Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας

Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας Facebook Twitter
0

Δεν είναι τυχαίο ότι μπήκε σε μαζική παραγωγή την εποχή του κινήματος του μοντερνισμού, στις αρχές του εικοστού αιώνα, ταυτόχρονα με την ανάπτυξη της βιομηχανικής παραγωγής ελαφρότερων και λιγότερο εύθρυπτων υλικών. Ο προκάτοχός της ήταν ένα σύνθετο υλικό από στρώματα λεπτού γύψου μεταξύ τεσσάρων στρώσεων μάλλινης τσόχας, κατοχυρωμένο από τον Augustine Sackett στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής το 1894. 


Ο γύψος, η βασική πρώτη ύλη των γυψοσανίδων, είναι ένα παγκόσμιο φυσικό υλικό που παραμένει βιώσιμο μετά από χιλιάδες χρόνια στην οικοδομή. Τα πρώτα ιστορικά ίχνη εφαρμογής του εμφανίζονται στην Αίγυπτο το 3700 π.Χ. με τη μορφή γυψότουβλων και γυψοσοβά πάνω σε πλεκτό άχυρο. Ως αποδεικτικά της αντοχής του στον χρόνο διασώζονται ακόμη ίχνη έγχρωμου γυψοσοβά σε τοίχους της Πυραμίδας του Χέοπα, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι χρησιμοποιήθηκε και στο Παλάτι του Μίνωα στην Κρήτη.  

Οι επιφάνειες των γυψοσανίδων ορίζουν ογκομετρικά τις χωρικές συνθέσεις των κτιρίων όπου ζούμε, εργαζόμαστε ή ψυχαγωγούμαστε, αποτελώντας τον καλύτερο εσωτερικό καμβά για το φυσικό ή τεχνητό φως.


Μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η έμφαση αρχιτεκτόνων, όπως ο Le Corbusier, ο Adolf Loos ή ο Asplund, στην καθαρότητα των όγκων και στις επίπεδες επιφάνειες βρήκε το καλύτερο μέσο έκφρασης σε ελαφρές πλαισιωτές κατασκευές με λεπτούς τοίχους πλήρωσης. Οι αρχιτέκτονες αυτοί ταυτίστηκαν με την ανάγκη της εποχής τους να κατασταλεί κάθε έκφραση υλικότητας στην αρχιτεκτονική και της εθνικής ταυτότητας που αντιπροσώπευαν οι ογκώδεις ανάγλυφες επιφάνειες. Αντίστοιχες τάσεις «αποϋλοποίησης» της αρχιτεκτονικής χρονολογούνται στην εποχή του μπαρόκ και κυρίως στους εσωτερικούς χώρους κτιρίων της εποχής του ροκοκό τον δέκατο όγδοο αιώνα. Σε αυτά τα κτίρια, η πλαστικότητα περίτεχνων ξύλινων οροφών, επικαλυμμένων με γυψοσοβά, δημιουργεί μια ανάλαφρη ψευδαίσθηση της βαριάς πέτρινης κατασκευής. 

Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας Facebook Twitter


Με την ίδια προσέγγιση, οι γυψοσανίδες αντιπροσωπεύουν σήμερα τη σύγχρονη τάση μιας αρχιτεκτονικής της επιδερμίδας. Οι επιφάνειές τους δεν διευκολύνουν απλώς την απόκρυψη σύνθετων εγκαταστάσεων ούτε συμβάλλουν μόνο σε μία σκηνογραφική προσέγγιση της αρχιτεκτονικής. Οι επιφάνειες των γυψοσανίδων ορίζουν ογκομετρικά τις χωρικές συνθέσεις των κτιρίων όπου ζούμε, εργαζόμαστε ή ψυχαγωγούμαστε, αποτελώντας τον καλύτερο εσωτερικό καμβά για το φυσικό ή τεχνητό φως.

Γυψοσανίδες Knauf: 30 χρόνια παραγωγής στην Ελλάδα

Κωνσταντίνος Κολέτσος
Ο Κωνσταντίνος Κολέτσος είναι διευθυντής marketing της Knauf Γυψοποιία ΑΒΕΕ και της Knauf Cyprus Ltd, με σπουδές στην Αρχιτεκτονική Τεχνολογία, στον Περιβαλλοντικό Σχεδιασμό Κτιρίων και στο Βuilding Ιnformation Μanagement.

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις στην παραγωγή σύγχρονων οικοδομικών υλικών και την ανάγκη της Ευρώπης για γρήγορη και ελαφριά στέγαση, δύο αδέλφια γεωλόγοι, οι Alfons και Karl Knauf, έβαλαν το 1932 στη Γερμανία τον θεμέλιο λίθο της βιομηχανίας Knauf. Η Knauf παραμένει έως σήμερα μια οικογενειακή επιχείρηση, ενώ αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία προϊόντων γύψου παγκοσμίως, με παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα σε ενενήντα πέντε χώρες. 


Στην Ελλάδα, ο όμιλος Knauf δραστηριοποιείται βιομηχανικά από το 1991, όταν ξεκίνησε το εργοστάσιο παραγωγής γυψοσανίδων στην Αμφιλοχία. Σήμερα η Knauf διατηρεί τρία εργοστάσια στη χώρα μας, στην Αμφιλοχία, στη Θεσσαλονίκη και στον Βόλο, όπου παράγεται, πέραν των γυψοσανίδων, πλήρης γκάμα υλικών ξηράς δόμησης, όπως τσιμεντοσανίδες, γυψοσοβάδες, κονιάματα και ετοιμόχρηστα υλικά αρμολόγησης και επεξεργασίας επιφανειών, έγχρωμα εξωτερικά επιχρίσματα, μεταλλικά προφίλ και εξαρτήματα.


Σήμερα περισσότερο από ποτέ, η ανάγκη επαναπροσδιορισμού της ταυτότητας των κτιρίων του εικοστού πρώτου αιώνα μέσα από τις αρχές της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής αειφορίας ικανοποιείται με τον καλύτερο τρόπο από οικονομικά βιομηχανικά υλικά χαμηλής ενσωματωμένης ενέργειας, όπως οι γυψοσανίδες Knauf. Επιπλέον, η ανάγκη διατήρησης πολύτιμων φυσικών πόρων, όπως το νερό και η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των κατασκευών, καθιστά την ξηρά δόμηση με γυψοσανίδες την πλέον κατάλληλη για την επίτευξη των παγκόσμιων περιβαλλοντικών στόχων. 


Τον Μάρτιο του 2021 ολοκληρώθηκε η επένδυση της νέας παραγωγής γυψοσανίδων Knauf στην Αμφιλοχία, διπλασιάζοντας την παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου και επιφέροντας σημαντικές βελτιώσεις όσον αφορά την ασφάλεια, τις περιβαλλοντικές επιδόσεις και την ποιότητα των γυψοσανίδων.

Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας Facebook Twitter

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

LiFO x Design Ambassador/ Archisearch: Τα κορυφαία έντυπα αρχιτεκτονικής και design παρουσιάζουν

Design / LiFO x Design Ambassador/ Archisearch: Τα κορυφαία έντυπα αρχιτεκτονικής και design παρουσιάζουν

Η LiFO και η Design Ambassador δημιούργησαν μια πρωτότυπη σειρά ειδικών εκδόσεων που απελευθέρωσαν το αρχιτεκτονικό έντυπο από τον κλαδικό του χαρακτήρα και έδωσαν νέα δυναμική και ουσία στη συζήτηση για την αρχιτεκτονική, το design και την ανάπτυξη
THE LIFO TEAM
H Potiropoulos+Partners σχεδίασε ένα εντυπωσιακό αειφορικό συγκρότημα διαμερισμάτων και κατοικιών  στον Άλιμο 

Design / H Potiropoulos+Partners σχεδίασε ένα εντυπωσιακό αειφορικό συγκρότημα διαμερισμάτων και κατοικιών  στον Άλιμο 

Το «Cube-2» στον Άλιμο, ένα project όπου το τρίπτυχο «υπαίθριος χώρος-ημιυπαίθριος χώρος-πράσινο» αναδεικνύεται σε κύριο συνθετικό άξονα. Προκύπτει έτσι μία αλληλουχία προβόλων-κήπων, που δίνουν την εντύπωση ότι κινούνται μέσα στη βλάστηση, και αντίστοιχα ότι η βλάστηση κινείται μέσα σ’ αυτούς.
THE LIFO TEAM
The Boy Is Beautiful

Athens Pride 2022 / The Boy Is Beautiful: Ένα περιοδικό που ξετυλίγει το νήμα των ελληνικών queer χρονικών

Στο εξαμηνιαίο περιοδικό του Λεωνίδα Λιόλιου queer και queer friendly αναγνώστες στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο μπορούν να ανακαλύψουν κομμάτια της ελληνικής ιστορίας που έχουν θαφτεί κάτω από τα μπάζα της ετεροκανονικότητας και του μεσσιανισμού.
M. HULOT
Η ΕΣΩ επέστρεψε πιο δυναμική και επίκαιρη από ποτέ 

Design / Η ΕΣΩ επέστρεψε πιο δυναμική και επίκαιρη από ποτέ 

Δείτε όσα έγιναν στην δέκατη διοργάνωση της ημερίδας ΕΣΩ που διοργανώθηκε σε στρατηγική συνεργασία και συνεπιμέλεια του Archisearch με το Ίδρυμα Mies Van Der Rohe ως συμπαραγωγή της Design Ambassador, του +Design Magazine και της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία - κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο;

Design / Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία-κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο;

Το φετινό περίπτερο Serpentine, ένας μαύρος περίκλειστος κύλινδρος, από τις πιο «εσωστρεφείς» εγκαταστάσεις που έχουν τοποθετηθεί ποτέ στους κήπους του Κένσινγκτον, σχεδιάστηκε ως χώρος για περισυλλογή και διαλογισμό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΚΥΡΙΑΚΗ Η προέκταση του Royal College of Art είναι ένας ύμνος σε ένα συχνά υποτιμημένο υλικό, το τούβλο

Design / Η προέκταση του Royal College of Art είναι ένας ύμνος σε ένα συχνά υποτιμημένο υλικό, το τούβλο

Μέσα στα πελώρια γυάλινα κτίρια του Battersea, οι αρχιτέκτονες της Tate Modern και της Elbphilharmonie στο Αμβούργο, οι Herzog & de Meuron, φέρνουν ξανά στο προσκήνιο μια σοβαρή προσέγγιση του υλικού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Γαλλίδα αρχιτέκτονας πρωτοπόρος της κοινωνικής στέγασης Ρενέ Γκεγιουστέ κέρδισε το Βραβείο Αρχιτεκτονικής 2022.

Πολιτισμός / Ρενέ Γκεγιουστέ: Η Γαλλίδα πρωτοπόρος της κοινωνικής στέγασης κέρδισε το Βραβείο Αρχιτεκτονικής 2022

Η Γαλλίδα αρχιτέκτονας είναι υπέρμαχος της κοινωνικής αρχιτεκτονικής, η οποία είναι περισσότερο γνωστή για το 10όροφο συγκρότημα διαμερισμάτων Le Liégat στο Ivry-sur-Seine και την πολυκατοικία La Maladrerie.
THE LIFO TEAM

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ