«Το Αγόρι»: Χειροποίητες ξυλορακέτες θαλάσσης που κατασκευάζονται στο ίδιο στενό στην Καλλιθέα εδώ και 62 χρόνια

«Το Αγόρι»: Χειροποίητες ξυλορακέτες θαλάσσης που κατασκευάζονται στο ίδιο στενό στην Καλλιθέα εδώ και 62 χρόνια Facebook Twitter
Ο Νίκος Παπαναστασίου και ο Γαβριήλ Παλαιοδήμος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0



ΕΙΤΕ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΤΟ
σπορ είτε ανήκουμε σ' εκείνους που ενοχλούμαστε από τον χαρακτηριστικό ήχο που το συνοδεύει, οι ρακέτες είναι το εθνικό μας καλοκαιρινό άθλημα. Όμως είναι και κάτι παραπάνω, μια ελληνική πατέντα, η ιστορία της οποίας ξεκίνησε το 1958 σε ένα ξυλουργείο που βρίσκεται σε ένα στενό της Καλλιθέας και συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι σήμερα.

— Ποια είναι η ιστορία των χειροποίητων ξυλορακετών θαλάσσης «Το Αγόρι» που κατασκευάζονται στην Καλλιθέα εδώ και 62 χρόνια;
Ο Δημήτρης Φερεντίνος, ο άνθρωπος που έφτιαξε τις πρώτες ρακέτες στην Ελλάδα, είναι ο ιδρυτής της επιχείρησης «Το Αγόρι», που από το 1958 βρίσκεται στο ίδιο στενό στην Καλλιθέα, πίσω από το Πάντειο. Επιπλοποιός στο επάγγελμα, είδε μια μέρα στην παραλία δύο Έλληνες της Αιγύπτου (σ.σ. το τένις στην Αίγυπτο ήταν δημοφιλές λόγω της παρουσίας των Βρετανών την εποχή εκείνη και οι Έλληνες της Αιγύπτου σκαρφίστηκαν αυτήν τη δική τους εκδοχή, για να μπορούν να παίζουν το παιχνίδι πάνω στην άμμο) να παίζουν με ξύλινες ρακέτες, όμοιες στο μέγεθος με εκείνες του τένις. Του έκανε εντύπωση και προσπάθησε να φτιάξει κάτι αντίστοιχο, το οποίο μάλιστα εξέλιξε έτσι ώστε να έχει καλή τεχνική στο παιχνίδι.

Έχοντας κατασκευάσει πια μερικά ζευγάρια, κατέβαινε κάθε μέρα στην παραλία και έπαιζε παρέα με τους φίλους. Ο κόσμος εντυπωσιαζόταν από το ξενόφερτο σπορ και επειδή δεν ήξερε το όνομα του Δημήτρη, για να τον πλησιάσουν και να τον ρωτήσουν πού βρήκε αυτές τις ρακέτες, του φώναζαν ««Αγόρι... έρχεσαι λίγο εδώ;»». Έτσι η προσφώνηση αυτή στάθηκε η αφορμή για την επωνυμία της εταιρείας που δημιουργήθηκε όταν ξεκίνησε να κατασκευάζει ρακέτες μαζικά.

Μετά τον αιφνίδιο θάνατό του, την επιχείρηση συνέχισε η σύντροφός του Μαρία Παπαναστασίου, η οποία όχι μόνο κράτησε αλλά και εξέλιξε την εταιρεία, ενώ σήμερα πλέον τα ηνία έχουμε αναλάβει ο ανιψιός της Νίκος Παπαναστασίου και εγώ, ο συνεργάτης του, Γαβριήλ Παλαιοδήμος.

Είναι λαϊκό άθλημα, μια και είναι κυριολεκτικά για όλο τον κόσμο. Επιπλέον, είναι μια τέλεια αερόβια άσκηση, συνδυάζεται ωραία με μια βουτιά, ειδικά αφότου έχεις ιδρώσει από το παιχνίδι, και είναι εντελώς διασκεδαστικό.

— Δηλαδή οι ρακέτες είναι πατέντα του Αγοριού;
Κατά κάποιον τρόπο, ναι. Επιπλέον, ο Δημήτρης ήταν αυτός που δημιούργησε τα κενά αέρος στην κατασκευή της ρακέτας, τα οποία μπήκαν και σε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και εμείς συνεχίζουμε ακριβώς την ίδια τεχνική. Τα κενά αέρος απορροφούν τους κραδασμούς της μπάλας, όπως έρχεται στη ρακέτα, κι έτσι, με ένα απλό άγγιγμα, μπορείς να την επιστρέψεις στον αντίπαλο. Ακόμη και σήμερα κάτι τέτοιο θεωρείται πρωτοποριακό, πόσο μάλλον εκείνη την εποχή. Αυτό που κατάφερε ήταν να μπορεί να αυξομειώνει το βάρος της ρακέτας ανάλογα με τις απαιτήσεις κάθε παίκτη.

— Πώς κατασκευάζονται οι ρακέτες του Αγοριού;
Έχει πολλή δουλειά η κατασκευή τους. Εξωτερικά κατασκευάζονται από κόντρα πλακέ και το εσωτερικό τους είναι από σουηδικά μαδέρια, από πεύκο ή έλατο, που κόβονται σε πηχάκια. Αφού τοποθετηθούν, ακολουθεί κενό αέρος, μετά κοζάρουμε τη ρακέτα και την κλείνουμε. Το πώς θα τοποθετηθούν τα πηχάκια είναι ολόκληρη επιστήμη, όπως και η γεωμετρία της ρακέτας.

Όλη η διαδικασία γίνεται στο χέρι, εκτός από το αρχικό κόψιμο, που δίνει το σχήμα της ρακέτας και πλέον γίνεται αυτοματοποιημένα, μια και έτσι αποδίδεται τέλεια το σχήμα που θέλουμε να δώσουμε. Ακόμα και το κόλλημα στις λαβές γίνεται στο χέρι.

— Ποιοι προτιμούν τις ρακέτες σας;
Όσοι έχουν δοκιμάσει να παίξουν με αυτές. Δεν τις αλλάζουν με τίποτα και η καλύτερη διαφήμιση για εμάς είναι αυτή που πάει από στόμα σε στόμα. Εκτός από την ελληνική αγορά, βέβαια, και από τους τουρίστες που μαθαίνουν το σπορ στη χώρα μας και τους φαίνεται όμορφο να φύγουν από αυτήν έχοντας στη βαλίτσα τους ένα ζευγάρι χειροποίητες ελληνικές ρακέτες, έχουμε και πολλές παραγγελίες από το εξωτερικό.

Φέτος, μάλιστα, αν και οι πωλήσεις σε ρακέτα στη χώρα μας σημειώνουν μείωση, έχουν αυξηθεί οι παραγγελίες από το εξωτερικό. Φαίνεται ότι είναι πολλοί εκείνοι οι οποίοι, μη μπορώντας να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, θέλουν να έχουν ένα ζευγάρι ρακέτες για να παίζουν στη χώρα διαμονής τους.

«Το Αγόρι»: Χειροποίητες ξυλορακέτες θαλάσσης που κατασκευάζονται στο ίδιο στενό στην Καλλιθέα εδώ και 62 χρόνια Facebook Twitter
Ηλικία και φύλο δεν έχουν σημασία γι' αυτό το άθλημα και είναι πολλοί οι παίκτες που συνεχίζουν όλο τον χρόνο, δεν περιορίζονται μόνο στους ζεστούς μήνες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Γιατί οι ρακέτες είναι ένα τόσο δημοφιλές καλοκαιρινό σπορ;
Είναι λαϊκό άθλημα, μια και είναι κυριολεκτικά για όλο τον κόσμο. Επιπλέον, είναι μια τέλεια αερόβια άσκηση, συνδυάζεται ωραία με μια βουτιά, ειδικά αφότου έχεις ιδρώσει από το παιχνίδι, και είναι εντελώς διασκεδαστικό. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποια μέτρα απόσταση μεταξύ των παικτών και, βέβαια, έχει εξαιρετικά χαμηλό κόστος, καθώς μια ρακέτα σαν τις δικές μας, με τη σωστή χρήση, θα αντέξει πάνω από 20 χρόνια. Μόνο μπαλάκια θα χρειαστεί να αλλάξεις. Ηλικία και φύλο δεν έχουν σημασία γι' αυτό το άθλημα και είναι πολλοί οι παίκτες που συνεχίζουν όλο τον χρόνο, δεν περιορίζονται μόνο στους ζεστούς μήνες.

Κάτι ακόμα χαρακτηριστικό της ρακέτας είναι πως αποτελεί το μοναδικό παιχνίδι συνεργασίας και ανταγωνισμού παγκοσμίως. Η συνεργασία έχει να κάνει με το γνωστό «στρώσιμο» της μπάλας και ο ανταγωνισμός με τα γνωστά «καρφιά» που περνούν από τον έναν παίκτη στον άλλο.

— Ναι, όμως στις παραλίες υπάρχουν πάντα εκείνοι που παίζουν ρακέτες και οι εκείνοι που ενοχλούνται από αυτήν τη δραστηριότητα.
Η ρακέτα όντως δέχτηκε πόλεμο λόγω κάποιων ανεγκέφαλων παικτών που ενοχλούν τους λουόμενους. Εμείς προτρέπουμε πάντα τον παίκτη να πηγαίνει στα οργανωμένα σημεία που έχουν αρκετές πλαζ, όπου φιλοξενούνται κι άλλα αθλήματα, όπως το beach volley, ή, αν η παραλία δεν είναι οργανωμένη, να πηγαίνουν σε σημεία που δεν ενοχλούν. Όμως πολύ φοβάμαι ότι αυτοί που δεν υπολογίζουν ότι θα ενοχλήσουν τους υπόλοιπους με τις ρακέτες ενοχλούν και με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.

http://www.toagori.gr

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR