Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά Facebook Twitter
Έγχρωμη φωτογραφία με την Ντόρα Τσάτσου και την Κέλλυ Χριστοφορίδη σε πρόβα, χρονολογείται μεταξύ 1951-1959, ευγενική παραχώρηση: Ελληνικό Χορόδραμα

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

0

Στον βιομηχανικό χώρο που στέγαζε το εργοστάσιο ούζου Sans Rival, ο οποίος βρίσκεται στα Καμίνια, σε ένα θραύσμα της βιομηχανικής ιστορίας της Ελλάδας, με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του και τα σημάδια της προηγούμενης ταυτότητάς του να είναι εμφανή στον χώρο, η έκθεση «Ιανός», σε επιμέλεια Σταματίας Δημητρακοπούλου, συνενώνει το έργο των Ραλλούς Μάνου, Sagg Napoli, Ναυσικάς Πάστρα, Γρηγόρη Σεμιτέκολο και Mungo Thomson, δημιουργώντας ένα πλέγμα αναφορών διαφορετικών περιόδων από το 1960 έως σήμερα. Το εργοστάσιο, που ονομάζεται «Kαμίνος 44» και επαναχρησιμοποιήθηκε από τη Molonglo με σκοπό́ να στεγάσει διαφορετικές μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας και παραγωγής, φιλοξενεί αυτή την έκθεση από τις 10 Ιουνίου έως τις 10 Ιουλίου 2025.

Τα έργα της έκθεσης αποκαλύπτουν την οριακή κατάσταση κατά την οποία, με τις λέξεις του Mircea Eliade, ο άνθρωπος ανακαλύπτει συνειδητοποιώντας τη θέση του στο σύμπαν. Οι εικόνες τους εκφράζουν τη διέξοδο από τον κόσμο του νοήματος. Ως δέσμες από πολλαπλές σημασίες, ενεργοποιούν, μιμούνται και επαναλαμβάνουν ατέρμονα αρχέτυπα. Μέσα από το συμβολικό εκφράζουν το υπερβατικό, μέσα από το πρόσωπο προσεγγίζουν το ιερό και μέσα από την ιστορική πραγματικότητα ανοίγονται στον συνεπτυγμένο χρόνο.

Το Ελληνικό Χορόδραμα αποτέλεσε μία από τις πρώτες εκφάνσεις της πνευματικής και καλλιτεχνικής αναγέννησης των δεκαετιών του 1950 και του 1960. Συγκεντρώνοντας κορυφαίους καλλιτέχνες από διαφορετικούς τομείς, χορογράφους, μουσικούς, σκηνογράφους και εικαστικούς, η Ραλλού Μάνου θεμελίωσε ένα δυναμικό κέντρο δημιουργικότητας και συνεργασίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι η έκθεση φέρει ως τίτλο το όνομα του Ιανού, της ρωμαϊκής θεότητας της μετάβασης, του χρόνου και των ορίων, ο οποίος απεικονίζεται με δύο πρόσωπα που κοιτάζουν ταυτόχρονα προς το παρελθόν και προς το μέλλον. Το όνομά του προέρχεται από την ετρουσκική λέξη «janua», δηλαδή «θύρα», και συνδέεται με κάθε είσοδο, έξοδο, αρχή και μετάβαση. Συμβολίζει τη ροή του χρόνου και τη δυαδικότητα της ύπαρξης, αναδεικνύοντας τους μεταιχμιακούς χώρους όπου λαμβάνει χώρα η μεταμόρφωση.

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά Facebook Twitter
Ασπρόμαυρη φωτογραφία με την Ραλλού Μάνου και την Αλέκα Μαζαράκη-Κατσέλη, 1939, ευγενική παραχώρηση: Ελληνικό Χορόδραμα

«Στην έκθεση, η οριακή κατάσταση εκλαμβάνεται ως σύγχρονη συνθήκη. Μέσα από διαδικασίες που ταυτόχρονα μας διαμορφώνουν και μας υπερβαίνουν, εκδηλώνεται σε συνάρτηση με τον Άλλο, το βάθος, το κέντρο και τον χρόνο. Από την πράξη στην επανάληψη, το αυθύπαρκτο συνδιαλέγεται με το παραγόμενο, δημιουργώντας ανοίγματα που προσφέρουν πρόσβαση στην ουσιώδη πραγματικότητα» λέει η Σταματία Δημητρακοπούλου. «Τα έργα τα ενώνει η ιδέα του Ιανού, το βιωμένο παρελθόν, το αβέβαιο μέλλον και ένα παρόν μετέωρο. Όλο αυτό ως σύγχρονη συνθήκη ενώνει αυτούς τους καλλιτέχνες∙ τους ενώνει η οριακή κατάσταση του ανθρώπου σήμερα. Η επιμέλεια βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό σε παράδοξα ή μη αναμενόμενα ταιριάσματα της τέχνης και έτσι δημιουργούνται και οι αφηγήσεις και οι ιστορίες και τα νοήματα. Αυτά έχει ένας επιμελητής στα χέρια του για να αναδείξει ή να καταδείξει ιστορίες. Οπότε, σε αυτή την έκθεση, αυτό συμβαίνει: για να δεις το μέλλον χρειάζεσαι το παρελθόν. Ο Σεμιτέκολο, η Πάστρα, η Ραλλού Μάνου έχουν στιγματίσει το ελληνικό αφήγημα γύρω από τη σύγχρονη τέχνη και για μένα είναι πολύ σημαντικό για να κινηθούμε προς τα εμπρός να έχουμε ισχυρά θεμέλια, γνωρίζοντας ότι υπήρχαν αυτοί οι καλλιτέχνες και τι έχουν κάνει. Και έτσι ερχόμαστε μέχρι το σήμερα, στους σύγχρονους καλλιτέχνες που δεν προσδιορίζονται από μια ιδιότητα. Προκύπτει από αυτή την έκθεση ότι και οι πέντε αυτές προσωπικότητες έχουν πειραματιστεί με πολλά μέσα, αυτό είναι, πιστεύω, το εξαιρετικά ενδιαφέρον σε αυτόν τον διάλογο».

Από τον ρυθμό της Ραλλούς Μάνου στις αναζητήσεις του Mungo Thomson

Στην έκθεση οι φωτογραφίες των χορογραφιών της Ραλλούς Μάνου συνυπάρχουν με τα ζωγραφικά έργα του Γρηγόρη Σεμιτέκολο και τα γλυπτά της Ναυσικάς Πάστρα, φέρνοντας στο προσκήνιο τις καλλιτεχνικές πρακτικές τριών προσωπικοτήτων που καθόρισαν τη σύγχρονη δημιουργία στην Ελλάδα. Με τη σειρά τους δημιουργούν έναν αναπάντεχο διάλογο με τα έργα της 34χρονης Sagg Napoli, που συμπεριλήφθηκε από το «CURA Magazine» στους πιο επιδραστικούς ανθρώπους της γενιάς της, και του Αμερικανού Mungo Thomson που έχει συμμετάσχει στις σημαντικότερες μπιενάλε.

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά Facebook Twitter
Ασπρόμαυρη φωτογραφία από την παράσταση «Πιθοπρακτά», 1967, βασισμένη στη μουσική του Ιάννη Ξενάκη, με τους Ανδρέα Πέρη, Τζίνα Σταράκη και Ναταλία Στεφάνου, ευγενική παραχώρηση: Ελληνικό Χορόδραμα

Συναντάμε ένα κομμάτι του αρχείου της Ραλλούς Μάνου και του Ελληνικού Χοροδράματος, με το εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό που παρατίθεται να συνοδεύεται από τα σχέδια του Γιάννη Μόραλη για τη χορογραφία της Μάνου «Έξι λαϊκές ζωγραφιές», μια άρπα-μουσικό όργανο-χελώνα φιλοτεχνημένη από τον Γιάννη Τσαρούχη για τη δημιουργία της Μάνου «Μαρσύας», τετράδια καλλιγραφίας με σημειώσεις και ένα τετράδιο ανατομίας του ανθρώπινου σώματος.

«Η Ραλλού Μάνου, μέσω του χορού της, ξαναγεννά, καθιερώνει, θα μπορούσαμε να πούμε “καθαγιάζει” το σώμα ως υπέρβαση από τις απλές ζωτικές του λειτουργίες σε εκφραστικό, οργανωμένο και αρμονικό σύνολο μέσα στον χώρο. Ο χορευτής βρίσκεται πάντα στο μέσον, στο κέντρο, απεικονίζοντας με την κίνησή του τον κόσμο του, στον οποίο προσκαλεί και άλλους να μετέχουν. Έτσι δημιουργείται μια συμμετοχή που μπορεί να εξελιχθεί σε ιερή», λέει η Σοφία Μυλωνά, ιδρυτικό μέλος της ΑΜΚΕ Ραλλού Μάνου - Δράσεις Χορού. Η χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα χορού, που θεωρείται σήμερα εθνικός θησαυρός, διαμόρφωσε ένα σύστημα κίνησης που χαρακτηρίζεται από εσωτερικότητα, πειθαρχημένη ελευθερία και έντονη εκφραστική δύναμη. Η θεωρία της βασίζεται σε έναν συνεχή ρυθμό, που δρα σε ψυχολογικό, σωματικό και κοινωνικό επίπεδο και εκφράζεται μέσα από τις αρχές της πτώσης και της επαναφοράς. Μέσα στο αβέβαιο τοπίο της δεκαετίας του 1950, η Ραλλού Μάνου ίδρυσε το Ελληνικό Χορόδραμα, την πρώτη ανεξάρτητη επαγγελματική ομάδα χορού στην Ελλάδα. Το Χορόδραμα αποτέλεσε μία από τις πρώτες εκφάνσεις της πνευματικής και καλλιτεχνικής αναγέννησης των δεκαετιών του 1950 και του 1960. Συγκεντρώνοντας κορυφαίους καλλιτέχνες από διαφορετικούς τομείς, χορογράφους, μουσικούς, σκηνογράφους και εικαστικούς, η Ραλλού Μάνου θεμελίωσε ένα δυναμικό κέντρο δημιουργικότητας και συνεργασίας. Μέσα από μια νέα καλλιτεχνική γλώσσα που συνδύαζε τη νεωτερικότητα με την παράδοση, το έργο της διαμόρφωσε καθοριστικά την ταυτότητα του σύγχρονου ελληνικού χορού.

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά Facebook Twitter
Γρηγόρης Σεμιτέκολο, Χωρίς Τίτλο, 2000-2002, λάδι σε καμβά, 120x80εκ.

Αν θέλει κάποιος να μιλήσει σήμερα για τον Γρηγόρη Σεμιτέκολο, δεν μπορεί παρά να χρησιμοποιήσει τη λέξη πρωτοπορία. Γεννημένος το 1935, μαθητής του Μόραλη, δημιούργησε ένα καλλιτεχνικό σύμπαν στο οποίο κυριαρχούν η ζωγραφική και η performance, μέσα στo οποίο ο ίδιος διερευνά το ψυχολογικό βάθος και την έκφρασή του σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Οι δράσεις του Γρηγόρη Σεμιτέκολο έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η συνεργασία του με τον συνθέτη Γιάννη Χρήστου, με κορυφαίες στιγμές τα «Επίκυκλος» (1968), «Αναπαράσταση ΙΙΙ (Ο Πιανίστας)» (1969), καθώς και το «Κοσμικό Ανατομείο» (1985), ένα από τα σημαντικότερα συμμετοχικά και κοινωνικά δρώμενα που έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα. Στα ζωγραφικά έργα του Γρηγόρη Σεμιτέκολο στην έκθεση απεικονίζονται αντικείμενα-σύμβολα, κτίρια, πόλεις, ορίζοντες από αρχιτεκτονικές δομές. Τα ρεαλιστικά και φουτουριστικά τοπία του μοιάζουν με τον ορίζοντα που αντικρίζει κάποιος όταν φτάσει στην κορυφή ενός απόκοσμου συναισθήματος, αντιμέτωπος με την ίδια την ύπαρξη. Εκεί, το αντικείμενο και η κατασκευή του γίνονται αφηγητές μιας σιωπηλής ανθρώπινης κατάστασης.

Η γλυπτική της, γεννημένης το 1921, Ναυσικάς Πάστρα χαρακτηρίζεται από διερεύνηση της ισορροπίας, των χωρικών σχέσεων και των εσωτερικών δομών που καθορίζουν την κίνηση. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στη Βιέννη, ανέπτυξε μια προσέγγιση που συνδυάζει τη μαθηματική ακρίβεια με την οργανική κατανόηση της μορφής. Στο έργο της, η ανθρώπινη φιγούρα εκλαμβάνεται σαν ένα σύστημα διασταυρούμενων δυνάμεων και αξόνων ισορροπίας. Σμιλεύοντας τη μάζα χαράσσει την ίδια την κίνηση, αποκαλύπτοντας τις υποκείμενες εντάσεις που ορίζουν την ύπαρξη της ύλης στον χώρο. Στην έκθεση συναντάμε εκτός από γλυπτά της και σχέδια με μελάνι σε χαρτί.

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά Facebook Twitter
Ναυσικά Πάστρα, «Σύνεκτρον - Τετράγωνο - Κύκλος», σειρά Αναλογικά 1, 1968-1976, duraluminium, 81×81×19,5εκ, Ministère de la Culture, France - Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα, συλλογή Μανώλη Μαυρομμάτη, με την ευγενική μεσολάβηση των Kalfayan Galleries

Η Ναυσικά Πάστρα διερευνά τη διαρκή μεταβλητότητα των χωρικών σχέσεων, όπου τα γλυπτικά στοιχεία δεν είναι στατικά, αλλά βρίσκονται σε συνεχή κατάσταση μεταμόρφωσης. Τα έργα της αρθρώνουν έναν μεταιχμιακό χώρο, όπου η σταθερότητα είναι στιγμιαία και η μορφή αποτελεί διαδικασία εν εξελίξει. Όπως ο Ιανός συμβολίζει το όριο μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος, έτσι και τα γλυπτά της διερευνούν τις τομές μεταξύ παρουσίας και απουσίας, υλικότητας και κενού, ακινησίας και κίνησης.

Η αθλήτρια ολυμπιακής τοξοβολίας Sagg Napoli, μια καλλιτέχνιδα με πολυδιάστατη πρακτική, στην οποία το ανθρώπινο σώμα λειτουργεί ως εργαλείο εσωτερικής εστίασης και διάρρηξης των ορίων, στην έκθεση «Ιανός» παρουσιάζει μια νέα εγκατάσταση βασισμένη στους στόχους της αγωνιστικής της περιόδου, προσκαλώντας τον θεατή σε έναν διάλογο με τις πρακτικές και τα σύμβολα του αθλήματος. Οι στόχοι εκτίθενται στον τοίχο σε διαφορετικά ύψη, αντανακλώντας τα επίπεδα σκορ. Για την έκθεση δημιούργησε μια εγκατάσταση με σημειώσεις στην επιφάνεια των στόχων, την οποία δούλεψε κατά την παραμονή της στην Αθήνα, καθώς και μεταλλικές φράσεις, που λειτουργούν ως αποσπάσματα ενός προσωπικού ημερολογίου: καταγράφουν όχι μόνο την απαιτούμενη πειθαρχία της διαδικασίας, αλλά και το φάσμα των ψυχικών και σωματικών διακυμάνσεων, της έντασης και την εύθραυστη ισορροπία που τη συνοδεύει. Η Sagg Napoli μεταμορφώνει τον στόχο της τοξοβολίας σε σύγχρονο μάνταλα. Όπως το αρχαίο σύμβολο με τους ομόκεντρους κύκλους λειτουργεί ως εργαλείο πνευματικής συγκέντρωσης και προστασίας, έτσι και ο στόχος αποκτά μια διττή λειτουργία: γίνεται ταυτόχρονα μέσο εστίασης και χώρος που περιχαρακώνει την ίδια την πράξη της στόχευσης. Η καλλιτέχνις δεν διαλογίζεται μπροστά στον στόχο, τον σημαδεύει. Με μια κίνηση που συμπυκνώνει τη συγκέντρωση και την υπέρβαση, το βέλος της διαπερνά το κέντρο του νοήματος.

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά Facebook Twitter
Mungo Thomson, Volume 6. The Working End, 2021-2022, βίντεο 4K με ήχο, 4:51 λεπτά, μουσική: Pauline Oliveros, “Single Stroke Roll Meditation” (1974), PoPandMoM Publications, όλα τα δικαιώματα διατηρούνται, έκδοση 1 από 5, 2AP, © Mungo Thomson. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Karma

Το έργο του Mungo Thomson εξετάζει την αλληλεπίδραση μεταξύ χρόνου, μνήμης και μαζικής κουλτούρας. Η σειρά βίντεο «Time Life», η οποία χωρίζεται σε κεφάλαια (volumes), διερευνά τις συνδέσεις ανάμεσα σε πολιτισμικά αρχεία, ανθρώπινη αντίληψη και τεχνολογικές διαδικασίες. Στην έκθεση προβάλλονται επτά stop-motion βίντεο υψηλής ανάλυσης, με ρυθμό οκτώ καρέ ανά δευτερόλεπτο. Το «Time Life» είναι αποτέλεσμα δεκαετούς σχολαστικής διαδικασίας, κατά την οποία φωτογραφήθηκαν χιλιάδες εικόνες από βιβλία, καταλόγους και εγχειρίδια, οι οποίες στη συνέχεια συγχρονίστηκαν με ειδικά διαμορφωμένες και πρωτότυπα συντεθειμένες μουσικές επενδύσεις. Η εμπειρία της θέασης του «Time Life» χαρακτηρίζεται από ένταση. Το έργο τοποθετεί τον θεατή στο επίκεντρο του χιασμού ανάμεσα στο υλικό και το άυλο, το αναλογικό και το στιγμιαίο, το ψηφιακό και το αιώνιο. Μέσα από τη διαδικασία της ψηφιοποίησης και της αρχειοθέτησης αποτυπώνεται μια χρονική αναδίπλωση, στην οποία πολλαπλά επίπεδα δημιουργούν ένα συμπυκνωμένο αρχείο βιωμένων εμπειριών, προβαλλόμενο στον δυναμικό χώρο του παρόντος.

Η έκθεση «Ιανός» με έργα των Ραλλούς Μάνου, Sagg Napoli, Ναυσικάς Πάστρα, Γρηγόρη Σεμιτέκολο, Mungo Thomson, σε επιμέλεια Σταματίας Δημητρακοπούλου στον χώρο «Καμίνoς 44», (Χρυσοστόμου Σμύρνης 44 στον Πειραιά) θα διαρκέσει από τις 10 Ιουνίου έως τις 10 Ιουλίου 2025, 5-9 μ.μ. ή κατόπιν ραντεβού.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όταν η πυρκαγιά στην Όπερα του Καΐρου ματαίωσε τις παραστάσεις του Ελληνικού Χοροδράματος

Retronaut / Όταν η πυρκαγιά στην Όπερα του Καΐρου ματαίωσε τις παραστάσεις του Ελληνικού Χοροδράματος

Το εικοσιτετραμελές Συγκρότημα Ελληνικού Χοροδράματος της Ραλλούς Μάνου είχε φτάσει στο Κάιρο για προγραμματισμένες παραστάσεις, όμως λίγο πριν από την πρεμιέρα της 28ης Οκτωβρίου 1971 μια πυρκαγιά κατέστρεψε το ιστορικό κτίριο.
ΧΡΙΣΤΟΣ Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ