Τράβα όλο ευθεία, στο γαϊδούρι δεξιά πουλάνε «Αυθεντικότητα»

Τράβα όλο ευθεία, στο γαϊδούρι δεξιά πουλάνε «ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ» Facebook Twitter
Το πρόβλημα με την αναζήτηση του αυθεντικού είναι ότι μετέτρεψε τους κατοίκους σε κομπάρσους, τα σπίτια τους σε σκηνικά και τις συνήθειές τους σε θέαμα. Φωτ.: Konrad Helbig
0


ΣΑΣ ΓΡΑΦΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ
 που ποτέ, έως τώρα, δεν είχε τουρίστες το καλοκαίρι. 

Τουλάχιστον, όχι τέτοιους. Είχε τους μόνιμους κατοίκους, τους ιδιοκτήτες εξοχικών κατοικιών και τους «γνωστούς ξένους», οι οποίοι ήταν κάποιοι άνθρωποι που κάπως άκουσαν γι’ αυτή την άκρη γης και έκτοτε έμεναν εκεί δύο μ’ έξι μήνες τον χρόνο, έχοντας πλήρως ενταχθεί στην τοπική κοινωνία. Πού και πού θα έφερνε ο δρόμος κάναν τουρίστα που έκανε εκδρομή γύρω-γύρω το νησί και μας βρήκε τυχαία, και αυτό ήταν όλο. Αυτή ήταν η ανθρωπογεωγραφία του οικισμού.

Φέτος, λοιπόν, μας ήρθε η ανάπτυξη. Είχε ήδη εμφανιστεί την τελευταία επταετία με τη μορφή πολυτελών κατοικιών από μπετό και γυαλί στις άκρες του οικισμού αλλά δεν ήταν κάτι ηχηρό. Το πρόσεχες, φυσικά, αλλά δεν σ’ έπνιγε. Φέτος, η απότομη αύξηση τουριστικών καταλυμάτων που χτίστηκαν μέσα στον χειμώνα έκανε την καρδιά αυτής της παράκτιας περιοχής να θυμίζει Αράχωβα. Και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση τουριστών που έρχονταν με έναν σκοπό: την αναζήτηση του «αυθεντικού». 

Ο κάτοικος παύει να είναι πρωταγωνιστής του τόπου του. Γίνεται σκοπός. Οι τουρίστες τον αναζητούν, όχι για να γνωρίσουν έναν άνθρωπο αλλά για να βάλουν ένα τικ στη λίστα της αυθεντικής εμπειρίας.

Ωραία ιδέα η αναζήτηση της «αυθεντικότητας» σ’ ένα ταξίδι. Πας εκεί όπου συχνάζει ο κόσμος που μένει σε μια περιοχή, πίνεις ποτό σε ενδιαφέροντα μπαράκια, έχεις τη δυνατότητα να γνωρίσεις κόσμο που δεν θα γνώριζες αλλιώς, τρως ένα φαΐ που δεν υπάρχει στον τόπο σου, επισκέπτεσαι κάποιες γωνιές που δεν περιλαμβάνονται στους τουριστικούς οδηγούς. Η έννοια της αυθεντικότητας έχει ενταχθεί τα τελευταία χρόνια στο λεξιλόγιό μας για να διαχωρίσει εκ νέου σε «ταξιδιώτη» και «τουρίστα» τον κόσμο που πάει ταξίδι. Όσο πιο πολλή αυθεντικότητα αναζητάει κανείς, τόσο περισσότερο στάτους έχει ως κοσμοταξιδεμένος. 

Το πρόβλημα με την αναζήτηση του αυθεντικού είναι ότι μετέτρεψε τους κατοίκους σε κομπάρσους, τα σπίτια τους σε σκηνικά και τις συνήθειές τους σε θέαμα. Αυτό που εισπράττω από τα ταξιδιωτικά βίντεο που βλέπω, τα άρθρα και τα βιβλία που διαβάζω, ό,τι βλέπω γύρω μου κάθε καλοκαίρι και την κατάσταση των τόπων στους οποίους ταξιδεύω, είναι ότι η αναζήτηση της αυθεντικότητας δεν φέρνει τον τουρίστα πιο κοντά στον τόπο που επισκέπτεται αλλά τον τόπο πιο κοντά στην ανάγκη να ικανοποιήσει την φαντασίωση του τουρίστα. Ο κάτοικος παύει να είναι πρωταγωνιστής του τόπου του. Γίνεται σκοπός. Οι τουρίστες τον αναζητούν, όχι για να γνωρίσουν έναν άνθρωπο αλλά για να βάλουν ένα τικ στη λίστα της αυθεντικής εμπειρίας. Ο κάτοικος γίνεται «local», ένας είδος ενσώματης απόδειξης ότι το πρόσωπο που επισκέπτεται το μέρος είναι ταξιδιώτης κι όχι τουρίστας. Αναμένεται από αυτόν να υποδείξει ποιο μέρος για φαγητό, ποια παραλία, ποια πεζοπορική διαδρομή είναι η αυθεντική, η άγνωστη, η «αληθινή», αυτή που φέρει ένα είδος παρθενίας σαν δυνάμει τουριστικό προϊόν και δεν έχει προλάβει να την αγγίξει άλλο ξένο πόδι. Η γνωριμία του τουρίστα μαζί του θα γίνει story με λεζάντα «hanging out with locals» και αφήγηση σε ιστορίες για να υπογραμμίσει το πόσο σωστά ταξίδεψε. Δεν είναι μια τυχαία φιλική αλληλεπίδραση· είναι ένας στόχος που αναβαθμίζει το προϊόν-ταξίδι και υποτιμά τους κατοίκους, που γίνονται, άθελά τους, εργαλεία για την πραγματοποίηση της φαντασίωσης του κοσμοπολίτικου. 

Η διαδικασία αναζήτησης της αυθεντικότητας εμπεριέχει την αποσάθρωση της τελευταίας. Τι είναι το αυθεντικό σε τελευταία ανάλυση; Αυτό που υπάρχει σε ένα μέρος όταν δεν υπάρχει τουρισμός σε αυτό; Αυτό που συμβαίνει όταν δεν το βλέπει κανείς; Μα αν είναι αυτό, αρκεί να έρθουν μερικά ζευγάρια μάτια για μερικά χρόνια και πάει, δεν είναι πια ο εαυτός του. 

Πρακτικά, αυτό που βλέπω είναι μια σύγκρουση βλεμμάτων. Ποιανού το βλέμμα ορίζει τον τόπο; Τα κτίρια και τον σκοπό ύπαρξής τους, τις ώρες λειτουργίες των καταστημάτων, τις τιμές στις ταβέρνες, τη διαχείριση πόρων –ιδίως του νερού–, την κατάσταση των δημόσιων συγκοινωνιών, την πρόσβαση στις παραλίες, τα είδη των επαγγελμάτων, την αισθητική των νέων κτισμάτων; Ποιανού η εξυπηρέτηση είναι πάνω-πάνω στη λίστα προτεραιοτήτων και της επακόλουθης ρύθμισης της ζωής ενός τόπου; Tου κατοίκου ή του επισκέπτη; Ολοένα και περισσότερα «αυθεντικά» μέρη κινούνται με βάση τον ρυθμό του τελευταίου. Αυτή είναι η αντίφαση που προκαλεί η επίμονη αναζήτησή τους. 

Όσο σας γράφω, μ’ έχουν διακόψει δύο φορές. Μία για να με ρωτήσουν αν ξέρω πού μπορούν να βρούνε παραδοσιακά καλαμαράκια και μία για να με ρωτήσουν αν ξέρω πώς να πάνε σε μια παραλία που τους είπαν πως δεν έχει τουρίστες. Υπό κανονικές συνθήκες, τίποτα δεν θα μ’ ενοχλούσε σ’ αυτές τις ερωτήσεις, ίσα-ίσα θα τις έβρισκα χαριτωμένες και θα ήθελα να απαντήσω. Και πάω στο επόμενο πράγμα που έχει αρχίσει να μας στερεί αυτή η κατάσταση: εκείνη τη ρημάδα καλοκαιρινή αυθόρμητη εγκαρδιότητα που μπορεί να ένιωθε κάποιος στη θέα ενός ξένου στον τόπο του. 



 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ