Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;)

Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;) Facebook Twitter
Δεν απέχει νομίζω πολύ από την αλήθεια ότι, αν για τους κατηγόρους της η τελετή έναρξης ήταν η είσοδος στην «κόλαση» του woke, για κάποιους και κάποιες από τους υπερασπιστές της υπήρξε ένα μεταμοντέρνο αντιφασιστικό πανηγύρι. Φωτ.: EPA
0

ΖΗΣΑΜΕ ΞΑΝΑ ΕΝΑΝ ακαριαίο πολιτισμικό πόλεμο σαν αυτούς που, προφανώς, (θα) συναντούμε συχνά εντός και εκτός της χώρας. Γνωστά, πλέον, τα μέτωπα και οι μάχες γύρω από θέματα γούστου, αισθητικής και «woke κουλτούρας». Τώρα είναι το Παρίσι με τα πολλά φορτία πολιτισμικής μνήμης, αισθητικής ιστορίας και πολιτικού πάθους. Ποιο Παρίσι όμως και ποια Γαλλία; Από τότε που ο Ζακ Λανγκ και η πολιτιστική πολιτική των Γάλλων σοσιαλιστών είχαν αγκαλιάσει αυτό που ονόμαζαν σύγχρονη δημιουργία (από τα πολεοδομικά σχέδια του πρώην μαοϊκού αρχιτέκτονα Ρολάν Καστρό και τα ντεφιλέ μόδας ως τη ραπ σκηνή), κι από τη στιγμή που το Παρίσι έχει πάψει από καιρό να είναι το κέντρο των λόγιων πρωτοποριών, ο πειραματισμός πέρασε από τις θεωρητικές ομάδες σε νέα πολιτισμικά επιτελεία πρόθυμα να συμφιλιώσουν την καλλιτεχνική δημιουργία και τις δημόσιες τελετουργίες με τη δυναμική των παγκόσμιων αγορών.

Η προϊστορία αυτής της εξέλιξης έχει πολλά επεισόδια, που τελικά έφεραν στο κέντρο της κουλτούρας τα μεγάλα εορταστικά δρώμενα. Το θέμα ήταν πλέον να παρουσιαστούν βλέμματα και εμπειρίες των συγχρόνων ή, για την ακρίβεια, τα μετασχηματιστικά όνειρα μιας νέας μητροπολιτικής μεσαίας τάξης που γινόταν όχημα για νέα σχήματα επιχειρηματικής και καλλιτεχνικής πράξης. Από εδώ γεννήθηκε ένα διαρκές παιχνίδι μετατροπών και αναπλάσεων στις κληρονομημένες φόρμες. Ποικίλες καινοτομίες απελευθερώθηκαν στον αέρα μιας μητρόπολης διαιρεμένης ανάμεσα στο κέντρο και στις περιφέρειές της, στους υψηλής αγοραστικής δύναμης πολίτες και στη «νεολαία των προαστίων», στα τεράστια πλήθη των τουριστών και σε εκείνα τα τμήματα του λαού που διατηρούσαν πάντα μια νοσταλγία για την παλαιότερη χώρα και τα τοπία της.

Αν το μακρινό δικό μας 2004 είχε αποτελέσει –δικαίως– αντικείμενο κριτικής, το 2024 του Παρισιού, παρά τα εικονοκλαστικά του και τις καινοτομίες του, δεν μπορεί να κρίνεται με απλοϊκό τρόπο. Από την άποψη των κινδύνων και κυρίως των προτεραιοτήτων που μας επιβάλλει η σημερινή συγκυρία, η κριτική στο οργιαστικό θέαμα είναι όσο ποτέ απαραίτητη και επώδυνα επείγουσα.

Ένας σταθμός μιας τέτοιας ιστορίας είναι κι αυτό που ζήσαμε τώρα. Ήρθαν λοιπόν τα δρώμενα μιας βροχερής νύχτας στο Παρίσι και άναψαν τα πνεύματα. Αναμενόμενο. Το παιχνίδι με έναν Μυστικό Δείπνο (χριστιανικό/ παγανιστικό; Η ρευστότητα της αναφοράς είναι δηλωτική), τα διάσπαρτα queer στοιχεία και η επανεμφάνιση του παλαιού επαναστατικού φαντασιακού (το κομμένο κεφάλι της Μαρίας Αντουανέτας) σε περιβάλλον ευφρόσυνης diversité και μέταλ απογείωσης, όλα αυτά θα ερέθιζαν. Κάθε μείζον θεαματικό συμβάν, κάθε παράσταση με τα πλήθη, τους χορηγούς της, τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τα κρυμμένα ή ολοφάνερα νοήματα πρέπει, με κάποιον  τρόπο, να κερδίσει την προσοχή και να καταπλήξει. 

Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;) Facebook Twitter
Ίσως πρέπει να επανέλθει η συζήτηση για την αναγκαιότητα τέτοιων φαραωνικών διοργανώσεων στις επιβαρυμένες και ευπαθείς μητροπόλεις που αντιμετωπίζουν σήμερα την απειλή της ακρίβειας, του «φυλετικού» κοινοτισμού και της περιθωριοποίησης του κατοίκου.

Όπως συμβαίνει μάλιστα με τις πολύωρες δημόσιες τελετουργίες, κάποιοι βαρέθηκαν ή δήλωσαν πως δεν αισθάνθηκαν κάτι ιδιαίτερο. Άλλοι ωστόσο (κι αυτοί ξεχύθηκαν αμέσως στη σκηνή της γραφής) ένιωσαν πως έπεσαν πάνω σε ένα σχέδιο αισθητικής και ηθικής «κατάπτωσης». Τέλος, πολλές αριστερές φωνές είδαν στη συγκεκριμένη τελετή μία ακόμα ενσάρκωση του χειραφετητικού πνεύματος των Γαλλικών Επαναστάσεων. Έστω ως βγάλσιμο της γλώσσας στα σχήματα του επιτρεπτού και του κολάσιμου ή σκανδαλώδους. Αν όμως εξαιρέσουμε την προβλέψιμη ενόχληση διαφόρων στην Ελλάδα ή της ακροδεξιάς στη Γαλλία, οι περισσότεροι προοδευτικοί-ές χαιρέτισαν αυτό που είδαν ως μετατόπιση από μια εθνο-πατριαρχική τελετή σε μια γιορτή δημοκρατικού ηδονισμού με πολλά συμπεριληπτικά νεύματα. Ειπώθηκε πως η εικόνα αποκάλυψε ένα πολύχρωμο μωσαϊκό ή ένα πάρτι που ενώνει όσους θέλουν να ενωθούν στην κοίτη μιας ανεκτικής πολλαπλότητας.

Δεν απέχει νομίζω πολύ από την αλήθεια ότι, αν για τους κατηγόρους της η τελετή έναρξης ήταν η είσοδος στην «κόλαση» του woke, για κάποιους και κάποιες από τους υπερασπιστές της υπήρξε ένα μεταμοντέρνο αντιφασιστικό πανηγύρι. Δεν θέλω όμως να υπεκφύγω περιγράφοντας απλώς τα «στρατόπεδα» δίχως τις δικές μου σκέψεις. Δυσκολεύομαι να συμμεριστώ πολλά από τα συναισθήματα που εκφράστηκαν στον χορό των σχολίων. Συμμερίζομαι προφανώς τις εξισωτικές, δημοκρατικές και αντιρατσιστικές προτεραιότητες που είναι βέβαιο ότι έχουν πολλοί από τους έκθαμβους με το θέαμα. Διακρίνω κι εγώ σε πολλές από τις αντι-woke τοποθετήσεις μια έμμεση ή άμεση εκλογίκευση αντιλήψεων που συντηρούσαν αποκλεισμούς και στερεότυπες αφηγήσεις της Ιστορίας. Μάλιστα, η σύγκριση με τις «ελληνικές» αξίες ή με ένα «ιερό» αθλητικό ολυμπιακό ιδεώδες (το οποίο, όπως ειπώθηκε, «τραυματίστηκε» από το queer πνεύμα) έβγαλε πολλή εμπάθεια και έναν οργίλο ελληνοκεντρισμό παρά οτιδήποτε άλλο. 

Υπάρχει όμως ένα μέρος των αριστερόστροφων λόγων και συναισθημάτων που μου προκάλεσε αμηχανία και ειλικρινή απορία. Σαν να έχει ξεχαστεί τελείως η κριτική στον γιγαντισμό του θεάματος, στην ακρότητα της εμπορευματοποίησης και στη λογική που διατρέχει τον λεγόμενο πολιτισμικό-συναισθηματικό καπιταλισμό. Σε ένα καλοκαίρι όπου υποφέρουμε παντού από την κλιματική κατάρρευση, με το στεγαστικό ζήτημα στα ύψη σε πολλές χώρες, σε μια συγκυρία όπου και στη Γαλλία μετρούν τα δεινά του υπερτουρισμού, φαίνεται πως αρκεί μια συμπεριληπτική festivité για να εκστασιαστεί ο προοδευτικός και να οργιστούν οι συντηρητικοί. Όταν όμως για πολλές δεκαετίες ο αριστερός λόγος έβλεπε σε κάθε γωνιά και με κάθε ευκαιρία τον νεοφιλελευθερισμό, μου φάνηκε παράδοξο να μην τον είδε πουθενά στο Παρίσι αυτών των ημερών.  

Αν μάλιστα η αντίδραση για «αντιχριστιανικά μηνύματα» και queer ορατότητα είναι θλιβερά προβλέψιμη, βρίσκω ανησυχητική την κριτική αφωνία και περισσότερο την ενθουσιώδη ομοβροντία. Διότι την έλλειψη κριτικής (ή το θαμπωμένο χειροκρότημα) μπορεί να την περιμένει κανείς από τους οπαδούς των αστικών εξευγενισμών, τους καθηλωμένους αναπτυξιολάγνους και όσους ταυτίζουν τη hype νεωτερικότητα με τον πολιτισμό της ακρίβειας και της σπατάλης στο όνομα της λαμπρότητας των θεαμάτων. Αν όμως το μακρινό δικό μας 2004 είχε αποτελέσει –δικαίως– αντικείμενο κριτικής (για περιβαλλοντικούς, οικονομικούς και άλλους λόγους), το 2024 του Παρισιού, παρά τα εικονοκλαστικά του και τις καινοτομίες του, δεν μπορεί να κρίνεται με απλοϊκό τρόπο. Από την άποψη των κινδύνων και κυρίως των προτεραιοτήτων που μας επιβάλλει η σημερινή συγκυρία, η κριτική στο οργιαστικό θέαμα (ακόμα κι αν αυτό εμφανίζεται με ανατρεπτικές πινελιές) είναι όσο ποτέ απαραίτητη και επώδυνα επείγουσα. Και ίσως πρέπει να επανέλθει η συζήτηση για την αναγκαιότητα τέτοιων φαραωνικών διοργανώσεων στις επιβαρυμένες και ευπαθείς μητροπόλεις που αντιμετωπίζουν σήμερα την απειλή της ακρίβειας, του «φυλετικού» κοινοτισμού και της περιθωριοποίησης του κατοίκου στο όνομα μιας διαρκούς μεταμόρφωσης για χάρη ενός διεθνούς crowd. Η βέβαιη αντιδημοφιλία αυτής της συζήτησης δεν αποδεικνύει το μάταιό της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Παρίσι δεν είναι μόνο «γαλλική κομψότητα» - και αυτό έδειξε η τελετή έναρξης

Οπτική Γωνία / Το Παρίσι δεν είναι μόνο «γαλλική κομψότητα» - και αυτό έδειξε η τελετή έναρξης

Συμπερίληψη και ιστορικότητα, φόρος τιμής στο παρελθόν αλλά βλέμμα πρωτίστως στραμμένο στο μέλλον: Είμαστε στο 2024, είπε η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, ας βγούμε στην πόλη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: «Δεν ήθελα να σοκάρω» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της τελετής έναρξης

Διεθνή / Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: «Δεν ήθελα να σοκάρω» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της τελετής έναρξης

«Η βούλησή μου είναι να πούμε ότι είμαστε ένα πελώριο “εμείς”. Στη Γαλλία έχουμε το δικαίωμα να αγαπούμε ο ένας τον άλλον, όπως επιθυμούμε» διαβεβαιώνει ο Τομά Ζολί.
LIFO NEWSROOM
Οι γυναίκες της τέχνης και των γραμμάτων αναδύονται στον Σηκουάνα

Παρίσι 2024 / Οι γυναίκες-πρωτοπόροι των τεχνών και των γραμμάτων που τιμήθηκαν στον Σηκουάνα

Δέκα γυναίκες που διαμόρφωσαν την πνευματική, καλλιτεχνική και πολιτική ζωή της Γαλλίας από τον 14ο έως τον 20ό αιώνα τιμήθηκαν στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ