Ευρώπη, μια απέραντη τουριστοπαγίδα

Ευρώπη, μια απέραντη τουριστοπαγίδα Facebook Twitter
Οι παγιδευμένοι δεν είναι οι επισκέπτες. Οι ντόπιοι είναι αυτοί που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, και το πρόβλημα είναι ένα είδος προσοδοφόρας στασιμότητας.
0


Ο ΑΙΩΝΑΣ ΠΟΥ ΔΙΑΝΥΟΥΜΕ
 είναι ο πρώτος μετά από πολλούς, που δεν θα τον διαμορφώσει η Ευρώπη. Ακόμα και ο 20ός, ο λεγόμενος «αμερικανικός» αιώνας, διαδραματίστηκε στα πεδία των μαχών και στα μέτωπα του ψυχρού πολέμου της ηπείρου. Οι μεγάλες ιδέες, του Αϊνστάιν και του Κέινς, επινοήθηκαν από Ευρωπαίους στην Ευρώπη. Το ίδιο και εκείνα τα έργα – του Πικάσο στη ζωγραφική, του Τζόις στη λογοτεχνία, του Λε Κορμπυζιέ στην αρχιτεκτονική – που τοποθετούμε κάτω από τον όρο Μοντερνισμός. Τα ευρωπαϊκά κράτη είχαν αποικίες μέχρι και το δεύτερο μισό του αιώνα, γεγονός που έφερνε δυσφήμιση, αλλά και επιρροή.

Η Ευρώπη όμως δεν διαθέτει μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, έχει μειωμένο μερίδιο στην παγκόσμια παραγωγή και, καθώς εξαπλώνεται η αντίληψη του προστατευτισμού, δεν έχει καμία ελπίδα να φτάσει την αμερικανική ή την κινεζική γενναιοδωρία στις εγχώριες βιομηχανίες. Σε έναν κόσμο των αγορών, η Ευρώπη είχε μόνο μια υπερδύναμη, το λεγόμενο «φαινόμενο των Βρυξελλών», με το οποίο οι κανονισμοί της ΕΕ έγιναν το de facto παγκόσμιο πρότυπο. Ο κατακερματισμός του παγκόσμιου εμπορίου όμως μπορεί να στερήσει από την Ευρώπη ακόμη και από αυτή την συνεισφορά στη διαμόρφωση του μέλλοντος.

Ο κίνδυνος είναι να γίνει η Ευρώπη το γεωστρατηγικό ισοδύναμο ενός ατόμου που είναι πολύ όμορφο για να χρειαστεί να κάνει ή να πει κάτι ενδιαφέρον, που κολακεύεται και δεν αντιλαμβάνεται ότι ο αιώνας «γράφεται» αλλού.

Παρ’ όλα αυτά, το «εμπορικό σήμα» της Ευρώπης και ο πολιτισμικός αλλά και ο τουριστικός της αντίκτυπος παραμένουν σε ισχύ. Θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε ότι αυτά τα δύο φαινομενικά αντικρουόμενα στοιχεία – η ασημαντότητα της ηπείρου στη διεθνή σκηνή και η διαρκής δημοτικότητά της – συνδέονται μεταξύ τους. Επειδή ακριβώς η Ευρώπη κυριαρχεί στο διεθνές ενδιαφέρον χωρίς να προσπαθεί, αγωνίζεται να καταλάβει πόσο περιθωριακή έχει γίνει και να βρει τρόπους να αντιδράσει. Η Ευρώπη μπορεί να υπολογίζει σε ροές επισκεπτών για τις οποίες άλλα μέρη πρέπει να παλέψουν, αποκομίζοντας ένα επίπεδο εσόδων μοναδικό στον πλούσιο κόσμο. Το 2019, το τελευταίο προ-covid έτος, ο τουρισμός αντιστοιχούσε στο 12% του ΑΕΠ στην Ισπανία, στο 8% στην Πορτογαλία και στο 7% στην Ελλάδα. Κανένα δυτικό έθνος εκτός Ευρώπης, εκτός από τη Νέα Ζηλανδία, δεν έφτασε το 3%. Ούτε η Ιαπωνία ούτε η  Σιγκαπούρη, παρότι το αεροδρόμιο θα μπορούσε να αποτελεί τουριστικό προορισμό από μόνο του.

Η Ευρώπη παραμένει ελκυστική, και όχι μόνο για τους τουρίστες, ως η ήπειρος της αίγλης. Αν ένα καθεστώς θέλει να «ξεπλυθεί» μέσω του αθλητισμού (sportwashing), αποκτά την Παρί Σεν Ζερμέν, όχι τους Λέικερς. Αν ένας Κινέζος ή μια Κινέζα της υπαίθρου θέλει να διαφημίσει την ανέλιξή του στην αστική ευημερία, θα προτιμήσει τα προϊόντα πολυτελείας της LVMH, όχι τα αντίστοιχα των ΗΠΑ. Θα ήταν τρελό να μην εκμεταλλευτεί η Ευρώπη το κύρος της. Αλλά αυτή η υπεροχή της στα “soft” πρoϊόντα ενδεχομένως την τυφλώνει σε ό,τι συμβαίνει την τεχνολογία και άλλα πιο «σκληρά» πεδία ανταγωνισμού. Ο κίνδυνος είναι να γίνει η Ευρώπη το γεωστρατηγικό ισοδύναμο ενός ατόμου που είναι πολύ όμορφο για να χρειαστεί να κάνει ή να πει κάτι ενδιαφέρον, που κολακεύεται και δεν αντιλαμβάνεται ότι ο αιώνας «γράφεται» αλλού.

Κι έτσι η φράση «τουριστοπαγίδα» αποκτά νέο νόημα. Οι παγιδευμένοι δεν είναι οι επισκέπτες. Οι ντόπιοι είναι αυτοί που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, και το πρόβλημα είναι ένα είδος προσοδοφόρας στασιμότητας. Όχι, η «πληγή» του τουρισμού δεν είναι, ή δεν είναι μόνο, περιβαλλοντική. Είναι ψυχική. Στερεί το κίνητρο ενός τόπου να εκσυγχρονιστεί. Επιβραβεύει την οστεοποίηση. Εδώ και πολύ καιρό κυκλοφορούν θεωρίες σχετικά με το γιατί οι μεταρρυθμίσεις της αγοράς είναι τόσο δύσκολο να εφαρμοστούν ειδικά στη μεσογειακή Ευρώπη. Καμία από αυτές τις θεωρίες δεν επιβεβαιώνεται. Το γεγονός όμως παραμένει ότι η νότια Ευρώπη μπορεί να κάνει πολλά λάθη στις πολιτικές της, τα ξεχνάει όμως τρέφοντας τον εγωισμό της με το χρήμα, το ενδιαφέρον και το πατρονάρισμα των ξένων.

Με στοιχεία από The Financial Times

Ταξίδια
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαλκάνια με ιταλικό φινίρισμα: Ένα road trip στην Ίστρια

Ταξίδια / Βαλκάνια με ιταλικό φινίρισμα: Ένα road trip στην Ίστρια

Στο κροατικό κομμάτι της μεγαλύτερης χερσονήσου της Αδριατικής πίνουμε κρασί από τη Μονεμβασιά και rakija, επισκεπτόμαστε ρωμαϊκά μνημεία, χαζεύουμε φωτισμένους γερανούς και θυμόμαστε τις ταινίες του Γουές Άντερσον.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Στη λίμνη Ατιτλάν της Γουατεμάλας με έναν ερωτιάρη άγιο

Nothing Days / Στη λίμνη Ατιτλάν της Γουατεμάλας με έναν ερωτιάρη άγιο

Ο Μαξιμόν είναι ένας κακός άγιος που πίνει και καπνίζει και φιλοξενείται κάθε χρόνο σε διαφορετικό σπίτι στο Σαντιάγκο της λίμνης Ατιτλάν. Η λατρεία του είναι ένα μείγμα καθολικής πίστης και παγανισμού που έχει τις ρίζες του στις παραδόσεις των Μάγια.  
M. HULOT
Χώρα, Τζανάκι, Βάτσες: Η Αστυπάλαια είναι ακόμα μαγική

Ταξίδια / Χώρα, Τζανάκι, Βάτσες: Η Αστυπάλαια είναι ακόμα μαγική

Ένα ταξίδι-αστραπή στο νησί, μια μυσταγωγική διαδρομή προς τις Βάτσες, η Μαλτεζάνα -που μοιάζει με ωδή στα εγχώρια '80s- και οι τηγανητές πατάτες της Μαρίας στο Βαθύ, που κάνουν κάποιους να της φιλούν, κυριολεκτικά, τα χέρια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Τα νησιά πριν από τον (πιο πρόσφατο) χαμό

Ταξίδια / Τα νησιά πριν από τον (πιο πρόσφατο) χαμό

Όχι, δεν μιλάμε για την ασπρόμαυρη Ελλάδα με τα γαϊδουράκια και τις ασπρισμένες αυλές, αλλά για τις εποχές που η Μύκονος δεν είχε VIP ζώνες, η Πάρος δεν είχε drones, και η Αστυπάλαια δεν κατακλυζόταν από influencers.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ποιος λοιπόν, δεν θέλει να μείνει στον παράδεισο;»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Ποιος δεν θέλει να μείνει στον Παράδεισο;»

Ο Άγγελος Δημητρακόπουλος άφησε την Αθήνα και εγκαταστάθηκε με τη γυναίκα του σε ένα μικρό ορεινό χωριό στα Βαρδούσια, δουλεύοντας στο παραδοσιακό παντοπωλείο τους και κάνοντας «ό,τι ηρεμεί την ψυχούλα τους».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Φεύγαμε από τη Βίτσα και κλαίγαμε, γιατί ξέραμε ότι θα αργούσαμε να ξαναπάμε»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Φεύγαμε από τη Βίτσα και κλαίγαμε, γιατί ξέραμε ότι θα αργούσαμε να ξαναπάμε»

Ο Τάσος Ανέστης άφησε πίσω του τις πισίνες και τους παιδότοπους της Αθήνας και μετακόμισε σε ένα Ζαγοροχώρι για να μεγαλώσουν τα παιδιά του με μυρωδιές του δάσους και βόλτες στα ποτάμια και τα βουνά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Οδοιπορικό στην Τουρκία: Βαδίζοντας στα χνάρια του Αινεία

Ταξίδια / Τσανάκαλε, Αρχαία Τροία, Καταρράκτες Sütüven. Ένα οδοιπορικό στην Τουρκία

Από τον εντυπωσιακό ναό του Απόλλωνα Σμινθέα στο Γκιουλπινάρ μέχρι τον χολιγουντιανό Δούρειο Ίππο στο Τσανάκαλε, η Τουρκία ξεδιπλώνει έναν απολαυστικό χάρτη γεμάτο μύθο και… καλοκαιρινές εκπλήξεις.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Σε ένα μικρό χωριό στο Ζαγόρι έχουν γυριστεί 60 ταινίες μικρού μήκους

Γειτονιές της Ελλάδας / Σε ένα μικρό χωριό στο Ζαγόρι έχουν γυριστεί 60 ταινίες μικρού μήκους

Η Βαγγελιώ Ρετάλη μιλά για το Zagoriwood, ένα φεστιβάλ που για λίγες μέρες κάθε καλοκαίρι μετατρέπει τα ήσυχα Κάτω Πεδινά σε επίκεντρο κινηματογραφικής συνάντησης και δημιουργίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ