The Callas: «Δύο πράγματα μάς φτιάχνουν σε αυτήν τη ζωή: η τέχνη και η μουσική»

THE CALLAS Facebook Twitter
0

Αδέλφια αλλά και μουσικό και εικαστικό δίδυμο πολυμήχανο και πολυτάλαντο, ο Άρης και ο Λάκης Ιωνάς είναι ευρύτερα γνωστοί ως Callas, μια ονομασία-φόρος τιμής σε δυο ήρωές τους, τη Μαρία Κάλλας αφενός, τον Νικόλαο Κάλας αφετέρου. Μην ψάχνεις να βρεις ούτε ποια ακριβώς μούσα υπηρετούν ούτε ποιο καλλιτεχνικό ρεύμα εκπροσωπούν – διατηρούν ανοιχτούς ορίζοντες, αγαπούν τις προκλήσεις και τους αρέσει να βουτούν σε διαφορετικά κάθε φορά νερά, σαν μοντέρνοι «homo universalis». Κοινός παρονομαστής οι εκφραστικές τους αναζητήσεις και η αγάπη, η καύλα για δημιουργία πέρα από συμβάσεις και στεγανά, καθώς οι ίδιοι λένε. Έχοντας συνηθίσει να λειτουργούν από κοινού, εμφύσησαν το ίδιο πνεύμα στην DΙY συλλογικότητα Velvet που ίδρυσαν το 2005, στην οποία συμμετέχουν εικαστικοί, κινηματογραφιστές, χορεύτριες, χορογράφοι, μουσικοί, γραφίστες και άλλοι καλλιτέχνες και τεχνικοί που συμμερίζονται το όραμά τους, curators, όπως η Νάντια Αργυροπούλου, μόνιμη επιμελήτριά τους τα τελευταία χρόνια, αλλά και συγγενείς με καλλιτεχνική «φλέβα» σαν τη μητέρα και τη θεία τους!

Απόγονοι Μικρασιατών προσφύγων, παιδιά του ονομαστού φωτογράφου Ιωνά, γεννήθηκαν στον Βύρωνα, μεγάλωσαν στη Γλυφάδα, περιπλανήθηκαν στις πιο ανήσυχες γωνιές της πόλης και ζουν πλέον στο Μετς. Χάρη και στο πατρικό επάγγελμα ήρθαν από νωρίς σε επαφή με τον κόσμο της τέχνης, γοητεύτηκαν από αυτόν και ξεκίνησαν τους πρώτους τους καλλιτεχνικούς πειραματισμούς ήδη από το λύκειο. Η φωτογραφία τούς ήταν εξαρχής το πιο οικείο εκφραστικό μέσο, οπότε αρχικά γράφτηκαν στη Focus και στη συνέχεια, με την ένθερμη ενθάρρυνση του καθηγητή και μέντορά τους Σταύρου Μπονάτσου, έδωσαν εξετάσεις και πέρασαν στο MA-Chelsea College of Arts. Όμως το Λονδίνο, παρότι «παράδεισος» για νέους καλλιτέχνες, δεν τους κράτησε, προτίμησαν να δοκιμαστούν στον τόπο τους καταρχάς και το αποτέλεσμα τούς δικαίωσε – αφενός βρήκαν τον δρόμο τους με καθαρότερο μυαλό, αφετέρου, παρά την οικονομική κρίση που μεσολάβησε ή και εξαιτίας της, η καλλιτεχνική παραγωγή στην Αθήνα εκτοξεύτηκε, καθιστώντας την πόλη σημαντικό προορισμό στον σύγχρονο ευρωπαϊκό πολιτιστικό χάρτη.

Το γεγονός ότι λειτουργούμε ως δίδυμο, ανταλλάσσοντας ιδέες και ερεθίσματα, δεν σημαίνει ότι δεν ξεσπούν κάποιες φορές και “μάχες” μεταξύ μας, κάπως όμως γίνεται στο τέλος και τα ξαναβρίσκουμε. Εγώ είμαι πιο πολύ της τάξης, του Λάκη πάλι του αρέσει να χαώνεται.

Το studio που άνοιξαν στην καρδιά του ιστορικού κέντρου, στην οδό Μιλτιάδου στο Μοναστηράκι, έγινε το εργαστήρι τους και ταυτόχρονα ένα σημείο αναφοράς στην καλλιτεχνική ζωή της πόλης: μουσικές περφόρμανς, εκθέσεις, σεμινάρια, προβολές ταινιών, εργαστήρια, πάρτι, και ό,τι άλλο τούς κάνει «κλικ». Δύσκολο να πεις αν είναι το πρώτο ή το δεύτερο σπίτι τους, εφόσον βρίσκονται εκεί καθημερινά, εκτός κι αν εξορμούν για συναυλίες και εκθέσεις είτε στο Λεκανοπέδιο, είτε στην περιφέρεια, είτε περιοδεύοντας στην Ευρώπη και στην Αμερική, σε μουσικά και πολιτιστικά φεστιβάλ, γκαλερί, κέντρα τεχνών, συναυλιακούς χώρους, σε πόλεις και εξοχές.

THE CALLAS Facebook Twitter
Πρόκειται για ένα πολυμορφικό πρότζεκτ με το οποίο καταγίνονταν δύο χρόνια τώρα και το οποίο συμπυκνώνει, τρόπον τινά, το καλλιτεχνικό και πολιτισμικό τους σύμπαν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει οκτώ άλμπουμ, με πιο πρόσφατο το LP «Είμαι ένα ξενοδοχείο» (Inner Ear, 2020), έχουν κάνει πολλές ζωντανές εμφανίσεις σε συναυλίες και φεστιβάλ, έργα τους έχουν εκθέσει, μεταξύ άλλων, στην Documenta14, στο παρισινό Palais de Tokyo, στο ΔΕΣΤΕ, στο Μπενάκη, την Μπιενάλε της Αθήνας, στη Στέγη και στην Breeder, έχουν στήσει εικαστικά και μουσικά δρώμενα σε απρόβλεπτες τοποθεσίες, όπως το Σιγρί, το απολιθωμένο δάσος της Λέσβου, η Ύδρα, αλλά και στο χωριό τους, τη Θερμησία Αργολίδας, όπου εγκαταστάθηκαν αρχικά οι παππούδες τους, σχεδίασαν ρούχα και κοστούμια για τις ανάγκες των σόου τους. Ιδιαίτερη μνεία αξίζουν τα ομαδικά πρότζεκτ που προέκυψαν από τη Velvet Team, ανάμεσά τους το μηνιαίο πολιτιστικό free press «Velvet magazine», τα Velvet Festivals στο Bios και το αποκλειστικά γυναικείο περιοδικό «Lust Magazine» – οι φεμινιστικές και έμφυλες προβληματικές είχαν εξαρχής θέση στο έργο τους.

«Το γεγονός ότι λειτουργούμε ως δίδυμο, ανταλλάσσοντας ιδέες και ερεθίσματα, δεν σημαίνει ότι δεν ξεσπούν κάποιες φορές και “μάχες” μεταξύ μας, κάπως όμως γίνεται στο τέλος και τα ξαναβρίσκουμε. Εγώ είμαι πιο πολύ της τάξης, του Λάκη πάλι του αρέσει να χαώνεται. Φτιάχνω ή παρουσιάζω εγώ, ας πούμε, κάτι συνεκτικό, το παίρνει ύστερα ο άλλος και το ανακατεύει, και αντιστρόφως. Στο καλλιτεχνικό κομμάτι τώρα, το πρόσταγμα στα μουσικά το έχει συνήθως εκείνος, στα εικαστικά εγώ και κάπως έτσι αλληλοσυμπληρωνόμαστε αλλά και αλληλοπροστατευόμαστε», λέει ο Άρης. Όσο για το νόημα της τέχνης, αυτό το βρίσκουν δουλεύοντας παρέα με τους φίλους τους και τους συνεργάτες τους, στις ιδέες που ανταλλάσσουν, στους κόπους και στις απολαύσεις που μοιράζονται – μια εργασία σκληρή, απαιτητική, με εξαντλητικά ωράρια και μικρές μόνο ανάπαυλες που όμως περιστρέφεται «γύρω από τα δύο εκείνα πράγματα που μας φτιάχνουν και μας πωρώνουν περισσότερο σε αυτήν τη ζωή: την τέχνη και τη μουσική», συμπληρώνει ο Λάκης.

Οι καλλιτεχνικές τους επιρροές και αναφορές, πολλές και ποικίλες. Beatles, Syd Barret, Velvet Underground, Stoogies, Lydia Lunch, TV Personalities, Jesus & Mary Chain («ο πρώτος τους δίσκος έγινε το Ευαγγέλιό μας!»), Τόμας Πίντσον, Ντε Λίλο, Τζάρμους, Μπρεσόν, Ρίτσαρντ Κερν, Μάικ Κέλι, Πολ Μακ Κάρθι, Μανέ, Μαρσέλ Ντισάν, ο Τσιτσάνης, ο Παπαλουκάς, ο Παρθένης, ο Μαλέας, ο Γονατάς, ο Ν.Γ. Πεντζίκης, η βυζαντινή εικονογραφία, το παραδοσιακό κέντημα που εκτιμούν πολύ… Δεν καταλαβαίνουν, για παράδειγμα, γιατί δεν θα μπορούσαν σε μια δουλειά τους να συνδυάσουν στοιχεία από τη βυζαντινή τέχνη με την ψυχεδέλεια των ’60s και τη hard rock λογοτεχνία του Πίντσον. Τους αρέσει να συνταιριάζουν διαφορετικά ερεθίσματα, τους αρέσει επίσης πολύ να «παντρεύουν» το εικαστικό και το performative στοιχείο με το ροκ εν ρολ, δημιουργώντας επί σκηνής παράλληλες πραγματικότητες που παραπέμπουν στις προσωρινές αυτόνομες ζώνες του Χακίμ Μπέι. Όχι, δεν κάνουν πολιτική τέχνη, όμως το πολιτικό στοιχείο, με την ευρύτερη έννοια, είναι διαρκώς παρόν με έναν ποιητικό τρόπο, σαν μια ωδή στη συνύπαρξη, στη συμπεριληπτικότητα, στην αλληλεγγύη και στον κοινοτισμό.

THE CALLAS Facebook Twitter
L.S.D CALLAS. Φωτ.: Pinelopi Gerasimou for Onassis Stegi

Οι Callas ευτύχησαν να συνεργαστούν και να πραγματοποιήσουν ζωντανές εμφανίσεις με σπουδαίες προσωπικότητες και μπάντες όπως οι Lee Ranaldo (Sonic Youth), Jim Sclavunos, Thurston Moore, The Brian Jonestown Massacre, Ty Segall και ο Nick Cave. Το όνομά τους έχει φιγουράρει σε μέσα όπως οι «New York Times», ο «Independent»,το «Vice» και το «Mojo». Φέτος συμμετείχαν στο 25ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με την τρίτη τους ταινία, Sick, ένα ψηφιακό ρομάντζο τον καιρό του εγκλεισμού λόγω πανδημίας και από τις 26/11 (μέχρι τις 30/12) γιορτάζουν τα εικοσάχρονά τους στη Στέγη με την έκθεση «LSD» («Love - Solidarity - Death»). Εδώ η ψυχεδελική κουλτούρα συνδιαλέγεται με τη νεοελληνική με όχημα δύο επιβλητικά «αντιμνημεία», έναν τσιμεντένιο «Παρθενώνα» με πανκ καταβολές και μια «Κιβωτό» από μαύρα καφάσια φρούτων όπου διαφυλάσσεται ως πολύτιμο κτέρισμα ένα λευκό μάρμαρο μπαλκονιού, αντιπροσωπευτικό ίσως της συλλογικής μας φαντασίωσης περί φυλετικού μεγαλείου.

753
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Πρόκειται για ένα πολυμορφικό πρότζεκτ με το οποίο καταγίνονταν δύο χρόνια τώρα και το οποίο συμπυκνώνει, τρόπον τινά, το καλλιτεχνικό και πολιτισμικό τους σύμπαν. «Δεν θεωρούμε ότι φτάσαμε κάπου ή ότι βρισκόμαστε σε κάποια κομβική στιγμή, η όλη δουλειά μας είναι μια διαδικασία που διαρκώς ανανεώνεται, εξελίσσεται και προχωράει. Την κατεύθυνση δεν την ξέρουμε, θα συνεχίσουμε όμως το ταξίδι αυτό όσο το γουστάρουμε και το ευχαριστιόμαστε – γιατί αν δεν νιώθεις πραγματικά καλά με αυτό που κάνεις, αν δεν σε συνεπαίρνει, δεν σε γεμίζει ολοκληρωτικά, ποιος ο λόγος να παιδεύεσαι; Ακόμα κι αν φτάσεις να κερδίζεις χρήματα, ένα έτσι κι αλλιώς δύσκολο στοίχημα για κάθε καλλιτέχνη, αν ξεμείνεις από πάθη, πάει, το έχασες το παιχνίδι».

THE CALLAS Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Οι THE CALLAS φωτογραφήθηκαν στην έκθεσή τους «LOVE SOLIDARITY DEATH (L.S.D.)» που φιλοξενήθηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο πόλεμος του Πικάσο»: Ένα βιβλίο για την περιπέτεια της «Γκουέρνικα»

Σαν Σήμερα / «Ο πόλεμος του Πικάσο» και η μεγάλη περιπέτεια της «Γκουέρνικα»

Η ιστορία γύρω από «το πιο ρωμαλέο καλλιτεχνικό δημιούργημα του αιώνα», τον περίφημο πίνακα που ο Πικάσο εμπνεύστηκε από τον βομβαρδισμό της ομώνυμης πόλης των Βάσκων, σαν σήμερα το 1937.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ