Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζιδάκις

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Η κατοικία ενσωματώνεται αρμονικά στο τοπίο με τους αναβαθμούς
0

Τον Μάρτη του 1962 κυκλοφορούν από την Columbia οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη». Στο οπισθόφυλλο ο Μάνος Χατζιδάκις γράφει1

[...] Κάτι περίεργες και πρωτοφανέρωτες για μένα μελωδίες, μου κίνησαν την προσοχή και με φέρανε σε περιοχές πιο αυστηρές και πιο αληθινές. Μπήκα μέσα σε μικρά μαγαζιά, απίθανα κρυμμένα κι απλησίαστα, σε χώρους μυσταγωγικούς, με κείνη την τολμηρή αστοχασιά της νεότητας, μαγεμένος από τα γυάλινα κεντήματα των μπουζουκιών, από τον επίμονο και διαπεραστικό ήχο του μπαγλαμά, θαμπωμένος από το μεγαλείο και τη βαθύτητα των μελωδικών φράσεων, ξένος, μικρός κι αδύναμος, πίστεψα με μιας πως το τραγούδι αυτό που άκουγα, ήταν δικιά μου, μια ολότελα δικιά μου υπόθεση. […] Όλοι νόμισαν πως εξευγένισα επιτυχώς τα μπουζούκια, χωρίς να σκεφθούν πώς, ποια ανάγκη μπορούσε να με οδηγήσει στο να εξευγενίζω τραγούδια μη ευγενή[...]

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Πέντε χρόνια από την αρχή του σχεδιασμού των δυό μουριών, στο σπίτι των γονιών μου στον Κτικάδο, ακούγαμε τυχαία τις «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη». Ακούγοντας τον δίσκο ξανά και ξανά, έκανα τη σύνδεση με τις «δυό μουριές». Ο Χατζιδάκις είχε ενορχηστρώσει με τον δικό του τρόπο και είχε φέρει στα μέτρα του λυρισμού του δωρικές ρεμπέτικες - λαϊκές μελωδίες. Είναι αυτό που ένιωσα ότι συνέβη στις δυο μουριές, κάνοντας την εξής αντιστοιχία: 

ρεμπέτικο = λαϊκή αρχιτεκτονική, 

ενορχήστρωση μελωδικού υλικού = ενορχήστρωση στοιχείων λαϊκής αρχιτεκτονικής σε μια σύγχρονη κατασκευή.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Το βίωμα στην αρχιτεκτονική σύνθεση

Σε καμία περίπτωση δεν θέλω να συγκρίνω τον σχεδιασμό μας και την ενορχήστρωση του Χατζιδάκι με όρους ταλέντου. Πώς θα μπορούσα άλλωστε; Εκείνο που θέλω να αναδείξω είναι πως το βίωμα και η ανάμνηση των παιδικών χρόνων δημιουργεί ένα τέτοιο συναισθηματικό φορτίο το οποίο έχει ανάγκη να εκφραστεί και ταυτίστηκα. Αυτή είναι άλλωστε και η αξία της τέχνης γενικά: να εκφράζει και να μεταφέρει συναισθήματα, που στην αρχιτεκτονική των επενδύσεων και των εργολαβικών, αυτή της η πτυχή δεν υπάρχει στο τραπέζι. Η αρχιτεκτονική για το “business as usual” δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα οπτικό πορνό σαν σε βιτρίνα στο Άμστερνταμ που πρέπει να προσελκύσει πελάτες και να πουλήσει όσο το δυνατόν ακριβότερα. Αυτή είναι η αναλογία. Ευτυχώς όμως οι “δύο μουριές” είχαν από την αρχή ιδιοκτήτες που μας εμπιστεύτηκαν, καταγράψαμε μαζί τις ανάγκες τους και το κτιριολογικό πρόγραμμα. Είχαμε την αρχιτεκτονική ελευθερία να κινηθούμε όπως εμείς κρίναμε σωστό μεθοδολογικά, ηθικά αρχιτεκτονικά και κατασκευαστικά.

Εννοείται ότι όταν συνθέτουμε για την Τήνο — και εγώ και ο πατέρας μου — υπάρχουν μαζί με το ριζόχαρτο, τα μολύβια κλπ και 35 καλοκαίρια (και όχι μόνο) να μας οδηγούν. Είναι όλες μου οι ξέγνοιαστες παιδικές, εφηβικές και νεανικές αναμνήσεις. Έπαιξα κρυφτό κάτω από τις στοές των χωριών. Έχω σκαρφαλώσει πάνω σε πέτρινους μαντρότοιχους. Έχω σκίσει το χέρι μου σε μάρμαρα καθώς έπαιζα — και άλλα πολλά. Όλο αυτό το βίωμα είναι παρόν όταν σχεδιάζω, μαζί με την επιστημονικότητα.
Ο Χατζιδάκις περιγράφει παρακάτω το συναίσθημά του:  

“[...] Σήμερα, ύστερα από είκοσι χρόνια, σαν προσευχή, θέλησα να κάμω αυτόν τον δίσκο και νομίζω πως πέτυχα να ξαναζωντανέψω όλο εκείνο το μελωδικό υλικό, που χρόνια τώρα διατηρούσα μέσα μου και συγχρόνως να εκφράσω όλη την εφηβική ευαισθησία ενός Νέου Έλληνα με παράδοση, μαζί με κείνη τη λεπτή κι ανοιξιάτικη θρησκευτική ατμόσφαιρα του Επιταφίου. […]”

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Η μουριά συνδιαλέγεται με τον αιωρούμενο πέτρινο όγκο της κατοικίας, μέσα στα χρώματα της δύσης.

Το χρονικό

Όταν περπατήσαμε το αγροτεμάχιο 6,5 στρεμμάτων για να αφουγκραστούμε πώς θα κινηθούμε συνθετικά σε αυτό το κομμάτι γης με την υπέροχη θέα προς τη Δήλο και τους αναβαθμούς – σύμβολο του τοπίου της Τήνου – δύο συναισθήματα μάς κυρίευσαν: η ευγνωμοσύνη και η ευθύνη ότι η αρχιτεκτονική μας θα έπρεπε να είναι ανταποδοτική στο τοπίο που ήταν πάντα εκεί.

Επισκεφτήκαμε την κάποτε καλλιεργήσιμη έκταση με τον Κώστα Βιδάλη κηπουρό με μεγάλη γνώση της Τηνιακής φύσης και ανέγνωσε αυτό που φαίνεται και στην φωτογραφία: ότι από τις δυο άγριες μουριές, η μία που βρίσκεται στο μέσον του αγροτεμαχίου είχε γύρει από τον αέρα προς την ανατολή, ενώ η δεύτερη στο ανατολικό άκρο του οικοπέδου έστεκε όρθια. Αυτό μας οδήγησε στο συμπέρασμα ότι αφενός όσο ανατολικότερα τοποθετούσαμε το κτίριο, τόσο ηπιότερος θα ήταν ο αέρας, και αφετέρου ότι ο αέρας έρχεται κυρίως από τα βόρεια και από τα δυτικά.

creative studio

Η θέα, η συμπεριφορά του αέρα και το τοπίο καθόρισαν την αρχιτεκτονική σύνθεση 

Έτσι:
•    Τοποθετήσαμε το κτίριο όσο το δυνατόν ανατολικότερα.

creative studio

•    Το στρέψαμε προς την παραλία του Αγίου Σώστη, με έναν άξονα παράλληλο προς την παραλία, ενώ η κάθετός του προεκτείνεται νοητά στο ιερό της Δήλου.

creative studio

•    Η είσοδος στην κατοικία πραγματοποιείται από έναν ανοιχτό, προστατευμένο από τον αέρα ενδιάμεσο χώρο, όπως ο χώρος του πρόναου στον σηκό. 

creative studio

•    Το πέτρινο κτίριο αναδύεται από τις υπάρχουσες ξερολιθιές και καταλήγει σε έναν όγκο εν προβόλω, που αποτελεί ανάχωμα στον αέρα μιας προστατευμένης αυλής.

creative studio

Ήταν σημαντικό για τη λειτουργία της κατοικίας να καταφέρουμε να έχουμε μια απάνεμη αυλή έξω από το καθιστικό και την κουζίνα — και τελικά το επιτύχαμε. Κάπου εδώ θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον πολιτικό μηχανικό του έργου, Θανάση Κοντιζά, που με τη βαθιά του κατάρτιση υποστήριξε πλήρως τη σύνθεση.

creative studio
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Οι γεωμετρίες των κτιριακών όγκων λειτουργούν ως ανάχωμα στον κυρίαρχο για την περιοχή βορειοδυτικό άνεμο, δημιουργώντας ένα προστατευμένο περιβάλλον για την αυλή και την πισίνα.

Υλικότητα και μορφολογία

Ήταν από την αρχή ξεκάθαρο μέσα μας ότι αυτή η κατοικία θα σχεδιαζόταν στα μέτρα και στα σταθμά του νησιού. Δεν θα ακολουθούσε τη συνήθη ομοιομορφία που βλέπουμε σε παρόμοιας τυπολογίας κτίρια: στη Μύκονο σε περιοχές της Ισπανίας ή της Πορτογαλίας. Γι αυτό, στη σύνθεση του σήμερα ενσωματώσαμε μορφές και υλικά από την τοπική αρχιτεκτονική. Παρακάτω παρατίθεται το “μελωδικό υλικό” και η “ενορχήστρωσή” του:

creative studio
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Η εξωτερική τοιχοποιία είναι πέτρινη φέρουσα. Έτσι, είναι σε πλήρη αρμονία με τις ξερολιθιές του τοπίου.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Αντί για μεγάλες τζαμαρίες, χρησιμοποιήσαμε ψιλόλιγνη τυπολογία κουφώματος σε παράταξη, με 8 cm μασίφ μαρμάρινα περιθώρια, ώστε να παραπέμπει σε μαρμάρινο περιστύλιο ναού και να συνομιλεί με τη θέα της Δήλου.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Χρησιμοποιήθηκαν παράθυρα σε τυπολογία πολεμίστρας από τα ενετικά χρόνια, σε σημεία όπου η σχισμή του ανοίγματος θα δημιουργούσε ένα ευχάριστο ρεύμα αέρα τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού.

•    Στον πρώτο όροφο τοποθετήθηκαν φεγγίτες – μαρμάρινα υπέρθυρα.

creative studio

•    Η απάνεμη αυλή στεγάζεται από μια ξύλινη πέργκολα.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Λεπτομέρεια έδρασης πέργολας στην πέτρινη τοιχοποιία

•    Τα επιχείλια της πισίνας είναι μαρμάρινα.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Ο περιβάλλων χώρος με την αυλή και την πισίνα διαμορφώνει έναν ήρεμο υπαίθριο πυρήνα, επεκτείνοντας τους κύριους χώρους του σπιτιού προς το τοπίο.

•    Στον περιβάλλοντα χώρο για συλλογή ομβρίων υπάρχουν μαρμάρινα σχαράκια. 

•    Υδρορροές είναι σε εσοχή στην τοιχοποιία.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

•    Η κύρια είσοδος επισημαίνεται με μοτίβο περιστεριώνα.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Ο σχεδιασμός της κατοικίας διήρκεσε έξι μήνες, μέχρι την κατάθεση στο ΣΑ, όπου εγκρίθηκε παμψηφεί χωρίς αλλαγές από την πρώτη παρουσίαση. Η κατασκευή διήρκεσε 26 μήνες και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2024. Όλοι οι συντελεστές, από τον πολιτικό μηχανικό Αθανάσιο Κοντιζά έως τον φωτογράφο Γιώργη Γερόλυμπο και τους τεχνίτες, ήταν εξαιρετικοί επαγγελματίες, με βαθιά γνώση του αντικειμένου τους, ώστε να αποδοθεί άρτια η αρχιτεκτονική μελέτη. Μας ένωσε όλους ένα κοινό ήθος και είμαστε ευτυχείς που “ενορχηστρώσαμε” μαζί τους την κατασκευή.

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Aνάλυση στατικού σχεδίου Σ19 για δική μας κατανόηση από το ημερολόγιο του έργου.
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter

Ο κύριος μόχθος της κατασκευής — οι λιθοδομές, το οπλισμένο σκυρόδεμα και οι οπτοπλινθοδομές — ανήκει στο αγαπημένο μας πρώτο βιολί Νίκο Δεσύπρη-Χατζή. 

 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις Facebook Twitter
Ναπολέων Δαλιάνης και Αλεξάνδρα Δαλιάνη, αρχιτέκτονες και συνιδρυτές του Creative Architecture

creative-architects.com

1. Θανάσης Γιώγλου(2013). Μάνος Χατζιδάκις: Πασχαλιές μέσα από τη Νεκρή Γη. 

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM 7: The Urban Issue

ADM 2025: The Urban Issue

Στο 7ο τεύχος της ειδικής έκδοσης της LiFO, σε συνεργασία με το Archisearch και την Design Ambassador, εστιάζουμε στην πόλη και στο πώς αυτή εξελίσσεται ανάμεσα στην εικόνα και την εμπειρία, στον δημόσιο χώρο ως ένδειξη πολιτισμού και συμπερίληψης καθώς και στην αισθητική της καθημερινότητας, όπως αυτή διαμορφώνεται από τα social media, την κατοίκηση και τον τουρισμό.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR