Ποιοι είναι οι λόγοι που ένας άνθρωπος γίνεται βιαστής ή παιδεραστής;

Ποιοι είναι οι λόγοι που ένας άνθρωπος γίνεται βιαστής ή παιδεραστής; Facebook Twitter
Τα εγκλήματα αυτού του είδους φανερώνουν την υποβάθμιση του πολιτισμού μας, γι’ αυτό θα πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό διακύβευμα η προστασία της ανηλικότητας. Εικονογράφηση: bianka/LifO
0

— Μέσα σε λίγες μέρες εξαρθρώθηκε ένα κύκλωμα μαστροπείας, βιάστηκε ομαδικά μια 14χρονη και αυτοκτόνησε ένα 12χρονο παιδί. Τι έχει συμβεί στην ελληνική κοινωνία;
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η ελληνική κοινωνία έρχεται αντιμέτωπη με ορισμένες ακραίες μορφές εγκληματικότητας, οι οποίες αντανακλούν μια σημαντική ποσοτική και ποιοτική όξυνση του φαινομένου. Πρόκειται για αύξηση των ανθρωποκτονιών, των σωματικών βλαβών, της ενδοοικογενειακής βίας και των βιασμών, που καταγράφεται κυρίως μετά το πρώτο lockdown και εντοπίζεται κυρίως στην περιφέρεια της πρωτεύουσας.

Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν το διάστημα 2019-2021 οι βιασμοί (54%) και η ενδοοικογενειακή βία (68%), σύμφωνα με την αστυνομική στατιστική. Αντίθετα, το ίδιο διάστημα παρατηρείται αισθητή μείωση των ληστειών καθώς και των λοιπών εγκλημάτων κατά της ιδιοκτησίας, τα οποία ακολουθούσαν μια σταθερή ανοδική εξέλιξη μέχρι και το 2019.

— Τι άλλαξε στη διάρκεια της καραντίνας;
Είναι προφανές ότι οι περιορισμοί που εφαρμόστηκαν λόγω Covid-19 την προηγούμενη διετία συνέβαλαν στη μετατόπιση της εγκληματικότητας από τη δημόσια σφαίρα στην ιδιωτική, ακολουθώντας την αντίστοιχη πορεία όλων των κοινωνικών δραστηριοτήτων. Ωστόσο, είναι πιθανόν η καταγραφόμενη αυτή ποσοτική μεταβολή να οφείλεται, εν μέρει τουλάχιστον, στην αύξηση των καταγγελιών, δεδομένου ότι πολλά από αυτά τα εγκλήματα γίνονταν και στο παρελθόν, αλλά παρέμεναν άγνωστα λόγω του μεγάλου, σκοτεινού αριθμού που τα χαρακτηρίζει.

Το γεγονός ότι περίπου πριν από δύο χρόνια εμφανίστηκε το αποκαλούμενο ελληνικό ΜeΤoo, ότι ιδρύθηκαν ειδικά τμήματα ενδοοικογενειακής βίας στην ελληνική αστυνομία καθώς και συμβουλευτικές υπηρεσίες υποστήριξης των θυμάτων αυτής της μορφής βίας σε πολλούς δήμους της χώρας, ενώ εντάθηκε ο δημόσιος διάλογος γύρω από τα θέματα αυτά, προφανώς βοήθησε τα θύματα να καταγγείλουν παρόμοιες αξιόποινες πράξεις.

Είναι βέβαιο ότι τα παραπάνω συντέλεσαν στη σημαντική μείωση του σκοτεινού αριθμού της εγκληματικότητας σε περιπτώσεις που δύσκολα αποκαλύπτονται. Τέτοια εγκλήματα είναι όσα τελούνται σε συντροφικό ή οικογενειακό περιβάλλον με θύματα ευάλωτα άτομα και ανηλίκους, οι βιασμοί και εν γένει τα εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας.

Το έγκλημα διεκδικεί πλέον μεγάλο μερίδιο στην καθημερινότητα των πολιτών και από την τελευταία ήδη δεκαετία του εικοστού αιώνα η βίαιη εγκληματικότητα αυξάνεται προοδευτικά σε όλους τους τομείς. Τα μεγάλα αστικά κέντρα διεκδικούν σαφώς τη μερίδα του λέοντος στην κατανομή του φαινομένου και σε αυτά τελούνται συνήθως τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα.

Ανεξάρτητα, όμως, από τα παραπάνω, είναι βέβαιο ότι δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με την ποσοτική διαφοροποίηση της βίαιης εγκληματικότητας κατά προσώπων αλλά και με μια ιδιαίτερα ανησυχητική, ποιοτικού χαρακτήρα μετάλλαξή της, εφόσον συχνά εκδηλώνεται με τρόπους που αντανακλούν παντελή έλλειψη ηθικών φραγμών, άμετρη χρήση βίας και ακραία μορφή εκμετάλλευσης της ανθρώπινης υπόστασης. Πολύ περισσότερο, μάλιστα, όταν τα θύματα είναι ευάλωτα, όπως οι ανήλικοι, και όταν οι δράστες προέρχονται από το στενό κοινωνικό ή οικογενειακό τους περιβάλλον.

Είναι κάτι που αφορά μόνο την ελληνική κοινωνία; Σαφώς και όχι. Ωστόσο, οι πολλές και σημαντικές κοινωνικές αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών δεν αφήνουν ανεπηρέαστη την εγκληματικότητα, η οποία αποτελεί τον παλμογράφο των κοινωνικών και αξιακών κρίσεων.

Χριστίνα Ζαραφωνίτου
Χριστίνα Ζαραφωνίτου

— Μπορούμε να αναζητήσουμε τους λόγους που ένας άνθρωπος γίνεται βιαστής ή παιδεραστής;
Μπορεί ο βιασμός ή η παιδεραστία να έχουν κοινό ορισμό, αλλά οι δράστες των σχετικών εγκλημάτων δεν έχουν κοινό προφίλ. Είναι γνωστές οι έρευνες που έχουν γίνει διεθνώς και έχουν προ πολλού καταλήξει ότι δεν επαληθεύεται κάποια ιδιαίτερη υποκουλτούρα.

Επιστημονικά, τα εγκλήματα αυτής της κατηγορίας αποτελούν ένα ειδικότερο πεδίο έρευνας όταν αφορούν πολυ-υπότροπους δράστες, εστιάζοντας στις βιοψυχολογικές εξηγήσεις της επαναλαμβανόμενης συμπεριφοράς τους.

Ωστόσο, στην πράξη διαπιστώνεται ότι πολύ συχνά τα κίνητρα των εγκλημάτων αυτών είναι οικονομικά (σεξουαλική εκμετάλλευση) ή εντελώς προσωπικά (αντεκδίκηση, εκβίαση). Τέλος, σε ορισμένες περιπτώσεις δεν αποκλείονται και τα κίνητρα μισαλλοδοξίας λόγω έμφυλων διακρίσεων.

— Από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. είδαμε ότι κάθε 24 ώρες ένα παιδί κακοποιείται σεξουαλικά στην Ελλάδα; Τι εξήγηση δίνετε;
Οι υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα αξιόποινων πράξεων εκτός από το βιασμό, όπως η προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας, που υπερτερεί ποσοτικά.

Ωστόσο τα στοιχεία είναι πολύ ανησυχητικά και αναδεικνύουν μια σκοτεινή πλευρά της κοινωνίας μας που θα πρέπει να κινητοποιήσει κάθε αρμόδιο φορέα για την άμεση λήψη μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης. Η ερευνητική εμπειρία έχει αναδείξει, σε διεθνές επίπεδο, ότι οι πραγματικές διαστάσεις αυτής της μορφής εγκληματικότητας είναι πολύ μεγαλύτερες από τις καταγεγραμμένες, άρα η κατάσταση είναι ακόμα σοβαρότερη από αυτήν που φθάνει σε μας.

Ο ρόλος του οικογενειακού πλαισίου είναι πολύ σημαντικός στην τέλεση παρόμοιων εγκλημάτων. Όμως η κατάσταση γίνεται πολύ πιο σύνθετη όταν η εκμετάλλευση των ανηλίκων παίρνει τη μορφή οργανωμένου εγκλήματος, η απεμπλοκή από το οποίο παρουσιάζει πολύ μεγάλες δυσκολίες.

Για τον λόγο αυτό η αξία της πρόληψης είναι θεμελιώδης και θα πρέπει να γίνεται με όρους πραγματικούς, ώστε να γίνουν αντιληπτοί οι κίνδυνοι και να μην παραγνωριστούν οι συνέπειές τους με δέλεαρ κάποιο οικονομικό ή άλλου είδους ψευδο-κέρδος. Ο ρόλος της εκπαίδευσης όλων των πολιτών και ειδικότερα των μαθητών και των οικογενειών τους αποτελεί ένα εργαλείο γενικής πρόληψης, αρκεί να γίνει με ψύχραιμο, επιστημονικό και ορθολογικό τρόπο.

Σε κάθε περίπτωση, τα εγκλήματα αυτού του είδους φανερώνουν την υποβάθμιση του πολιτισμού μας, γι’ αυτό θα πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό διακύβευμα η προστασία της ανηλικότητας. Προς αυτή την κατεύθυνση δεν αρκούν μόνο οι προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις αλλά απαιτείται επανασύσταση των κοινωνικών θεσμών και μια συνολικά υπεύθυνη κοινωνία.

— Στην εποχή του darknet και του deep web ευνοείται η καλλιέργεια της διαστροφής;
Όχι μόνο της διαστροφής αλλά και του κέρδους. Το σκοτεινό διαδίκτυο αποτελεί πρόσφορο έδαφος για την τέλεση συχνά αποτρόπαιων πράξεων, όπως η ζήτηση και η προσφορά ανθρώπινων οργάνων, η διακίνηση παράνομων ουσιών και όπλων, η σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων κ.ά.

Μετά την πανδημία επεκτάθηκε ραγδαία η χρήση του διαδικτύου σε όλους τους τομείς και απ’ όλες τις κατηγορίες πολιτών, χωρίς να υπάρχει, ωστόσο, η κατάλληλη εκπαίδευση και ενημέρωση για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας. Συνέπεια των παραπάνω αποτελεί και η μεγάλη αύξηση της ηλεκτρονικής απάτης την τελευταία διετία.

Όλα τα παραπάνω αδικήματα θα ήταν ακόμα περισσότερα αν δεν υπήρχαν οι σημαντικές δράσεις της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος που ενημερώνει με ειδικά σποτάκια το ευρύ κοινό και με ειδικές πρωτοβουλίες τη σχολική κοινότητα. Όμως οι κίνδυνοι είναι πολλοί και απαιτείται εγρήγορση για τη σωστή χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, η οποία αποτελεί πλέον βασική συνιστώσα του σύγχρονου τρόπου ζωής.

— Συμφωνείτε ή όχι με την άποψη ότι η καθημερινότητά μας έχει γίνει πιο επικίνδυνη και βίαιη;
Το έγκλημα διεκδικεί πλέον μεγάλο μερίδιο στην καθημερινότητα των πολιτών και από την τελευταία ήδη δεκαετία του εικοστού αιώνα η βίαιη εγκληματικότητα αυξάνεται προοδευτικά σε όλους τους τομείς. Τα μεγάλα αστικά κέντρα διεκδικούν σαφώς τη μερίδα του λέοντος στην κατανομή του φαινομένου και σε αυτά τελούνται συνήθως τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα. Η φαινομενολογία αυτής της χαρτογράφησης αναδεικνύει τη σύνδεση του εγκληματικού φαινομένου με τα σοβαρότερα κοινωνικά προβλήματα, την κοινωνική αποδιοργάνωση και την αποδυνάμωση του αξιακού πλαισίου.

Εξάλλου, η εγκληματικότητα διαφοροποιείται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά κάθε κοινωνίας. Στην εποχή μας η βία εκδηλώνεται σε πολλούς τομείς και ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να δημιουργηθεί μια γενική στάση ανοχής και αδιαφορίας απέναντι σε διάφορες μορφές της, λόγω του επαναλαμβανόμενου χαρακτήρα τους. Η κοινωνική αντίδραση δεν μπορεί να είναι επιλεκτική και να εκδηλώνεται κατά περίπτωση ανάλογα με το είδος της βίας και τους εμπλεκόμενους σε αυτήν ως δράστες ή θύματα.

Από την άλλη πλευρά, η αντίδραση της οργανωμένης πολιτείας δεν επιτρέπεται να είναι «αντανακλαστική» και αποσπασματική αλλά πρέπει να στηρίζεται σε μια σφαιρική, ορθολογική αντιεγκληματική πολιτική, επιστημονικά τεκμηριωμένη, που θα αποσκοπεί τόσο στην αντιμετώπιση του εγκλήματος όσο και στον σεβασμό των δικαιωμάτων κάθε ανθρώπου. Ίσως σήμερα να είναι πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη δημιουργίας ή επανασύστασης ενός συναινετικού αξιακού πλαισίου απέναντι σε θεμελιώδεις αρχές που θα προστατεύσουν την κοινωνική συνοχή από τον φαύλο κύκλο της βίας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

εγκληματικότητα

Ελλάδα / Τι συμβαίνει με την εγκληματικότητα στην Ελλάδα;

Η καθηγήτρια Εγκληματολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Χριστίνα Ζαραφωνίτου σχολιάζει την εγκληματικότητα στην Ελλάδα σε σχέση με την πανδημία, με αφορμή τις πρόσφατες δολοφονίες σε Γλυκά Νερά και Μακρινίτσα Πηλίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η σκληρή αλήθεια για την παιδεραστία στην Ελλάδα

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για την παιδεραστία στην Ελλάδα

Ένα αποκαλυπτικό όσο και χρήσιμο ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τις σημαντικότερες πτυχές του φαινομένου, τους πιο διαβόητους παιδεραστές της χώρας και τις πιο ουσιώδεις συμβουλές των ειδικών.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
βιαστής

Δημήτρης Πολιτάκης / Φρίκη επί Κολωνώ

Το επιτακτικό είναι να βρεθούν όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτήν τη φρικιαστική υπόθεση και να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη. Αυτό είναι όλο δυστυχώς. Η δικαίωση και η λύτρωση που επιζητούμε τούτη την ώρα δεν πρόκειται να έρθει ποτέ, ούτε για μας και κυρίως ούτε γι’ αυτό το κορίτσι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
ΠΕΜΠΤΗ 21/07 - ΗΧΗΤΙΚΟ ΥΠΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ- Υπήρχε όντως παράδοση παιδεραστίας στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχε όντως παράδοση παιδεραστίας στην αρχαία Αθήνα;

H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον ιστορικό Κώστα Βλασόπουλο για ένα είδος σεξουαλικής σχέσης που θεωρήθηκε από τους Έλληνες, ειδικά της Αρχαϊκής και Κλασικής περιόδου πολύ σημαντικό για τη συνοχή της πόλης
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

LifO Vidcasts / Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

Άλλο ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» όπου τίποτα δεν έχει λογική σειρά — αλλά όλα βγάζουν νόημα με τον τρόπο του Θωμά Ζάμπρα. Από παιδικές αναμνήσεις και τουρκικά τρακαρίσματα μέχρι μαθήματα σωστού hate commenting και ρομπότ που μαθαίνουν kung fu.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Θεοδώρα Ψαλτοπούλου: Γιατί oι νέοι νοσούν ολοένα περισσότερο από καρκίνο;

Άκου την επιστήμη / Γιατί αυξάνονται οι νέοι που νοσούν από καρκίνο; H Θ. Ψαλτοπούλου εξηγεί

Πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τη μακροζωία; Και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στην πρόληψη των χρόνιων ασθενειών; Η παθολόγος και καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από την πίεση των social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Θανάσης Φωκάς / Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από τα social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Μπορεί το ασυνείδητο να καθορίζει τις αποφάσεις μας; Είναι η ευτυχία θέμα κατανάλωσης ή εσωτερικής ολοκλήρωσης; Πώς η τεχνολογία μεταμορφώνει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και ζούμε; Ο διακεκριμένος μαθηματικός και ακαδημαϊκός μοιράζεται σκέψεις που ξεκινούν από την επιστήμη και φτάνουν μέχρι τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Γραικού: Η εξαφάνιση που ξεσκέπασε ένα θαμμένο μυστικό

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Γραικού: Η εξαφάνιση που ξεσκέπασε ένα θαμμένο μυστικό

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την εξαφάνιση του 59χρονου κτηνοτρόφου Δημήτρη Γραικού που για δυόμισι χρόνια αποτελούσε άλυτο γρίφο για τους αστυνομικούς της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Tο σκοτεινό φινάλε

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Tο σκοτεινό φινάλε

Ένα αποκαλυπτικό ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τον αμφιλεγόμενο ποινικολόγο. Το τελευταίο μέρος της τριλογίας: Μια μυστική συμφωνία, οι άγνωστοι μάρτυρες, υποθέσεις Λιγνάδη και Πισπιρίγκου, όσα έγιναν μετά το θάνατό του κ.α
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
«Ο κόσμος νομίζει ότι είσαι ο ρόλος σου»

Lifo Videos / «Ο κόσμος νομίζει ότι είσαι ο ρόλος σου»

Η Ιωάννα Ασημακοπούλου μιλά για τη διαδρομή της στο θέατρο, την τηλεόραση και τη ζωή, εξηγεί γιατί το «Είμαι η Τζο» είναι το πιο προσωπικό της έργο και επιμένει ότι μόνο η τέχνη μπορεί να μας δώσει διέξοδο και ελπίδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Η Δύση κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο, αλλά δεν κέρδισε την ειρήνη»

LiFO politics / «Η Δύση κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο, αλλά δεν κέρδισε την ειρήνη»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΑΜΕΠ, Λουκάς Τσούκαλης, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για το τέλος της αμερικανικής ηγεμονίας και της φιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης και προειδοποιεί ότι η Ευρώπη κινδυνεύει με παρακμή αν δεν λειτουργήσει ως ενιαία πολιτική οντότητα.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι τρώμε στ’ αλήθεια; Έλεγχοι, ετικέτες και η αθέατη πλευρά της διατροφής

Radio Lifo / Aν ξέραμε τι τρώμε...

Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Αντώνη Ζαμπέλα, πρόεδρο του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων, για την ασφάλεια των τροφίμων στην Ελλάδα σήμερα. Ο κ. Ζαμπέλας αναλύει κάθε στάδιο της πορείας που ακολουθεί ένα τρόφιμο μέχρι να φτάσει στο τραπέζι μας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Οι ματωμένες κόντρες

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Οι ματωμένες κόντρες

Ένα αποκαλυπτικό ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τον αμφιλεγόμενο ποινικολόγο. Το δεύτερο μέρος της τριλογίας: Το outing από τον Βαλλιανάτο, ένα αιματηρό διαζύγιο, η διαμάχη με τον Λαζόπουλο κ.α.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
«Η Ελλάδα έχει αργήσει τραγικά να αναγνωρίσει το κράτος της Παλαιστίνης»

Lifo Videos / «Η Ελλάδα έχει αργήσει τραγικά να αναγνωρίσει το κράτος της Παλαιστίνης»

Τι σηματοδοτεί η αναγνώριση του παλαιστινιακού κράτους; Πόσο επικίνδυνη είναι η «εργαλειοποίηση του αντισημιτισμού»; Μπορεί η Γάζα να γίνει η «παγκόσμια μνήμη» που θα σημαδέψει τις επόμενες δεκαετίες; Ο ιστορικός Πολυμέρης Βόγλης φωτίζει τις ρίζες της σύγκρουσης, τις διεθνείς αντιδράσεις και τις προοπτικές για ειρήνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Tις περισσότερες φορές ο εχθρός σου δεν είναι αυτός που πιστεύεις»

Οι Άλλοι / «Tις περισσότερες φορές ο εχθρός σου δεν είναι αυτός που πιστεύεις»

46 λεπτά συνέντευξης δεν είναι αρκετά για να χωρέσουν το χιούμορ, την ενέργεια και τη βαθιά ψυχή του Ζερόμ Καλούτα. Αρκούν όμως για να καταλάβει κανείς ότι πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που δεν σταματά να ανακαλύπτει τον εαυτό του και να προχωρά με τόλμη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Τα social media μάς έχουν κάνει κυνικούς και αδιάφορους»

Άκου την επιστήμη / «Τα social media μάς έχουν κάνει κυνικούς και αδιάφορους»

Η Gen Z ρίχνει κυβερνήσεις με ένα hashtag, την ίδια στιγμή που οι αλγόριθμοι περιορίζουν τον δημόσιο διάλογο σε likes και φίλτρα. Τα social media έδωσαν φωνή σε εκατομμύρια πολίτες, αλλά μήπως τελικά μας έκαναν πιο αδιάφορους και λιγότερο δημοκρατικούς; Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρίνα Ρήγου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όταν πέθανε ο πρώτος μου σύζυγος, σκέφτηκα να βάλω τέλος στη ζωή μου»

Lifo Videos / Νένα Μεντή: «Όταν πέθανε ο πρώτος μου σύζυγος, σκέφτηκα να βάλω τέλος στη ζωή μου»

Μία από τις πιο σπουδαίες παρουσίες του ελληνικού θεάτρου γιορτάζει φέτος 60 χρόνια αδιάλειπτης πορείας στη σκηνή και μιλά με αφοπλιστική ειλικρίνεια για την κοινωνία, την τηλεόραση, το θέατρο αλλά και τις προσωπικές της πληγές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χαώδης πολυνομία και συμπληγάδες συμφερόντων: Ποιος ελέγχει τη δόμηση σήμερα;

Radio Lifo / Ποιος ελέγχει τι χτίζεται και πού στην Ελλάδα;

Χαώδης πολυνομία και συμπληγάδες συμφερόντων: Η Ντίνα Καράτζιου συζητάει με τον Δημήτρη Πετρόπουλο, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Μηχανικών του Δημοσίου ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ για το πώς ελέγχεται το δομημένο περιβάλλον στη χώρα, από την έκδοση των οικοδομικών αδειών έως τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης και τη διαχείριση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Το φλεγόμενο μυστήριο 

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Το φλεγόμενο μυστήριο 

Ένα αποκαλυπτικό ηχητικό ντοκιμαντέρ για τον αμφιλεγόμενο ποινικολόγο. Το πρώτο μέρος της τριλογίας: Ένας μυστηριώδης γάμος, ένας ανεξιχνίαστος φόνος, η δίκη των Σατανιστών, η μάντρα του Alter κ.α.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ