Όχι, αυτή δεν είναι η Μόνα Λίζα

Η απίθανη ιστορία γύρω από το πιο διάσημο αντίγραφο της Μόνα Λίζα Facebook Twitter
The Hekking Mona Lisa. Το έργο θα δημοπρατηθεί από τον οίκο Christie's, 11-18 Ιουνίου. Η αξία του υπολογίζεται σε €200.000-300.000.
0

Η ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ είναι ένας από τους πιο διάσημους πίνακες στον κόσμο εδώ και εκατοντάδες χρόνια, λόγω του μυστηρίου που τον περιβάλλει. Η γυναίκα που ποζάρει, ο τρόπος που φιλοτεχνήθηκε ο πίνακας, αλλά και η διάσημη κλοπή του έργου από το Λούβρο εντείνουν εδώ και αιώνες το μυστήριο.

Υπάρχει και μια άλλη πτυχή που σχετίζεται με το έργο. Πρόκειται για τα αντίγραφα του έργου, που είναι εξίσου διάσημα και γνωστά, από ένα αντίγραφο μαθητή του Ντα Βίντσι που βρίσκεται σήμερα στο Πράδο της Μαδρίτης μέχρι τη Μόνα Λίζα του Άντι Γουόρχολ.

Ο οίκος δημοπρασιών Christie's στο Παρίσι βγάζει σε δημοπρασία τον Ιούνιο, με τιμή εκτίμησης τις 300.000 ευρώ, το πιο διάσημο αντίγραφο, τη Μόνα Λίζα του Ρέιμοντ Χέκινγκ, ένα αντίγραφο του πρωτότυπου έργου που αγοράστηκε από τον έμπορο αντικών σε ένα μικρό χωριό κοντά στη Νίκαια. Λόγω της μοναδικής ιστορίας του ζωγράφου και του ιδιαίτερου ενθουσιασμού και της επιμονής του συλλέκτη ότι κατέχει το αληθινό έργο, τα φώτα της δημοσιότητας στράφηκαν για άλλη μια φορά στην πώληση και την ιστορία του Χέκινγκ που έφτασε να γίνει και ντοκιμαντέρ από την Pathé, να τραβήξει την προσοχή των διεθνών μέσων μαζικής ενημέρωσης με τη θεωρία του που αμφισβήτησε άμεσα το Λούβρο, λέγοντας ότι μετά την κλοπή της Μόνα Λίζα από το μουσείο το 1911 από τον Βίντσενζο Περούτζια, δεν έγινε ποτέ επιστροφή του αυθεντικού έργου.

«Η τέχνη προκαλεί, συναρπάζει και μερικές φορές δημιουργεί εμμονή» δήλωσε ο Pierre Etienne, Διευθυντής των Christie's. «Η περίπτωση του Χέκινγκ αντανακλά τη γοητεία που άσκησε το συγκεκριμένο έργο τέχνης σε έναν άνδρα με πάθος για την τέχνη. Ήταν το ιδανικό του».

«Η τέχνη προκαλεί, συναρπάζει και μερικές φορές δημιουργεί εμμονή» δήλωσε ο Pierre Etienne, Διευθυντής των Christie's. «Η περίπτωση του Χέκινγκ αντανακλά τη γοητεία που άσκησε το συγκεκριμένο έργο τέχνης σε έναν άνδρα με πάθος για την τέχνη. Ήταν το ιδανικό του».

Η ιστορία ξεκινά τη δεκαετία του 1950, όταν ο έμπορος αντικών Ρέιμοντ Χέκινγκ ανακάλυψε ένα πορτρέτο που άλλαξε εντελώς τη ζωή του.

Το έργο ήταν ένα ιταλικό αντίγραφο του 17ου αιώνα, αλλά ο Χέκινγκ ήταν πεπεισμένος ότι ήταν η αληθινή Μόνα Λίζα. Αφιέρωσε το υπόλοιπο της καριέρας του για να αποδείξει ότι το έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι ήταν αυτό που είχε αγοράσει για 3 λίρες, ενώ το έργο στο Λούβρο ήταν αντίγραφο.

Η απίθανη ιστορία γύρω από το πιο διάσημο αντίγραφο της Μόνα Λίζα Facebook Twitter
Ο έμπορος αντικών Ρέιμοντ Χέκινγκ.

Ο Χέκινγκ υποστήριξε σθεναρά ότι ο πίνακας που επέστρεψε στην αίθουσα του Λούβρου μετά την κλοπή του δεν ήταν το πραγματικό έργο. Ήταν επίσης σίγουρος ότι το μουσείο δεν θα μπορούσε να αποδείξει ότι η ζωγραφική τους ήταν η αυθεντική.

Για να ενισχύσει τον ισχυρισμό του, ο Χέκινγκ έδειξε το έργο στον διάσημο ιστορικό τέχνης Max Jacob Friedländer. Παρά το γεγονός ότι ο Friedländer ήταν ειδικευμένος στη φλαμανδική ζωγραφική και εκείνη την εποχή ήταν σχεδόν στο τέλος της καριέρας του, διατύπωσε τη θεωρία ότι το έργο που κατείχε ο Χένινγκ θα μπορούσε να είναι η Μόνα Λίζα, κάτι που τον ενθάρρυνε να δημιουργήσει μια ταινία για την Pathé που τον δείχνει να εξετάζει τον πίνακα, ενώ κάλεσε εμπειρογνώμονες για να την εξετάσουν στο παραπλανητικό περιβάλλον του σπιτιού του στο χωριό Magagnosc, κοντά στο Grasse, για να δώσει βάρος στις αξιώσεις του. Η ταινία βγήκε όταν το Λούβρο είχε στείλει τη Μόνα Λίζα στην Ουάσιγκτον για να εκτεθεί.  

Αν και σήμερα φαίνεται απίθανο, η υπόθεση αντιμετωπίστηκε σοβαρά από την ιστορική κοινότητα της τέχνης. Έχει αποκαλυφθεί αλληλογραφία και άρθρα γραμμένα στα γαλλικά, αγγλικά και ρωσικά, που όλα αξιολογούν τον ισχυρισμό ότι αυτός ο πίνακας θα μπορούσε να εξεταστεί ως αυθεντικός. Η επιμονή του Χέκινγκ είναι σήμερα πολύ διάσημη και η ιστορία γνωστή σε όλους τους επιμελητές τέχνης.

ΤΕΤΑΡΤΗ Η απίθανη ιστορία γύρω από το πιο διάσημο αντίγραφο της Μόνα Λίζα Facebook Twitter
Δημοσιεύματα στον τύπο που δείχνουν την αίσθηση που είχε προκαλέσει η περίπτωση του Χέκινγκ και του πιο διάσημου αντιγράφου της Μόνα Λίζα

Για τους νέους συλλέκτες, η εικόνα της Μόνα Λίζα αντιπροσωπεύει «την υψηλότερη έκφραση της Ευρωπαϊκής Αναγέννησης», που ίσως εξηγεί την αυξανόμενη τάση στη συλλογή αντιγράφων της Μόνα Λίζα. Ένα αντίγραφο του πίνακα του 17ου αιώνα πουλήθηκε για 1.695.000 δολάρια στη Νέα Υόρκη.

Ο Χέκινγκ παθιάστηκε με τον πίνακα και τον συναρπαστικό κόσμο του Ντα Βίντσι και δημιούργησε το δικό του κόσμο και τη δική του ιστορία. Αυτός ο πίνακας, που βγαίνει σε δημοπρασία, φτιαγμένος από έναν ανώνυμο Ιταλό καλλιτέχνη των αρχών του 17ου αιώνα, δεν είναι τόσο συναρπαστικός όσο το έργο στο Λούβρο, αλλά έχει μια ιστορία αντάξια του μυστηρίου του πίνακα που μεταφέρεται μέσα στον χρόνο.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι άγριες θεωρίες συνωμοσίας για τον θάνατο του Λεονάρντο ντα Βίντσι αναζωπυρώνονται

Εικαστικά / Οι άγριες θεωρίες συνωμοσίας για τον θάνατο του Λεονάρντο ντα Βίντσι αναζωπυρώνονται

Με την αφορμή τα 500 χρόνια από το θάνατό του, έχει προγραμματιστεί για φέτος μια σειρά μεγάλων εκθέσεων του έργου του, ενώ παράλληλα αναζωπυρώνονται οι «άγριες ιστορίες αχαλίνωτης φαντασίας» που συνοδεύουν τον ίδιον και τον έργο του

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ