Ο Θεός Αλγόριθμος και η σκοτεινή καρδιά του manosphere

Ο Θεός Αλγόριθμος και η σκοτεινή καρδιά του Manosphere Facebook Twitter
Το manosphere απευθύνεται σε άντρες που ζούνε με άγχος και χωρίς νόημα ή σκοπό. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΕΧΩ ΚΑΙ ΕΓΩ τις λόξες μου. Όταν είμαι εξουθενωμένος, όταν δεν λειτουργώ, όταν έχω νταγκλάρει και προσπαθώ να ανακτήσω δυνάμεις για να επανέλθω στα πράγματα που με θέλουν ενεργό, ανοίγω συχνά το κινητό και βλέπω YouTube Shorts. Ψάχνω κλιπάκια από ταινίες, σκηνές δράσης, μονομαχίες, τον James Bond να πυροβολεί κακούς, τον Bruce Lee να χτυπάει κακούς, τον Vin Diesel να τρακάρει κακούς, και κάπου εκεί, ενώ ο Thor εξαπολύει κεραυνούς στις εξωγήινες μεραρχίες, εγώ ανασταίνομαι απαλά.

Ο Θεός Αλγόριθμος, λοιπόν, που ορίζει τις ζωές μας, καταλαβαίνει κάτι, κάτι σπασμένο και πικρό που αδυνατώ να δω και –σε συνδυασμό με την πληροφορία/data ότι είμαι άντρας– αποφασίζει να μου εμφανίσει νέα βίντεο στη ροή του YouTube Shorts. Σύντομα το feed μου παύει να δείχνει πιστόλια και σφυριά και γεμίζει με παράξενους τύπους που μου δίνουν συμβουλές.

Τι λένε αυτοί οι άντρες; Πρώτον, ότι οι διαφορές ανάμεσα στα φύλα είναι αμετάβλητες και καθολικές, απότοκα της εξελικτικής διαδικασίας που έχει κάνει τις γυναίκες λιγότερο ανεξάρτητες και πιο συναισθηματικές. Δεύτερον, ότι, λόγω αυτών των διαφορών, οι γυναίκες είναι από τη φύση τους παθητικές, ενώ οι άντρες είναι ενεργητικοί και έλλογοι κατακτητές. Τρίτον, ότι, ενάντια σε αυτήν τη φυσική συνθήκη, ο «φεμινισμός» και το wokeness –που δεν ορίζονται στα βίντεο, δεν εξηγούνται ιστορικά, μα απλώς προκύπτουν κάποτε σαν θερινή φωτιά– έχουν καθιερώσει μια στρεβλή κατάσταση πραγμάτων.

Καταλήγουν οι τύποι στα YouTube Shorts, ότι πρέπει να γίνω ένας «δυνατός», «αρρενωπός» άντρας (alpha male / Chad) για να μη δυστυχήσω. Αν δεν είμαι alpha, θα είμαι simp («φουστανάκιας»), cuck («κερατάς») και γενικότερα beta («δευτεροκλασάτος»).

Αυτή η κατάσταση, μου λένε οι άντρες στο κινητό, έχει δώσει πολλή ελευθερία στις γυναίκες, κάνοντάς τες δολοπλόκες, συμφεροντολόγες και χειριστικές. Οι γυναίκες σήμερα, συνεχίζουν οι φωνές, χρησιμοποιούν το σεξ για να λάβουν οικονομική και συναισθηματική υποστήριξη από «αδύναμους» άντρες, τους οποίους ύστερα παρατούν ή απατούν για να συνευρεθούν με «δυνατούς» άντρες.

Συνεπώς, καταλήγουν οι τύποι στα YouTube Shorts, πρέπει να γίνω ένας «δυνατός», «αρρενωπός» άντρας (alpha male / Chad) για να μη δυστυχήσω. Αν δεν είμαι alpha, θα είμαι simp («φουστανάκιας»), cuck («κερατάς») και γενικότερα beta («δευτεροκλασάτος»)∙ οι γυναίκες θα μ’ εκμεταλλεύονται ή θα με προσπερνούν, οι άλλοι άντρες θα με ταπεινώνουν και θα με γελοιοποιούν. Πώς μπορώ να τ’ αποφύγω όλα αυτά; Πώς θα γίνω alpha;

Για να είμαι σωστός άντρας –με πληροφορεί ο καθηγητής Ψυχολογίας Jordan Peterson, ο debater Ben Shapiro και ο trafficker Andrew Tate– πρέπει να χρησιμοποιώ τις γυναίκες πριν το κάνουν αυτές, να τις υποτιμώ τακτικά, να μη δένομαι συναισθηματικά, να τις «προγραμματίζω» κοινωνικά ώστε να υπηρετούν τις ανάγκες μου και να τους δίνω αξία μόνο αν αποδειχθούν πιστές ακόλουθοί μου.

Κάπου εδώ κλείνω το κινητό. Μέσα σε λίγα μόνο λεπτά μεταφέρθηκα απ’ τα κλοτσίδια του Chris Evans στη σκοτεινή καρδιά του «manosphere». Φυσικά, εγώ μπορεί να μην είμαι το ιδανικό κοινό των βίντεο, μπορεί να τα βλέπω ως μικρογραφίες του σύγχρονου alt right λόγου, μπορεί ακόμα και να γράψω αυτό το άρθρο.

Μα σκέφτομαι άλλους νέους που ίσως φτάσουν τυχαία σε αυτά: τον ξαδερφούλη μου που βλέπει αθλητικά, ένα γυμνασιόπαιδο που γνωρίζει την απόρριψη, αγόρια στο περιθώριο, γεμάτα μοναξιά. Σε αυτές τις περιπτώσεις το λεγόμενο «pipeline» του αλγορίθμου –σύμφωνα με το οποίο κάθε βίντεο σε πάει σε ένα άλλο, πιο έντονο, πιο ακραίο, πιο σκοτεινό– γίνεται επικίνδυνο, αυξάνοντας τις μισογυνιστικές πρακτικές, τους βιασμούς και, στην Αμερική, τα mass shootings.

Πώς εξηγείται η επιτυχία των βίντεο; Προφανώς, οι πατριαρχικές αντιλήψεις δεν είναι κάτι ξεχωριστό∙ δεν αρκεί, όμως, να επικαλεστούμε τον διάχυτο σεξισμό για να εξηγήσουμε το manosphere. Πρέπει να δούμε γιατί είναι τόσο δημοφιλές αυτόν τον καιρό, με ποιον τρόπο και σε ποιο κοινό. Σε γενικές γραμμές, το manosphere απευθύνεται σε άντρες που ζούνε με άγχος και χωρίς νόημα ή σκοπό. Οι influencers της «ανδρόσφαιρας» το εκμεταλλεύονται αυτό για να προσφέρουν μια αίσθηση ασφάλειας (συμβουλές του τύπου «αν κάνεις το x, δεν θα πονέσεις») και έναν νοηματικό ιστό (επιστροφή σε παραδοσιακές αξίες και ενίσχυση του εγώ).

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα βίντεο λειτουργούν ως θερμόμετρα και αντικατοπτρισμοί μιας κοινωνικής συνθήκης∙ εντοπίζουν ορθώς, δηλαδή, τα συμπτώματα του σημερινού αδιεξόδου πολλών άντρων, ακόμα κι αν σφάλλουν οικτρά όταν καλούνται να εντοπίσουν τα αίτιά τους. Πράγματι, πολλοί νέοι άντρες αισθάνονται αλλοτρίωση και άγχος: φτωχοί –βλέποντας παντού επιδείξεις πλούτου και αφηγήματα ισότητας ευκαιριών, μόνοι –σε μια κουλτούρα που προωθεί τη ρομαντική συντροφικότητα ως προϋπόθεση της ευτυχίας–, αβέβαιοι –καθώς το μέλλον φαντάζει τρομακτικό–, αυτοί οι άντρες υποφέρουν.

Αλλά η αίσθηση αυτή δεν είναι, όπως προτείνει το manosphere, αποτέλεσμα του φεμινισμού∙ το άγχος και η αλλοτρίωση δεν απορρέουν από το wokeness. Έχω υποστηρίξει αλλού ότι η γενική αύξηση του άγχους είναι μια καπιταλιστική διαδικασία. Παράλληλα, το άγχος όσων αντρών παλεύουν ν’ αντεπεξέλθουν στα κυρίαρχα πρότυπα αρρενωπότητας είναι άμεσο αποτέλεσμα της πατριαρχίας. Όσο για την έλλειψη αξιών, είναι σαφές ότι ο νεκροθάφτης του νοήματος δεν είναι τόσο οι σύγχρονες, προοδευτικές ιδεολογίες (οι οποίες βρίθουν από «καινούργια νοήματα») αλλά η κουλτούρα του εμπορεύματος και του θεάματος που εξαϋλώνει ό,τι ήταν στέρεο παλιά.

Σ’ αυτό το πλαίσιο είναι πολύ εύκολο –και ως έναν βαθμό λογικό– να πούμε «ψόφος» στους σεξιστές υποστηρικτές του manosphere. Είναι πιο δύσκολο, και μάλλον πιο ουσιαστικό, να περάσουμε από τη συμπτωματολογία σε μια πραγματική διάγνωση, κατανοώντας τις βαθύτερες αιτίες της μνησικακίας αυτών των αντρών και προάγοντας δύο βασικές ιδέες: πρώτον, ότι η στέρηση νοήματος και ψυχικής ηρεμίας είναι μια αμιγώς καπιταλιστική συνθήκη και ότι οι απόπειρες ανάκτησης θα αποτύχουν αν δεν είναι αντικαπιταλιστικές∙ δεύτερον, ότι, και για τους άντρες, καραδοκεί μια βαθιά απόλαυση, ζωντάνια και χαρά, όχι στην ενίσχυση των πατριαρχικών προτύπων, μα στον αγώνα για την υπέρβασή τους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFΟ δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ