Ντέιβιντ Κρόσμπι ή η διαρκής ζωή της δεκαετίας του '60

David Crosby ή η διαρκής ζωή της δεκαετίας του ΄60 Facebook Twitter
O Κρόσμπι, η επιτομή του μουσικού των «σίξτις», κατάφερε να φτάσει στην ηλικία όπου πεθαίνουν και οι πιο συνετοί και οι πλέον προφυλαγμένοι. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΕΝΑ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΠΡΑΓΜΑ συμβαίνει εδώ και χρόνια. Από τη δεκαετία του '80 και αδιάπτωτα μέχρι τις μέρες μας, η δεκαετία του '60, τα «σίξτις», έγιναν το συλλογικό αρχείο από το οποίο αντλούν αναμνήσεις και νεότεροι, ακόμα κι αυτοί που ήταν αγέννητοι ή μωρά εκείνη τη δεκαετία.

Πολιτιστικά και συμβολικά, τα σίξτις έγιναν η καθοριστική στιγμή ενός νεανικού ονείρου από το οποίο δυσκολεύεται κανείς να ξυπνήσει. Ανάμνηση από δεύτερο χέρι, ιδεολογική αμυχή που δεν κλείνει και φυσικά ένα σάουντρακ, μια ροή τραγουδιών που επανέρχεται, αναβιώνει, μεταδίδεται στις επόμενες δεκαετίες σαν κάτι ανάλαφρο και μελαγχολικό ή σαν ψυχεδελικό σύννεφο.

Ο Ντέιβιντ Κρόσμπι που πέθανε τώρα ήταν η επιτομή του μουσικού των «σίξτις». Αν και η καταγωγή του πάει πίσω σε μια από τις παλαιές αριστοκρατικές οικογένειες Ολλανδών εποίκων της ανατολικής ακτής, ο ίδιος έπλασε τον εαυτό του με όλα τα υλικά της ιδεολογίας της γενιάς του. Ελευθεριακό πνεύμα, ηδονισμός, μεγάλες δόσεις αυτοκαταστροφής που του ρήμαξαν το συκώτι και την καρδιά από νωρίς, και ήταν θαύμα που άντεξε ακόμα για πολλές δεκαετίες.

Ο Ντέιβιντ Κρόσμπι κατάφερε να είναι δημιουργικός και πολύ πέρα από το σκοτεινό κέλυφος μιας ροκ «ιδεολογίας». Ο ηδονισμός δεν έγινε σε αυτόν κυνική αναισθητοποίηση μέσα στον πλούτο και στη χλιδή, ούτε κουρασμένη περιφορά των επιτυχιών της νεότητας και μετά ανέμπνευστο καθισιό.

Αν μπορεί όμως να θεωρηθεί το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα της πολιτιστικής άνοιξης του '60 (που, με άλλους όρους, εμφανίστηκε και σ’ εμάς), δεν είναι για το sex, drugs and rock’n’roll. Ο Ντέιβιντ Κρόσμπι κατάφερε να είναι δημιουργικός και πολύ πέρα από το σκοτεινό κέλυφος μιας ροκ «ιδεολογίας». Ο ηδονισμός δεν έγινε σε αυτόν κυνική αναισθητοποίηση μέσα στον πλούτο και στη χλιδή, ούτε κουρασμένη περιφορά των επιτυχιών της νεότητας και μετά ανέμπνευστο καθισιό.

Όπως και ο Τζεφ Μπεκ που ήταν μια άλλη εκδοχή της ίδιας ακαταπόνητης ορμής, ο Ντέιβιντ Κρόσμπι επικοινώνησε ουσιαστικά με νεότερους μουσικούς, καλλιέργησε τη φωνή του, συνέχισε να βγάζει αξιοσημείωτους δίσκους.

Τι είναι αυτό που συγκινεί στον Κρόσμπι; Νομίζω πως εκτός από τη μουσική του –που μεγάλο κομμάτι της περνάει από τη συλλογική περιπέτεια με τον Γκράχαμ Νας, τον Στίβεν Στιλ και τον Νιλ Γιανγκ– είναι η αίσθηση μιας αμερικανικής αθωότητας που έφερνε πάντα μαζί του. Η ιδέα πως σε αυτό το πρόσωπο μπορούσε ακόμα να ενσαρκώνεται μια διαφορετική αμερικανική ψυχή, ένα πνεύμα ευθύτητας και απροσποίητης εμπιστοσύνης στην ομορφιά των πραγμάτων, μια ευφρόσυνη χίπικη αφέλεια – που δεν γινόταν όμως ούτε πολιτικά αδιάφορη ούτε κοινωνικά σνομπ και φευγάτη.

Γι’ αυτό και η παρουσία του Κρόσμπι στα γηρατειά του γίνεται όλο και πιο αρμονικά μελωδική, ενίοτε κάπως «ζαχαρωμένη» και εντούτοις πάντα ικανή να πλουτίζει αυτόν που την ανακαλύπτει, να εκπλήσσει ακόμα και δίχως να επιφυλάσσει εκπλήξεις.

Από μια άποψη η δεύτερη και τρίτη ζωή που απέκτησαν τα σίξτις στο μέλλον μεταφέρει από αυτή την εποχή κάποιες μελωδικές φράσεις, λίγες χρωματικές κλίμακες. Το μοβ και το πορτοκαλί. Τον ήπιο και σκεπτόμενο ηδονισμό. Την αντιαυταρχική ευαισθησία, δίχως όμως τις σκληρές και θανατηφόρες ουτοπίες. Και φυσικά μαζί με τη μια ή άλλη προσωπική ιστορία, μεταφέρει και το πνεύμα μιας κοινωνικής διαμαρτυρίας, τον ιδεαλισμό της ηθικής εναντίωσης σε πολιτικές αγυρτείες, αδικίες ή συλλογικά εγκλήματα.

David Crosby ή η διαρκής ζωή της δεκαετίας του ΄60 Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Κρόσμπι φωτογραφημένος με τον πατέρα του.

Όλα αυτά ήταν μέσα στον Ντέιβιντ Κρόσμπι και στη μουσική του. Περνώντας από έναν τρόπο ζωής που, κανονικά, έπρεπε να τον σκοτώσει πριν γεράσει, ο Κρόσμπι κατάφερε να φτάσει στην ηλικία όπου πεθαίνουν και οι πιο συνετοί και οι πλέον προφυλαγμένοι.

Δεν έφτασε όμως μέχρι εδώ απογυμνωμένος ή σκιά του παλαιού, ένδοξου Εγώ, σαν εμποράκος ενός καλιφορνέζικου ονείρου που μπορεί να το πουλάει κανείς ες αεί στους ψυχρούς καιρούς. Δούλεψε πολύ όλα αυτά τα χρόνια πάνω στο παρελθόν χωρίς να περιφρονήσει το παρόν και τις δυνατότητές του. Και κάποια στιγμή έκρινε αυστηρά τις στραβές ραφές εκείνης της ζωής δίχως όμως να λυσσάξει εναντίον της νεότητάς του σαν στριμμένος νεοσυντηρητικός.

Αυτό που γράφτηκε από καλλιτέχνες σαν τον Ντέιβιντ Κρόσμπι ήταν πιο σύνθετο από μια μουσική, ένα ύφος, μια χορογραφία της ψυχής του λευκού boomer. Ήταν η συνάντηση μιας αισθητικής περιπέτειας με μια εμπειρία ελευθερίας – αντιφατική, γεμάτη ακρότητες και παρόλα αυτά συγκινητική στα κατορθωμένα επιτεύγματά της.

Ίσως αυτό να είναι και το μυστικό της διάρκειας του πνεύματος εκείνης της καταγωγικής δεκαετίας: η ικανότητα κάποιων ήχων, κάποιων προσώπων και σκηνών να ταξιδεύουν στο χρόνο και να παρακινούν για δημιουργία. Με άλλα λόγια η ευτυχής συνάντηση της μελαγχολίας και της χαράς προτού ακόμα αυτά τα δυο συναισθήματα χωριστούν για να γίνουν καταθλιπτική άρνηση ή μια «υποχρεωτική» και, κατά βάθος, τσακισμένη ευθυμία.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ