Ποιοι είναι οι λόγοι που ένας άνθρωπος γίνεται βιαστής ή παιδεραστής;

Ποιοι είναι οι λόγοι που ένας άνθρωπος γίνεται βιαστής ή παιδεραστής; Facebook Twitter
Τα εγκλήματα αυτού του είδους φανερώνουν την υποβάθμιση του πολιτισμού μας, γι’ αυτό θα πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό διακύβευμα η προστασία της ανηλικότητας. Εικονογράφηση: bianka/LifO
0

— Μέσα σε λίγες μέρες εξαρθρώθηκε ένα κύκλωμα μαστροπείας, βιάστηκε ομαδικά μια 14χρονη και αυτοκτόνησε ένα 12χρονο παιδί. Τι έχει συμβεί στην ελληνική κοινωνία;
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η ελληνική κοινωνία έρχεται αντιμέτωπη με ορισμένες ακραίες μορφές εγκληματικότητας, οι οποίες αντανακλούν μια σημαντική ποσοτική και ποιοτική όξυνση του φαινομένου. Πρόκειται για αύξηση των ανθρωποκτονιών, των σωματικών βλαβών, της ενδοοικογενειακής βίας και των βιασμών, που καταγράφεται κυρίως μετά το πρώτο lockdown και εντοπίζεται κυρίως στην περιφέρεια της πρωτεύουσας.

Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν το διάστημα 2019-2021 οι βιασμοί (54%) και η ενδοοικογενειακή βία (68%), σύμφωνα με την αστυνομική στατιστική. Αντίθετα, το ίδιο διάστημα παρατηρείται αισθητή μείωση των ληστειών καθώς και των λοιπών εγκλημάτων κατά της ιδιοκτησίας, τα οποία ακολουθούσαν μια σταθερή ανοδική εξέλιξη μέχρι και το 2019.

— Τι άλλαξε στη διάρκεια της καραντίνας;
Είναι προφανές ότι οι περιορισμοί που εφαρμόστηκαν λόγω Covid-19 την προηγούμενη διετία συνέβαλαν στη μετατόπιση της εγκληματικότητας από τη δημόσια σφαίρα στην ιδιωτική, ακολουθώντας την αντίστοιχη πορεία όλων των κοινωνικών δραστηριοτήτων. Ωστόσο, είναι πιθανόν η καταγραφόμενη αυτή ποσοτική μεταβολή να οφείλεται, εν μέρει τουλάχιστον, στην αύξηση των καταγγελιών, δεδομένου ότι πολλά από αυτά τα εγκλήματα γίνονταν και στο παρελθόν, αλλά παρέμεναν άγνωστα λόγω του μεγάλου, σκοτεινού αριθμού που τα χαρακτηρίζει.

Το γεγονός ότι περίπου πριν από δύο χρόνια εμφανίστηκε το αποκαλούμενο ελληνικό ΜeΤoo, ότι ιδρύθηκαν ειδικά τμήματα ενδοοικογενειακής βίας στην ελληνική αστυνομία καθώς και συμβουλευτικές υπηρεσίες υποστήριξης των θυμάτων αυτής της μορφής βίας σε πολλούς δήμους της χώρας, ενώ εντάθηκε ο δημόσιος διάλογος γύρω από τα θέματα αυτά, προφανώς βοήθησε τα θύματα να καταγγείλουν παρόμοιες αξιόποινες πράξεις.

Είναι βέβαιο ότι τα παραπάνω συντέλεσαν στη σημαντική μείωση του σκοτεινού αριθμού της εγκληματικότητας σε περιπτώσεις που δύσκολα αποκαλύπτονται. Τέτοια εγκλήματα είναι όσα τελούνται σε συντροφικό ή οικογενειακό περιβάλλον με θύματα ευάλωτα άτομα και ανηλίκους, οι βιασμοί και εν γένει τα εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας.

Το έγκλημα διεκδικεί πλέον μεγάλο μερίδιο στην καθημερινότητα των πολιτών και από την τελευταία ήδη δεκαετία του εικοστού αιώνα η βίαιη εγκληματικότητα αυξάνεται προοδευτικά σε όλους τους τομείς. Τα μεγάλα αστικά κέντρα διεκδικούν σαφώς τη μερίδα του λέοντος στην κατανομή του φαινομένου και σε αυτά τελούνται συνήθως τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα.

Ανεξάρτητα, όμως, από τα παραπάνω, είναι βέβαιο ότι δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με την ποσοτική διαφοροποίηση της βίαιης εγκληματικότητας κατά προσώπων αλλά και με μια ιδιαίτερα ανησυχητική, ποιοτικού χαρακτήρα μετάλλαξή της, εφόσον συχνά εκδηλώνεται με τρόπους που αντανακλούν παντελή έλλειψη ηθικών φραγμών, άμετρη χρήση βίας και ακραία μορφή εκμετάλλευσης της ανθρώπινης υπόστασης. Πολύ περισσότερο, μάλιστα, όταν τα θύματα είναι ευάλωτα, όπως οι ανήλικοι, και όταν οι δράστες προέρχονται από το στενό κοινωνικό ή οικογενειακό τους περιβάλλον.

Είναι κάτι που αφορά μόνο την ελληνική κοινωνία; Σαφώς και όχι. Ωστόσο, οι πολλές και σημαντικές κοινωνικές αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών δεν αφήνουν ανεπηρέαστη την εγκληματικότητα, η οποία αποτελεί τον παλμογράφο των κοινωνικών και αξιακών κρίσεων.

Χριστίνα Ζαραφωνίτου
Χριστίνα Ζαραφωνίτου

— Μπορούμε να αναζητήσουμε τους λόγους που ένας άνθρωπος γίνεται βιαστής ή παιδεραστής;
Μπορεί ο βιασμός ή η παιδεραστία να έχουν κοινό ορισμό, αλλά οι δράστες των σχετικών εγκλημάτων δεν έχουν κοινό προφίλ. Είναι γνωστές οι έρευνες που έχουν γίνει διεθνώς και έχουν προ πολλού καταλήξει ότι δεν επαληθεύεται κάποια ιδιαίτερη υποκουλτούρα.

Επιστημονικά, τα εγκλήματα αυτής της κατηγορίας αποτελούν ένα ειδικότερο πεδίο έρευνας όταν αφορούν πολυ-υπότροπους δράστες, εστιάζοντας στις βιοψυχολογικές εξηγήσεις της επαναλαμβανόμενης συμπεριφοράς τους.

Ωστόσο, στην πράξη διαπιστώνεται ότι πολύ συχνά τα κίνητρα των εγκλημάτων αυτών είναι οικονομικά (σεξουαλική εκμετάλλευση) ή εντελώς προσωπικά (αντεκδίκηση, εκβίαση). Τέλος, σε ορισμένες περιπτώσεις δεν αποκλείονται και τα κίνητρα μισαλλοδοξίας λόγω έμφυλων διακρίσεων.

— Από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. είδαμε ότι κάθε 24 ώρες ένα παιδί κακοποιείται σεξουαλικά στην Ελλάδα; Τι εξήγηση δίνετε;
Οι υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα αξιόποινων πράξεων εκτός από το βιασμό, όπως η προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας, που υπερτερεί ποσοτικά.

Ωστόσο τα στοιχεία είναι πολύ ανησυχητικά και αναδεικνύουν μια σκοτεινή πλευρά της κοινωνίας μας που θα πρέπει να κινητοποιήσει κάθε αρμόδιο φορέα για την άμεση λήψη μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης. Η ερευνητική εμπειρία έχει αναδείξει, σε διεθνές επίπεδο, ότι οι πραγματικές διαστάσεις αυτής της μορφής εγκληματικότητας είναι πολύ μεγαλύτερες από τις καταγεγραμμένες, άρα η κατάσταση είναι ακόμα σοβαρότερη από αυτήν που φθάνει σε μας.

Ο ρόλος του οικογενειακού πλαισίου είναι πολύ σημαντικός στην τέλεση παρόμοιων εγκλημάτων. Όμως η κατάσταση γίνεται πολύ πιο σύνθετη όταν η εκμετάλλευση των ανηλίκων παίρνει τη μορφή οργανωμένου εγκλήματος, η απεμπλοκή από το οποίο παρουσιάζει πολύ μεγάλες δυσκολίες.

Για τον λόγο αυτό η αξία της πρόληψης είναι θεμελιώδης και θα πρέπει να γίνεται με όρους πραγματικούς, ώστε να γίνουν αντιληπτοί οι κίνδυνοι και να μην παραγνωριστούν οι συνέπειές τους με δέλεαρ κάποιο οικονομικό ή άλλου είδους ψευδο-κέρδος. Ο ρόλος της εκπαίδευσης όλων των πολιτών και ειδικότερα των μαθητών και των οικογενειών τους αποτελεί ένα εργαλείο γενικής πρόληψης, αρκεί να γίνει με ψύχραιμο, επιστημονικό και ορθολογικό τρόπο.

Σε κάθε περίπτωση, τα εγκλήματα αυτού του είδους φανερώνουν την υποβάθμιση του πολιτισμού μας, γι’ αυτό θα πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό διακύβευμα η προστασία της ανηλικότητας. Προς αυτή την κατεύθυνση δεν αρκούν μόνο οι προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις αλλά απαιτείται επανασύσταση των κοινωνικών θεσμών και μια συνολικά υπεύθυνη κοινωνία.

— Στην εποχή του darknet και του deep web ευνοείται η καλλιέργεια της διαστροφής;
Όχι μόνο της διαστροφής αλλά και του κέρδους. Το σκοτεινό διαδίκτυο αποτελεί πρόσφορο έδαφος για την τέλεση συχνά αποτρόπαιων πράξεων, όπως η ζήτηση και η προσφορά ανθρώπινων οργάνων, η διακίνηση παράνομων ουσιών και όπλων, η σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων κ.ά.

Μετά την πανδημία επεκτάθηκε ραγδαία η χρήση του διαδικτύου σε όλους τους τομείς και απ’ όλες τις κατηγορίες πολιτών, χωρίς να υπάρχει, ωστόσο, η κατάλληλη εκπαίδευση και ενημέρωση για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας. Συνέπεια των παραπάνω αποτελεί και η μεγάλη αύξηση της ηλεκτρονικής απάτης την τελευταία διετία.

Όλα τα παραπάνω αδικήματα θα ήταν ακόμα περισσότερα αν δεν υπήρχαν οι σημαντικές δράσεις της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος που ενημερώνει με ειδικά σποτάκια το ευρύ κοινό και με ειδικές πρωτοβουλίες τη σχολική κοινότητα. Όμως οι κίνδυνοι είναι πολλοί και απαιτείται εγρήγορση για τη σωστή χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, η οποία αποτελεί πλέον βασική συνιστώσα του σύγχρονου τρόπου ζωής.

— Συμφωνείτε ή όχι με την άποψη ότι η καθημερινότητά μας έχει γίνει πιο επικίνδυνη και βίαιη;
Το έγκλημα διεκδικεί πλέον μεγάλο μερίδιο στην καθημερινότητα των πολιτών και από την τελευταία ήδη δεκαετία του εικοστού αιώνα η βίαιη εγκληματικότητα αυξάνεται προοδευτικά σε όλους τους τομείς. Τα μεγάλα αστικά κέντρα διεκδικούν σαφώς τη μερίδα του λέοντος στην κατανομή του φαινομένου και σε αυτά τελούνται συνήθως τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα. Η φαινομενολογία αυτής της χαρτογράφησης αναδεικνύει τη σύνδεση του εγκληματικού φαινομένου με τα σοβαρότερα κοινωνικά προβλήματα, την κοινωνική αποδιοργάνωση και την αποδυνάμωση του αξιακού πλαισίου.

Εξάλλου, η εγκληματικότητα διαφοροποιείται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά κάθε κοινωνίας. Στην εποχή μας η βία εκδηλώνεται σε πολλούς τομείς και ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να δημιουργηθεί μια γενική στάση ανοχής και αδιαφορίας απέναντι σε διάφορες μορφές της, λόγω του επαναλαμβανόμενου χαρακτήρα τους. Η κοινωνική αντίδραση δεν μπορεί να είναι επιλεκτική και να εκδηλώνεται κατά περίπτωση ανάλογα με το είδος της βίας και τους εμπλεκόμενους σε αυτήν ως δράστες ή θύματα.

Από την άλλη πλευρά, η αντίδραση της οργανωμένης πολιτείας δεν επιτρέπεται να είναι «αντανακλαστική» και αποσπασματική αλλά πρέπει να στηρίζεται σε μια σφαιρική, ορθολογική αντιεγκληματική πολιτική, επιστημονικά τεκμηριωμένη, που θα αποσκοπεί τόσο στην αντιμετώπιση του εγκλήματος όσο και στον σεβασμό των δικαιωμάτων κάθε ανθρώπου. Ίσως σήμερα να είναι πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη δημιουργίας ή επανασύστασης ενός συναινετικού αξιακού πλαισίου απέναντι σε θεμελιώδεις αρχές που θα προστατεύσουν την κοινωνική συνοχή από τον φαύλο κύκλο της βίας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

εγκληματικότητα

Ελλάδα / Τι συμβαίνει με την εγκληματικότητα στην Ελλάδα;

Η καθηγήτρια Εγκληματολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Χριστίνα Ζαραφωνίτου σχολιάζει την εγκληματικότητα στην Ελλάδα σε σχέση με την πανδημία, με αφορμή τις πρόσφατες δολοφονίες σε Γλυκά Νερά και Μακρινίτσα Πηλίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η σκληρή αλήθεια για την παιδεραστία στην Ελλάδα

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για την παιδεραστία στην Ελλάδα

Ένα αποκαλυπτικό όσο και χρήσιμο ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τις σημαντικότερες πτυχές του φαινομένου, τους πιο διαβόητους παιδεραστές της χώρας και τις πιο ουσιώδεις συμβουλές των ειδικών.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
βιαστής

Δημήτρης Πολιτάκης / Φρίκη επί Κολωνώ

Το επιτακτικό είναι να βρεθούν όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτήν τη φρικιαστική υπόθεση και να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη. Αυτό είναι όλο δυστυχώς. Η δικαίωση και η λύτρωση που επιζητούμε τούτη την ώρα δεν πρόκειται να έρθει ποτέ, ούτε για μας και κυρίως ούτε γι’ αυτό το κορίτσι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
ΠΕΜΠΤΗ 21/07 - ΗΧΗΤΙΚΟ ΥΠΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ- Υπήρχε όντως παράδοση παιδεραστίας στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχε όντως παράδοση παιδεραστίας στην αρχαία Αθήνα;

H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον ιστορικό Κώστα Βλασόπουλο για ένα είδος σεξουαλικής σχέσης που θεωρήθηκε από τους Έλληνες, ειδικά της Αρχαϊκής και Κλασικής περιόδου πολύ σημαντικό για τη συνοχή της πόλης
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

LifO Vidcasts / Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

Άλλο ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» όπου τίποτα δεν έχει λογική σειρά — αλλά όλα βγάζουν νόημα με τον τρόπο του Θωμά Ζάμπρα. Από παιδικές αναμνήσεις και τουρκικά τρακαρίσματα μέχρι μαθήματα σωστού hate commenting και ρομπότ που μαθαίνουν kung fu.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Θεοδώρα Ψαλτοπούλου: Γιατί oι νέοι νοσούν ολοένα περισσότερο από καρκίνο;

Άκου την επιστήμη / Γιατί αυξάνονται οι νέοι που νοσούν από καρκίνο; H Θ. Ψαλτοπούλου εξηγεί

Πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τη μακροζωία; Και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στην πρόληψη των χρόνιων ασθενειών; Η παθολόγος και καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ