Τους ζηλεύω τους GenZers

genz
Ζηλεύω τους GenZers για τη σοφία τους να φροντίζουν τον εαυτό τους και να του προσφέρουν την πολυτέλεια της προτεραιότητας.
0


ΕΧΩ ΒΡΕΘΕΙ ΠΟΛΛΕΣ φορές σε συζητήσεις που αφορούν την GenZ. Δεν είναι και δύσκολο να πέσεις σε αυτό το θεματάκι που έχει γίνει αγαπημένο, ενώνοντας πολλές και διαφορετικές γενιές –συνήθως μεγαλύτερες– που ξεχνούν όσα τις χωρίζουν και αγκαλιάζονται σφιχτά, λιθοβολώντας τους νέους που γεννήθηκαν από τα τέλη του ’90 μέχρι τις αρχές του 2010.

Τότε δηλαδή που οι Baby Boomers, οι Millennials ή ακόμα και εμείς οι ξεχασμένοι της Generation X ψαχνόμασταν να μάθουμε πώς λειτουργούν τα smartphones και ζούσαμε με τα φαντάσματα μιας εποχής που έφυγε για πάντα (τα τηλεφωνικά καντράν, ο ήχος του modem και οι δισκέτες είναι μόνο κάποια από τα συντρίμμια πάνω στα οποία ακόμα πατάμε ξυπόλυτοι για να σηκώσουμε τη σημαία της δικής μας ανωτερότητας). 

Δεν ξέρω πότε άρχισε ακριβώς η μόδα του «Let’s talk about GenZers», αλλά με λύπη παραδέχομαι ότι πολλές φορές συμφώνησα όσον αφορά την ανεπάρκεια «των σημερινών νέων», την απλότητα της σκέψης τους, την έλλειψη ομαδικότητας, την αδυναμία να τους εμπιστευτείς, την αδιαφορία τους για την τέχνη, την επικοινωνία, ακόμα και για την ορθογραφία που ποτέ δεν χρειάστηκε να μάθουν, όπως στην «προ κορέκτορος» εποχή.

Τους ζηλεύω τους GenZers. Για τα απενοχοποιημένα τατού τους που μπορεί και να μη σημαίνουν τίποτα, για τον τρόπο που χειρίζονται τα social media χωρίς να φοβούνται το τέρας της παρακολούθησης, για τις λέξεις που έχουν φτιάξει και καταλαβαίνουν μόνο αυτοί.

«Οι σημερινοί νέοι». Μόλις ξεστομίσεις για πρώτη φορά αυτήν τη φράση, αυτόματα περνάς στην άλλη όχθη του ποταμού, κατατάσσεσαι στο στρατόπεδο «των μεγάλων» που μπορούν να κρίνουν και να απαξιώνουν όσους τώρα ξεκινούν τη ζωή τους, μόνο και μόνο γιατί δεν το κάνουν όπως εσύ.

Οι σημερινοί νέοι ακούνε στο όνομα GenZers και αξίζουν την προσοχή μας. Έχω διαβάσει πολλές έρευνες που αφορούν αυτήν τη γενιά. Είναι κι αυτές ένα hype της εποχής, όπως οι έρευνες για τις τάσεις της σύγχρονης διατροφής ή οι λίστες με τις καλύτερες σειρές για binge watching.

Ειδικοί προσπαθούν να εξηγήσουν τις συμπεριφορές και τα χαρακτηριστικά τους, σαν να μιλάμε για πειραματόζωα που αναλύεται κάθε τους κίνηση ή αντίδραση ώστε να δούμε αν είναι ικανά να ανταποκριθούν σε αληθινές συνθήκες ζωής και εργασίας. Εκείνες τις συνθήκες που φτιάξαμε όλοι οι προηγούμενοι και τώρα απαιτούμε την πλήρη συμμόρφωση και πειθαρχία σε αυτές. Ή, ακόμα κι αν δεν τις φτιάξαμε, δεν λες ότι τους πήγαμε και πολύ κόντρα.

Ένα από τα χαρακτηριστικά που καταλογίζεται στους GenZers είναι οι συνεχείς αλλαγές δουλειάς χωρίς την έννοια της δέσμευσης, ενώ οι ίδιοι, απαντώντας σε αναρίθμητα ερωτηματολόγια, δηλώνουν πως η δουλειά τους μπαίνει χαμηλότερα στις προτεραιότητές τους από ό,τι το χόμπι τους. Ντροπή! Όχι δική τους. Δική μας. Ντροπή που εμείς ξεχάσαμε τι σημαίνει χόμπι και κάναμε τη δουλειά τόσο σημαντική ώστε κάθε απόρριψη ή ακύρωση να αποτελεί ζήτημα ζωής και θανάτου. Ντροπή που κρύβαμε στη δουλειά τον λεκέ από τις γουλιές του μωρού μας – αυτό που αφήσαμε βιαστικά το πρωί για να το ξαναδούμε το βράδυ.

Κρίμα που θεωρούσαμε ότι δεν μπορούμε να πούμε ποτέ «λυπάμαι, δεν μπορώ να μείνω τόσο αργά, με περιμένουν οι φίλοι μου» ή «θα χάσω το μάθημα της γιόγκα» ή «έχω υποσχεθεί στα παιδιά μου να φτιάξουμε κέικ». Δύσκολες φράσεις, που έγιναν εύκολες επειδή αυτή η γενιά αποφάσισε να μη ζει για να δουλεύει. Κι αυτό δεν σημαίνει ανεπάρκεια, αλλά αντίθετα σημαίνει αξιολόγηση, ιεράρχηση και προσήλωση σε αυτά που πραγματικά μετράνε.

Τους ζηλεύω τους GenZers. Για τα απενοχοποιημένα τατού τους που μπορεί και να μη σημαίνουν τίποτα, για τον τρόπο που χειρίζονται τα social media χωρίς να φοβούνται το τέρας της παρακολούθησης, για τις λέξεις που έχουν φτιάξει και καταλαβαίνουν μόνο αυτοί. Τους ζηλεύω για τη σοφία τους να φροντίζουν τον εαυτό τους και να του προσφέρουν την πολυτέλεια της προτεραιότητας. Αν ενώσουμε τη δική τους σοφία με τη δική μας, ίσως να βγει κάτι πολύ καλό. Κάτι που τουλάχιστον δεν θα χωράει κριτικές που ξεκινούν με το «οι σημερινοί νέοι». Οι σημερινοί νέοι ήμασταν κάποτε εμείς. Πριν περάσουμε στην άλλη όχθη του ποταμού.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ