Μόντρεαλ 1976 - Παρίσι 2024: Ένα ολυμπιακό ημερολόγιο

bruce jenner Facebook Twitter
O δεκαθλητής Μπρους Τζένερ που έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ. Φωτ.: UPI/Bettmann Archive/Getty Images/Ideal Image
0

Μόντρεαλ, 1976: Το δέος

Επιτέλους, οι Ολυμπιακοί Αγώνες απευθείας από την κρατική τηλεόραση. Είχα παρακολουθήσει σε αίθουσα, πολύ μικρός, το σπονδυλωτό «Visions of Eight» με τα κατορθώματα του Σπιτς και του Μπορζόφ (αν και μου έμεινε αξέχαστο το κομμάτι για τους χαμένους, από τον Κλοντ Λελούς) για το Μόναχο του ‘72, εξίσου έκθαμβος με το δοξασμένο χρονικό της Βραζιλίας του Πελέ στο Μουντιάλ του Μεξικού το 1970 − ταινίες για διοργανώσεις που δεν είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην εξέλιξή τους, αλλά να θαυμάσουμε τον μονταρισμένο απόηχό τους, μήνες μετά. Αλλά σε ψύχραιμη, γαλλικής αισθητικής περιγραφή από τον Γιάννη Διακογιάννη, προβιβάστηκα από το μικρό κουτί της καθημερινότητας των σίριαλ και των λιγοστών εκπομπών σε ζωντανή σύνδεση με ένα παγκόσμιο γεγονός, το πρώτο μετά την προσελήνωση, που αμυδρά θυμάμαι από έναν δέκτη σε καφενείο της γειτονιάς, ανάμεσα στον συνωστισμό και την κακή λήψη.

Εκπαιδεύθηκα να παρακολουθώ τους Αγώνες με μια ιεραρχική αξιολόγηση: προηγείτο πάντα ο καλύτερος, ο πρώτος, και ακολουθούσαν οι υπόλοιποι. Η έμφαση δινόταν στις κορυφαίες επιδόσεις. Αυτονόητο; Όπως εξελίχθηκε, καθόλου!

Και ενώ για πολλούς οι Αγώνες του Μόντρεαλ ήταν η Ολυμπιάδα της Κομανέτσι και των νιτσεϊκά ανίκητων Ανατολικογερμανίδων στην κολύμβηση, προσωπικά με κέρδισε ανεπιστρεπτί ο κλασικός αθλητισμός, ο βασιλιάς των Ολυμπιακών, όπως τον αποκαλούσαν οι ρομαντικοί, με την ποικιλία και το σασπένς, τις εναλλαγές και τους πρωταγωνιστές του, τον αρχοντικού διασκελισμού Αλμπέρτο Χουαντορένα με το πρωτοφανές νταμπλ στα 400 και τα 800, τη μαχητική Ιρένε Σεβίνσκα, πρώην Κιρζενστάιν, τον Φινλανδό Βίρεν που διπλασίασε τις νίκες στο πεντάρι και το δεκάρι μετά το Μόναχο, τον Αμερικανό Στόουνς που ήταν και πάλι φαβορί στο ύψος αλλά αρκέστηκε στο χάλκινο, αλλά και τον δεκαθλητή Μπρους Τζένερ, που έκανε show από τότε σπάζοντας το παγκόσμιο ρεκόρ, πριν επανέλθει στα φώτα ως Κέιτλιν δεκαετίες αργότερα. Εκπαιδεύθηκα να παρακολουθώ τους Αγώνες με μια ιεραρχική αξιολόγηση: προηγείτο πάντα ο καλύτερος, ο πρώτος, και ακολουθούσαν οι υπόλοιποι. Η έμφαση δινόταν στις κορυφαίες επιδόσεις. Αυτονόητο; Όπως εξελίχθηκε, καθόλου!

Μόσχα, 1980: Το σοκ

moscow 80 Facebook Twitter
1980, Μόσχα: O Σεμπάστιαν Κόου από τη Μεγάλη Βρετανία κερδίζει το χρυσό μετάλλιο στα 1.500 μέτρα στους Ολυμπιακούς Αγώνες σε 3 λεπτά και 38,40 δευτερόλεπτα. Ο Ανατολικογερμανός Γιούργκεν Στράουμπ (338) πήρε το ασημένιο και ο Στιβ Όβετ τερμάτισε τρίτος. Με τη νίκη αυτή "εκδικήθηκε" την ήττα του από τον Όβετ στα 800 μέτρα. Φωτ.: UPI mt/Joe Marquette/Ideal Image

Μποϊκοτάζ από τους Αμερικανούς και τους φίλιους δυτικούς, εκτός Βρετανών. Η πολιτική παρεισέφρησε κάθετα και εκβιαστικά στην περίφημη ολυμπιακή ιδέα, μετά τους 11 Ισραηλινούς νεκρούς από τον Μαύρο Σεπτέμβρη. Ή, όπως έχουμε μάθει στις κατασκοπικές ταινίες, ο Ψυχρός Πόλεμος δεν σταμάτησε ποτέ. Πέρασα όλο το καλοκαίρι στην Αμερική, και η τηλεοπτική κάλυψη του τσαντισμένου ABC δεν ξεπερνούσε το πεντάλεπτο καθημερινά. Κοινώς, δεν κατάλαβα τίποτε από τους λειψούς Ολυμπιακούς εκείνης της χρονιάς, εκτός από τις μονομαχίες των Κόε και Όβετ.

Ατλάντα, 1996: Η συνειδητοποίηση

niki bakogianni Facebook Twitter
Φωτ.: Lutz Bongarts/Bongarts/Getty Images/Ideal Image

Ήμουν στο Λος Άντζελες το καλοκαίρι του 1996, για συνεντεύξεις, την ίδια περίοδο που πραγματοποιούνταν οι Ολυμπιακοί στην Ατλάντα. Ο αδελφός μου προπονούσε τη Νίκη Μπακογιάννη στο ύψος γυναικών και το απόγευμα της 3ης Αυγούστου στήθηκα μπροστά στον δέκτη του δωματίου με αγωνία για να δω, συντονισμένος με όλη την Ελλάδα, αν ως άλλη Δαυίδ θα σταθεί με αξιώσεις απέναντι στο απόλυτο φαβορί και παγκόσμια ρεκορντγούμαν, μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες όπως αποδείχθηκε, τη Βουλγάρα Στέφκα Κονσταντίνοβα. Επειδή όμως η Αμερικανίδα αθλήτρια του αγωνίσματος αποκλείστηκε από τα χαμηλά ύψη, οι Αμερικανοί τηλεσκηνοθέτες θεώρησαν πως το άθλημα δεν προσφέρει κάτι στο κοινό τους, προεξοφλώντας πως προηγούνται οι Αμερικανοί και όχι ο πλανήτης, και έκοψαν αλλού.

Μιλάμε για την εποχή πριν από το Internet, με τα κινητά ακόμη χαζά και πανάκριβα, και μάλιστα με τα ύψη να αναγράφονται σε πόδια και ίντσες, άρα ζήτησα ένα κομπιουτεράκι από τη ρεσεψιόν για να μετατρέψω τους αριθμούς, για να δω πού βρίσκονταν περίπου οι αθλήτριες πριν εξαφανιστεί ως διά μαγείας από τη ροή το ύψος. Κάποια στιγμή πέρασε ένα κρόουλ από την οθόνη με τα αποτελέσματα και κάπου τότε επικοινώνησα με τα χίλια ζόρια, ανάμεσα σε βραχνή τηλεφωνική λήψη και κραυγές χαράς, για τα συγχαρητήρια της δεύτερης θέσης της Νίκης.

Βλέπετε, ο τηλεσκηνοθέτης είχε επικεντρωθεί στο δράμα που ζούσαν οι Αμερικανοί από την απροσδόκητη ήττα τους στη μικρή σκυταλοδρομία από τους Καναδούς του Ντόνοβαν Μπέιλι. Ο τρόπος που μετέδιδαν τους Αγώνες ήταν τμηματικός, με συνεχείς εμβόλιμες διαφημίσεις, πολλά playback για να μη χάνεται νεκρός χρόνος με καθυστερήσεις στις εκκινήσεις και τις απονομές, και κυρίως πολλά βίντεο με stories γύρω από αθλητές και αθλήτριες, το παρελθόν και τη διαδρομή τους, ή κάτι αξιοσημείωτο που να κέντριζε αφηγηματικά το ενδιαφέρον.

Από τους Έλληνες εκείνης της χρονιάς, μόνο ο Ιωάννης Μελισσανίδης αναδείχθηκε τηλεοπτικά

Το live έγινε εκπομπή, με πρωταγωνιστές τους οικοδεσπότες, σταρ τους πιο δυνατούς και στόχο την τηλεθέαση, συνταγή που ξεκίνησε από τον Μπεν Τζόνσον, τον Καρλ Λιούις και τη ΦλοΤζο, και θα γιγαντωνόταν σε πάγιο σύνδρομο σαρωτικής υπεροχής με τον Μπολτ και τον Φελπς. Από τους Έλληνες εκείνης της χρονιάς, μόνο ο Ιωάννης Μελισσανίδης αναδείχθηκε τηλεοπτικά, γιατί η Ελλάδα είχε να κερδίσει στην ενόργανη από τους πρώτους Ολυμπιακούς, συνεπώς ένα στρογγυλό ρεκόρ ξεχώριζε από τα άλλα, τα πιο συνηθισμένα. Κι ενώ νόμιζα πως μόνο οι masters του θεάματος θα αδιαφορούσαν για την παγκοσμιότητα του θεσμού, εφαρμόζοντας έναν εστιασμένο τοπικισμό που προσιδιάζει σε υπερδύναμη, απλώς έδειξαν τον δρόμο που θα ακολουθούσαν οι υπόλοιποι.

Αθήνα, 2004: Η ευφορία

Ένα ολυμπιακό ημερολόγιο Facebook Twitter
Την έναρξη την είδα σπίτι, και δεν νομίζω πως υπάρχει πεδίο που να μη συμπλήρωσε σωστά ο Δημήτρης Παπαϊωάννου. Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Φυσικά και ήμουν εκεί, στη σκονισμένη από τα εσπευσμένα έργα της τελευταίας στιγμής, άδεια Αθήνα, δυο ημέρες στον έξαλλο από ενθουσιασμό στίβο, μέσα στο ΟΑΚΑ, στα μετάλλια της Χαλκιά και της Μανιάνι και στην πανηγυρική, αν και casual στο concept της, τελετή λήξης, με τις πλαστικές καρέκλες και την Άννα Βίσση στο γκρουπ των νεότερων καλλιτεχνών. Την έναρξη την είδα σπίτι, και δεν νομίζω πως υπάρχει πεδίο που να μη συμπλήρωσε σωστά ο Δημήτρης Παπαϊωάννου: εικονοποιώντας όλες τις ιστορικές και πολυφασματικές ιδέες του ελληνισμού, κόντραρε την εννοιολογία του καλωσορίσματος με την ελληνική ψυχή στο φινάλε. Για έναν καλλιτέχνη που δεν είχε άμεση σχέση με το τηλεοπτικό θέαμα, το κατόρθωμά του, από το αφήγημα και τη ροή του ως τον σχεδιασμό και την αφήγηση, δεν είναι εύκολο να επαναληφθεί, τουλάχιστον εντός σταδίου.

Ο συμβολισμός στο απόγειό του, και ίσως γι’ αυτό έναν μήνα αργότερα, στο περιθώριο μιας συνέντευξης στο Φεστιβάλ Βενετίας, ο Βρετανός σκηνοθέτης Μάικ Λι με ρώτησε με το σύνηθες βλοσυρό του ύφος αν μου άρεσε η τελετή έναρξης, κι όταν του απάντησα (εμφατικά) καταφατικά, εκείνος μου αντιγύρισε ένα πνιχτό μουγκρητό, μουρμουρίζοντας κάτι ακατάληπτα αρνητικό − θεωρώντας πως δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε τη μετα-ολυμπιακή κουβεντούλα. Τα «Μυστικά και Ψέματα» έχει υπογράψει, τον ρεαλισμό ασπάζεται, λογικό είναι να αντιδράσει με τη συμπυκνωμένη αφαίρεση. Δεν αναρωτιέμαι τι γνώμη θα είχε για τα sequels που σκηνοθέτησαν κινηματογραφικοί συνάδελφοί του, ο Ντάνι Μπόιλ στο Λονδίνο και ο Ζανγκ Γιμού στο Πεκίνο.

Παρίσι, 2024: Όλα για τη χώρα μου

Ένα ολυμπιακό ημερολόγιο Facebook Twitter
Φωτ.: Eurokinissi

Για την τελετή έναρξης έχουν γραφτεί σχεδόν τα πάντα. Μερικοί την έκριναν με λογική Eurovision, άλλοι με σημείο αναφοράς τη δική μας στην Αθήνα, και συχνά με κριτήριο τι θα θέλαμε εμείς να δούμε, επειδή έχουμε κι έναν (βαρύνοντα) λόγο παραπάνω, ως γεννήτορες των Αγώνων. Ο Νικόλας Σεβαστάκης τα έγραψε όλα, πάρα πολύ σωστά και διεξοδικά, στο άρθρο του με το ερωτηματικό για τις τελετές συμπερίληψης, και κυρίως για τη δεδομένη πολιτιστική πολιτική της Γαλλίας εδώ και δεκαετίες, με την άλλοτε πειραματική εμπροσθοφυλακή να έχει πλέον διεισδύσει σε λειτουργικά επιτελεία.

Τις αντιθέσεις της η Γαλλία τις έχει νιώσει στο πετσί της, τις πολεμάει, πολύ πιο έντονα σήμερα, και προσπαθεί να τις αναδείξει, γιατί, κακά τα ψέματα, η νεότερη γενιά δεν έχει και μεγάλη επαφή με το τι πρεσβεύει το «Εξάγωνο». Δηλαδή τι περίμενε όλος ο κόσμος, να μας δείξουν οι Γάλλοι μπερέδες και μπαγκέτες, ακορντεόν και κλειδαριές, άντε και μια virtual ξενάγηση στο Λούβρο, τις Βερσαλλίες και τον Πύργο του Άιφελ, για να κολακευτούν όσοι νομίζουν πως γνωρίζουν την παρισινή κουλτούρα από μια επίσκεψη στην Πόλη του Φωτός και της Αγάπης; Τουλάχιστον remix-αραν τα μνημεία και τα κλισέ τους, τα ζωντάνεψαν έστω και με άγαρμπο και αφηγηματικά σκαλωμένο τρόπο, και μας πήγαν βόλτα εκτός σταδίου, γιατί βασικά οι Αγώνες τελούνται εκτός του σταδίου όπου παραδοσιακά γίνονται οι τελετές έναρξης.

Αυτό που κανείς δεν έχει θίξει είναι πως, αντίθετα με το πνεύμα της εκεχειρίας που ζητούν οι αγώνες κάθε τετραετία, συμβαίνουν δυο σοβαροί πόλεμοι παράλληλα με τη διοργάνωση, και μάλιστα ο ένας κλιμακώνεται επικίνδυνα. Και δεύτερον, ελάχιστοι ασχολούνται πραγματικά με τους αγώνες per se. Κάθε χώρα βρίσκει ευκαιρία να πιέσει για ένα μετάλλιο, και δείχνει να μην ενδιαφέρεται για το τι γίνεται αν δεν έχει συμμετοχή σε άλλο άθλημα. Δείτε την επισκόπηση κάθε βράδυ από την κρατική τηλεόραση: εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, δηλαδή παγκοσμίου ρεκόρ με διαφορά, μόνο η ελληνική αποστολή καλύπτεται, και όλοι οι άλλοι, οι «ξένοι», απουσιάζουν εκκωφαντικά. Στα αθλητικά sites, ακόμη και οι ειδήσεις για τους Έλληνες (για τους άλλους ας μην το συζητάμε) διακόπτονται από τις τελευταίες μεταγραφικές σπέκουλες στην μπάλα και στο μπάσκετ.

Ένα ολυμπιακό ημερολόγιο Facebook Twitter
Με ιντριγκάρει απεριόριστα η τόλμη του Μίλτου Τεντόγλου να ψυχανεμίζεται τις συνθήκες, να «διαβάζει το δωμάτιο» σε ένα αγώνισμα που μοιάζει με δραματικό θρίλερ, να πηδά χωρίς να λογαριάζει ρίσκο, μπροστά και μακριά. Φωτ.: Eurokinissi

Κατανοητό το κέντρο βάρους στα «δικά μας παιδιά». Τρομερή προσπάθεια, χίλια μπράβο για τις επιτυχίες μας, γνωστές οι συνθήκες και οι δυσκολίες, συγκίνηση και ανατριχίλα, σίγουρα νιώθουμε όλοι τη συγγένεια, ταυτιζόμαστε, συνομιλούμε σαν οικογένεια. Ο αποκλεισμός της ευρύτερης «οικογένειας» και της μεγάλης εικόνας, ωστόσο, δημιουργεί δυσάρεστη ανισορροπία, και μια στρεβλή εντύπωση, όχι για την εξιδανίκευση, αλλά για τη φύση των Ολυμπιακών Αγώνων. Πρόκειται για αθλητικό ανταγωνισμό, πάνω απ’ όλα. Μετράει η προσπάθεια, αλλά οφείλει να ξεχωρίζει η αριστεία, από όπου προέρχεται. Και σίγουρα, να διαδίδεται η αγωνιστικότητα, η ποικιλομορφία, μαζί με την ειδική και επίπονη τεχνική σε κάθε σπορ. (Καλό θα ήταν να μάθουμε και κάποιο άλλο άθλημα, μια φορά στα 4 χρόνια μάς δίνεται η ευκαιρία να βγούμε από το βολικό μας deja vu.) Όχι ο πάση θυσία εθνοκεντρισμός, σαν παρενθετική ανάταση κόντρα στα μεγαθήρια, τους αντιπάλους μας.

Μπορεί να ανήκω πλέον σε μια αθόρυβη μειοψηφία, αλλά εξακολουθεί να με ενδιαφέρει περισσότερο από το συναίσθημα του Απόστολου Χρήστου πώς κατάφερε, προπονητικά και κολυμβητικά, να ακολουθήσει τόσο εντυπωσιακή τακτική, ειδικά στο πρώτο μισό της διαδρομής στο διακοσάρι του ύπτιου, όπως με ιντριγκάρει απεριόριστα η τόλμη του Μίλτου Τεντόγλου να ψυχανεμίζεται τις συνθήκες, να «διαβάζει το δωμάτιο» σε ένα αγώνισμα που μοιάζει με δραματικό θρίλερ, να πηδά χωρίς να λογαριάζει ρίσκο, μπροστά και μακριά, ενώ οι συναθλητές του σαν να αυτολογοκρίνονται περισσότερο στον αέρα και να τρομοκρατούνται μπροστά στο θαύμα των εννιά μέτρων, και να κλιμακώνει με top-end απόθεμα εκεί που οι συναγωνιστές του τα παίζουν κανονικά.

Ένα ολυμπιακό ημερολόγιο Facebook Twitter
Η Σιμόν Μπάιλς είναι σίγουρα μια από τους σταρ των αγώνων. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Μέχρι στιγμής, και πριν από τον στίβο, τον Λάιλς, τη Φρέιζερ, τη Μακλόφλιν, τον Βάρχολμ, τον Ντιπλάντις και βέβαια τον Μίλτο, οι αθλητικοί σταρ των αγώνων είναι ο Λεόν Μαρσάν και η Σιμόν Μπάιλς, με βαθμό δυσκολίας δυσθεώρητο και αθροιστικά επιτεύγματα εφάμιλλα, αλλά αν ρωτήσεις τον μέσο παρατηρητή, θα έχει να θυμάται, εκτός από τις εμψυχωτικές μας επιτυχίες και τα μπράβο για τα γενναία δοκάρια μας, τον Τούρκο πιστολέρο και την cool Κορεάτισσα της σκοποβολής με τον Μπαμπάρ στην πλαϊνή τσέπη, τον Ιταλό Τσεκόν και τους κοιλιακούς του, γραμμωμένους σέρφερ στην Πολυνησία, την Αλγερινή που πολλοί θέλουν να δουν γυμνή για τους λάθος λόγους, τον Αμερικανό στον πλάγιο ίππο με το πρόβλημα όρασης και τα ασυνήθιστα goggles του, την Αλίσα, τη Γερμανίδα σπρίντερ που μοιάζει να κατασκευάστηκε από ορεξάτο ΑΙ, τους Instagrammable πρωταγωνιστές δηλαδή, και άλλα χαριτωμένα, που ουδεμία σχέση έχουν με το τι έχουν κάνει αυτοί οι άνθρωποι στη ζωή τους, και γιατί δεν αναφέρονται παρά σποραδικά όσοι δεν γεννήθηκαν με rizz, φωτογένεια ή αυτό το je ne sais quoi που ψάχνουν όσοι βαριούνται με εικόνες διάρκειας πάνω από το ενός δευτερολέπτου TikTok ανοιγόκλεισμα ματιών.

Λος Άντζελες, 2028: Showtime forever

Αν όντως ο Τομ Κρουζ εμφανιστεί στο Παρίσι βουτώντας με αλεξίπτωτο, τότε να ακονίσουμε τα social μας κι ας ετοιμαστούμε για την ολοσχερή απόβαση του σύσσωμου αν και όχι αύτανδρου Χόλιγουντ, αιχμαλωτίζοντας τους Ολυμπιακούς σε ένα υπερηρωικό παραμύθι.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάστερ Σεμένια, μια ολυμπιονίκης που αντιμετώπισε κατάφωρη διάκριση

Αθλητισμός / Κάστερ Σεμένια: Μια Ολυμπιονίκης που αντιμετώπισε κατάφωρη διάκριση

Ενώ η Αλγερινή Ιμάν Κελίφ κέρδισε μετάλλιο στους αγώνες του Παρισιού, στην ίντερσεξ δρομέα των 800 μέτρων Κάστερ Σεμένια από τη Νότια Αφρική έχει απαγορευτεί η συμμετοχή στο αγώνισμα στο οποίο έχει διακριθεί με δύο χρυσά ολυμπιακά μετάλλια. Τι έχει συμβεί;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φυλακές Κορυδαλλού: Πότε θα πάνε στον Ασπρόπυργο και ποιο είναι το σχέδιο για την τύχη των παλιών κτιρίων

Ρεπορτάζ / Πότε θα φύγουν τελικά οι φυλακές από τον Κορυδαλλό;

Η απομάκρυνση των φυλακών Κορυδαλλού και η μεταφορά τους στον Ασπρόπυργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι ένα έργο βαρύνουσας σημασίας. Πότε θα γίνει η μετεγκατάστασή τους και πώς θα αξιοποιηθούν τα παλιά κτίρια;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ