Σεξουαλικοποίηση και προστασία παιδιών: Η αιχμηρή κορυφή ενός τεράστιου ζητήματος

Σεξουαλικοποίηση παιδιών Facebook Twitter
Τι λέμε όταν μιλάμε για κατάλληλο dresscode στο σχολείο; Τι λέμε όταν μιλάμε για το πάνω μέρος του μαγιό; Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΔΙΑΒΑΣΑ ΟΤΙ ΕΝΑΣ 65ΧΡΟΝΟΣ
 αυνανιζόταν κατά τη διάρκεια παιδικής παράστασης στον Βόλο και θυμήθηκα τη μητέρα μιας συμμαθήτριας στο δημοτικό που δεν την άφηνε να συμμετέχει σε παιδικές γιορτές γιατί «ποιος ο λόγος, με τόσους ξένους ανθρώπους». 

Μετά θυμήθηκα τους «αυστηρούς» γονείς του σχολείου που δεν άφηναν τις κόρες τους να διανυκτερεύσουν σε σπίτια συμμαθητριών τους και το πώς η άρνησή τους, χρόνια αργότερα, μεταφράστηκε σε «θέλω να προστατεύσω την κόρη μου από πιθανό βιασμό ή σεξουαλική παρενόχληση». 

Μετά θυμήθηκα μια μάνα στην παραλία κόκκινη από τις φωνές, που ούρλιαζε στην πεντάχρονη −το μέγιστο− κόρη της να «βάλει το μαγιό της» (εννοώντας το πάνω μέρος του μπικίνι). 

Καθημερινά υπάρχουν εκατοντάδες ειδήσεις που σχετίζονται με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο με το γεγονός ότι τα παιδιά είναι σεξουαλικοποιημένα πλάσματα που χρειάζονται «αυξημένη προστασία». Όταν λέω παιδιά, εννοώ τα παιδιά-κορίτσια. Είναι, για παράδειγμα, πολύ συνηθισμένο να διαβάζουμε ειδήσεις σχετικές με το κατάλληλο dress code στο σχολείο ή να βλέπουμε βίντεο με ρούχα νηπίων που γονείς καταγγέλλουν ότι «είναι σεξουαλικοποιημένα». Εδώ μια γυναίκα αναρωτιέται μέχρι πού έχει δικαίωμα ο γονιός να πει στη 13χρονη κόρη του «όχι, μη βγεις έξω έτσι» και εδώ μια άλλη αναρωτιέται «γιατί τα παιδικά ρούχα έχουν γίνει τόσο μεγαλίστικα». Σημειώνω επίσης τη λέξη «ξεπεταγμένο», σε ουδέτερο γένος, που εγώ μεταφράζω ως «κορίτσι-παιδί που, όταν γίνει το κακό, θα φταίει». 

Δεν έχει σημασία τι πιστεύεις∙ όταν αρχίσεις να βλέπεις τα βλέμματα να στρέφονται προς την κόρη σου στην παραλία, είναι μια αναμενόμενη αντίδραση να την καλύψεις, να την απομακρύνεις, να επιχειρήσεις να την προστατεύσεις. Το θέμα είναι να μη «συμβεί» κάτι, τα υπόλοιπα βρίσκονται αργότερα. Αλλά όταν το βλέμμα είναι σε παιδική παράσταση;

Τι λέμε όταν μιλάμε για το κατάλληλο dress code στο σχολείο; Λέμε ότι το σώμα του παιδιού είναι σεξουαλικά αξιοπρόσεχτο και πρέπει να καλυφθεί. Τι λέμε όταν μιλάμε για το πάνω μέρος του μαγιό; Ότι κόσμος μπορεί να φτιάχνεται με το στέρνο του εξάχρονου στην παραλία και η κάλυψή του «προστατεύει». Ποιο κορίτσι δεν θυμάται κάποια στιγμή στις αρχές της εφηβείας ή στην ύστερη παιδικότητα που κάποιο βλέμμα, κάποιο χούφτωμα, κάποιος μικρός εξευτελισμός το έκανε να σκεφτεί «από σήμερα πρέπει να φοράω σουτιέν»; 

Μιλάμε για την παιδεραστία και την παιδοφιλία σαν να είναι εξαιρέσεις, αλλά φερόμαστε σαν να είναι κανόνας.

Όταν ασχολούμαστε με καταδικασμένους παιδεραστές, μιλάμε για εκείνους σαν να είναι ανώμαλοι και άρρωστοι, αλλά φερόμαστε στα κορίτσια σαν να είναι υπεύθυνα. Υπάρχει μια λογική ανακολουθία. Ή κάποιος είναι ανώμαλος ή είναι ομαλή η σεξουαλική διέγερση απ’ το παιδί. Δεν μπορεί το παιδί-κορίτσι να ευθύνεται για τη διέγερση κάποιου που όλοι μαζί συμφωνούμε ότι είναι «άρρωστος». Δεν νομίζω ότι η ιστορία και η πείρα μάς έχουν διδάξει ότι ο τρόπος να «προστατεύσεις» ένα σώμα από τη σεξουαλική βία είναι να το καλύψεις.  

Το ιδιαίτερο ζήτημα στην προστασία των ανηλίκων είναι ότι στην ουσία τα παιδιά είναι κάτι σαν δεσποζόμενοι άνθρωποι. Ο τρόπος που θα προστατευθούν εμπίπτει ολότελα στην εξουσία των προσώπων που τα «προσέχουν». Το πώς θα προφυλάξουμε τα παιδιά από βιασμό, σεξουαλική επίθεση ή σεξουαλική κακοποίηση πάσης φύσεως δεν σχετίζεται με τα ίδια με κανέναν τρόπο. Σχετίζεται με το πώς οι γονείς, η οικογένεια και ο νόμος αντιλαμβάνονται το σεξ, την έλξη, το φυσιολογικό και την αρρώστια. Αυτό που διαφοροποιεί μια οικογένεια που λέει στην κόρη της «ντύσου, καλέ, έρχεται ο θείος σου» από μια οικογένεια που λέει «φόρα ό,τι θες, παιδί είσαι» είναι η αντίληψη του πώς μοιράζεται η ευθύνη. Στη μεγάλη εικόνα, το «ποιος φταίει» το αποφασίζει ο νόμος. Εδώ η οικογένεια γίνεται μίνι νομοθέτης και ορίζει, σε περίπτωση εγκλήματος, πώς μοιράζονται οι ευθύνες. Και κάθε οικογένεια μπορεί να πει ό,τι θέλει για το ανήλικό της. Αν το οχτάχρονο που παίζει κάποιο άθλημα κρίνεται επικίνδυνο και δυνητικά προκλητικό, με αποτέλεσμα το οχτάχρονο να υποχρεώνεται να απέχει, δεν είναι ότι μπορεί να «προσβάλει την απόφαση». Tα παιδιά έχουν δικαιώματα, αλλά δεν έχουν δυνατότητα διεκδίκησής τους. 

Φυσικά, τα λόγια είναι φτηνά, δεν μπορεί να γίνει αλλιώς σε τέτοιες περιπτώσεις. Δεν έχει σημασία τι πιστεύεις∙ όταν αρχίσεις να βλέπεις τα βλέμματα να στρέφονται προς την κόρη σου στην παραλία, είναι μια αναμενόμενη αντίδραση να την καλύψεις, να την απομακρύνεις, να επιχειρήσεις να την προστατεύσεις. Το θέμα είναι να μη «συμβεί» κάτι, τα υπόλοιπα βρίσκονται αργότερα. Αλλά όταν το βλέμμα είναι σε παιδική παράσταση; Όταν η ερωτική διέγερση συμβαίνει όταν δυο παιδιά παίζουν βόλεϊ στο πάρκο; Όταν συμβαίνει στον διάδρομο του σούπερ μάρκετ και παρατηρείς ότι ο κυριούλης απέναντι δεν τυχαίνει να παίρνει τα ίδια προϊόντα με σένα, αλλά έχει πάρει από πίσω το παιδί σου; 

Δεν θέλω σήμερα παρά να αγγίξω εκατοστά από την αιχμηρή κορυφή αυτού του τεράστιου πράγματος που λέγεται «προστασία παιδιών». Παρατηρώ μόνο, με το βλέμμα στραμμένο σ’ όσα πρόκειται ν’ ακούσω και αυτό το καλοκαίρι, για μικρομέγαλα και προκλητικές παιδικές ρώγες, ότι μου φαίνεται αφελές να πιστέψουμε ότι ψυχισμοί που διεγείρονται σεξουαλικά από παιδιά δημοτικού αποθαρρύνονται αν σημεία του σώματός τους καλύπτονται με ύφασμα. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

βιαστής

Δημήτρης Πολιτάκης / Φρίκη επί Κολωνώ

Το επιτακτικό είναι να βρεθούν όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτήν τη φρικιαστική υπόθεση και να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη. Αυτό είναι όλο δυστυχώς. Η δικαίωση και η λύτρωση που επιζητούμε τούτη την ώρα δεν πρόκειται να έρθει ποτέ, ούτε για μας και κυρίως ούτε γι’ αυτό το κορίτσι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
ΠΕΜΠΤΗ 21/07 - ΗΧΗΤΙΚΟ ΥΠΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ- Υπήρχε όντως παράδοση παιδεραστίας στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχε όντως παράδοση παιδεραστίας στην αρχαία Αθήνα;

H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον ιστορικό Κώστα Βλασόπουλο για ένα είδος σεξουαλικής σχέσης που θεωρήθηκε από τους Έλληνες, ειδικά της Αρχαϊκής και Κλασικής περιόδου πολύ σημαντικό για τη συνοχή της πόλης
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το κρασί, το λάδι και ένας υπουργός του Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ειδήσεις που περνούν στα ψιλά και είναι πιο σημαντικές από το μαλλί ενός υπουργού

Η σύγχρονη ακροδεξιά από τη μία κλείνει το μάτι στην πιο παραδοσιακή, αδιάφορη για θέματα υγείας και περιβάλλοντος, κουλτούρα, ενώ από την άλλη, ορισμένοι εκπρόσωποί της, όπως ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, δείχνουν ευαισθησία απέναντι στους κινδύνους του τεχνολογικού καπιταλισμού.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ