα ανοιχτά σε πολλαπλές ερμηνείες, φέρνουν μπροστά μας ένα σύμπαν αβασάνιστο από ενοχές. © Σοφία Στεβή / Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Φωτ.: Αθανάσιος Γάτος

Το όνειρό της ήταν να γίνει αρχαιολόγος. Ηη μητέρα της την απέτρεψε και εκείνη, που αγαπούσε να φτιάχνει εφημερίδες με την ξαδέρφη της ως έφηβη, πέρασε την πόρτα της σχολής Βακαλό, την οποία μέχρι σήμερα θυμάται σαν σπουδαίο σχολείο που έδινε σφαιρική παιδεία στους μαθητές του. Τέλειωσε γραφίστρια, άρχισε να δουλεύει στη διαφήμιση και μετά από μερικά χρόνια κατάλαβε ότι δεν της ταίριαζε. Ήταν η πιο μικρή στην εταιρεία και ο ιδιοκτήτης της, ο Πέτρος Λέων, αποφάσισε να τη βοηθήσει να πραγματοποιήσει το όνειρό της και να πάει στο Λονδίνο, χρηματοδοτώντας τις σπουδές της. Έκανε master στην οπτική επικοινωνία στο St. Martin’s, βιβλιοδεσία, βρήκε μια δική της τεχνική, άρχισε να κάνει βιβλία κενά, γλυπτά στον χώρο, και έζησε σε ένα μοναδικό καλλιτεχνικό περιβάλλον. «Κανένας μας δεν είχε χρήματα, αλλά ζούσα σε ένα περιβάλλον καλλιτεχνικό, μοιραζόμασταν σπίτια, ατελιέ, σαν να βρισκόμασταν σε ένα χωριό καλλιτεχνών.

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Έμαθα τη λειτουργία του συστήματος, ένιωσα ελευθερία και ξέχασα το design, που ήταν το background μου και είναι όμορφο αισθητικά. Θέλησα να αλλάξω τη γλώσσα μου και να καταλάβω τη σημασία της τέχνης». Οι άνθρωποι της τέχνης ήταν αυτοί που την εμψύχωσαν να συνεχίσει και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, το 2013, ξεκίνησε να οργανώνει εκθέσεις σε ένα άδειο διαμέρισμα στην οδό Φωκίδος, ένα πολύ νέο τότε καλλιτεχνικό εγχείρημα. «Ως καλλιτέχνης θεωρώ ότι πρέπει να είσαι με άλλους μαζί και να δημιουργείς σε μια κοινότητα. Όσο μεγαλώνεις, απομακρύνεσαι από αυτή την ιδέα και δίνεις τη θέση σου σε κάποιον επόμενο. Είχα μια βοηθό που είχε έρθει από τη Βιέννη φέτος και αυτό της έλεγα, κάντε πράγματα, ακόμα και αν δεν έχετε κοινές ιδέες για την τέχνη, μπορεί να έχετε για τη ζωή, συνδεθείτε. Όταν επέστρεψα το 2013, η καλλιτεχνική κοινότητα ήταν εντελώς διαφορετική, δεν είχες ελπίδα να πουλήσεις έργα, δεν το σκεφτόσουν καν, αλλά κάναμε διαρκώς εκθέσεις από την ανάγκη να υπάρχουμε και να συνομιλούμε με ομότεχνούς μας. Τώρα έχουμε γίνει μια κανονική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, ο κόσμος πάει στις γκαλερί, υπάρχουν πωλήσεις» λέει.

Μέσα στον ονειρικό περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή Facebook Twitter
Η μεγάλη διάσταση προέκυψε όταν ο επιμελητής Κριστιάνο Ραϊμόντι την προέτρεψε να σκεφτεί τα νούφαρα του Μονέ στην οβάλ αίθουσα της Ορανζερί και τον τρόπο με τον οποίο περικλείουν τον θεατή. © Σοφία Στεβή / Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Φωτ.: Αθανάσιος Γάτος

Μια μεγάλη τοιχογραφία της, το «Κύμα/Γνέψιμο» βρίσκεται στην πλατεία Μαβίλη, μια κυματοειδής μορφή, μια αισθησιακή γυναικεία φιγούρα, μια γυμνή Αφροδίτη με κεφάλι φιδιού, κάτω από έναν μαύρο όγκο που μοιάζει με απειλητικό νέφος ή αγριεμένο κύμα. Είναι μια δουλειά που απηχεί την αμφιθυμία της πόλης. Τα ροζ χρώματα βάζουν την πινελιά αισιοδοξίας και ελπίδας που τη χαρακτηρίζει και την οποία θεωρεί εγγενή στην ανθρώπινη φύση. «Τα τελευταία χρόνια ήταν αρκετά δύσκολα για την ανθρωπότητα, η πανδημία και η κλιματική αλλαγή έχουν κάνει τη ζωή δύσκολη για πολλούς ανθρώπους και αφόρητη για ακόμα περισσότερους. Πρέπει να πάρουμε όλοι σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον του όμορφου πλανήτη μας, αλλά και για εμάς τους ίδιους» λέει.

Όταν τη ρωτώ πώς αισθάνεται μπροστά σε ένα νέο σώμα έργων που θα ανοίξει στο κοινό, μου απαντά ότι αυτό που την απογειώνει είναι, όταν βρίσκεται στο ατελιέ της και δουλεύει ένα έργο, να καταλαβαίνει τη στιγμή που το έχει ολοκληρώσει. «Είναι μια κρίσιμη στιγμή, να καταλαβαίνεις αν έχεις τελειώσει με ένα έργο, αμφιταλαντεύεσαι πολλές φορές, όταν όμως το αισθανθείς, νιώθεις αυτοπεποίθηση και μπορείς να περάσεις στο επόμενο».

Οι αινιγματικές ονειρικές συνθέσεις της, οι γυναίκες και ο κόσμος των ζώων, η ζωηρή παλέτα της φύσης, η δύναμη των συμβόλων, όλα ανοιχτά σε πολλαπλές ερμηνείες, φέρνουν μπροστά μας ένα σύμπαν αβασάνιστο από ενοχές στο οποίο η ρευστότητα συνδέεται με μια ιδέα μόνιμης αισιοδοξίας, εδραιωμένης σε έναν φανταστικό χώρο και χρόνο που διαθλάται και συστέλλεται, ρέοντας, σε μια αέναη αναζήτηση και επιθυμία για ευτυχία.

Μέσα στον ονειρικό περίκλειστο παράδεισο της Σοφίας Στεβή Facebook Twitter
Αυτό που την απογειώνει είναι, όταν βρίσκεται στο ατελιέ της και δουλεύει ένα έργο, να καταλαβαίνει τη στιγμή που το έχει ολοκληρώσει. © Σοφία Στεβή / Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Φωτ.: Αθανάσιος Γάτος

THE BREEDER
Σοφία Στεβή
When We Start to Understand the World
Διάρκεια έκθεσης: 23 Μαρτίου - 29 Απριλίου 2023
Ιάσονος 45, Μεταξουργείο
+30 210 3317527

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άννα Μεντιέτα

Εικαστικά / Η Άννα Μεντιέτα στοιχειώνει τη σύγχρονη τέχνη εδώ και τέσσερις δεκαετίες

Πρωτοπόρος και ανένταχτη, η Κουβανοαμερικανίδα εικαστικός πήδηξε από το παράθυρο το 1985 στα 36 της, μόλις πρόσφατα όμως κατανοήσαμε πόσο ασυνήθιστα προκλητικό για την εποχή της αλλά και διαχρονικό ήταν το έργο της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάουλα Ρέγκο: Μια φεμινίστρια και τα τολμηρά έργα της για τις αμβλώσεις στην Tate Britain

Εικαστικά / Πάουλα Ρέγκο, η εικαστικός που άλλαξε ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε τις γυναίκες

Η βίαιη, άσεμνη, ωμή απεικόνιση των γυναικών στο έργο της έδειχνε τη φυσική και πραγματική θέση των γυναικών σε έναν κόσμο όπου συνήθως απεικονίζεται ο εξιδανικευμένος τύπος της, κυρίαρχος τόσο στο μυαλό όσο και στον τρόπο που την αποδίδουν οι άντρες καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ