Η ΕΕ ξέρει ότι στην Τουρκία οι ΛΟΑΤΚΙ κινδυνεύουν και οι γυναίκες σκοτώνονται, αλλά επιλέγει να μην κάνει τίποτα

Η ΕΕ γνωρίζει ότι στην Τουρκία οι ΛΟΑΤΚΙ κινδυνεύουν, οι γυναίκες σκοτώνονται, μαθητές είναι στη φυλακή, αλλά επιλέγει να μην κάνει τίποτα Facebook Twitter
Το φετινό Gay Pride στην Κωνσταντινούπολη (την πιο ευρωπαϊκή πόλη της Τουρκίας), διοργανώθηκε από κάποιους που αψήφησαν την απαγόρευση, αλλά διαλύθηκε γρήγορα από την τουρκική αστυνομία που χρησιμοποίησε βία και πυρά εναντίον των διαδηλωτών.
0



ΤO GAY PRIDE είναι απαγορευμένο στην Τουρκία από το 2015. Ωστόσο “κανείς σχεδόν δεν μιλάει για αυτό στη Δύση”, διαμαρτύρονται πολλοί στην Τουρκία. Η ομοφυλοφιλία δεν απαγορεύεται “τυπικά”, αλλά υπάρχει ένα ομοφοβικό κλίμα παντού, το οποίο ενισχύεται από την κυβέρνηση. Ακόμα και το να φοράς ένα τι σερτ με το ουράνιο τόξο στην Τουρκία μπορεί να θεωρηθεί πρόκληση και να αποβεί επικίνδυνο. 

Το φετινό Gay Pride στην Κωνσταντινούπολη (την πιο ευρωπαϊκή πόλη της Τουρκίας), διοργανώθηκε από κάποιους που αψήφησαν την απαγόρευση, αλλά διαλύθηκε γρήγορα από την τουρκική αστυνομία που χρησιμοποίησε βία και πυρά εναντίον των διαδηλωτών, ενώ συνέλαβε και 25 από τα άτομα που συμμετείχαν. 

Η τουρκική αστυνομία  άσκησε ακραία βία και εναντίον βραβευμένου και γνωστού φωτογράφου που κατέγραφε τη διαδήλωση, καθώς οι αρχές ήθελαν να τον εμποδίσουν να το κάνει. Ένα βίντεο ωστόσο που κατάφερε να κυκλοφορήσει, σχολιάστηκε από πολλούς, ακόμα και από την Μαντόνα που αναρωτήθηκε γιατί υπήρχαν τόσο πολλοί αστυνομικοί στο Pride της Κωνσταντινούπολης.

Τα επεισόδια αυτά ήταν η αφορμή να ρωτήσουμε και να μάθουμε για την κατάσταση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ -και όχι μόνο- στην Τουρκία, από τον συγγραφέα Arie Amaya-Akkermans που ζει κι εργάζεται στην Κωνσταντινούπολη. 

Έχουν τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα στην Τουρκία το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης; τον ρωτήσαμε. «Κάποιος θα μπορούσε να το θέσει κι αλλιώς: Υπάρχει κανένας στην Τουρκία που να έχει την ελευθερία να εκφραστεί ελεύθερα; Κανένας. Καλά, εκτός αν παπαγαλίζετε την προπαγάνδα του καθεστώτος. Η κατάσταση είναι περίπλοκη με τους ΛΟΑΤΚΙ, γιατί υπάρχουν ορισμένες νομικές προστασίες και ο αγώνας για τα δικαιώματα ήταν σχετικά προχωρημένος, αλλά η χώρα γύρισε πίσω σε πολλά επίπεδα και όχι μόνο για τους ΛΟΑΤΚΙ.

Το επίπεδο της καταπίεσης είναι πραγματικά άνευ προηγουμένου αυτήν τη στιγμή, έτσι ώστε το Pride προχθές υιοθέτησε την φράση «Δεν μπορώ να αναπνεύσω» από το Black Lives Matter.

Arie Amaya-Akkermans Facebook Twitter
O συγγραφέας Arie Amaya-Akkermans.

Οι περισσότερες εφαρμογές γνωριμιών απαγορεύονται, επειδή το να είσαι ομοφυλόφιλος είναι τεχνικά νόμιμο, αλλά καλύτερα να μην είσαι υπό κράτηση στην αστυνομία ή στα γρανάζια του νομικού συστήματος. Η βία κατά των τρανς γυναικών είναι σκανδαλώδης, παρότι οι Τούρκοι άντρες εξακολουθούν να επιδίδονται σε σεξ και πορνεία με τρανς άτομα.

Το να χτυπάς τους ΛΟΑΤΚΙ, να τους απειλείς και να αμφισβητείς τα δικαιώματά τους, είναι ένα από τα κεντρικά στοιχεία του προπαγανδιστικού συστήματος του Ερντογάν, μαζί με τους Αρμένιους, τους Έλληνες και τους Κούρδους».

Ο Arie εξηγεί ότι διακρίσεις δεν είναι μόνο εναντίον των ΛΟΑΤΚΙ και είναι καθημερινότητα για όλους. «Οι διακρίσεις έναντι των ΛΟΑΤΚΙ και των μειονοτήτων γενικά είναι ένας τρόπος ζωής σε αυτήν τη χώρα. Όπως είπα πριν, τεχνικά, το να είσαι ομοφυλόφιλος είναι νόμιμο, αλλά είναι πιθανό να αντιμετωπίσεις σοβαρές διακρίσεις στο χώρο εργασίας, τιμωρητική μεταχείριση από ιδρύματα υγείας, να σου στερήσουν τη δυνατότητα να νοικιάσεις σπίτι. Τα περισσότερα ομοφυλόφιλα ζευγάρια είναι σε κατάσταση “συγκάτοικοι”, για να μην αναφέρουμε ότι οι περισσότεροι ομοφυλόφιλοι άνδρες στην Τουρκία είναι κρυμμένοι βαθιά στη ντουλάπα.

Το να είσαι ανοιχτά γκέι σε αυτή τη χώρα είναι μια πολύ θαρραλέα πράξη. Νομίζω ότι υπάρχει και ένα ταξικό ζήτημα εδώ: Φυσικά τα άτομα από υψηλότερη κοινωνικοοικονομική κατάσταση μπορούν να είναι πιο εύκολα γκέι, αλλά η ομοφοβία υπάρχει σε πολλά άλλα επίπεδα κοινωνίας, στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, στο στρατό, στα θρησκευτικά ιδρύματα. Η Τουρκία δεν είναι μια χώρα την οποία θα πρότεινα να ζήσει κάποιος ανοιχτά ομοφυλόφιλος.

Η χώρα βρίσκεται στη χειρότερη κατάστασή της από ποτέ, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά. Οι περισσότεροι φίλοι που δεν έχουν φύγει, σχεδιάζουν ήδη να φύγουν, εκτός από εκείνους που φυσικά δεν μπορούν να το αντέξουν οικονομικά».

Θα μπορούσε η Ευρωπαϊκή Ένωση να ζητήσει από την Τουρκία περισσότερο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ελευθερίες των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών, των μειονοτήτων και των ΛΟΑΤΚΙ; Ο Arie δεν είναι πολύ αισιόδοξος. «Η Ευρωπαϊκή Ένωση γνωρίζει πλήρως την κατάσταση, αλλά εξακολουθεί να επιλέγει να μην κάνει τίποτα. Έχουν γίνει στρατιώτες του Ερντογάν και τους δωροδοκεί έξυπνα χρησιμοποιώντας τους πρόσφυγες ως διαπραγματευτικό χαρτί. Η Ευρώπη, ο λεγόμενος δυτικός πολιτισμός και οι άνθρωποι με την ιστορική ευθύνη να μιλούν τη γλώσσα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχουν αποτύχει ηθικά.

Η ΕΕ γνωρίζει ότι οι ΛΟΑΤΚΙ κινδυνεύουν, γνωρίζουν ότι η κληρονομιά των Ελλήνων και των Αρμενίων καταστρέφεται και λεηλατείται, γνωρίζουν ότι οι πρόσφυγες αντιμετωπίζουν ένα παράνομο κράτος, γνωρίζουν ότι οι γυναίκες σκοτώνονται, γνωρίζουν ότι υπάρχουν χιλιάδες μαθητές στη φυλακή, αυτά τα πράγματα δεν είναι μυστικό.

Όταν η Ursula von der Layen ήρθε να ταπεινωθεί από τον Ερντογάν στο περίφημο περιστατικό με την καρέκλα, ήξερε που ερχόταν. Φυσικά, η ΕΕ θεωρεί ότι η Τουρκία είναι το μικρότερο κακό, αλλά αυτό είναι μια φαντασίωση, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα “μικρότερο”, όταν πρόκειται για το κακό».

Παρά την εύλογη απογοήτευση του από την ΕΕ, τον ρωτάμε ξανά αν θεωρεί ότι θα έπρεπε κατά τη γνώμη του να απαιτήσει από τον Ερντογάν να σεβαστεί τα ανθρώπινα δικαιώματα. Μήπως να έθετε τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ως όρο για τα αιτήματα του προς αυτήν; «Λοιπόν, ουσιαστικά η ΕΕ χρειάζεται μια αλλαγή στις αξίες» απαντάει. «Ο Ερντογάν κάνει ό, τι θέλει, απειλώντας τους ΛΟΑΤΚΙ, αποχωρώντας από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, προσβάλλοντας δημόσια τις γυναίκες, αιμορραγώντας την οικονομία, φυλακίζοντας φοιτητές κ.λπ. επειδή ξέρει ότι μπορεί να ξεφύγει από αυτό.

Οι ΗΠΑ δεν ενδιαφέρονται πολύ για το ζήτημα της Τουρκίας (οι προτεραιότητές τους για την ασφάλεια βρίσκονται στο Ισραήλ και στα κράτη του Κόλπου, η Τουρκία έχει αποδειχθεί όχι μόνο ανέντιμη αλλά και απρόβλεπτη- αναξιόπιστη) και η ΕΕ (για την οποία η Τουρκία είναι πράγματι μια κρίσιμη χώρα, γεωπολιτικά, οικονομικά κ.λπ.) κοιτάζει προς την άλλη μεριά, όσο ο Ερντογάν κρατάει τους πρόσφυγες από το να έρθουν εκεί.

Αλλά είναι αυτό που συμβαίνει πραγματικά; Εννοώ, οι πρόσφυγες έρχονται ακόμα. Η ΕΕ πρέπει να ζητήσει πολύ περισσότερα από την Τουρκία και έχουν τη δύναμη να το πράξουν: βάλτε κυρώσεις στην Τουρκία, μποϊκοτάρετε την Τουρκία, κάνετε δύσκολη τη συνεργασία της με επιχειρήσεις και κυβερνήσεις, μέχρι να σημειώσει πραγματική πρόοδο. Μέχρι στιγμής, η ΕΕ ικανοποιείται με μερικές ήπιες δηλώσεις. Η κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία είναι τόσο αβυσσαλέα, αλλά δεν ακούμε πολλά για αυτήν, όπως ακούμε για την Παλαιστίνη ή τη Σαουδική Αραβία. Ο λόγος για αυτό υποθέτω είναι η περίπλοκη γεωπολιτική θέση της Τουρκίας στην Ευρώπη, αλλά θα υπάρξει ουσιαστική αλλαγή,  χωρίς πολιτικά μέσα να εκβιάσουν την Τουρκία στο να ακολουθήσει μερικούς πολύ βασικούς κανόνες. Είναι ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης των τουρκικών κυβερνήσεων, όποιος κι αν έχει την εξουσία».


 

*Ο Arie έγραψε ένα δοκίμιο πέρυσι σχετικά με τον ιό HIV και το queerness στην Τουρκία

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ