Η «Γυναίκα που ταξιδεύει» της Λιουμπόβ Ποπόβα στο MOMus - Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη

Η «Γυναίκα που ταξιδεύει» της Λιουμπόβ Ποπόβα στο MOMus - Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Γυναίκα που Ταξιδεύει, 1915. Λάδι σε μουσαμά, 158,5 х 123 εκ. MOMus-Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
0

Η Λιουμπόβ Ποπόβα ήταν η αγαπημένη ζωγράφος του συλλέκτη Γιώργου Κωστάκη. Παρότι δεν την είχε γνωρίσει, γιατί πέθανε σε νεαρή ηλικία το 1924, την αποκαλούσε χαϊδευτικά με το μικρό της όνομα, «Λιούμποτσκα». Η Ποπόβα θεωρείται σήμερα από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της περιόδου της ρωσικής πρωτοπορίας και μία από τις μεγαλύτερες καλλιτέχνιδες του 20ού αιώνα, καθώς δεν περιορίστηκε μόνο στη ζωγραφική αλλά επέκτεινε τη δραστηριότητά της στην τέχνη της παραγωγής, έκανε μοναδικά γραφιστικά σχέδια, δούλεψε για το θέατρο, σχεδίασε υφάσματα και ρούχα και, κυρίως, ποτέ δεν έπαψε να πειραματίζεται.

Το έργο της άργησε να αναγνωριστεί. Το 1977, όταν η επιτροπή του σοβιετικού υπουργείου Πολιτισμού αποφάσιζε ποια έργα της συλλογής θα άφηνε ο Κωστάκης στη Μόσχα, κανείς δεν επέμεινε ιδιαίτερα για την Ποπόβα, εκτός από τον ίδιο τον συλλέκτη, που ήθελε να αφήσει στην Πινακοθήκη Τρετιακόφ ορισμένα από τα έργα της. Για τα περισσότερα πήρε άδεια εξαγωγής και τα έφερε μαζί του φεύγοντας. Έτσι, σήμερα το MOMus - Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην πλεονεκτική θέση να κατέχει τον μεγαλύτερο αριθμό έργων της Λιουμπόβ Ποπόβα από οποιοδήποτε άλλο μουσείο. Έργα που διατρέχουν όλη τη διαδρομή της στην τέχνη από τις αρχές του 20ού αιώνα ως το 1924.

Με τη βοήθεια επαναλαμβανόμενων μοτίβων και δυναμικών μορφών εισάγει στην επιφάνεια του πίνακα μεμονωμένα γράμματα, σαν να μεταφέρει αναπαραστατικά τον ήχο της κίνησης, και οι επιφάνειες γίνονται λιγότερο στατικές. Ο όρος «κυβοφουτουρισμός» εξαπλώνεται γρήγορα στη Ρωσία και αποτελεί το λάβαρο ενός ολόκληρου καλλιτεχνικού κινήματος. 

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες περιόδους της Ποπόβα, που καθόρισαν το έργο της, ήταν η δίχρονη παραμονή της στο Παρίσι, όπου ταξίδεψε το 1912 για να σπουδάσει τον κυβισμό. Tην ίδια εποχή σπούδαζαν μαζί της στο Παρίσι τρεις Ρωσίδες φίλες της, οι ζωγράφοι Ναντιέζντα Ουνταλτσόβα και Βέρα Πέστελ και η γλύπτρια Βέρα Μούχινα. Μαζί τους ήταν και ο ιστορικός τέχνης Μπορίς Τερνοβέτς, ο οποίος έγραψε: «Όποιος δεν έζησε στο Παρίσι τα χρόνια πριν από τον πόλεμο, δεν μπορεί να φανταστεί την εικόνα της απαράμιλλης αυτής πόλης με τη λεπταίσθητη, εκστατική της ατμόσφαιρα, την εμπλουτισμένη με τα διασταυρούμενα πνευματικά ρεύματα και ταυτόχρονα με μια γοητευτική ελαφρότητα, με μια ανέμελη ευθυμία της ζωής…».

Στο Παρίσι, οι δάσκαλοι της σχολής «Λα Παλέτ» διακήρυτταν τις ιδέες και τις μεθόδους του κυβισμού. Οι Μετσενζέ, Λε Φοκονιέ και Ντινουαγιέ ντε Σεγκονζάκ μιλούσαν για τεχνικές λύσεις όσον αφορά τον χώρο, το χρώμα, την υφή, την πινελιά και το κολάζ, τη δυναμική των μορφών. Η Ποπόβα έγινε ενεργή κοινωνός μιας καλλιτεχνικής δημιουργίας που δεν προέκυπτε από το περιεχόμενο αλλά πρωτίστως επιδίωκε την τελειότητα της σύνθεσης, δεν πήγαζε από τις φιλοσοφικές θεωρίες αλλά βασιζόταν άμεσα στην εφαρμογή της τεχνικής μεθόδου, θεμέλια της οποίας ήταν το χρώμα, η γραμμή, το φως και ο όγκος. Ο κυβισμός φάνταζε στα μάτια της νεαρής Λιουμπόβ σαν το ύψιστο στάδιο στην εξέλιξη της ζωγραφικής.

Η Ποπόβα, προφανώς, γνώριζε και τους φουτουριστές, καθώς καταλάμβαναν μία από τις πιο κεντρικές θέσεις στην καλλιτεχνική σκηνή του Παρισιού. Απελευθερωμένη από τον διδακτισμό της σχολής «Λα Παλέτ» και από τις διαμάχες μεταξύ των κυβιστών και των φουτουριστών, η Ποπόβα, με την αναγκαστική επιστροφή της στη Μόσχα το 1914, όταν ξέσπασε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, στρέφεται και στον φουτουρισμό και μεθοδικά πια προσπαθεί να ενώσει τις αρχές του κυβισμού και του φουτουρισμού. Προσπαθεί να απεικονίσει στα έργα της την αίσθηση της ταχύτητας και του χρόνου.

Η «Γυναίκα που ταξιδεύει» της Λιουμπόβ Ποπόβα στο MOMus - Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη Facebook Twitter
Στο Παρίσι η Ποπόβα έγινε ενεργή κοινωνός μιας καλλιτεχνικής δημιουργίας που δεν προέκυπτε από το περιεχόμενο αλλά πρωτίστως επιδίωκε την τελειότητα της σύνθεσης, δεν πήγαζε από τις φιλοσοφικές θεωρίες αλλά βασιζόταν άμεσα στην εφαρμογή της τεχνικής μεθόδου, θεμέλια της οποίας ήταν το χρώμα, η γραμμή, το φως και ο όγκος. Ο κυβισμός φάνταζε στα μάτια της νεαρής Λιουμπόβ σαν το ύψιστο στάδιο στην εξέλιξη της ζωγραφικής.
 

Με τη βοήθεια επαναλαμβανόμενων μοτίβων και δυναμικών μορφών εισάγει στην επιφάνεια του πίνακα μεμονωμένα γράμματα, σαν να μεταφέρει αναπαραστατικά τον ήχο της κίνησης, και οι επιφάνειες γίνονται λιγότερο στατικές. Ο όρος «κυβοφουτουρισμός» εξαπλώνεται γρήγορα στη Ρωσία και αποτελεί το λάβαρο ενός ολόκληρου καλλιτεχνικού κινήματος.

O πίνακας με τίτλο «Γυναίκα που ταξιδεύει» είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της κυβοφουτουριστικής περιόδου της Ποπόβα αλλά και ένα από τα σημαντικότερα έργα διεθνώς για τις τεχνικές εξέλιξης του κυβισμού που εφαρμόζει. Στη Συλλογή Κωστάκη, στο MOMus, φυλάσσεται σήμερα ο γνωστός αυτός, μεγάλων διαστάσεων πίνακας (λάδι σε μουσαμά, 158,5 x 123 εκ.). Με τον ίδιο τίτλο υπάρχει και ένας πίνακας που βρίσκεται στη συλλογή του Μουσείου Norton Simon στην Πασαντίνα της Καλιφόρνιας και προέρχεται επίσης από τη Συλλογή Κωστάκη.

Ο διακεκριμένος μελετητής της ρωσικής πρωτοπορίας, Ανατόλι Στριγκαλιόφ, υποστηρίζει ότι το έργο που παρουσιάστηκε στην «0,10» με τον τίτλο «Γυναίκα που ταξιδεύει» είναι αυτό της συλλογής του Μουσείου Norton Simon επειδή αναπαριστά με μεγαλύτερη σαφήνεια μια γυναικεία μορφή που είναι καθισμένη σε κουπέ τρένου και κρατά ομπρέλα. Ο Στριγκαλιόφ προτείνει νέα ονομασία στο έργο της Συλλογής Κωστάκη στη Θεσσαλονίκη, τιτλοφορώντας το «Άντρας που ταξιδεύει», επειδή υπάρχουν κυρίως στοιχεία αντρικής φιγούρας (π.χ. φράκο, καπέλο) και όχι γυναικείας.

  

Το έργο με τίτλο «Γυναίκα που ταξιδεύει» από τη Συλλογή Κωστάκη στο MOMus της Θεσσαλονίκης συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί πρόκειται για ένα απολύτως συνθετικό έργο που περικλείει λεπτομέρειες, στοιχεία και πειραματικές φόρμες. Στο πίσω μέρος του μουσαμά αναγράφεται ο τίτλος στα ρωσικά: «Puteshesvennitsa» (Γυναίκα που ταξιδεύει).

Υπάρχει, ωστόσο, ένα ενδιαφέρον στοιχείο που δίνει λύση στο ζήτημα των δύο «Γυναικών που ταξιδεύουν». Στον κατάλογο της μεταθανάτιας έκθεσης της Ποπόβα που έγινε στη Μόσχα το 1924 αναφέρεται ότι παρουσιάζεται το έργο «Γυναίκα που ταξιδεύει (δεύτερη παραλλαγή)». Στις φωτογραφίες που έχουν σωθεί από εκείνη την έκθεση βλέπουμε να εικονίζεται καθαρά στον τοίχο το έργο που σήμερα βρίσκεται στη Συλλογή Norton Simon. Έτσι, μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο πίνακας της συλλογής Norton Simon είναι η «δεύτερη παραλλαγή» της «Γυναίκας που ταξιδεύει», ενώ ο ομώνυμος πίνακας της Συλλογής Κωστάκη του MOMus είναι η πρώτη.

Ο πίνακας αυτός έχει επισημανθεί επανειλημμένως στη διεθνή βιβλιογραφία, ενώ υπάρχει μια άποψη ότι πρόκειται για αυτοβιογραφικό έργο που αναπαριστά τις αναμνήσεις της καλλιτέχνιδος από τα ταξίδια της στην Ευρώπη την περίοδο 1912-14. 

Το MOMus - Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη

Το MOMus - Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη (πρώην Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) έχει ως αρμοδιότητά του τη συντήρηση, μελέτη, ανάδειξη και προβολή των εικαστικών, ως επί το πλείστον, επιτευγμάτων της μοντέρνας τέχνης και ιδίως της διεθνούς σπουδαιότητας Συλλογής Κωστάκη με έργα της ρωσικής πρωτοπορίας (1900-1930), καθώς και έργων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών τα οποία συγκαταλέγονται στην αισθητική περίοδο του μοντερνισμού. Βασικοί άξονες του μουσείου είναι επίσης η εκπαίδευση του κοινού, η παραγωγή επιστημονικών εκδόσεων, η κινητικότητα των έργων των συλλογών του και η εξωστρέφειά του με συνεργασίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό με άλλα ιδρύματα και μουσεία. Το μουσείο υποστηρίζει ενεργά την έρευνα και υποδέχεται επιστήμονες και φοιτητές που έχουν ως αντικείμενο τη μελέτη της ρωσικής πρωτοπορίας.

Επιμέλεια: Χρήστος Παρίδης

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ