Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;)

Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;) Facebook Twitter
Δεν απέχει νομίζω πολύ από την αλήθεια ότι, αν για τους κατηγόρους της η τελετή έναρξης ήταν η είσοδος στην «κόλαση» του woke, για κάποιους και κάποιες από τους υπερασπιστές της υπήρξε ένα μεταμοντέρνο αντιφασιστικό πανηγύρι. Φωτ.: EPA
0

ΖΗΣΑΜΕ ΞΑΝΑ ΕΝΑΝ ακαριαίο πολιτισμικό πόλεμο σαν αυτούς που, προφανώς, (θα) συναντούμε συχνά εντός και εκτός της χώρας. Γνωστά, πλέον, τα μέτωπα και οι μάχες γύρω από θέματα γούστου, αισθητικής και «woke κουλτούρας». Τώρα είναι το Παρίσι με τα πολλά φορτία πολιτισμικής μνήμης, αισθητικής ιστορίας και πολιτικού πάθους. Ποιο Παρίσι όμως και ποια Γαλλία; Από τότε που ο Ζακ Λανγκ και η πολιτιστική πολιτική των Γάλλων σοσιαλιστών είχαν αγκαλιάσει αυτό που ονόμαζαν σύγχρονη δημιουργία (από τα πολεοδομικά σχέδια του πρώην μαοϊκού αρχιτέκτονα Ρολάν Καστρό και τα ντεφιλέ μόδας ως τη ραπ σκηνή), κι από τη στιγμή που το Παρίσι έχει πάψει από καιρό να είναι το κέντρο των λόγιων πρωτοποριών, ο πειραματισμός πέρασε από τις θεωρητικές ομάδες σε νέα πολιτισμικά επιτελεία πρόθυμα να συμφιλιώσουν την καλλιτεχνική δημιουργία και τις δημόσιες τελετουργίες με τη δυναμική των παγκόσμιων αγορών.

Η προϊστορία αυτής της εξέλιξης έχει πολλά επεισόδια, που τελικά έφεραν στο κέντρο της κουλτούρας τα μεγάλα εορταστικά δρώμενα. Το θέμα ήταν πλέον να παρουσιαστούν βλέμματα και εμπειρίες των συγχρόνων ή, για την ακρίβεια, τα μετασχηματιστικά όνειρα μιας νέας μητροπολιτικής μεσαίας τάξης που γινόταν όχημα για νέα σχήματα επιχειρηματικής και καλλιτεχνικής πράξης. Από εδώ γεννήθηκε ένα διαρκές παιχνίδι μετατροπών και αναπλάσεων στις κληρονομημένες φόρμες. Ποικίλες καινοτομίες απελευθερώθηκαν στον αέρα μιας μητρόπολης διαιρεμένης ανάμεσα στο κέντρο και στις περιφέρειές της, στους υψηλής αγοραστικής δύναμης πολίτες και στη «νεολαία των προαστίων», στα τεράστια πλήθη των τουριστών και σε εκείνα τα τμήματα του λαού που διατηρούσαν πάντα μια νοσταλγία για την παλαιότερη χώρα και τα τοπία της.

Αν το μακρινό δικό μας 2004 είχε αποτελέσει –δικαίως– αντικείμενο κριτικής, το 2024 του Παρισιού, παρά τα εικονοκλαστικά του και τις καινοτομίες του, δεν μπορεί να κρίνεται με απλοϊκό τρόπο. Από την άποψη των κινδύνων και κυρίως των προτεραιοτήτων που μας επιβάλλει η σημερινή συγκυρία, η κριτική στο οργιαστικό θέαμα είναι όσο ποτέ απαραίτητη και επώδυνα επείγουσα.

Ένας σταθμός μιας τέτοιας ιστορίας είναι κι αυτό που ζήσαμε τώρα. Ήρθαν λοιπόν τα δρώμενα μιας βροχερής νύχτας στο Παρίσι και άναψαν τα πνεύματα. Αναμενόμενο. Το παιχνίδι με έναν Μυστικό Δείπνο (χριστιανικό/ παγανιστικό; Η ρευστότητα της αναφοράς είναι δηλωτική), τα διάσπαρτα queer στοιχεία και η επανεμφάνιση του παλαιού επαναστατικού φαντασιακού (το κομμένο κεφάλι της Μαρίας Αντουανέτας) σε περιβάλλον ευφρόσυνης diversité και μέταλ απογείωσης, όλα αυτά θα ερέθιζαν. Κάθε μείζον θεαματικό συμβάν, κάθε παράσταση με τα πλήθη, τους χορηγούς της, τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τα κρυμμένα ή ολοφάνερα νοήματα πρέπει, με κάποιον  τρόπο, να κερδίσει την προσοχή και να καταπλήξει. 

Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;) Facebook Twitter
Ίσως πρέπει να επανέλθει η συζήτηση για την αναγκαιότητα τέτοιων φαραωνικών διοργανώσεων στις επιβαρυμένες και ευπαθείς μητροπόλεις που αντιμετωπίζουν σήμερα την απειλή της ακρίβειας, του «φυλετικού» κοινοτισμού και της περιθωριοποίησης του κατοίκου.

Όπως συμβαίνει μάλιστα με τις πολύωρες δημόσιες τελετουργίες, κάποιοι βαρέθηκαν ή δήλωσαν πως δεν αισθάνθηκαν κάτι ιδιαίτερο. Άλλοι ωστόσο (κι αυτοί ξεχύθηκαν αμέσως στη σκηνή της γραφής) ένιωσαν πως έπεσαν πάνω σε ένα σχέδιο αισθητικής και ηθικής «κατάπτωσης». Τέλος, πολλές αριστερές φωνές είδαν στη συγκεκριμένη τελετή μία ακόμα ενσάρκωση του χειραφετητικού πνεύματος των Γαλλικών Επαναστάσεων. Έστω ως βγάλσιμο της γλώσσας στα σχήματα του επιτρεπτού και του κολάσιμου ή σκανδαλώδους. Αν όμως εξαιρέσουμε την προβλέψιμη ενόχληση διαφόρων στην Ελλάδα ή της ακροδεξιάς στη Γαλλία, οι περισσότεροι προοδευτικοί-ές χαιρέτισαν αυτό που είδαν ως μετατόπιση από μια εθνο-πατριαρχική τελετή σε μια γιορτή δημοκρατικού ηδονισμού με πολλά συμπεριληπτικά νεύματα. Ειπώθηκε πως η εικόνα αποκάλυψε ένα πολύχρωμο μωσαϊκό ή ένα πάρτι που ενώνει όσους θέλουν να ενωθούν στην κοίτη μιας ανεκτικής πολλαπλότητας.

Δεν απέχει νομίζω πολύ από την αλήθεια ότι, αν για τους κατηγόρους της η τελετή έναρξης ήταν η είσοδος στην «κόλαση» του woke, για κάποιους και κάποιες από τους υπερασπιστές της υπήρξε ένα μεταμοντέρνο αντιφασιστικό πανηγύρι. Δεν θέλω όμως να υπεκφύγω περιγράφοντας απλώς τα «στρατόπεδα» δίχως τις δικές μου σκέψεις. Δυσκολεύομαι να συμμεριστώ πολλά από τα συναισθήματα που εκφράστηκαν στον χορό των σχολίων. Συμμερίζομαι προφανώς τις εξισωτικές, δημοκρατικές και αντιρατσιστικές προτεραιότητες που είναι βέβαιο ότι έχουν πολλοί από τους έκθαμβους με το θέαμα. Διακρίνω κι εγώ σε πολλές από τις αντι-woke τοποθετήσεις μια έμμεση ή άμεση εκλογίκευση αντιλήψεων που συντηρούσαν αποκλεισμούς και στερεότυπες αφηγήσεις της Ιστορίας. Μάλιστα, η σύγκριση με τις «ελληνικές» αξίες ή με ένα «ιερό» αθλητικό ολυμπιακό ιδεώδες (το οποίο, όπως ειπώθηκε, «τραυματίστηκε» από το queer πνεύμα) έβγαλε πολλή εμπάθεια και έναν οργίλο ελληνοκεντρισμό παρά οτιδήποτε άλλο. 

Υπάρχει όμως ένα μέρος των αριστερόστροφων λόγων και συναισθημάτων που μου προκάλεσε αμηχανία και ειλικρινή απορία. Σαν να έχει ξεχαστεί τελείως η κριτική στον γιγαντισμό του θεάματος, στην ακρότητα της εμπορευματοποίησης και στη λογική που διατρέχει τον λεγόμενο πολιτισμικό-συναισθηματικό καπιταλισμό. Σε ένα καλοκαίρι όπου υποφέρουμε παντού από την κλιματική κατάρρευση, με το στεγαστικό ζήτημα στα ύψη σε πολλές χώρες, σε μια συγκυρία όπου και στη Γαλλία μετρούν τα δεινά του υπερτουρισμού, φαίνεται πως αρκεί μια συμπεριληπτική festivité για να εκστασιαστεί ο προοδευτικός και να οργιστούν οι συντηρητικοί. Όταν όμως για πολλές δεκαετίες ο αριστερός λόγος έβλεπε σε κάθε γωνιά και με κάθε ευκαιρία τον νεοφιλελευθερισμό, μου φάνηκε παράδοξο να μην τον είδε πουθενά στο Παρίσι αυτών των ημερών.  

Αν μάλιστα η αντίδραση για «αντιχριστιανικά μηνύματα» και queer ορατότητα είναι θλιβερά προβλέψιμη, βρίσκω ανησυχητική την κριτική αφωνία και περισσότερο την ενθουσιώδη ομοβροντία. Διότι την έλλειψη κριτικής (ή το θαμπωμένο χειροκρότημα) μπορεί να την περιμένει κανείς από τους οπαδούς των αστικών εξευγενισμών, τους καθηλωμένους αναπτυξιολάγνους και όσους ταυτίζουν τη hype νεωτερικότητα με τον πολιτισμό της ακρίβειας και της σπατάλης στο όνομα της λαμπρότητας των θεαμάτων. Αν όμως το μακρινό δικό μας 2004 είχε αποτελέσει –δικαίως– αντικείμενο κριτικής (για περιβαλλοντικούς, οικονομικούς και άλλους λόγους), το 2024 του Παρισιού, παρά τα εικονοκλαστικά του και τις καινοτομίες του, δεν μπορεί να κρίνεται με απλοϊκό τρόπο. Από την άποψη των κινδύνων και κυρίως των προτεραιοτήτων που μας επιβάλλει η σημερινή συγκυρία, η κριτική στο οργιαστικό θέαμα (ακόμα κι αν αυτό εμφανίζεται με ανατρεπτικές πινελιές) είναι όσο ποτέ απαραίτητη και επώδυνα επείγουσα. Και ίσως πρέπει να επανέλθει η συζήτηση για την αναγκαιότητα τέτοιων φαραωνικών διοργανώσεων στις επιβαρυμένες και ευπαθείς μητροπόλεις που αντιμετωπίζουν σήμερα την απειλή της ακρίβειας, του «φυλετικού» κοινοτισμού και της περιθωριοποίησης του κατοίκου στο όνομα μιας διαρκούς μεταμόρφωσης για χάρη ενός διεθνούς crowd. Η βέβαιη αντιδημοφιλία αυτής της συζήτησης δεν αποδεικνύει το μάταιό της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Παρίσι δεν είναι μόνο «γαλλική κομψότητα» - και αυτό έδειξε η τελετή έναρξης

Οπτική Γωνία / Το Παρίσι δεν είναι μόνο «γαλλική κομψότητα» - και αυτό έδειξε η τελετή έναρξης

Συμπερίληψη και ιστορικότητα, φόρος τιμής στο παρελθόν αλλά βλέμμα πρωτίστως στραμμένο στο μέλλον: Είμαστε στο 2024, είπε η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, ας βγούμε στην πόλη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: «Δεν ήθελα να σοκάρω» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της τελετής έναρξης

Διεθνή / Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: «Δεν ήθελα να σοκάρω» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της τελετής έναρξης

«Η βούλησή μου είναι να πούμε ότι είμαστε ένα πελώριο “εμείς”. Στη Γαλλία έχουμε το δικαίωμα να αγαπούμε ο ένας τον άλλον, όπως επιθυμούμε» διαβεβαιώνει ο Τομά Ζολί.
LIFO NEWSROOM
Οι γυναίκες της τέχνης και των γραμμάτων αναδύονται στον Σηκουάνα

Παρίσι 2024 / Οι γυναίκες-πρωτοπόροι των τεχνών και των γραμμάτων που τιμήθηκαν στον Σηκουάνα

Δέκα γυναίκες που διαμόρφωσαν την πνευματική, καλλιτεχνική και πολιτική ζωή της Γαλλίας από τον 14ο έως τον 20ό αιώνα τιμήθηκαν στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ