Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Το έργο της είναι ξεχωριστό και ανατρέπει διαρκώς τις παραδοσιακές έννοιες του φύλου, της σεξουαλικότητας και της ταυτότητας.
0

ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ 35 ΧΡΟΝΙΑ από τότε που η Σάρα Λούκας συμμετείχε στη θρυλική πλέον ομαδική έκθεση «Freeze» (1988), που διοργάνωσε ο Ντέμιεν Χιρστ στο Surrey Docks του Λονδίνου.

Τότε ήταν μέλος της ομάδας Young British Artists, που άρχισε να εκθέτει μαζί στο Λονδίνο στα τέλη της δεκαετίας του 1980 ξεσηκώνοντας θύελλα στον κόσμο της τέχνης. Σήμερα, η Σάρα Λούκας είναι από τους καλλιτέχνες με τη μεγαλύτερη επιρροή στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Ντέμιεν Χιρστ δηλώνει ότι τη λατρεύει και θεωρείται ο μεγαλύτερος συλλέκτης των έργων της. «Ο κόσμος της Λούκας ήταν ο πιο άγριος από όλων των Νέων Βρετανών Καλλιτεχνών, έκανε σκληρά πάρτι και τέχνη που ήταν προκλητική και μερικές φορές πραγματικά σοκαριστική», έγραφε το 2011 στην «Guardian» η Aida Edemariam.

Η Λούκας εμπνέεται πάντα από τα άκρα. Από τα χέρια και τα πόδια και το στήθος και τους φαλλούς που συμπλέκονται για να μετατρέψουν την απελπισία σε μια εκθαμβωτική γιορτή της πολύμορφης σεξουαλικότητας.

Όταν η Λούκας εισέβαλε το 1990 στον κόσμο της τέχνης, χρησιμοποίησε τα ταμπλόιντ της βρετανικής δημοσιογραφίας (που ήταν στα «καλύτερά τους» και πιο κίτρινα από ποτέ) σε απρόσμενα κολάζ, αλλά και υλικά όπως έπιπλα, ρούχα, τρόφιμα, τσιγάρα, λαχανικά, σάπια κρέατα και κάλτσες, σε αποπροσανατολιστικά, συγκρουσιακά ταμπλό που αμφισβητούσαν με τόλμη τους κοινωνικούς κανόνες.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Sarah Lucas, Fat, Forty and Flab-ulous, 1990. Collection Museum of Contemporary Art Chicago, Gift of the D.Daskalopoulos Collection donated jointly to the Museum of Contemporary Art Chicago and the Solomon R. Guggenheim Museum, 2022. Courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London © Sarah Lucas

Ήταν επηρεασμένη από το έργο της Αμερικανίδας φεμινίστριας Andrea Dworkin, όταν έκανε τις ζοφερά χιουμοριστικές συνθέσεις της. Για παράδειγμα, για το έργο «Bitch», το 1995, τέντωσε ένα λευκό μπλουζάκι πάνω από ένα τραπέζι σε μια προσομοίωση ενός λυγισμένου σώματος, με δύο πεπόνια να κρέμονται από το σημείο όπου θα ήταν το στήθος. Προσωπικά αντικείμενα λαμπερά και άθλια, λεκάνες τουαλέτας που παραπέμπουν στον Ντισάν, το ανθρώπινο σώμα και ανθρωπόμορφες μορφές επανέρχονται σε όλα τα έργα της και συχνά εμφανίζονται ερωτικά, χιουμοριστικά, κατακερματισμένα ή αναδιαμορφωμένα σε μια φανταστική ανατομία της επιθυμίας.

Ένα από τα πιο διάσημα έργα της είναι το «Δύο τηγανητά αυγά και ένα κεμπάπ» του 1992. Τα αντικείμενα είναι τοποθετημένα σε ένα ξύλινο τραπέζι έτσι ώστε να σχηματίζουν μια γυναίκα, η οποία διατίθεται ως κάτι φθηνό και διαθέσιμο όπως το fast food ή ως μια παρωδία της νεκρής φύσης. Το έργο έχει συγκριθεί εννοιολογικά με το εμβληματικό έργο της φεμινίστριας Τζούντι Σικάγο, «The Dinner Party».

Οι φιγούρες της είναι συνήθως ακέφαλες. Υπάρχει μόνο ένα πρόσωπο, αυτό του καλλιτέχνη, του εαυτού της, πανταχού παρόν μέσα σε μια σειρά συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες από τη δεκαετία του ’90. Φιγούρα ανδρόγυνη, ασυμβίβαστη, σκληρή, δαγκώνει μια μπανάνα, απλώνεται χαμογελαστή σε μια καρέκλα με δύο τηγανητά αυγά στο στήθος της, σκύβει σε ένα κάθισμα τουαλέτας χωρίς εσώρουχα, με ένα τσιγάρο στο δεξί της χέρι. Είναι αδύνατο να κοιτάξει κανείς αυτές τις εικόνες και να μην αναρωτηθεί ποια είναι, πώς έμαθε να φορτίζει με δύναμη τέτοια ευτελή υλικά και τον εαυτό της.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Φιγούρα ανδρόγυνη, ασυμβίβαστη, σκληρή, δαγκώνει μια μπανάνα, απλώνεται χαμογελαστή σε μια καρέκλα με δύο τηγανητά αυγά στο στήθος της, σκύβει σε ένα κάθισμα τουαλέτας χωρίς εσώρουχα, με ένα τσιγάρο στο δεξί της χέρι.

Η Λούκας εμπνέεται πάντα από τα άκρα. Από τα χέρια και τα πόδια και το στήθος και τους φαλλούς που συμπλέκονται για να μετατρέψουν την απελπισία σε μια εκθαμβωτική γιορτή της πολύμορφης σεξουαλικότητας, σε μια διαρκή προβοκάτσια, σε άτονες και μακρόστενες φιγούρες που αποκαλεί «Bunnies» και που το 1997 παρουσιάστηκαν στην έκθεση-ορόσημο «Sensation» της Royal Academy of Art. Δεν σταμάτησε ποτέ να προκαλεί με τη «φεμινιστική» της ατζέντα, τη προκλητική σωματικότητα και το πνευματώδες έργο της.

Η χιουμοριστική αφήγηση, η έλλειψη σύνδεσης με την ηθική, η σχεδόν απούσα σεξουαλικότητα κάνει τα έργα της δυνατά. Υπάρχει η εξής αντίφαση: τα έργα της δεν σχολιάζουν απροκάλυπτα αλλά με κρυπτικό τρόπο τον σεξισμό, ωστόσο καταφέρνει να τον κάνει ολοφάνερο. Μακριά από καταναγκαστικές φλυαρίες ή αυτόματες απεικονίσεις, φανερώνουν μια συνειδητή λαχτάρα για μια προσωπική αίσθηση ευτυχίας. «Δεν προσπαθώ να λύσω το πρόβλημα. Εξερευνώ το ηθικό δίλημμα ενσωματώνοντάς το» λέει η ίδια.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Για το έργο "Bitch", το 1995, τέντωσε ένα λευκό μπλουζάκι πάνω από ένα τραπέζι σε μια προσομοίωση ενός λυγισμένου σώματος, με δύο πεπόνια να κρέμονται από το σημείο όπου θα ήταν το στήθος.

Η Tate Britain παρουσιάζει στην έκθεση «Happy Gas», που θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2024, μια τρυφερή και γενναία εξερεύνηση του έργου της Βρετανίδας εικαστικού «για το τι μας κάνει ανθρώπους». Παρουσιάζει τη Λούκας ως μια από τις κορυφαίες προσωπικότητες της γενιάς της, διεθνώς γνωστή για το τολμηρό και ασεβές έργο της, που συχνά εξερευνά το ανθρώπινο σώμα, τη θνητότητα και τις πολύ βρετανικές εμπειρίες του σεξ, της τάξης και του φύλου. Η έκθεση συγκεντρώνει περισσότερα από 75 έργα που καλύπτουν τέσσερις δεκαετίες, από πρωτοποριακά πρώιμα γλυπτά και φωτογραφίες της μέχρι ολοκαίνουργια έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Sarah Lucas, Bunny, 1997. Private collection. Courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London © Sarah Lucas

Η Λούκας μεταφέρει την καλλιτεχνική της δύναμη στο υλικό, επαναδιατυπώνοντάς το με μια ελευθερία μεταδοτική σχεδόν σε όποιον την παρατηρεί μέσα στα χρόνια. Δεν είναι πια η νέα γυναίκα στις σχεδόν αλαζονικές προσωπογραφίες, «είναι μια γυναίκα με ευθύτητα, χωρίς προσποίηση, με δύναμη προσωπικότητας», όπως υποστηρίζει η γκαλερίστα Sadie Coles, η οποία την εκπροσωπεί από το 1997.

Το να αξιοποιεί στο έπακρο τα υλικά που υπάρχουν γύρω της είναι μια αρχή που εφαρμόζει συνειδητά, όχι μόνο στη δουλειά της αλλά και στη ζωή της. Είναι κάτι που έμαθε μεγαλώνοντας σε επιδοτούμενες κατοικίες στο βόρειο Λονδίνο. Οι γονείς της ήταν φτωχοί, ο πατέρας της γαλατάς και η μητέρα της μια κακοποιημένη από τον πατέρα της γυναίκα. Η Λούκας ήταν ένα πολύ ήσυχο παιδί που σχεδόν δεν μιλούσε, της άρεσε να παρατηρεί στα σπίτια που πήγαιναν επίσκεψη τα έπιπλα, μέχρι που ένας συμμαθητής της την εκφόβισε και προσπάθησε να κλέψει το στιλό της.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Happy Gas". Φωτ.: Lucy Green/ Tate

Εκείνη του επιτέθηκε και τον ανάγκασε να γονατίσει και τότε, ως διά μαγείας, αναδύθηκε ένας άλλος εαυτός, με ανάγκη για ελευθερία και αυτοέκφραση. Το δύσκολο σπίτι στο οποίο μεγάλωνε δεν της έδινε κανένα εφόδιο για να προχωρήσει και για χρόνια ζούσε με τον φόβο ότι θα τη συνοδεύει η δυστυχία των γονιών της. Πέρασαν πολλά χρόνια για να πιστέψει στον εαυτό της.

Εγκατέλειψε το σχολείο στα 16, έμεινε έγκυος στα 17, έκανε έκτρωση, ενώ στη συνέχεια αποφάσισε να κάνει οτοστόπ σε όλη την Ευρώπη, αναζητώντας μια κατεύθυνση στη ζωή της. Επέστρεψε για να σπουδάσει τέχνη στο The Working Men's College, στο London College of Printing και στο Goldsmiths College, αποφοιτώντας με πτυχίο Καλών Τεχνών το 1987.

Η Λούκας ένιωσε εκνευρισμό και αγανάκτηση όταν είδε μετά την αποφοίτησή της ότι στους άνδρες ομότεχνούς της έδιναν μεγαλύτερη σημασία, ήταν τα «αγαπημένα αγόρια του Λονδίνου», ενώ οι γυναίκες έμεναν στο περιθώριο. Έτσι, στις αρχές του 1993, μαζί με την Τρέισι Έμιν δημιούργησαν όχι μόνο μια τρελής ενέργειας, πολυσυζητημένη σχέση αλλά και το The Shop, μια βραχύβια και άναρχη γκαλερί-στούντιο στο Ανατολικό Λονδίνο. Πουλούσαν τη δουλειά τους σε τιμές ευκαιρίας –χειροποίητα μπλουζάκια που έγραφαν «SHE'S KEBAB», τασάκια με το πρόσωπο του Ντέμιεν Χιρστ– και το τρελό τους πρότζεκτ «έφερε τόσους πολλούς ανθρώπους κοντά μας που κατά κάποιον τρόπο διεύρυνε τον κόσμο μας. Αισθανθήκαμε την τεράστια δύναμή του» έχει πει στους ΝΥΤ.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Mε την Τρέισι Έμιν δημιούργησαν όχι μόνο μια τρελής ενέργειας πολυσυζητημένη σχέση αλλά και το The Shop, μια βραχύβια και άναρχη γκαλερί-στούντιο στο Ανατολικό Λονδίνο. Φωτ.: Johnnie Shand Kydd

Η Λούκας έκανε την πρώτη της ατομική έκθεση το 1992 στη City Racing, στο νότιο Λονδίνο, και την πρώτη της ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη στην Barbara Gladstone Gallery το 1995. Από τότε έχει δυναμική παρουσία στην κεντρική σκηνή της τέχνης, αλλά τολμά και να αποσύρεται.

Αυτό έκανε όταν άρχισε να δουλεύει τα «Penetralia»: γύψινα εκμαγεία φαλλών διαφόρων μεγεθών, που μερικές φορές αναδύονται, μεταμορφώνονται ή συνυπάρχουν με φυσικές μορφές, όπως ραβδιά ή κορμούς ή κροκάλες και έργα εξίσου διφορούμενα όπως καρέκλες φτιαγμένες από εκατοντάδες στήθη από γεμιστά καλσόν σε αποχρώσεις του ροζ και του καφέ, που δεν θυμίζουν έντονα σεξουαλικά όργανα αλλά τελετουργικά αντικείμενα τα οποία ξεθάφτηκαν από τα βάθη του χρόνου και υποδηλώνουν ότι το ενδιαφέρον της δεν ήταν να δημιουργήσει προκλητικές εικόνες αλλά «υποδοχείς ενέργειας».

«Το νόημα της τέχνης για μένα ήταν ότι ήθελα να συνεχίσω να μιλάω και να σκέφτομαι μαζί με άλλους ανθρώπους», λέει. Έχει δοκιμάσει να συνεργαστεί με χορογράφους και κολεκτίβες σε πολύ εύθυμες και ανατρεπτικές συμπράξεις, αποκαλύπτοντας το εύρος και την ευρηματικότητα της τέχνης της.

Τρεις δεκαετίες και πλέον μετά την πρώτη της εμφάνιση, η Λούκας έχει προκαλέσει κρίσιμες συζητήσεις σχετικά με το φύλο και την εξουσία, μαζί με την κληρονομιά του υπερρεαλισμού – από τις έξυπνες μεταμορφώσεις καθημερινών αντικειμένων μέχρι την εξερεύνηση της σεξουαλικής ασάφειας και την ένταση μεταξύ του οικείου και του παράλογου. Το έργο της είναι ξεχωριστό και ανατρέπει διαρκώς τις παραδοσιακές έννοιες του φύλου, της σεξουαλικότητας και της ταυτότητας.

Τα έργα της έχουν εκτεθεί στην Tate Modern, στο Freud Museum, στην Tecla Sala, στο Museum Ludwig, στο Museum Boijmans-van Beuningen και στο Museum of Modern Art στη Νέα Υόρκη καθώς και σε πολλές ατομικές εκθέσεις σε γκαλερί σε όλο τον κόσμο, ενώ έχει συμπεριληφθεί σε μεγάλες μελέτες για τη νέα βρετανική τέχνη.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Sarah Lucas, Mumum, 2012. Private collection. Courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London © Sarah Lucas

Η Σάρα Λούκας χρησιμοποιεί συχνά το κριτικό χιούμορ στο έργο της, προκειμένου να αμφισβητήσει τις συμβάσεις και να αναδείξει τον παραλογισμό της καθημερινότητας, ενώ ασχολείται με τον περιστασιακό μισογυνισμό της καθημερινής ζωής και χρησιμοποιεί τις συμβάσεις της γλώσσας της μεσαίας τάξης ή του «δρόμου» για να υλοποιήσει το concept της.

Αν η επιδίωξή της είναι να διαταράξει την πατριαρχική δυναμική της εξουσίας του βλέμματος, τα καταφέρνει περίφημα, ενώ επαναδιαπραγματεύεται παράλληλα και τη θηλυκότητα αλλά και τη φεμινιστική τέχνη και τα στερεότυπά της. Ακόμα και σήμερα, όπως στις αρχές της καριέρας της, είναι ανοιχτή σε υλικά και διαδικασίες, ένα σήμα κατατεθέν από τότε που ήταν ένα απ' τα απείθαρχα, τρομερά παιδιά, της γενιάς που προκάλεσε τον βρετανικό κόσμο της τέχνης και άσκησε ανεξίτηλη επίδραση στο πολιτιστικό τοπίο.

Σήμερα χρησιμοποιεί πιο σκληρά υλικά, λεπτοδουλεμένο μπρούντζο και ρητίνη και σκυρόδεμα, συνεχίζοντας να πειραματίζεται με τα θέματα που καθόρισαν την καριέρα της, όπως η αντικειμενοποίηση της γυναικείας μορφής και η ανθρωπομορφική δυνατότητα των καθημερινών αντικειμένων, δοκιμάζοντας τολμηρά και σταθερά νέες προοπτικές στην τέχνη της.

Η ασεβής τέχνη της Σάρα Λούκας στην Tate Britain Facebook Twitter
Sarah Lucas, Sandwich, 2004-2020. Courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London. © Sarah Lucas

Η εικαστική έκθεση «Happy Gas» στην Tate Britain θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2024.

Με πληροφορίες από Tate, New Museum, Guardian, New York Time, 56th Biennale

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάουλα Ρέγκο: Μια φεμινίστρια και τα τολμηρά έργα της για τις αμβλώσεις στην Tate Britain

Εικαστικά / Πάουλα Ρέγκο, η εικαστικός που άλλαξε ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε τις γυναίκες

Η βίαιη, άσεμνη, ωμή απεικόνιση των γυναικών στο έργο της έδειχνε τη φυσική και πραγματική θέση των γυναικών σε έναν κόσμο όπου συνήθως απεικονίζεται ο εξιδανικευμένος τύπος της, κυρίαρχος τόσο στο μυαλό όσο και στον τρόπο που την αποδίδουν οι άντρες καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ