Ταξίδι στην άκρη της νοσηρότητας

Ταξίδι στην άκρη της νοσηρότητας Facebook Twitter
Ήταν θέμα χρόνου το πότε αυτή η αναπαραστατική ελευθερία θα ξέφευγε, ξεπερνώντας τα όρια του γκροτέσκο, του μακάβριου, του κακόγουστου, του αισχρού.
0



ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ
τεχνολογικό «θαύμα» της λεγόμενης ενισχυμένης ή επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality), έστω και σ’ αυτήν την όχι και τόσο εξελιγμένη εκδοχή της, βλέπουμε εδώ και καιρό, συνήθως ως χιουμοριστικό meme που περιφέρεται στα social media, τα περιβόητα πλέον «τρισδιάστατα» σκηνικά της εκπομπής του Νίκου Ευαγγελάτου που μας «ταξιδεύουν» στα πιο απρόσιτα σημεία της επικαιρότητας – από το ουκρανικό μέτωπο μέχρι τα κλειστά παιδικά δωμάτια της πατρινής τραγωδίας. Τέτοια κραυγαλέα κόλπα ψηφιακού εντυπωσιασμού κάνουν πλέον κι άλλες εκπομπές «ενημερωτικού» περιεχόμενου της ελληνικής τηλεόρασης, όπως της συζύγου του, η συγκεκριμένη «καινοτομία» όμως έχει συνδεθεί άρρηκτα μαζί του στο μυαλό του μαρτυρικού τηλεθεατή.

Προϊστάμενος του δημοσιογράφου ήταν τότε –όπως είναι και σήμερα, στο Mega αυτήν τη φορά– ο Σταμάτης Μαλέλης, διάσημος από τότε για τις καινοτόμες πρακτικές και τις υψηλές θεαματικότητες που του εξασφάλιζαν.

Είχε μέχρι ένα σημείο κάποιο ενδιαφέρον (νοσηρό) και μια πλάκα αυτή η διαστροφή της πραγματικότητας, αυτή η λούμπεν βερσιόν μιας σύγχρονης spatial («χωρικής» ή «χωροταξικής») δημοσιογραφίας που τοποθετεί τον θεατή σε μια εικονική προσομοίωση των γεγονότων μέσω ολογραμμάτων και άλλων ψηφιακών αναπαραστάσεων. Φυσικά όμως ήταν θέμα χρόνου το πότε αυτή η αναπαραστατική ελευθερία θα ξέφευγε, ξεπερνώντας τα όρια του γκροτέσκο, του μακάβριου, του κακόγουστου, του αισχρού. Αυτό συνέβη στην προχθεσινή εκπομπή του γνωστού δημοσιογράφου-παρουσιαστή, όπου στο πλαίσιο άλλου ενός ζοφερού επεισοδίου της υπόθεσης της Πάτρας εμφανίστηκε μέσα στο πλατό, πλάι του και σε φυσικό μέγεθος («σαν να ήταν εκεί») ένα από τα τρία νεκρά παιδιά. Τα ρεκόρ είναι για να σπάνε και τα όρια για να ξεπερνιούνται, έτσι;

Μοιάζει εδώ και καιρό εντελώς μάταιο να σχολιάζει κανείς τις απίθανες ακρότητες και ατασθαλίες της τηλεόρασης (αυτής τέλος πάντων που είναι αναγκασμένος να βλέπει ο κοσμάκης) και ακόμα πιο μάταιο να φρικάρει και να αγανακτεί, εν προκειμένω όμως με πιάνει ένα σύγκρυο καθώς με τον συγκεκριμένο παρουσιαστή έρχεται στο μυαλό μου πάντα εκείνη η τραγική –και ανεπανόρθωτα τραυματική για τους τηλεθεατές– ιστορία με τον Σορίν Ματέι και την άτυχη όμηρό του, που είχαμε δει σε απευθείας μετάδοση (ωμή και χωρίς ψηφιακά γραφικά) από τον ΣΚΑΙ τον Σεπτέμβριο του 1998.

Όσοι δεν ζούσαν ή ήταν μικροί για να το θυμούνται, μπορούν να αναζητήσουν αποσπάσματα εκείνου του εφιάλτη στο διαδίκτυο. Το χρονικό της φρίκης θα γινόταν αργότερα και ντοκιμαντέρ από το BBC, που ξεκινά με τη φράση: «Ήταν μια ζωντανή μετάδοση ομηρείας που διήρκεσε τέσσερις ώρες, κατά τις οποίες ο κώδικας δεοντολογίας των μέσων μαζικής ενημέρωσης και η Ελληνική Αστυνομία εκτέθηκαν με τον χειρότερο τρόπο». Προϊστάμενος του δημοσιογράφου ήταν τότε –όπως είναι και σήμερα, στο Mega αυτήν τη φορά– ο Σταμάτης Μαλέλης, διάσημος από τότε για τις καινοτόμες πρακτικές και τις υψηλές θεαματικότητες που του εξασφάλιζαν. Είκοσι πέντε σχεδόν χρόνια μετά τον «θάνατο σε ζωντανή μετάδοση», όπως έμεινε στην ιστορία η υπόθεση του Ελληνορουμάνου δραπέτη με τη χειροβομβίδα, η ανατριχίλα επανέρχεται σε εικονική μορφή.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Daily / Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Η μαζική αποχώρηση δεκάδων συγκροτημάτων από το μεγάλο αμερικανικό φεστιβάλ μουσικής και media South by Southwest λόγω της ύπαρξης χορηγών που ενισχύουν στρατιωτικά το Ισραήλ, επανέφερε το φλέγον ζήτημα του πολιτιστικού μποϊκοτάζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ