Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, MV 133, λάκα σε έγχρωμη φωτογραφία, 2011. Credit: Gerhard Richter
0

Η Neue Nationalgalerie στο Βερολίνο παρουσιάζει την έκθεση «Gerhard Richter: 100 έργα για το Βερολίνο» που θα διαρκέσει μέχρι το 2026.

Στη συνέχεια τα έργα θα καταλάβουν έναν ολόκληρο όροφο στο νέο μουσείο μοντέρνας τέχνης στο Βερολίνο, το οποίο σχεδιάστηκε από το ελβετικό αρχιτεκτονικό γραφείο Herzog & de Meuron.

Όμως η κατασκευή έχει ήδη υπερβεί σχεδόν τρεις φορές τον προϋπολογισμό και οι εργασίες καθυστερούν. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2027, και τώρα είναι απλώς μια μεγάλη τρύπα στο έδαφος δίπλα στη Neue Nationalgalerie – μια πολύ ακριβή τρύπα. Οι τελευταίες εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών ανεβάζουν το τελικό κόστος του έργου στα 550 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η αρχική εκτίμηση ήταν 200 εκατομμύρια ευρώ.

Τα έργα του Ρίχτερ βρίσκονται σε καθεστώς μακροπρόθεσμου δανεισμού, οι όροι του οποίου θα επανεξεταστούν σε απροσδιόριστο χρονικό σημείο στο μέλλον, με σκοπό να γίνει μια μόνιμη ρύθμιση.

Οι κάτοικοι του Βερολίνου έμειναν έκπληκτοι όταν το συγκεκριμένο σχέδιο των Herzog & de Meuron νίκησε στον διαγωνισμό το 2016. Το ανεπιτήδευτο, χαμηλό κτίριο από τούβλα συγκρίθηκε με έναν αχυρώνα, ένα αμαξοστάσιο και μια σκεπαστή αγορά, και ο σχεδιασμός δέχθηκε πυρά. Η ιδέα είναι το μουσείο να ανοικοδομηθεί γύρω από ένα δέντρο, το οποίο είναι το μεγαλύτερο και παλαιότερο στην περιοχή, καθώς επέζησε και από τους δύο παγκόσμιους πολέμους.

Ο διευθυντής της Neue Nationalgalerie, Klaus Biesenbach, πρώην επικεφαλής επιμελητής του MoMA και διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Λος Άντζελες, συμμετέχει στενά στον σχεδιασμό του νέου μουσείου. Σε συνέντευξή του στους ΝΥΤ δήλωσε ότι ο θεσμός, ο οποίος ανακοινώθηκε το 2013 ως «Μουσείο του 20ού αιώνα», έρχεται τώρα με τον τίτλο εργασίας «Berlin Modern». Όταν ολοκληρωθεί, θα στεγάσει το τεράστιο απόθεμα τέχνης του 20ού αιώνα στο Βερολίνο.

Οι κάτοικοι του Βερολίνου έμειναν έκπληκτοι όταν το συγκεκριμένο σχέδιο των Herzog & de Meuron νίκησε στον διαγωνισμό το 2016. Το ανεπιτήδευτο, χαμηλό κτίριο από τούβλα συγκρίθηκε με έναν αχυρώνα, ένα αμαξοστάσιο και μια σκεπαστή αγορά, και ο σχεδιασμός δέχθηκε πυρά. Η ιδέα είναι το μουσείο να ανοικοδομηθεί γύρω από ένα δέντρο, το οποίο είναι το μεγαλύτερο και παλαιότερο στην περιοχή, καθώς επέζησε και από τους δύο παγκόσμιους πολέμους.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Η Neue Nationalgalerie στο Βερολίνο

«Οι κατασκευές στη Γερμανία είναι αρκετά αργές», δήλωσε ο Biesenbach. «Χτίζουμε με κάποια χρονική καθυστέρηση και οι αξίες αλλάζουν. Νομίζω ότι η βιωσιμότητα είναι μια αξία που άλλαξε δραστικά». Είπε ότι ο σχεδιασμός τροποποιήθηκε για να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κτιρίου: Τα παράθυρα θα είναι μικρότερα και οι ηλιακοί συλλέκτες στην οροφή θα παράγουν περίπου το 10% της ενέργειας του μουσείου.

Η έκθεση Ρίχτερ αναμένεται να προσελκύσει ένα μεγάλο κοινό και ο 91χρονος σήμερα καλλιτέχνης θα συνεργαστεί με τον Εσθονό συνθέτη Arvo Pärt σε μελλοντικές εκδηλώσεις που θα οργανωθούν γύρω από την έκθεση.

Τέσσερις μεγάλοι αφηρημένοι πίνακες φτιαγμένοι με διαστρωματωμένες ραβδώσεις μαύρου, γκρι, κόκκινου και πράσινου είναι στο επίκεντρο μιας νέας έκθεσης. Στις γωνίες της γκαλερί κρέμονται τέσσερις φωτογραφίες από το ναζιστικό στρατόπεδο θανάτου στο Μπίρκεναου, που δείχνουν κρατούμενους να μετακινούν πτώματα από έναν σωρό.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Η σειρά «Μπίρκεναου» του 2014 ξεκίνησε ως παραστατικές αναπαραστάσεις ενός ναζιστικού στρατοπέδου θανάτου. Στη συνέχεια, ο Richter επεξεργάστηκε τους πίνακες σε αφηρημένα έργα. Credit: Gerhard Richter, David von Becker

Αυτοί οι τέσσερις πίνακες αποτελούν έναν κύκλο με τίτλο «Μπίρκεναου», που ο Ρίχτερ ξεκίνησε το 2014 ως παραστατικές αποδόσεις των φωτογραφιών. «Αλλά συνειδητοποίησα ότι δεν λειτουργούσε καθόλου», δήλωσε ο καλλιτέχνης το 2016, σε μια σπάνια συνέντευξη στην εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Έτσι, τα ξήλωσα και ζωγράφισα ξανά, μέχρι που είχα τέσσερις αφηρημένες εικόνες».

Ο κύκλος «Μπίρκεναου» έχει γίνει έκτοτε κάτι σαν γερμανικός εθνικός θησαυρός. Αντιπροσωπεύει την κορύφωση της αναζήτησης του Ρίχτερ για μια δημιουργική απάντηση στο Ολοκαύτωμα και την ολοκλήρωση δεκαετιών πάλης με το ερώτημα πόση φρίκη και κτηνωδία μπορεί ή πρέπει να δείχνει η τέχνη.

Αντίγραφα των πινάκων εγκαταστάθηκαν στο Κοινοβούλιο της Γερμανίας το 2017 και τα πρωτότυπα παρουσιάστηκαν σε μια έκθεση που άνοιξε στο Met Breuer της Νέας Υόρκης τον Μάρτιο του 2020, αλλά έκλεισε μόλις οκτώ ημέρες αργότερα, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Οι πίνακες εκτέθηκαν επίσης στο Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Τόκιο πέρυσι.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Αφηρημένο 2016. © Gerhard Richte 2023, Courtesy of Staatliche Museen zu Berlin

Αλλά είναι απίθανο να ταξιδέψουν ξανά μακριά, σύμφωνα με τον Joachim Jäger, τον αναπληρωτή διευθυντή της Neue Nationalgalerie. Ο Ρίχτερ δηλώνει αποφασισμένος ότι το «Μπίρκεναου» δεν πρέπει ποτέ να πωληθεί. Για να προφυλαχθεί από αυτό, το Ίδρυμα Τέχνης Gerhard Richter τα παρέδωσε, μαζί με δεκάδες άλλα έργα, στη Neue Nationalgalerie, έναν από τους πιο προβεβλημένους εκθεσιακούς χώρους του Βερολίνου.

Ο ίδιος ο Ρίχτερ συνεργάστηκε με τους επιμελητές στο στήσιμο της έκθεσης και ζήτησε, για παράδειγμα, την τοποθέτηση του θολού ασπρόμαυρου πίνακα του 1965 «Mr. Heyde» κοντά σε πιο πρόσφατα αφηρημένα έργα.

Ο Werner Heyde ήταν ένας από τους κύριους αρχιτέκτονες του προγράμματος ευθανασίας των Ναζί και αυτοκτόνησε λίγο πριν δικαστεί για τα εγκλήματά του. Η παρουσία αυτού του πορτρέτου χρωματίζει την αντίληψη του θεατή για τα αφηρημένα έργα στην ίδια γκαλερί.

Σε μια άλλη αντιπαραβολή, το «Μαύρο, Κόκκινο, Χρυσό», ένα έργο από γυαλί και σμάλτο στα χρώματα της γερμανικής σημαίας, παρουσιάζεται μαζί με έναν θολό πίνακα ενός κρανίου και δύο πορτρέτα του 1965: «Uncle Rudi», μια θολή εικόνα του θείου του Ρίχτερ με ναζιστική στολή, και «Aunt Marianne», που δείχνει μια συγγενή που πέθανε από την πείνα σε ψυχιατρείο του Τρίτου Ράιχ.

Υπάρχουν και πιο χαρούμενες στιγμές στην έκθεση, όπως το «4900 Colors» (2007), μια ζωντανή γεωμετρική σειρά ζωγραφικής που παραπέμπει στα διάσημα βιτρό παράθυρα του Ρίχτερ στον καθεδρικό ναό της Κολωνίας, και το «Strip» (2013-16), ένα έργο που δημιουργήθηκε από υπολογιστή και αποτελείται από μακριές λωρίδες με έντονα χρώματα. Μια σειρά από πίνακες με λάκα σε γυαλί από τη σειρά «Aladdin» του 2010 μοιάζουν με φανταστικά τοπία.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Strip, 2013-2016. © Gerhard Richte
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Abstraktes Bild (946-5), 2016, Öl auf Aluminium, 27 x 35,5 cm © Gerhard Richter 2017 (221116)
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Krieg, 1981, Öl auf Leinwand, 200 x 320 cm (Museum Ludwig, Köln) © Gerhard Richter 2017 (221116) Foto: Rheinisches Bildarchiv Köln
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Abstraktes Bild (946-3), 2016, Öl auf Leinwand, 175 x 250 cm © Gerhard Richter 2017 (221116)
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Birkenau, 2014. © Gerhard Richter 2021
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Ο Gerhard Richter το 2017. Φωτο: Filip Singer/EPA

Με πληροφορίες από ΝΥΤ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο

Εικαστικά / Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο

Στο Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι ο κορυφαίος καλλιτέχνης του design προτείνει μια νέα σκηνογραφία για την παρουσίαση των αριστουργηματικών έργων του Πικάσο, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη οπτική εμπειρία για τον θεατή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: Η μεγάλη αποχαιρετιστήρια έκθεση του κορυφαίου εν ζωή ζωγράφου

Εικαστικά / Γκέρχαρντ Ρίχτερ: Η μεγάλη αποχαιρετιστήρια έκθεση του κορυφαίου εν ζωή ζωγράφου

Η έκθεση του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης με τίτλο “Gerhard Richter: Painting After All” που ξεκίνησε στις 5 Μαρτίου και θα διαρκέσει ως τις 5 Ιουλίου, είναι η τελευταία που θα κάνει ο 88χρονος καλλιτέχνης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ