Ο "Neil the Explorer" είναι ένας μικρός αστροναύτης. Παράλληλα, είναι ένα «έξυπνο» παιχνίδι για παιδιά 3-6 ετών που προσφέρει γνώση και ψυχαγωγία. Ξεκίνησε ως ένα start-up πρότζεκτ από την Another Circus, μια ελληνική δημιουργική ομάδα που έχει την έδρα της στο Χαλάνδρι.


Πρόσφατα ταξίδεψε μέχρι το Λας Βέγκας και έκανε την παρθενική του εμφάνιση στην CES 2017, τη μεγαλύτερη διεθνή έκθεση τεχνολογίας, που κάθε χρόνο διεξάγεται εκεί. Τα σχόλια που απέσπασε ήταν διθυραμβικά. Ήταν από τις πιο δυνατές συμμετοχές της έκθεσης και η Another Circus η μοναδική εταιρεία φέτος που εκπροσώπησε την Ελλάδα. Είναι δύσκολο να φανταστείς ότι κάτι τέτοιο, που χρησιμοποιεί τις τελευταίες τεχνολογικές καινοτομίες, δημιουργήθηκε στην Αθήνα. Ο "Neil", του οποίου η δημιουργία έχει επηρεαστεί από τον Μικρό Πρίγκιπα και τον Neil Armstrong, είναι ένα διαδραστικό ηλεκτρονικό κουκλάκι που συνδέει το παιδί με τον κόσμο της γνώσης, το κρατάει μακριά από τις οθόνες (τηλεόραση, κινητό κ.λπ.), περιέχει ποιοτικό περιεχόμενο και βοηθάει τους γονείς να καταλάβουν τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του παιδιού τους.


Όταν τον βλέπεις από κοντά και οι δημιουργοί του σου εξηγούν πώς ακριβώς λειτουργεί, καταλαβαίνεις ότι δεν είναι τυχαίο που έκλεψε την παράσταση στη CES. «Είναι ένα παιχνίδι από το μέλλον», λέει ο Νάσος, μέλος της ομάδας. Πίσω από την ιδέα και την Another Circus κρύβονται ο Βαγγέλης Καραπέτσας και ο Τίμος Τοκουζμπαλίδης. Ο "Neil" είναι το αποτέλεσμα των εργασιών μιας ομάδας 6-7 ατόμων. Ο Βαγγέλης έχει αναλάβει να μας ξεναγήσει στον κόσμο του "Neil".

 

Εμείς, αστειευόμενοι, λέμε ότι είναι ένας μικρός ρουφιάνος της οικογένειας, επειδή βοηθάει το παιδί να μάθει τον κόσμο και τους γονείς να μάθουν καλύτερα το παιδί


«Βασικός προσανατολισμός της Another Circus είναι να παντρέψει το design με την καινοτομία. Το 2016 προσπαθήσαμε να ασχοληθούμε με πράγματα εκτός των υπηρεσιών που παρέχουμε ως γραφείο, οπότε είπαμε να κάνουμε δύο πρότζεκτ για παιδιά. Το δεύτερο, κατά σειρά παρουσίασης, είναι ο "Neil". Το πρώτο είναι μια digital library με πρώτο τίτλο "Οδύσσεια". Και τα δύο είναι πλατφόρμες που στηρίζονται κατά βάση στο όραμα και στην έμπνευσή μας», αναφέρει.


«Ο "Neil" προσπαθεί να συνδυάσει την εκπαίδευση με τη διασκέδαση και αυτό να το προσφέρει στα παιδιά. Πιο συγκεκριμένα, με το πάτημα μικρών κουμπιών και τη φωνητική διάδραση τους δίνει διάφορες πληροφορίες. Το περιεχόμενό του αποτελείται από μικρά wikis, που θυμίζουν τη Wikipedia. Είναι φτιαγμένα έτσι ώστε να είναι εύπεπτα, κατανοητά και γοητευτικά για τα παιδιά.


Το άλλο που θέλουμε είναι να λέει ιστοριούλες και τραγουδάκια προερχόμενα από τη χώρα αγοράς του. Δηλαδή, αν το πρότζεκτ ολοκληρωθεί όπως υπολογίζουμε, ο "Neil" θα μιλάει τη γλώσσα της χώρας στην οποία αγοράστηκε ή θα μπορούν οι γονείς να κατεβάσουν όποια γλώσσα θέλουν μέσω της κατάλληλης εφαρμογής. Επίσης, θα μπορούν να γίνονται μικρά tutorials για ποικίλες δραστηριότητες, π.χ. πάμε να κάνουμε ποδήλατο, πάμε να βγάλουμε βόλτα τον σκύλο, πώς φροντίζουμε ένα κατοικίδιο, πώς ζωγραφίζουμε και μπερδεύουμε χρώματα για να βγει ένα άλλο χρώμα. Υπάρχει, ακόμα, και ένα like button, όπως στα social media. Όταν το παιδί ακούσει κάτι και πατήσει ένα like button, ο "Neil" αρχίζει να καταλαβαίνει σιγά-σιγά ποια είναι η θεματολογία που του αρέσει και τη λαμβάνει υπόψη του. Το τελευταίο κουμπάκι που έχουμε παρέχει τη δυνατότητα του geo-location, οπότε το παιδί, πατώντας το, θα μαθαίνει πού βρίσκεται. Θέλουμε ο "Neil" να προσφέρει μια τελείως διαφορετική εμπειρία από παιδί σε παιδί και από οικογένεια σε οικογένεια. Δεν έχει κατασκευαστεί για να αντικαταστήσει κάποια άλλη διαδικασία ή θεσμό, όπως ο δάσκαλος ή το διάβασμα, Θέλει απλώς να δώσει ερεθίσματα. Το πλανητάκι του χρησιμεύει ως βάση, από εκεί φορτίζει, συνδέεται με το cloud και παίρνει τις πληροφορίες. Επιπλέον, η βάση δηλώνεται στο οικοσύστημα ως home location και βοηθάει τον "Neil" να αιωρηθεί μαγνητικά όταν το παιδί έχει ξεχάσει να τον χρησιμοποιήσει για πολλή ώρα.

 

Ο "Neil" δημιουργήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Χρειάστηκαν συνολικά 10 μήνες πριν από την παρουσίασή του στην CES − μόνο 5 από τη στιγμή που αποφασίστηκε ότι θα έχει τη μορφή ενός μικρού αστροναύτη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο "Neil" δημιουργήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Χρειάστηκαν συνολικά 10 μήνες πριν από την παρουσίασή του στην CES − μόνο 5 από τη στιγμή που αποφασίστηκε ότι θα έχει τη μορφή ενός μικρού αστροναύτη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Πλαισιώνεται και από μια εφαρμογή για τους γονείς και εν γένει τους "μεγάλους" του περιβάλλοντος, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα, όταν ρυθμίζουν τα settings, να δηλώσουν, για λόγους ασφαλείας, ποιοι ενήλικες και ποιοι αριθμοί κινητού τηλεφώνου ανήκουν στο οικοσύστημα του "Neil" (π.χ. θεία, παππούς).


Την ίδια στιγμή, οι γονείς έχουν πλήρη εικόνα του τι ακούει και τι αρέσει στο παιδί τους, επειδή η εφαρμογή καταγράφει πότε ειπώθηκαν, ποια wikis και από ποια κατηγορία. Είναι σημαντικό για τους σύγχρονους γονείς, που επιστρέφουν στο σπίτι αργά, να έχουν πάρει την πληροφορία σχετικά με το τι ακούει το παιδί τους παίζοντας, ενώ εκείνοι βρίσκονται στο γραφείο, κι έτσι να ξεκινήσουν μια κουβέντα μαζί του γύρω από αυτό το θέμα. Όλη αυτή η διαδικασία έχει ως στόχο να νιώθουν οι γονείς ασφαλείς. Εμείς, αστειευόμενοι, λέμε ότι είναι ένας μικρός ρουφιάνος της οικογένειας, επειδή βοηθάει το παιδί να μάθει τον κόσμο και τους γονείς να μάθουν καλύτερα το παιδί» μας εξηγεί.

 

Ο "Neil" δημιουργήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Χρειάστηκαν συνολικά 10 μήνες πριν από την παρουσίασή του στην CES − μόνο 5 από τη στιγμή που αποφασίστηκε ότι θα έχει τη μορφή ενός μικρού αστροναύτη. Στην CES παρουσίασαν τρία πρωτότυπα μοντέλα: τα δύο μιλούσαν αγγλικά και το ένα ισπανικά − γι' αυτό συνεργάστηκαν με επαγγελματίες εκφωνητές από την Αμερική και το Μεξικό.

 
«Είναι αστείο πόσο ο "Neil", ενώ έχει την έδρα του την Αθήνα, είναι ένα παιδί πολλών ανθρώπων που κρύβουν κι αυτοί με τη σειρά τους ένα παιδί μέσα τους και πιστεύουν σε τέτοια πράγματα. Μπορείς και από εδώ να έχεις πρόσβαση στην καινοτομία, έστω και με λίγα, αν προσπαθήσεις κι έχεις συγκεκριμένο όραμα», λέει o Βαγγέλης.

 
Η CES όμως ήταν μόνο η αρχή. Το παιχνίδι δεν είναι έτοιμο ακόμη και η ομάδα βρίσκεται προς αναζήτηση επενδυτών για να συνεχίσει το όραμά της, το «ταξίδι του "Neil"», όπως το αποκαλούν. Φυσικά, είναι ένα παιχνίδι που έχει σχεδιαστεί και για την ελληνική αγορά αλλά και για την παγκόσμια.


«Το πρώτο στάδιο του πρότζεκτ το χρηματοδοτήσαμε οι ίδιοι και το δουλεύαμε ταυτόχρονα με την κανονική μας δουλειά. Πλέον, χρειάζονται περισσότερα χρήματα και πολύ πιο σοβαρή επαγγελματική ενασχόληση. Ο "Neil" είναι παιδί πολυάσχολων γονιών. Από δω και πέρα, οι ανάγκες γίνονται ολοένα μεγαλύτερες και πιο δύσκολες, οπότε δεν μπορούμε να συνεχίσουμε μόνοι μας. Αν ανήκαμε στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης μιας μεγάλης κατασκευάστριας εταιρείας, π.χ. της LEGO ή της Matel, θα είχαμε προχωρήσει ήδη δοκιμάζοντας τις φιγούρες στα παιδιά. Δυστυχώς, δεν έχουμε τα εργαλεία για να κάνουμε αυτή την έρευνα. Το μόνο που έχουμε καταφέρει να κάνουμε μέχρι στιγμής είναι να δείξουμε πως η ιδέα μπορεί να λειτουργήσει, δηλαδή έχουμε ολοκληρώσει το πρώτο στάδιο του "ταξιδιού". Το δεύτερο καλύπτει το διάστημα μέχρι να φτάσουμε στο τελικό προϊόν. Το τελικό στάδιο είναι να βγει στην παραγωγή και να φτάσει στον καταναλωτή. Θα μας χαροποιούσε ιδιαιτέρως το να καταφέρουμε να ολοκληρώσουμε όλη αυτή την ιδέα στο μεγαλύτερο ποσοστό με ελληνική συμμετοχή, είτε πρόκειται για ιδέες, ανθρώπινο δυναμικό γενικότερα, υπηρεσίες ή χρήματα. Αν θέλεις να είσαι σοβαρός επαγγελματίας, πρέπει το προϊόν να δοκιμαστεί και να έχει τις τυπικές προδιαγραφές κάθε χώρας. Αυτό, τώρα, είναι μια 3-D εκτύπωση. Το τελικό προϊόν θα είναι μαλακό, αδιάβροχο, γενικά φιλικό προς το παιδί και άθραυστο. Φυσικά, σκεφτόμαστε να σχεδιάσουμε εναλλακτικές φιγούρες, διαφορετικού χρώματος, άλλου φύλου κ.λπ.».

 
Ζητούν, όμως, υποστήριξη και από τον κόσμο, π.χ. να τους ακολουθήσουν στα social media ή να συμπληρώσουν ένα απλό ερωτηματολόγιο στη σελίδα του "Neil", που μπορεί κάποιος να δει εδώ.

«Το σημαντικότερο για μένα δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο προϊόν», συμπληρώνει ο Τίμος, «αλλά το πώς μπορεί να λειτουργήσει σε βάθος χρόνου, πιθανώς και ως παράδειγμα του ότι αυτά τα πράγματα μπορούν να γίνουν, ακόμα και εδώ, και μάλιστα από ανθρώπους που δεν είναι "ροκ-σταρ" αλλά ομάδες που καταφέρνουν να συνεργαστούν σωστά, έτσι ώστε να δημιουργήσουν κάτι που μπορεί να βελτιώσει τη ζωή όλων. Το όραμά μας δεν ήταν να κάνουμε ένα παιχνίδι για την Ελλάδα αλλά από την Ελλάδα, με τη συνεργασία όσο περισσότερων ανθρώπων γίνεται, για να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα».

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO