Υπόθεση Μαζωνάκη: Η ένοχη απόλαυση τού να παρακολουθείς τις ζωές των άλλων

Υπόθεση Μαζωνάκη: Η ένοχη απόλαυση τού να παρακολουθείς τις ζωές των άλλων Facebook Twitter
Η διαπόμπευση του τραγουδιστή που ξεκίνησε από τότε που πολλά μέσα αναφέρθηκαν με λεπτομέρειες στην προσωρινή κράτησή του, ολοκληρώθηκε με το γράφημα του Ευαγγελάτου.
0


ΜΙΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕ
ή ανήκει ακόμα στον Νίκο Ευαγγελάτο έγραψε ένα πλούσιο ρεπορτάζ την επομένη της πρώτης για τη νέα σεζόν τηλεοπτικής εκπομπής του δημοσιογράφου. Ναι, σύμφωνα με όσα επικρατούν στη δημοσιογραφική πρακτική της χώρας, ο δημοφιλής Ευαγγελάτος θεωρείται δημοσιογράφος. Αλλά αυτό είναι μια άλλη μεγάλη ιστορία. Στο ρεπορτάζ γράφτηκε, μεταξύ άλλων, το εξής: «Η επιτυχία του “Live News” (σ.σ. το όνομα της εκπομπής του Ευαγγελάτου) δεν ήταν ποτέ δεδομένη. Κατακτήθηκε με συνέπεια, αξιοπιστία και διαρκή επαγρύπνηση. Ο Νίκος Ευαγγελάτος κατέστησε την ενημέρωση καθημερινή συνήθεια για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες και η διαχρονική εμπιστοσύνη του κοινού έγινε δύναμη που του εξασφάλισε την απόλυτη κυριαρχία στην τηλεθέαση, με ρεκόρ επιδόσεων».

Η τραγωδία, γιατί για κοινωνική τραγωδία πρόκειται, είναι ότι σε κάποιο σημείο έχει δίκιο η ιστοσελίδα: μπορεί να μην έχει καλή σχέση με τη συνέπεια και την αξιοπιστία, αλλά ο Ευαγγελάτος έχει εξασφαλίσει την απόλυτη κυριαρχία στην τηλεθέαση, με ρεκόρ επιδόσεων. Στην παρθενική του εκπομπή συγκέντρωσε τηλεθέαση 31% στο δυναμικό κοινό 18-54 και 26,9% στο σύνολο του κοινού. Όλοι οι «Ευαγγελάτοι» της ελληνικής αλλά ίσως και ξένων τηλεοράσεων θα ήθελαν τέτοια ποσοστά. Ζηλεύουν που πολλές χιλιάδες νέοι και μεγαλύτεροι άνθρωποι προτιμούν τον Ευαγγελάτο, ο οποίος είναι ικανός για οτιδήποτε προκειμένου να διατηρήσει την πρωτιά στην τηλεθέαση. Να μπαίνει από την κλειδαρότρυπα στις ζωές των ανθρώπων, να προκαλεί ενός είδους τηλεδίκες χωρίς οι πραγματικές δίκες να φτάνουν στα ακροατήρια, να δίνει μεγάλο τηλεοπτικό χρόνο σε ασήμαντα αλλά ελκυστικά σε μεγάλη μερίδα της κοινωνίας γεγονότα, να αγγίζει το συναίσθημα, να εισχωρεί βαθιά στις ζωές των ανθρώπων δημοσιοποιώντας τις πιο μύχιες λεπτομέρειες, να ερεθίζει ταπεινά ένστικτα.

Η ειρωνεία και ο σουρεαλισμός μαζί στην ιστορία είναι πως όταν ο Ευαγγελάτος έδειχνε την εικόνα του δωματίου με τον Μαζωνάκη έγκλειστο, έλεγε πως, εκ των πραγμάτων, αφού ο Μαζωνάκης πήρε εξιτήριο, δεν υπήρχε βάση για τον εγκλεισμό και ότι ήταν καλά! Διαπομπεύεται δηλαδή με την εικόνα και αυτός που τον διαπομπεύει. 

Παρακολούθησα εκ των υστέρων την πρώτη του τηλεοπτική εκπομπή. Όλα τα θέματα ήταν λαϊκής κατανάλωσης και σε κανένα δεν υπήρχε κάποια επιπλέον σημαντική πληροφορία ευρύτερου ενδιαφέροντος, δεν μας έκανε σοφότερους δηλαδή σε κάτι. Κατάφερε ωστόσο εντυπωσιακά πολλές χιλιάδες άνθρωποι (που πλησίασαν το εκατομμύριο) να καρφώσουν τα μάτια τους στις μικρές οθόνες εκείνο το απόγευμα. Ένα κοριτσάκι που πνίγηκε σε μια πισίνα, ένας γυναικοκτόνος στον Βόλο, ο τραυματισμός ενός ξένου δισεκατομμυριούχου στη Μύκονο, ο θάνατος μιας γυναίκας, συντρόφου ενός διάσημου ποδοσφαιριστή, ποιοι επισκέφθηκαν τη Μουρτζούκου στη φυλακή και φυσικά ο Μαζωνάκης, το θέμα του οποίου ο Ευαγγελάτος πραγματικά κανιβάλισε.

Σε όλα τα θέματα με τα οποία καταπιάστηκε εκείνη την ημέρα δεν υπήρχε κάποια πρωτογενής είδηση ώστε να αιτιολογεί τον όρο “ενημέρωση” που επικαλείται ο ίδιος. Όλες ήταν γνωστές ειδήσεις τις οποίες επένδυσε με αχρείαστες και δήθεν γαργαλιστικές λεπτομέρειες και τις παρέθεσε με τον γνωστό του λαϊκίστικο τρόπο. Απορώ ποια ενημερωτική αξία έχει για την κοινωνία το ποιοι επισκέπτονται τη Μουρτζούκου στη φυλακή, οι πολλές λεπτομέρειες για το πνιγμένο μωρό, η γυναίκα που έφυγε από τη ζωή και η συνέχεια του σίριαλ με τον Μαζωνάκη. Τη δική μου απορία φυσικά δεν την ενστερνίζονται οι πολλές χιλιάδες τηλεθεατές του Ευαγγελάτου, οι οποίοι αρέσκονται να παρακολουθούν τις ζωές των άλλων, ακόμα, και ιδιαίτερα, αν αυτές έχουν μια τραγικότητα. Και αυτό να το θεωρούν ενημέρωση.

Στο θέμα του Μαζωνάκη, η συγκεκριμένη εκπομπή ξεπέρασε κάθε όριο. Με τη βοήθεια τρισδιάστατων γραφικών και της ΑΙ εμφάνισε τον τραγουδιστή καθισμένο σε ένα κρεβάτι σε δωμάτιο ψυχιατρείου με ένα παράθυρο με κάγκελα, να κινεί το κεφάλι του, να κοιτά προς τον Ευαγγελάτο, που στεκόταν δίπλα του και περιέγραφε το δωμάτιο του ψυχιατρείου. Η διαπόμπευση του τραγουδιστή που ξεκίνησε από τότε που πολλά μέσα αναφέρθηκαν με λεπτομέρειες στην προσωρινή κράτησή του, ολοκληρώθηκε με το γράφημα του Ευαγγελάτου. Η ειρωνεία και ο σουρεαλισμός μαζί στην ιστορία είναι πως όταν έδειχνε την εικόνα του δωματίου με τον Μαζωνάκη έγκλειστο, έλεγε πως, εκ των πραγμάτων, αφού ο Μαζωνάκης πήρε εξιτήριο, δεν υπήρχε βάση για τον εγκλεισμό και ότι ήταν καλά! Διαπομπεύεται δηλαδή με την εικόνα και αυτός που τον διαπομπεύει, λέει ότι είναι καλά και δεν έχρηζε νοσηλείας σε ψυχιατρικό κατάστημα!

Ένα καλό ερώτημα που απασχολεί τους ειδικούς πολλά χρόνια τώρα είναι γιατί τόσες πολλές χιλιάδες θεατές προτιμούν τα τηλεοπτικά σκουπίδια. Έχουν δοθεί πολλές απαντήσεις: για να αισθάνονται καλύτερα για την προσωπική τους ζωή, για να ξεφεύγουν ανέμελα από την πραγματικότητα, γιατί το δράμα και η γελοιότητα είναι ελκυστικά προϊόντα προς κατανάλωση, γιατί απολαμβάνουν μια διεστραμμένη χαρά που οι ζωές τους δεν είναι τόσο μίζερες όσο αυτών που βλέπουν στις οθόνες τους. Υπάρχουν πολλοί ακόμα λόγοι. Υπάρχει και μια σημαντική επίπτωση όμως, μια παρενέργεια που δεν είναι καθόλου αμελητέα. Αφορά στη διαμόρφωση συνειδήσεων, τρόπου αντίληψης και κουλτούρας από τέτοιου είδους εκπομπές. Αυτή η ένοχη απόλαυση να παρακολουθείς τη ζωή του κάθε Μαζωνάκη δεν είναι καθόλου ανώδυνη…

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ταξίδι στην άκρη της νοσηρότητας

Δημήτρης Πολιτάκης / Ταξίδι στην άκρη της νοσηρότητας

Είκοσι πέντε σχεδόν χρόνια μετά τον «θάνατο σε ζωντανή μετάδοση», όπως έμεινε στην ιστορία η υπόθεση του Σορίν Ματέι, η ανατριχίλα επανέρχεται σε εικονική μορφή με την «εμφάνιση» ενός από τα νεκρά παιδιά της Πάτρας πλάι στον Νίκο Ευαγγελάτο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γιώργος Μαζωνάκης: «Είναι ταλαιπωρημένος, αγανακτισμένος και πικραμένος» λέει ο δικηγόρος του

Ελλάδα / Γιώργος Μαζωνάκης: «Είναι ταλαιπωρημένος, αγανακτισμένος και πικραμένος» λέει ο δικηγόρος του

«Κρίθηκε και με τη βούλα ότι ο Γιώργος είναι υγιής. Αυτή η περιπέτεια έληξε» ανέφερε ο δικηγόρος του δημοφιλούς τραγουδιστή μετά το πέρας της περιπέτειας του
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ