Πώς να εντοπίζετε τις ψευδείς και παραπλανητικές ειδήσεις σε Facebook, Twitter και Google

Πώς να εντοπίζετε τις ψευδείς και παραπλανητικές ειδήσεις σε Facebook, Twitter και Google Facebook Twitter
1

Επειδή κάτι δημοσιεύεται στο διαδίκτυο, δεν σημαίνει αυτομάτων πως είναι και αληθινό. Ακούγεται πολύ απλό, αλλά αν το γνώριζαν όλοι αυτό, τότε το Facebook και η Google δεν θα αναγκάζονταν να αναδιαμορφώνουν συνεχώς τους αλγορίθμους τους και να αποσύρουν αναληθείς ή παραπλανητικές ειδήσεις που ο κόσμος αναπαράγει μανιωδώς- από το ότι ο Ντόναλντ Τραμπ είναι «reptilian» (σ.σ. εξωγήινος- σαύρα) μέχρι το ότι η Χίλαρι Κλίντον είναι ανδροειδές με κοστούμι. 

Σε κάθε περίπτωση, οι ψευδείς ειδήσεις δεν είναι δύσκολο να εντοπιστούν, εάν ο αναγνώστης ξέρει τι πρέπει να κοιτάξει. Και ο «Οδηγός» για τον εντοπισμό ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο που ετοίμασε το CNN διαχωρίζει τους διαφορετικούς τύπους των παραπλανητικών ειδήσεων:

Ψευδείς ειδήσεις


Αυτές είναι οι πιο εύκολες να εντοπιστούν, αφού συνήθως προέρχονται από ψεύτικες ιστοσελίδες οι οποίες έχουν σχεδιαστεί ώστε να φαίνονται σαν αληθινές πηγές ειδήσεων. Σε αυτές τις ιστοσελίδες αναρτώνται συνήθως παραπλανητικές φωτογραφίες και τίτλοι, οι οποίοι σε μια πρώτη ανάγνωση φαίνονται αληθινές. Φυσικά τις περισσότερες φορές δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Παραπλανητικές ειδήσεις

 

Αυτές είναι οι πιο δύσκολες να εντοπιστούν καθώς συχνά, χρησιμοποιούν ως πυρήνα, μια αληθινή είδηση, όπως π.χ. ένα γεγονός που συνέβη ή μια δήλωση κάποιου σημαντικού προσώπου. Αυτό που θα πρέπει να προσέξει ο αναγνώστης είναι τα εντυπωσιακά πρωτοσέλιδα, τα οποία όμως δεν συμβαδίζουν με το κυρίως κείμενο.

Υπερβολικά κομματικές ειδήσεις

Ένα είδος παραπλανητικών ειδήσεων. Μπορεί να αποτελούν παραλλαγή μιας πραγματικής είδησης, ωστόσο τα γεγονότα που αναφέρονται παραποιούνται με σκοπό να ταιριάζουν με τα εκάστοτε πολιτικά συμφέροντα.

Clickbait


Τα σοκαριστικά ή γεμάτα κοροϊδία πρωτοσέλιδα βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της κατηγορίας, αφού χρησιμοποιούνται προκειμένου να τραβήξουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη ώστε αυτός να κάνει κλικ στο σύνδεσμο για να διαβάσει περισσότερες πληροφορίες- που είτε θα οδηγούν στην είδηση που υποσχέθηκε είτε όχι.


Σάτιρα

Αυτή η κατηγορία είναι επίσης δύσκολη, καθώς η σάτιρα δεν προσποιείται ότι είναι πραγματική κι εξυπηρετεί έναν σκοπό, όπως σχολιασμό ή ψυχαγωγία. Ωστόσο, αν ο αναγνώστης δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσει μια σατιρική ιστοσελίδα, θα μπορούσε να διαμοιραστεί την «είδηση» ως πραγματική.

Οι 10 ερωτήσεις που πρέπει να κάνει κάποιος αν μια είδηση μοιάζει παραπλανητική ή ψευδής:

1. Η είδηση προέρχεται από περίεργο URL;

2. Ο τίτλος συμβαδίζει με τις πληροφορίες μέσα στο άρθρο;

3. Είναι πρόσφατη είδηση ή κάποια παλιά που αναπαράγεται ξανά;

4. Είναι οι φωτογραφίες και τα βίντεο της είδησης αξιόπιστα;

5. Το άρθρο αναφέρει την αρχική πηγή της είδησης;

6. Η είδηση παραθέτει δηλώσεις και αν ναι, κατά πόσον μπορούν να διασταυρωθούν; 

7. Είναι η μόνη πηγή που αναπαράγει την είδηση;

8. Για το αν η είδηση είναι αληθινή ή όχι, επηρεάζεστε περισσότερο από τις προσωπικές σας πεποιθήσεις και προκαταλήψεις; 

9. Έχει επιβεβαιωθεί ως είδηση από κάποιον αξιόπιστο οργανισμό που διασταυρώνει την αξιοπιστία των ειδήσεων;

10. Η αρχική πηγή της είδησης συγκαταλέγεται σε ιστοσελίδες αναξιόπιστες; 

Τech & Science
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

Τech & Science / Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

H λειτουργία «Live Translation with AirPods», που αποτελεί μέρος του Apple Intelligence, δεν θα ενεργοποιείται εάν ο χρήστης βρίσκεται εντός ΕΕ και ο λογαριασμός Apple ανήκει σε περιοχή της ΕΕ
LIFO NEWSROOM
Πώς η Αιθιοπία γίνεται ένας απρόσμενος ηγέτης στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων

Τech & Science / Πώς η Αιθιοπία γίνεται ένας απρόσμενος ηγέτης στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, περίπου 115.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν ήδη στην Αιθιοπία, από τα 1,5 εκατομμύρια συνολικά οχήματα στη χώρα, με στόχο να φτάσουν τα 500.000 μέχρι το 2030
LIFO NEWSROOM
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ολοκληρωτικά το διαδίκτυο: Ευκαιρίες, προκλήσεις και παγίδες

Τech & Science / Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ολοκληρωτικά το διαδίκτυο: Ευκαιρίες, προκλήσεις και παγίδες

Η σύγχρονη πρόκληση είναι να διασφαλίσουμε ότι όπου αλληλεπιδρούμε με την ΤΝ, θα γνωρίζουμε ότι «μιλάμε με ένα bot» — και ότι το bot αυτό είναι ειλικρινές και αυθεντικό όσο και ο ίδιος ο άνθρωπος
LIFO NEWSROOM
Σπάνια απολιθώματα στην Καισάρεια: Κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών σε άριστη κατάσταση

Τech & Science / Σπάνια απολιθώματα στην Καισάρεια: Κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών σε άριστη κατάσταση

Συγκλονιστική ανακάλυψη στην Καισάρεια: τρία κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών βρέθηκαν άθικτα, μαζί με απολιθώματα ρινόκερων, σμιλόδοντα και τριδάκτυλων αλόγων - Η «ζώνη των ελεφάντων» αλλάζει την παλαιοντολογική ιστορία της περιοχής
LIFO NEWSROOM
Η εντυπωσιακή «φωταγώγηση» νευρώνων του εγκεφάλου ενώ λαμβάνεται μια απόφαση

Τech & Science / Η εντυπωσιακή «φωταγώγηση» νευρώνων του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια λήψης μιας απόφασης

Νευροεπιστήμονες έφτιαξαν τον πρώτο «χάρτη» στην ιστορία του κλάδου τους που παρέχει μια πλήρη εικόνα του τι συμβαίνει σε όλο τον εγκέφαλο τη στιγμή που λαμβάνεται μια απόφαση
LIFO NEWSROOM
H NASA αποκαλύπτει ενδείξεις ζωής σε βράχους του Άρη – Τι βρήκε το Perseverance

Τech & Science / H NASA αποκαλύπτει ενδείξεις ζωής σε βράχους του Άρη – Τι βρήκε το Perseverance

Το ρομπότ Perseverance της NASA εντόπισε βράχους στον Άρη με ασυνήθιστα χαρακτηριστικά που μπορεί να προέρχονται από αρχαία μικροβιακή ζωή. Οι επιστήμονες εξετάζουν αν αυτά τα ορυκτά αποτελούν τα πρώτα ίχνη ζωής στον κόκκινο πλανήτη
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια