ΜΙΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕ ή ανήκει ακόμα στον Νίκο Ευαγγελάτο έγραψε ένα πλούσιο ρεπορτάζ την επομένη της πρώτης για τη νέα σεζόν τηλεοπτικής εκπομπής του δημοσιογράφου. Ναι, σύμφωνα με όσα επικρατούν στη δημοσιογραφική πρακτική της χώρας, ο δημοφιλής Ευαγγελάτος θεωρείται δημοσιογράφος. Αλλά αυτό είναι μια άλλη μεγάλη ιστορία. Στο ρεπορτάζ γράφτηκε, μεταξύ άλλων, το εξής: «Η επιτυχία του “Live News” (σ.σ. το όνομα της εκπομπής του Ευαγγελάτου) δεν ήταν ποτέ δεδομένη. Κατακτήθηκε με συνέπεια, αξιοπιστία και διαρκή επαγρύπνηση. Ο Νίκος Ευαγγελάτος κατέστησε την ενημέρωση καθημερινή συνήθεια για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες και η διαχρονική εμπιστοσύνη του κοινού έγινε δύναμη που του εξασφάλισε την απόλυτη κυριαρχία στην τηλεθέαση, με ρεκόρ επιδόσεων».
Η τραγωδία, γιατί για κοινωνική τραγωδία πρόκειται, είναι ότι σε κάποιο σημείο έχει δίκιο η ιστοσελίδα: μπορεί να μην έχει καλή σχέση με τη συνέπεια και την αξιοπιστία, αλλά ο Ευαγγελάτος έχει εξασφαλίσει την απόλυτη κυριαρχία στην τηλεθέαση, με ρεκόρ επιδόσεων. Στην παρθενική του εκπομπή συγκέντρωσε τηλεθέαση 31% στο δυναμικό κοινό 18-54 και 26,9% στο σύνολο του κοινού. Όλοι οι «Ευαγγελάτοι» της ελληνικής αλλά ίσως και ξένων τηλεοράσεων θα ήθελαν τέτοια ποσοστά. Ζηλεύουν που πολλές χιλιάδες νέοι και μεγαλύτεροι άνθρωποι προτιμούν τον Ευαγγελάτο, ο οποίος είναι ικανός για οτιδήποτε προκειμένου να διατηρήσει την πρωτιά στην τηλεθέαση. Να μπαίνει από την κλειδαρότρυπα στις ζωές των ανθρώπων, να προκαλεί ενός είδους τηλεδίκες χωρίς οι πραγματικές δίκες να φτάνουν στα ακροατήρια, να δίνει μεγάλο τηλεοπτικό χρόνο σε ασήμαντα αλλά ελκυστικά σε μεγάλη μερίδα της κοινωνίας γεγονότα, να αγγίζει το συναίσθημα, να εισχωρεί βαθιά στις ζωές των ανθρώπων δημοσιοποιώντας τις πιο μύχιες λεπτομέρειες, να ερεθίζει ταπεινά ένστικτα.
Η ειρωνεία και ο σουρεαλισμός μαζί στην ιστορία είναι πως όταν ο Ευαγγελάτος έδειχνε την εικόνα του δωματίου με τον Μαζωνάκη έγκλειστο, έλεγε πως, εκ των πραγμάτων, αφού ο Μαζωνάκης πήρε εξιτήριο, δεν υπήρχε βάση για τον εγκλεισμό και ότι ήταν καλά! Διαπομπεύεται δηλαδή με την εικόνα και αυτός που τον διαπομπεύει.
Παρακολούθησα εκ των υστέρων την πρώτη του τηλεοπτική εκπομπή. Όλα τα θέματα ήταν λαϊκής κατανάλωσης και σε κανένα δεν υπήρχε κάποια επιπλέον σημαντική πληροφορία ευρύτερου ενδιαφέροντος, δεν μας έκανε σοφότερους δηλαδή σε κάτι. Κατάφερε ωστόσο εντυπωσιακά πολλές χιλιάδες άνθρωποι (που πλησίασαν το εκατομμύριο) να καρφώσουν τα μάτια τους στις μικρές οθόνες εκείνο το απόγευμα. Ένα κοριτσάκι που πνίγηκε σε μια πισίνα, ένας γυναικοκτόνος στον Βόλο, ο τραυματισμός ενός ξένου δισεκατομμυριούχου στη Μύκονο, ο θάνατος μιας γυναίκας, συντρόφου ενός διάσημου ποδοσφαιριστή, ποιοι επισκέφθηκαν τη Μουρτζούκου στη φυλακή και φυσικά ο Μαζωνάκης, το θέμα του οποίου ο Ευαγγελάτος πραγματικά κανιβάλισε.
Σε όλα τα θέματα με τα οποία καταπιάστηκε εκείνη την ημέρα δεν υπήρχε κάποια πρωτογενής είδηση ώστε να αιτιολογεί τον όρο “ενημέρωση” που επικαλείται ο ίδιος. Όλες ήταν γνωστές ειδήσεις τις οποίες επένδυσε με αχρείαστες και δήθεν γαργαλιστικές λεπτομέρειες και τις παρέθεσε με τον γνωστό του λαϊκίστικο τρόπο. Απορώ ποια ενημερωτική αξία έχει για την κοινωνία το ποιοι επισκέπτονται τη Μουρτζούκου στη φυλακή, οι πολλές λεπτομέρειες για το πνιγμένο μωρό, η γυναίκα που έφυγε από τη ζωή και η συνέχεια του σίριαλ με τον Μαζωνάκη. Τη δική μου απορία φυσικά δεν την ενστερνίζονται οι πολλές χιλιάδες τηλεθεατές του Ευαγγελάτου, οι οποίοι αρέσκονται να παρακολουθούν τις ζωές των άλλων, ακόμα, και ιδιαίτερα, αν αυτές έχουν μια τραγικότητα. Και αυτό να το θεωρούν ενημέρωση.
Στο θέμα του Μαζωνάκη, η συγκεκριμένη εκπομπή ξεπέρασε κάθε όριο. Με τη βοήθεια τρισδιάστατων γραφικών και της ΑΙ εμφάνισε τον τραγουδιστή καθισμένο σε ένα κρεβάτι σε δωμάτιο ψυχιατρείου με ένα παράθυρο με κάγκελα, να κινεί το κεφάλι του, να κοιτά προς τον Ευαγγελάτο, που στεκόταν δίπλα του και περιέγραφε το δωμάτιο του ψυχιατρείου. Η διαπόμπευση του τραγουδιστή που ξεκίνησε από τότε που πολλά μέσα αναφέρθηκαν με λεπτομέρειες στην προσωρινή κράτησή του, ολοκληρώθηκε με το γράφημα του Ευαγγελάτου. Η ειρωνεία και ο σουρεαλισμός μαζί στην ιστορία είναι πως όταν έδειχνε την εικόνα του δωματίου με τον Μαζωνάκη έγκλειστο, έλεγε πως, εκ των πραγμάτων, αφού ο Μαζωνάκης πήρε εξιτήριο, δεν υπήρχε βάση για τον εγκλεισμό και ότι ήταν καλά! Διαπομπεύεται δηλαδή με την εικόνα και αυτός που τον διαπομπεύει, λέει ότι είναι καλά και δεν έχρηζε νοσηλείας σε ψυχιατρικό κατάστημα!
Ένα καλό ερώτημα που απασχολεί τους ειδικούς πολλά χρόνια τώρα είναι γιατί τόσες πολλές χιλιάδες θεατές προτιμούν τα τηλεοπτικά σκουπίδια. Έχουν δοθεί πολλές απαντήσεις: για να αισθάνονται καλύτερα για την προσωπική τους ζωή, για να ξεφεύγουν ανέμελα από την πραγματικότητα, γιατί το δράμα και η γελοιότητα είναι ελκυστικά προϊόντα προς κατανάλωση, γιατί απολαμβάνουν μια διεστραμμένη χαρά που οι ζωές τους δεν είναι τόσο μίζερες όσο αυτών που βλέπουν στις οθόνες τους. Υπάρχουν πολλοί ακόμα λόγοι. Υπάρχει και μια σημαντική επίπτωση όμως, μια παρενέργεια που δεν είναι καθόλου αμελητέα. Αφορά στη διαμόρφωση συνειδήσεων, τρόπου αντίληψης και κουλτούρας από τέτοιου είδους εκπομπές. Αυτή η ένοχη απόλαυση να παρακολουθείς τη ζωή του κάθε Μαζωνάκη δεν είναι καθόλου ανώδυνη…