Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας Facebook Twitter
Από την πρώτη στιγμή έγινε λόγος για αναρχικούς, κομμουνιστές, αντιεξουσιαστές και πάντως ανθρώπους που έδρασαν ως εμπρηστές για αποσταθεροποίηση της κυβέρνησης και βάσει σχεδίου.
0

Ας το πούμε καθαρά: η σύλληψη των νεαρών στην Πάτρα παίχτηκε κυρίως, και από την πρώτη σχεδόν στιγμή, στα περίφημα φωτογραφικά στιγμιότυπα με την αποκάλυψη των προσώπων πάνω στο μηχανάκι. Το γεγονός δημιούργησε μια έκρηξη ενέργειας σε εκείνο το κομμάτι των σχολιαστών που είχε έλθει σε δύσκολη θέση τις προηγούμενες μέρες όταν ο κοινωνικός θυμός για τις μεγάλες καταστροφές -και ιδίως για τις πυρκαγιές στη Χίο και σε προάστια των Πατρών- στρεφόταν κατά των κυβερνητικών και κρατικών παραγόντων.

Οι φωτογραφίες των υπόπτων έγιναν δεκτές με ιαχές ανακούφισης μαζί βέβαια με ευχές ισοβίων δεσμών. Γιατί όμως; Νομίζω ότι αυτό έχει κυρίως να κάνει με ένα εικαζόμενο προφίλ και το στιλ των δυο νεαρών. Από την πρώτη στιγμή έγινε λόγος για αναρχικούς, κομμουνιστές, αντιεξουσιαστές και πάντως ανθρώπους που έδρασαν ως εμπρηστές για αποσταθεροποίηση της κυβέρνησης και βάσει σχεδίου. Συγχρόνως, το μελαχρινό των προσώπων και η «φτιαξιά» έδωσαν λαβη και σε εικασίες περί Ρομά, Πακιστανών ή άλλων «αλλοδαπών».

Εδώ κι εκεί διάβαζε κανείς σχόλια περί του κομμουνιστή δημάρχου και των τέκνων του, ως εάν ο Πελετίδης στην κορυφή και οι νεαροί με το μηχανάκι στη βάση (στα υπόγεια κατά κάποιο τρόπο) να συνέπραξαν ως δυο «δυνάμεις της ανωμαλίας» και του κακού. Η ρατσιστική, η κοινωνική και η ιδεολογική προκατάληψη έγιναν ένα φλογερό μίγμα έτοιμο να επαναλάβει τη ρητορική του 2008 περί σχεδίου αποσταθεροποίησης της χώρας.

Αν όμως η στάση των φιλοκυβερνητικών χώρων ήταν αυτή μιας τραβηγμένης από τα μαλλιά κατασκευής (για να περάσουν σε δεύτερη μοίρα τα πολιτικά ερωτήματα για το μέγεθος των καταστροφών και τις προετοιμασίες του κρατικού μηχανισμού), διακρίνω και μια αμήχανη στάση διανθισμένη με συνωμοσιολογία και σε χώρους της αριστερής αντιπολίτευσης

Στο μεταξύ, κι ενώ έχουν βγει τα ελληνικότατα επώνυμα των νεαρών και οι φήμες συνεχίζονται, δεν έχω δει ένα ρεπορτάζ που να πάει στις πηγές, να ενδιαφερθεί να μάθει για το περιβάλλον, να συλλέξει μαρτυρίες, κάτι έξω και πέρα από τις περιβόητες διαρροές της Αστυνομίας. Αναρωτιέμαι: από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο ‘κομμουνιστικό’ προφίλ των συγκεκριμένων; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας; Κάπου είδα ότι ο ένας εικαζόμενος δράστης γράφει σε ένα προφίλ του τη λέξη freestyle. Το νόστιμο είναι πως οι επισπεύδοντες το διάβασαν free Palestine, πράγμα που εντάσσεται περίφημα στην πρωταρχική φαντασίωση (προσθέτοντας ένα επιπλέον «επιβαρυντικό» στοιχείο για την ταυτότητα του κακού).

Αν όμως η στάση των φιλοκυβερνητικών χώρων ήταν αυτή μιας τραβηγμένης από τα μαλλιά κατασκευής (για να περάσουν σε δεύτερη μοίρα τα πολιτικά ερωτήματα για το μέγεθος των καταστροφών και τις προετοιμασίες του κρατικού μηχανισμού), διακρίνω και μια αμήχανη στάση διανθισμένη με συνωμοσιολογία και σε χώρους της αριστερής αντιπολίτευσης. Απολύτως θεμιτά  είναι τα ερωτήματα για την περίεργη φωτογραφία, την στιγμή που έγινε όλο αυτό, τα παραβιασμένα δικαιώματα αυτών που βγήκαν αμέσως τα πρόσωπά τους σε κοινή θέα.

Από την άλλη όμως δεν βρίσκω κανένα πρόβλημα στο να παραδεχτούμε μια άλλη πιθανότητα: ότι όντως κάποιος, έχοντας πιει μαύρο και τσίπουρα ή για λόγους ανεξιχνίαστους -και πάντως εκτός πολιτικού συλλογιστικού- μπορεί να βάλει μια φωτιά. Όπως μπορεί να σπάσει στο ξύλο τη σύντροφό του ή να ληστέψει μια κάβα (έτσι, για τη φάση) ή να κάνει κάτι ηλίθια αυτοκτονικό. Έφηβοι ή μεγαλύτεροι (τώρα πια η εφηβεία είναι συνθήκη που έχει επεκταθεί ως τα τριάντα) μπορεί να πράξουν αυτό που, με άλλους όρους, είναι ένα τεράστιο έγκλημα. Νομίζοντας ίσως ότι μια φωτιά θα μείνει περιορισμένη, αδιαφορώντας ή έχοντας θολή ιδέα για τις συνέπειες.

Μπορεί ένας τέτοιος λουμπενοποιημένος κόσμος να είναι «όργανο» άλλων δυνάμεων; Ενός παράλληλου Κράτους (όπως πιστεύει πολύς αριστερός κόσμος) ή ενός σκοτεινού αντιμητσοτακικού παρακράτους όπως λένε οι αντιδραστικοί του Κέντρου; Ιστορικά, άνθρωποι ευάλωτοι, εξαρτημένοι ή με διάφορες ποινικές εμπλοκές να τους απειλούν, έγιναν βαποράκια διαφόρων κέντρων και μηχανισμών. Μια τέτοια εκδοχή, ωστόσο, δεν μπορεί να γίνεται πρόσχημα να μην βλέπουμε το άλλο πρόβλημα. Και αυτό το πρόβλημα είναι ο μηδενισμός της καθημερινότητας, ένα στιλ ηθικής και συναισθηματικής απονέκρωσης και σκληρότητας που κερδίζει έδαφος. Μια βιαιότητα, μια σκαιότητα, ένας κυνισμός του «έτσι γιατί μπορώ». Μαζί με την πολύ εκτεταμένη και καθημερινή χρήση ουσιών, ακόμα και φτηνής (σε σχέση με το παρελθόν) κοκαΐνης και ένα σωρό συνθετικών.

Το έχω ξαναγράψει: η επέκταση μορφών «ήπιας» βαναυσότητας και καταστροφισμού είναι κάτι που πολλοί στους ριζοσπαστικούς και αριστερούς χώρους δεν θέλουν ακόμα να παραδεχτούν. Θεωρείται ηθικός πανικός ή συκοφάντηση της νεολαίας. Λες και η διαβρωτική επίδραση μιας ατομικιστικής αντικοινωνικότητας δεν είναι σοβαρό πρόβλημα για κάθε πολιτική της χειραφέτησης. Ή σαν να υπάρχουν αγιοποιημένα υποκείμενα που δεν θα μπορούσαν ποτέ να κάψουν ή να σκοτώσουν, παρά μόνο ως ενεργούμενα.

Αν όμως η ιδεολογική πρεμούρα των φιλοκυβερνητικών είναι αστήρικτη και φαιδρή (αφού η συντριπτική πλειονότητα των αναρχικών και αριστερών χώρων έχει σαφή στάση υπεράσπισης των δασών και της φύσης, σε βαθμό που να θεωρούνται και «αντιαναπτυξιακοί»), η αμηχανία και η αδυναμία να μιλήσουμε για τις νέες λαϊκές επικράτειες του μηδενισμού και της κρίσης νοήματος είναι και αυτή ανησυχητική.

Η εικόνα του «αληταρά» που φαίνεται να ανακουφίζει κάποιους, δεν υπάρχει κανένας λόγος να δημιουργεί αναστάτωση και αμηχανία σε όσους-ες θεωρούν (και σωστά) ότι οι βασικές ευθύνες για την κατάσταση της χώρας χρεώνονται στην πολιτική εξουσία και στους άλλους παράγοντες που αποφασίζουν για τους πόρους, τις υποδομές, τον προσανατολισμό των αναπτυξιακών έργων κλπ. Πέρα όμως από αυτά βρίσκει κανείς συμπεριφορές, στάσεις και «μικρές» ηθικές που επεκτείνουν τη βαρβαρότητα ή αντιθέτως καλλιεργούν ένα άλλο κοινωνικό ήθος. Η αντιπαράθεση με τον μικρό-μηδενισμό είναι μια υπόθεση βάθους που έχει τη δική της αυτοδύναμη αξία, παράλληλα με τον πολιτικό ανταγωνισμό και την αντιπολιτευτική κινητοποίηση.

Οπτική Γωνία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ