Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών

Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
1
Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Athenean Sailor/LIFO

Σε μία από τις πιο ωραίες σκηνές του «Αστακού» του Γιώργου Λάνθιμου οι μοναχικοί που έχουν καταφύγει στο δάσος για να γλιτώσουν (αλλά κι εκεί είναι τα ίδια σκατά γιατί οι κανόνες είναι το ίδιο σκληροί και απάνθρωποι) χορεύουν ακούγοντας ο καθένας τη δικιά του μουσική. Στα ακουστικά του για να μην ενοχλεί τους άλλους αλλά και για να μην υπάρχει περίπτωση να φλερτάρει. Και μοναχικοί και μόνοι. Η ατάκα που ακούγεται όταν ανακοινώνει στον David η αρχηγός των μοναχικών, ότι πρέπει να χορεύει υποχρεωτικά μια στο τόσο με τα ακουστικά, είναι εντελώς σαρκαστική: «Ο καθένας πρέπει να χορεύει μόνος του για αυτό και ακούει ηλεκτρονική μουσική».

Ο μοναχικός χορός με τα ακουστικά σε ένα βουβό πάρτι δεν είναι καινούργια υπόθεση. Τα silent disco, silent raves, quiet clubbing, quiet events, όπως και αν ονομάζονταν ήταν κάτι που έγινε μόδα στα '00s, αλλά για πρώτη φορά εμφανίστηκε ως ιδέα σε μια φινλανδική ταινία επιστημονικής φαντασίας του 1969, το Ruusujen Aika ("A Time of Roses"). Σε μια σκηνή οι πρωταγωνιστές βάζουν ακουστικά και χορεύουν σε ένα πάρτι. Μετά, κάπου στις αρχές της δεκαετίας του '90, κάποιοι ακτιβιστές σκέφτηκαν να βάλουν ακουστικά σε υπαίθρια πάρτι για να εμποδίσουν την ηχο-μόλυνση και να μην ενοχλήσουν τα φυτά και τα ζώα της περιοχής. Και κάπως έτσι ξεκίνησαν.

Μην πας πολύ μακριά όμως, silent disco είναι και όλοι αυτοί που ακούν απομονωμένοι μουσική στο μετρό ή στο δρόμο. Ακόμα και στο γραφείο δίπλα σου. Το silent disco είναι η μουσική της μοναξιάς και της απομόνωσης.

Το 1997 ένας παραγωγός ηλεκτρονικής μουσικής από το Παρίσι, ο Erik Minkkinen, έκανε μια συναυλία από το δωμάτιό του με live streaming μέσω ίντερνετ με ακροατές τρεις Γιαπωνέζους – οι οποίοι τον άκουγαν από το σπίτι τους με ακουστικά. Η πρώτη συναυλία που έγινε με μεγάλο κοινό να φοράει ακουστικά ήταν των Flaming Lips το 1999. Το συγκρότημα μετέδιδε τη συναυλία μέσα από έναν πομπό των FM και το κοινό μπορούσε να την ακούσει από τα ραδιόφωνα-ακουστικά, αλλά υπήρχαν και ηχεία στο χώρο, οπότε δεν ήταν ένα silent event. Έκαναν και μια ακόμα ίδια συναυλία και μετά από μια σειρά προβλημάτων (άδειες μπαταρίες, λάθος συχνότητες, κακός ήχος με παράσιτα) εγκατέλειψαν την ιδέα. Οι Rocketgoldstar έκαναν μια παρόμοια συναυλία με ακουστικά στο Cardiff το 2000.

Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
Σκηνή από τον "Αστακό"

Μέχρι το 2005 δεν είχες πολλές επιλογές, μπορούσες να ακούσεις μόνο ό,τι έπαιζε ο DJ βουβά σε ένα πάρτι, από ένα κανάλι. Τότε, όμως, η τεχνολογία επέτρεψε να προσθέσουν κα δεύτερο και μετά και τρίτο κανάλι, οπότε μπορούσες να επιλέξεις από τη μουσική τριών DJ που έπαιζαν ταυτόχρονα. Και τα ασύρματα ακουστικά έγιναν μόδα στα πάρτι και τα φεστιβάλ. To 2005 τα ακουστικά εμφανίστηκαν στο Glastonbury και από εκεί άρχισαν να εξαπλώνονται σε πάρτι και event παντού. Και στις συναυλίες. Το 2010 στο Shit Festival στην Ελβετία το κοινό φορούσε ασύρματα ακουστικά και ακολούθησαν και άλλα πολλά φεστιβάλ στην Ευρώπη και την Αμερική. Το 2012 ο Kid Koala έκανε περιοδεία σε όλο τον κόσμο που την ονόμασε "Space Cadet Headphone Concert tour" και ήταν αποκλειστικά «βουβή», με τον κόσμο να την ακούει μόνο μέσα από ακουστικά. Τα ακουστικά φορέθηκαν μέχρι και στο Royal Opera House.

Οι άνθρωποι που χόρευαν σε πάρτι βουβοί (και αστείοι, αν τους έβλεπε κάποιος που δεν συμμετείχε στο event) έγιναν μετά το πρώτο μισό των '90s μια εικόνα αρκετά συνηθισμένη, τα event απέκτησαν και όνομα «silent disco» και μάλιστα το 2011 το λεξικό της Οξφόρδης συμπεριέλαβε τον όρο στην ιντερνετική έκδοσή του. Και όσο το ενδιαφέρον για τα silent disco event μεγάλωνε, τόσο περισσότερα πάρτι γίνονταν με ασύρματα ακουστικά. Βγήκαν και ένα σωρό home kits με ακουστικά, για να κουβαλάς όπου κι να πας τα δικά σου.

Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
Το clubbing είχε αρχίσει να πεθαίνει –και, παρόλο που δεν ευθύνονται τα silent disco για αυτό, έβαλαν και αυτά ένα λιθαράκι για να τα αποτελειώσουν.

Τα κινητά βουβά πάρτι μεταφέρθηκαν παντού, από παραλίες μέχρι δάση και βουνά, με εκατοντάδες ανθρώπους να χορεύουν μόνοι και αδιάφοροι για τους γύρω τους ακούγοντας μουσική που είχαν σε mp3, ο καθένας τη δική του, με playlist που είχε φτιάξει σύμφωνα με τα γούστα του. Το clubbing είχε αρχίσει να πεθαίνει –και, παρόλο που δεν ευθύνονται τα silent disco για αυτό, έβαλαν και αυτά ένα λιθαράκι για να τα αποτελειώσουν. Τα silent disco party μεταδίδονταν από στόμα σε στόμα και μέσα από email και τα social media (κυρίως το facebook). Το πρώτο μεγάλο πάρτι που διοργανώθηκε ήταν στο σταθμό της Liverpool Street του Λονδίνου το 2003 από τον Ben Cummings και τους επόμενους μήνες το Λονδίνο γέμισε με πάρτι στους σταθμούς του underground. Σε ένα πάρτι στον σταθμό της Victoria το 2007 μαζεύτηκαν 4.000 άτομα και μετά από δύο ώρες το διέλυσε η αστυνομία.

Η μανία με τα silent event μεταφέρθηκε στο θέατρο και στο σινεμά σε ταράτσες, σε ξεναγήσεις σε μουσεία και σε αξιοθέατα πόλεων και σε performances εικαστικών, ενώ πρόσφατα ο Ai WeiWei έκανε κάτι ανάλογο με ηλεκτρονικές κάμερες-μάσκες στο Royal Academy of Arts του Λονδίνου στο «Digital (Dis)connections», μια διαδραστική performance σε silent disco.

Στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2011 έγινε το πρώτο silent disco event στο Βios, στην απονομή των βραβείων ΕΒΓΕ. Στο SSSh (Silent Sound Show) οι θαμώνες μπορούσαν να επιλέξουν τη μουσική που τους άρεσε από δύο DJ που έπαιζαν ταυτόχρονα.

Μην πας πολύ μακριά όμως, silent disco είναι και όλοι αυτοί που ακούν απομονωμένοι μουσική στο μετρό ή στο δρόμο. Ακόμα και στο γραφείο δίπλα σου. Το silent disco είναι η μουσική της μοναξιάς και της απομόνωσης.

Και δεν είναι μόνο τα ακουστικά αυτά που σε απομονώνουν.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Συζητούσα κάποτε με έναν άνθρωπο σαφώς νεότερο μου,και έθιξα το θέμα της απονόνωσης που προκύπτει με τα ακουστικά στα αυτιά,στο δρόμο στο μετρό,κλπ..Μου απάντησε πως ο ίδιος το βιώνει ως ελευθερία,και προστασία από αλληλεπιδράσεις που του διοχετεύουν αρνητική ενέργεια.Με προβλημάτισε.