Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Η κατοικία ενσωματώνεται αρμονικά στο τοπίο με τους αναβαθμούς
0

Τον Μάρτη του 1962 κυκλοφορούν από την Columbia οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη». Στο οπισθόφυλλο ο Μάνος Χατζιδάκις γράφει1

[...] Κάτι περίεργες και πρωτοφανέρωτες για μένα μελωδίες, μου κίνησαν την προσοχή και με φέρανε σε περιοχές πιο αυστηρές και πιο αληθινές. Μπήκα μέσα σε μικρά μαγαζιά, απίθανα κρυμμένα κι απλησίαστα, σε χώρους μυσταγωγικούς, με κείνη την τολμηρή αστοχασιά της νεότητας, μαγεμένος από τα γυάλινα κεντήματα των μπουζουκιών, από τον επίμονο και διαπεραστικό ήχο του μπαγλαμά, θαμπωμένος από το μεγαλείο και τη βαθύτητα των μελωδικών φράσεων, ξένος, μικρός κι αδύναμος, πίστεψα με μιας πως το τραγούδι αυτό που άκουγα, ήταν δικιά μου, μια ολότελα δικιά μου υπόθεση. […] Όλοι νόμισαν πως εξευγένισα επιτυχώς τα μπουζούκια, χωρίς να σκεφθούν πώς, ποια ανάγκη μπορούσε να με οδηγήσει στο να εξευγενίζω τραγούδια μη ευγενή[...]

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Πέντε χρόνια από την αρχή του σχεδιασμού των δυό μουριών, στο σπίτι των γονιών μου στον Κτικάδο, ακούγαμε τυχαία τις «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη». Ακούγοντας τον δίσκο ξανά και ξανά, έκανα τη σύνδεση με τις «δυό μουριές». Ο Χατζιδάκις είχε ενορχηστρώσει με τον δικό του τρόπο και είχε φέρει στα μέτρα του λυρισμού του δωρικές ρεμπέτικες - λαϊκές μελωδίες. Είναι αυτό που ένιωσα ότι συνέβη στις δυο μουριές, κάνοντας την εξής αντιστοιχία: 

ρεμπέτικο = λαϊκή αρχιτεκτονική, 

ενορχήστρωση μελωδικού υλικού = ενορχήστρωση στοιχείων λαϊκής αρχιτεκτονικής σε μια σύγχρονη κατασκευή.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Το βίωμα στην αρχιτεκτονική σύνθεση

Σε καμία περίπτωση δεν θέλω να συγκρίνω τον σχεδιασμό μας και την ενορχήστρωση του Χατζιδάκι με όρους ταλέντου. Πώς θα μπορούσα άλλωστε; Εκείνο που θέλω να αναδείξω είναι πως το βίωμα και η ανάμνηση των παιδικών χρόνων δημιουργεί ένα τέτοιο συναισθηματικό φορτίο το οποίο έχει ανάγκη να εκφραστεί και ταυτίστηκα. Αυτή είναι άλλωστε και η αξία της τέχνης γενικά: να εκφράζει και να μεταφέρει συναισθήματα, που στην αρχιτεκτονική των επενδύσεων και των εργολαβικών, αυτή της η πτυχή δεν υπάρχει στο τραπέζι. Η αρχιτεκτονική για το “business as usual” δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα οπτικό πορνό σαν σε βιτρίνα στο Άμστερνταμ που πρέπει να προσελκύσει πελάτες και να πουλήσει όσο το δυνατόν ακριβότερα. Αυτή είναι η αναλογία. Ευτυχώς όμως οι “δύο μουριές” είχαν από την αρχή ιδιοκτήτες που μας εμπιστεύτηκαν, καταγράψαμε μαζί τις ανάγκες τους και το κτιριολογικό πρόγραμμα. Είχαμε την αρχιτεκτονική ελευθερία να κινηθούμε όπως εμείς κρίναμε σωστό μεθοδολογικά, ηθικά αρχιτεκτονικά και κατασκευαστικά.

Εννοείται ότι όταν συνθέτουμε για την Τήνο — και εγώ και ο πατέρας μου — υπάρχουν μαζί με το ριζόχαρτο, τα μολύβια κλπ και 35 καλοκαίρια (και όχι μόνο) να μας οδηγούν. Είναι όλες μου οι ξέγνοιαστες παιδικές, εφηβικές και νεανικές αναμνήσεις. Έπαιξα κρυφτό κάτω από τις στοές των χωριών. Έχω σκαρφαλώσει πάνω σε πέτρινους μαντρότοιχους. Έχω σκίσει το χέρι μου σε μάρμαρα καθώς έπαιζα — και άλλα πολλά. Όλο αυτό το βίωμα είναι παρόν όταν σχεδιάζω, μαζί με την επιστημονικότητα.
Ο Χατζιδάκις περιγράφει παρακάτω το συναίσθημά του:  

“[...] Σήμερα, ύστερα από είκοσι χρόνια, σαν προσευχή, θέλησα να κάμω αυτόν τον δίσκο και νομίζω πως πέτυχα να ξαναζωντανέψω όλο εκείνο το μελωδικό υλικό, που χρόνια τώρα διατηρούσα μέσα μου και συγχρόνως να εκφράσω όλη την εφηβική ευαισθησία ενός Νέου Έλληνα με παράδοση, μαζί με κείνη τη λεπτή κι ανοιξιάτικη θρησκευτική ατμόσφαιρα του Επιταφίου. […]”

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Η μουριά συνδιαλέγεται με τον αιωρούμενο πέτρινο όγκο της κατοικίας, μέσα στα χρώματα της δύσης.

Το χρονικό

Όταν περπατήσαμε το αγροτεμάχιο 6,5 στρεμμάτων για να αφουγκραστούμε πώς θα κινηθούμε συνθετικά σε αυτό το κομμάτι γης με την υπέροχη θέα προς τη Δήλο και τους αναβαθμούς – σύμβολο του τοπίου της Τήνου – δύο συναισθήματα μάς κυρίευσαν: η ευγνωμοσύνη και η ευθύνη ότι η αρχιτεκτονική μας θα έπρεπε να είναι ανταποδοτική στο τοπίο που ήταν πάντα εκεί.

Επισκεφτήκαμε την κάποτε καλλιεργήσιμη έκταση με τον Κώστα Βιδάλη κηπουρό με μεγάλη γνώση της Τηνιακής φύσης και ανέγνωσε αυτό που φαίνεται και στην φωτογραφία: ότι από τις δυο άγριες μουριές, η μία που βρίσκεται στο μέσον του αγροτεμαχίου είχε γύρει από τον αέρα προς την ανατολή, ενώ η δεύτερη στο ανατολικό άκρο του οικοπέδου έστεκε όρθια. Αυτό μας οδήγησε στο συμπέρασμα ότι αφενός όσο ανατολικότερα τοποθετούσαμε το κτίριο, τόσο ηπιότερος θα ήταν ο αέρας, και αφετέρου ότι ο αέρας έρχεται κυρίως από τα βόρεια και από τα δυτικά.

creative studio

Η θέα, η συμπεριφορά του αέρα και το τοπίο καθόρισαν την αρχιτεκτονική σύνθεση 

Έτσι:
•    Τοποθετήσαμε το κτίριο όσο το δυνατόν ανατολικότερα.

creative studio

•    Το στρέψαμε προς την παραλία του Αγίου Σώστη, με έναν άξονα παράλληλο προς την παραλία, ενώ η κάθετός του προεκτείνεται νοητά στο ιερό της Δήλου.

creative studio

•    Η είσοδος στην κατοικία πραγματοποιείται από έναν ανοιχτό, προστατευμένο από τον αέρα ενδιάμεσο χώρο, όπως ο χώρος του πρόναου στον σηκό. 

creative studio

•    Το πέτρινο κτίριο αναδύεται από τις υπάρχουσες ξερολιθιές και καταλήγει σε έναν όγκο εν προβόλω, που αποτελεί ανάχωμα στον αέρα μιας προστατευμένης αυλής.

creative studio

Ήταν σημαντικό για τη λειτουργία της κατοικίας να καταφέρουμε να έχουμε μια απάνεμη αυλή έξω από το καθιστικό και την κουζίνα — και τελικά το επιτύχαμε. Κάπου εδώ θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον πολιτικό μηχανικό του έργου, Θανάση Κοντιζά, που με τη βαθιά του κατάρτιση υποστήριξε πλήρως τη σύνθεση.

creative studio
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Οι γεωμετρίες των κτιριακών όγκων λειτουργούν ως ανάχωμα στον κυρίαρχο για την περιοχή βορειοδυτικό άνεμο, δημιουργώντας ένα προστατευμένο περιβάλλον για την αυλή και την πισίνα.

Υλικότητα και μορφολογία

Ήταν από την αρχή ξεκάθαρο μέσα μας ότι αυτή η κατοικία θα σχεδιαζόταν στα μέτρα και στα σταθμά του νησιού. Δεν θα ακολουθούσε τη συνήθη ομοιομορφία που βλέπουμε σε παρόμοιας τυπολογίας κτίρια: στη Μύκονο σε περιοχές της Ισπανίας ή της Πορτογαλίας. Γι αυτό, στη σύνθεση του σήμερα ενσωματώσαμε μορφές και υλικά από την τοπική αρχιτεκτονική. Παρακάτω παρατίθεται το “μελωδικό υλικό” και η “ενορχήστρωσή” του:

creative studio
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Η εξωτερική τοιχοποιία είναι πέτρινη φέρουσα. Έτσι, είναι σε πλήρη αρμονία με τις ξερολιθιές του τοπίου.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Αντί για μεγάλες τζαμαρίες, χρησιμοποιήσαμε ψιλόλιγνη τυπολογία κουφώματος σε παράταξη, με 8 cm μασίφ μαρμάρινα περιθώρια, ώστε να παραπέμπει σε μαρμάρινο περιστύλιο ναού και να συνομιλεί με τη θέα της Δήλου.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Χρησιμοποιήθηκαν παράθυρα σε τυπολογία πολεμίστρας από τα ενετικά χρόνια, σε σημεία όπου η σχισμή του ανοίγματος θα δημιουργούσε ένα ευχάριστο ρεύμα αέρα τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού.

•    Στον πρώτο όροφο τοποθετήθηκαν φεγγίτες – μαρμάρινα υπέρθυρα.

creative studio

•    Η απάνεμη αυλή στεγάζεται από μια ξύλινη πέργκολα.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Λεπτομέρεια έδρασης πέργολας στην πέτρινη τοιχοποιία

•    Τα επιχείλια της πισίνας είναι μαρμάρινα.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Ο περιβάλλων χώρος με την αυλή και την πισίνα διαμορφώνει έναν ήρεμο υπαίθριο πυρήνα, επεκτείνοντας τους κύριους χώρους του σπιτιού προς το τοπίο.

•    Στον περιβάλλοντα χώρο για συλλογή ομβρίων υπάρχουν μαρμάρινα σχαράκια. 

•    Υδρορροές είναι σε εσοχή στην τοιχοποιία.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Η κύρια είσοδος επισημαίνεται με μοτίβο περιστεριώνα.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Ο σχεδιασμός της κατοικίας διήρκεσε έξι μήνες, μέχρι την κατάθεση στο ΣΑ, όπου εγκρίθηκε παμψηφεί χωρίς αλλαγές από την πρώτη παρουσίαση. Η κατασκευή διήρκεσε 26 μήνες και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2024. Όλοι οι συντελεστές, από τον πολιτικό μηχανικό Αθανάσιο Κοντιζά έως τον φωτογράφο Γιώργη Γερόλυμπο και τους τεχνίτες, ήταν εξαιρετικοί επαγγελματίες, με βαθιά γνώση του αντικειμένου τους, ώστε να αποδοθεί άρτια η αρχιτεκτονική μελέτη. Μας ένωσε όλους ένα κοινό ήθος και είμαστε ευτυχείς που “ενορχηστρώσαμε” μαζί τους την κατασκευή.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Aνάλυση στατικού σχεδίου Σ19 για δική μας κατανόηση από το ημερολόγιο του έργου.
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Ο κύριος μόχθος της κατασκευής — οι λιθοδομές, το οπλισμένο σκυρόδεμα και οι οπτοπλινθοδομές — ανήκει στο αγαπημένο μας πρώτο βιολί Νίκο Δεσύπρη-Χατζή. 

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Ναπολέων Δαλιάνης και Αλεξάνδρα Δαλιάνη, αρχιτέκτονες και συνιδρυτές του Creative Architecture

creative-architects.com

1. Θανάσης Γιώγλου(2013). Μάνος Χατζιδάκις: Πασχαλιές μέσα από τη Νεκρή Γη. 

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM 7: The Urban Issue

ADM 2025: The Urban Issue

Στο 7ο τεύχος της ειδικής έκδοσης της LiFO, σε συνεργασία με το Archisearch και την Design Ambassador, εστιάζουμε στην πόλη και στο πώς αυτή εξελίσσεται ανάμεσα στην εικόνα και την εμπειρία, στον δημόσιο χώρο ως ένδειξη πολιτισμού και συμπερίληψης καθώς και στην αισθητική της καθημερινότητας, όπως αυτή διαμορφώνεται από τα social media, την κατοίκηση και τον τουρισμό.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: THE URBAN ISSUE / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR /3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
THE LIFO TEAM
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: THE URBAN ISSUE / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: THE URBAN ISSUE / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: THE URBAN ISSUE / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

ADM 2025: The Urban Issue / Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

Το Sunset Groves, ένα συγκρότημα κατοικιών και μεικτής χρήσης που σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο A&M Architects σε συνεργασία με το Petras Architecture, προτείνει ένα διαφορετικό αφήγημα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

ADM 2025: The Urban Issue / Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

"Μεγαλύτερη σημασία έχει να είναι μια πόλη ζωντανή παρά όμορφη": Ο γνωστός αρχιτέκτονας μιλά για την πόλη όχι ως μια απλή κατασκευή, αλλά ως έναν ζωντανό οργανισμό που οφείλει να λειτουργεί για όλους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι στα Εξάρχεια με έναν extreme πίνακα για καλωσόρισμα

Design / Ένα σπίτι όπου «welcome» σου λέει ένας καθόλου σοβαροφανής πίνακας

Όλα ξεκίνησαν με έναν μπουφέ που δεν ήταν καν προς πώληση. Η Τζάσμιν τον διεκδίκησε με πείσμα και τελικά τον απέκτησε. Από τότε, έβαλε στόχο να προσθέτει κάθε χρόνο ένα διαχρονικό κομμάτι design στη συλλογή της. Και τα κατάφερε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
20 χρόνια DIMAND: Εμβληματικά έργα, διαχρονικό όραμα και ουσιαστικό αποτύπωμα

ADM 2025: The Urban Issue / 20 χρόνια DIMAND: Εμβληματικά έργα, διαχρονικό όραμα και ουσιαστικό αποτύπωμα

Με αφορμή την επέτειό της, η εταιρεία επιλέγει συμβολικά 20 έργα-ορόσημα που ενσαρκώνουν την αποστολή της να δημιουργεί τις πόλεις στις οποίες θέλουμε να ζούμε.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

Το p+Research+Design της POTIROPOULOS+PARTNERS λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης σκέψης, πειραματισμού και συστηματικής αναστοχαστικής πρακτικής. Τροφοδοτεί τον σχεδιασμό με νέα ερεθίσματα, ενδυναμώνει τη δημιουργικότητα και θεμελιώνει τη φιλοσοφική και σχεδιαστική θέση του γραφείου.
THE LIFO TEAM
Το τοπίο πρώτα:  Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Το τοπίο πρώτα: Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

Σε μια εποχή που ο τουρισμός απειλεί τα ίδια τα τοπία που τον καθιστούν ελκυστικό, το γραφείο doxiadis+ αναπτύσσει μια στρατηγική σχεδιασμού με αφετηρία το τοπίο ως πόρο, ως εμπειρία και ως πολιτισμικό αφήγημα.
THE LIFO TEAM
Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Design / Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Το σπίτι της Κρις Μπέτα στο Παγκράτι -με το σπασμένο φωτιστικό, τις 70s καρέκλες, ένα χαλί που κάποτε βρισκόταν στην είσοδο ενός θρυλικού κλαμπ της Θεσσαλονίκης και τα κορνιζαρισμένα συναισθήματα- κουβαλά τόση πληροφορία, που για εκείνη λειτουργεί κατευναστικά.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ