Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος

Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
1
Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
Στόχος των συντελεστών είναι η Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος να αποτελέσει ένα αφιέρωμα φτιαγμένο από τους ίδιους τους Λημνιούς για τον τόπο τους

Με πρόθεση να αναδείξει τον ιδιότυπο χαρακτήρα του τόπου καταγωγής του και να φέρει σε επαφή με την ιστορία της Λήμνου τους κατοίκους, αλλά και τους επισκέπτες της, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, με όχημα την Ομάδα ΩΣΜΩΣΙΣ,  δημιουργεί και παρουσιάζει in situ την παράσταση Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος. Ενταγμένη στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχαίας Ηφαιστίας, η παράσταση ανοίγει φέτος τον κύκλο εκδηλώσεων θεάτρου της διοργάνωσης και παρουσιάζεται στις 19 Αυγούστου, σε ένα από τα αρχαιότερα θέατρα του ελληνικού κόσμου, το λίθινο θέατρο της Ηφαιστίας.

Η παράσταση, έχει προκύψει μετά από εργαστήριο διάρκειας ενός μηνα με κατοίκους τους νησιού, πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ερευνητικής δουλειάς της Ομάδας ΩΣΜΩΣΙΣ με στόχο τη σύνθεση και τη δημιουργία ενός πρωτότυπου σπονδυλωτού θεατρικού θεάματος με θέμα τη Λήμνο. Ειδικότερα, η παράσταση φιλοδοξεί να μεταφέρει στη σκηνή του αρχαίου θεάτρου κομμάτια της ζωής, της ιστορίας, αλλά και της προφορικής και γραπτής παράδοσης του νησιού με εργαλεία τις αφηγήσεις και τις μνήμες των κατοίκων, την παραδοσιακή μουσική και τους χορούς της Λήμνου. Υπό αυτό το πρίσμα, στόχος των συντελεστών είναι η Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος να αποτελέσει ένα αφιέρωμα φτιαγμένο από τους ίδιους τους Λημνιούς για τον τόπο τους. Μια παράσταση, η οποία εκτός από γεγονός καλλιτεχνικό, αξιώνει και το χαρακτήρα ενός καλέσματος προς τους κατοίκους να συμμετάσχουν ενεργά και να διεκδικήσουν την παρουσίαση ποιοτικών θεαμάτων στο θέατρο της αρχαίας Ηφαιστίας.

Για την παράσταση μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Ευριπίδη Λασκαρίδη

Πως αποφάσισες να κάνεις μια δουλειά για τη Λήμνο, τον τόπο σου,  αντί να κάνεις ένα έργο "κανονικό”;

 Πριν τρία χρόνια είχαμε δώσει με την Όλια Λαζαρίδου μία παράσταση στους Μήλους του Κοντιά (ένα από τα ομορφότερα χωριά της Λήμνου) και από την αντίδραση του κοινού ένοιωσα πως υπήρχε ανάγκη για μία τέχνη ήσυχη, χωρίς τελάληδες, ταιριαστή στο ύφος του νησιού . Ακολούθησε ένα, αποκαλυπτικό για την ομάδα μας, δεκαήμερο εργαστήρι με 25 κάτοικους του νησιού και τότε επιβεβιώθηκε η σκέψη πως μια σειρά τέτοιων εργαστηρίων ήταν επιτακτική. Μετά από εμάς ήρθε ο Σίμος Κακάλας με την ομάδα του και ο κύκλος αυτός κλείνει με την ΦΙΛΤΑΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΟ ΛΗΜΝΟ που ανεβάζει 35 Λημνιούς στη σκηνή της Αρχαίας Ηφαστίας να μιλήσουν για το νησί τους.

Πόσα ήξερες εσύ  μέχρι τώρα για τον τόπο σου και από ποιές πηγές άντλησες το υλικό σου;

Νόμιζα ότι ήξερα πολλά, και τελικά ήξερα πολύ λίγα. Διαβάσαμε πολλά μα όσο μιλάμε με τους ντόπιους βλέπουμε πως διαβάσαμε πολύ λίγα. Προφανώς το ταξίδι αυτό δεν τελειώνει με την παράσταση αλλά μ’ αυτή ξεκινά. Αποκαλυπτικό κείμενο το Περί Λήμνου του Νίκου Πεντζίκη και καθοριστικής σημασίας η πρώιμη συνάντησή μας με τον Λημνιό αρχαιολόγο και συγγραφέα Χρήστο Μπουλώτη.

Η εμπειρία σου με τους εθελοντές και τους ερασιτέχνες. Τι έμαθες από αυτούς;

Δεν ξέρω τι καταλαβαίνω ακριβώς ως προς την διαφορά ερασιτέχνη και επαγγελματία, βλέπω όμως ότι συμβαίνει κάποιοι άνθρωποι ν’ ανεβαίνουν στη σκηνή και η τέχνη να αποκαλύπτεται αυτόματα και άκοπα σε όποιον έχει μάτια να τη δει εκείνη τη στιγμή. Το αν αυτό μπορεί να επαναληφθεί ή όχι με αφορά όλο και λιγότερο χωρίς να έχω απαλλαγεί δυστυχώς από την αγωνία επίλυσης του προβλήματος.  

Τι άνθρωποι έφτασαν σε αυτή την δουλειά και ποιο είναι το πιο εντυπωσιακό που είδες;

Έχουμε 40 τουλάχιστον συνεργάτες σε αυτή τη δουλειά, από 7 έως 77 ετών. Ο καθένας τους είναι ένας κόσμος ολόκληρος, για ποιον να πρωτομιλήσεις! Μπορώ να σου μιλάω για ώρες... Το πιο εντυπωσιακό θα μπορούσα να  πω ήταν στις συνεντεύξεις μας η συνάντησή μας με τον Γιώργο, έναν νεότατο σπουδαστή εθνολογίας που από μωρό έως τώρα εκτρέφει ζώα, πλέκει καλαθάκια (τυριβόλια) και μελετά το κάθε τι στο χωριό του και στις πρόβες είχα την τύχη να γνωρίσω την πιο συγκινητική αφηγήτρια που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου, την Αφροδίτη. 

  

Ποιά θα είναι η μοφή της παράστασης και τι ακριβώς θέλεις να δείξεις με αυτή;

Η παράσταση είναι σπονδυλωτή, κάθε σκηνή ευελπιστεί να είναι και ένα μικρό ποίημα, ή ένα μικρό ανέκδοτο. Δεν πάμε να τα χωρέσουμε όλα, και να θέλαμε δεν θα μπορούσαμε. Δεν πάμε να διδάξουμε τίποτα. Μυρωδιές και αισθήσεις προσπαθούμε να χωρέσουμε, να θυμίζουν το νησί μας ή αυτό που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως νησί μας. Όλα τα υλικά που συνθέτουμε έχουν άμεση σχέση με τη Λήμνο, θα ήταν ωραίο να αναζητά ο θεατής και μετά την παράσταση τη λύση στο ψηφιδωτό που θα του έχουμε προσφέρει. 

Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
 

_______________

Η ομάδα που δούλεψε για την παράσταση είναι:

 Ομάδα ΩΣΜΩΣΙΣ

Σύλληψη - σκηνοθεσία: Ευριπίδης Λασκαρίδης

Ερμηνευτική επιμέλεια : Τατιάνα Μπρε

Δραματουργική επιμέλεια : Αλέξανδρος Μιστριώτης

Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Κασσαβέτης

Σκηνικά - κοστούμια: Θωμάς Σφούνης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μάνος Πρωτόπαπας

Μας βοήθησαν στην έρευνά μας πολύ - όσο ήμασταν ακόμη Αθήνα - η Ρηνιώ Κυριαζή και ο Ευθύμης Θέου.

Στη σκηνή εμφανίζονται (με αλφαβητική σειρά): Λευτέρης Αμπελώμος, Βασιλεία Βαρτεβανίαν, Σοφία Βρακατσέλη, Φραγκούλα Γεωργούση, Μαριάννα Γραμμάτου, Μαρία Γιαννού, Κυριάκος Δανιήλ, Νίτσα Δώρα, Επαμεινώνδας Καζώλης, Αχιλλεας Καλτσούνης (λύρα), Σταυρούλα Καμνή, Αφροδίτη Κανδήλη, Αθανασία Καριακλή, Γιώργος Καριακλής, Δέσποινα Κελλάρη, Γιώργος Κιουρανάκης, Θοδωρής Κιουρανάκης, Άντζελα Κονιδάρη, Μαρία Κουμιανού, Δέσποινα Λάζου, Γιάννης Ματσούκας, Δημητρης Μαυράκης (σλιάβερ - κιθάρα), Φώτης Μιχαλίδης, Μαρία-Αλίκη Μπατζάκη, Εμμανουέλα Μπουκουβάλα, Φανή Παϊτάκη, Φώτης Παϊτάκης, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Έλβα Πελεκάνου, Βαγγέλης Σαλακούμας, Ειρήνη Σιάτρα, Ελένη Τσιγιαννή, Γιώργος Τσουβαλάς, Παναγιώτης Χατζόγλου (λύρα), Παναγιώτα Χαψή.

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια