Γιατί αδιαφορούμε τόσο για τα παιδιά στην Ελλάδα;

παιδια Facebook Twitter
Ας μην ξεχνάμε το βασικότερο: η Ελλάδα έχει κατά κοινή παραδοχή ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πάσχει, γεμάτο αγκυλώσεις, που δεν προετοιμάζει τα παιδιά για έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
0

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΤΕΛΕΥΑΙΑ 24ΩΡΑ: 3 ώρες πριν, Άγιος Παντελεήμονας ‒ 63χρονος κατηγορείται για βιασμό δύο ανήλικων αγοριών· 4 ώρες πριν, Αγρίνιο ‒ στη δημοσιότητα τα στοιχεία του 28χρονου που κατηγορείται για ασέλγεια σε 4χρονο αγόρι· 6 ώρες πριν, βιασμός 12χρονης ‒ η ΕΛ.ΑΣ. εντόπισε τον οίκο ανοχής όπου πήγαινε ο Μίχος το ανήλικο θύμα του· 7 ώρες πριν, Λιβαδειά ‒ αυτοί είναι οι δύο συλληφθέντες για τον βιασμό της 17χρονης.

Τι κάνεις σε αυτή την περίπτωση; Μπαίνεις σε ένα λαγούμι και μένεις εκεί; Μεταναστεύεις;

H πρόνοια για ένα κακοποιημένο ή παραμελημένο παιδί είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ίσως γιατί υπάρχει ακόμα ένα τρομακτικό κενό στον τρόπο με τον οποίον αντιλαμβάνεται το σύστημα αλλά και η κοινή γνώμη την παιδική προστασία στην Ελλάδα.

Εάν υπάρχει κάτι που έχει αρχίσει να γίνεται ξεκάθαρο τις τελευταίες μέρες είναι πως η Ελλάδα δεν είναι καλό μέρος για να ζει ένα παιδί. Όχι επειδή έχει περισσότερους παιδοβιαστές ή κακοποιητές από άλλες χώρες αλλά γιατί εάν έχει την ατυχία να γεννηθεί σε μια οικογένεια που δεν μπορεί να το φροντίσει ή το κακοποιεί, δεν υπάρχει κανένα δίχτυ ασφάλειας για να το προστατεύσει.

H πρόνοια για ένα κακοποιημένο ή παραμελημένο παιδί είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ίσως γιατί υπάρχει ακόμα ένα τρομακτικό κενό στον τρόπο με τον οποίον αντιλαμβάνεται το σύστημα αλλά και η κοινή γνώμη την παιδική προστασία στην Ελλάδα.

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα ιδρύματα θεωρούνται απομεινάρι μιας άλλης εποχής και βλαβερά για την ανάπτυξη ενός παιδιού ‒ εδώ και δεκαετίες προωθείται η αναδοχή ως η καλύτερη δυνατή λύση για τα παιδιά. Στην Ελλάδα ακόμα ανοίγουν ιδρύματα και μόλις πέρσι ξεκίνησε, επιτέλους, η πρώτη σοβαρή καμπάνια για την αποϊδρυματοποίηση των παιδιών και την αναδοχή, ένας όρος σχεδόν άγνωστος ακόμα στη χώρα μας.

Το τοπίο των ιδρυμάτων στο οποίο φτάνουν τα κακοποιημένα ή ορφανά παιδιά στην Ελλάδα είναι χαώδες ‒και το χαώδες είναι ένας μάλλον κομψός όρος γι’ αυτή την περίσταση‒ χωρίς ενιαίο θεσμικό πλαίσιο. Μόλις τον Μάιο μπήκαν επίσημα προδιαγραφές για τις ιδιωτικές μονάδες παιδικής προστασίας. Μέχρι τότε οποιοσδήποτε μπορούσε να ανοίξει μια δομή παιδικής προστασίας (από την Εκκλησία ως έναν «φιλάνθρωπο»), χωρίς έλεγχο, χωρίς τα ελάχιστα μέτρα υποχρεωτικής εφαρμογής σωστής λειτουργίας, χωρίς καν την υποχρέωση να τη στελεχώσει από καταρτισμένο προσωπικό.

Ακόμα πιο εξοργιστικό είναι πως μέχρι το 2021 στην Ελλάδα δεν υπήρχε καν η υποχρέωση να έχουν λευκό ποινικό μητρώο οι εργαζόμενοι σε βρεφονηπιακούς σταθμούς ή κοινωνικές δομές.

Πέρα από τις κοινωνικές δομές και τα ιδρύματα όμως, πόσο καλά περνάνε τα παιδιά στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τα στοιχεία της UNICEF, η Ελλάδα είναι τρίτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην παιδική φτώχεια, πρώτη στην παιδική παχυσαρκία, αλλά κυρίως, όπως δήλωσε ο επίσημος εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα Λουτσιάνο Καλεστίνι σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» (το κείμενο, μάλιστα, είχε τίτλο «Ελλάδα, η χειρότερη χώρα για ένα παιδί»), δεν υπάρχει εθνική ατζέντα για τα παιδιά, μόνο δεκαετίες αποσπασματικών νόμων και δράσεων.

Ας μην ξεχνάμε βέβαια και το βασικότερο: η Ελλάδα έχει κατά κοινή παραδοχή ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πάσχει, γεμάτο αγκυλώσεις, που δεν προετοιμάζει τα παιδιά για έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.

Αυτό αντικατοπτρίζεται και στις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στο διεθνές πρόγραμμα PISA, που κατατάσσουν την Ελλάδα 24η στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μαθητές ξεκινούν πλέον τα φροντιστήρια από το δημοτικό (λέγονται «κέντρα μελέτης» γιατί προφανώς τα έξτρα χρήματα σε αγγλικά, γαλλικά και δραστηριότητες δεν ήταν αρκετά) και συνεχίζουν ακάθεκτοι στο γυμνάσιο και στο λύκειο να ζουν μια αφόρητα πιεστική ζωή γεμάτη με έξτρα μαθήματα, δραστηριότητες και φροντιστήρια προκειμένου να μπουν στο πανεπιστήμιο περίπου παπαγαλίζοντας.

Ζούμε σε μια κοινωνία που αποθεώνει τη μητρότητα και την οικογένεια, τον πυρήνα της ελληνικής κοινωνίας. Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, που αυτή η κοινωνία αδιαφορεί τόσο για τα παιδιά της;






 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM