Η δημοκρατία των memes και η συλλογική μας αξιοπρέπεια

ΕΠΕΞ Η δημοκρατία των memes και η συλλογική μας αξιοπρέπεια Facebook Twitter
O Χαγιάο Μιγιαζάκι κατάφερε να υφάνει έναν μαγικό μυθοπλαστικό και εικονογραφικό μικρόκοσμο που ξεπέρασε τον στενό κύκλο των οπαδών της γιαπωνέζικης ποπ κουλτούρας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ, στον ψηφιακό μας κόσμο, και γύρω από την OpenAI, το μεγάλο αφεντικό της Τεχνητής Νοημοσύνης, έχει ξεσπάσει ακόμα μία διαμάχη. Φαινομενικά είναι πάλι μια υπόθεση «πνευματικών δικαιωμάτων», αυτό όμως, το να περιορίζει δηλαδή κανείς εκεί τη συζήτηση, την αφυδατώνει. Αναφέρομαι φυσικά στη μαζική παραγωγή memes με βάση εικόνες που παραπέμπουν σε δημιουργίες του Studio Ghibli στην Ιαπωνία.

Στις δεκαετίες του ’90 και του 2000 είδαν το φως animations που τα σχέδια και η αφήγησή τους όφειλαν πολλά σε έναν συγκεκριμένο άνθρωπο, τον Χαγιάο Μιγιαζάκι. Ταινίες όπως η Πριγκίπισσα Μονοκόκε ή το Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων (Spirited Away) κατάφεραν να υφάνουν έναν μαγικό μυθοπλαστικό και εικονογραφικό μικρόκοσμο που ξεπέρασε τον στενό κύκλο των οπαδών της γιαπωνέζικης ποπ κουλτούρας. Θυμάμαι πολύ χαρακτηριστικά να έχω δει αυτές τις ταινίες μεσημέρια με τη δεκάχρονη κόρη μου, χωρίς τότε να ενδιαφέρομαι για λεπτομέρειες σχετικά με τον Μιγιαζάκι και το Studio Ghibli.

Τώρα λοιπόν παίζεται το παιχνίδι με τα memes και τις ιδέες του κάθε χρήστη, παρασιτώντας στα σχέδια του Μιγιαζάκι για να γεννηθούν εικόνες του Τραμπ στον Λευκό Οίκο, φάσεις από άλλα γεγονότα του παρελθόντος και, πάνω από όλα, να ντυθούν οι τοίχοι εκατομμυρίων απλών χρηστών. Η OpenAI έδωσε τα εργαλεία για μια επιχείρηση αντιγραφικής απαλλοτρίωσης, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν με τη φωνή της Σκάρλετ Γιόχανσον και με τόσα άλλα.

Ο χρήστης είναι ον που ελκύεται από μία και μόνο θεότητα: την ευκολία. Οτιδήποτε «με διευκολύνει» για κάτι το υποδέχομαι, το υπερασπίζομαι, το θεωρώ ανώδυνο και σε τελευταία ανάλυση φυσικό και θετικό.

Αμέσως άρχισαν οι προβλέψιμες αντιπαραθέσεις. Οι παραγγελίες δημιουργίας μιμιδίων γέννησαν ένα κραχ που ανάγκασε την OpenAI να δηλώσει ότι «μπλόκαρε» αιτήματα χρηστών για τη δημιουργία εικόνων Ghibli για καλλιτέχνες εν ζωή. Το μπλοκάρισμα, εννοείται, προσπεράστηκε από την επινοητικότητα των χρηστών. Το κύριο θέμα πάντως στη συζήτηση –με την εξαίρεση κάποιων μειοψηφικών πολιτικών σελίδων− εντοιχίστηκε σε απόψεις για τα πνευματικά δικαιώματα ή τις πιθανές αγωγές.

Πάει πια καιρός που έχουμε κατακλυστεί από εικόνες «δημιουργημένες από την AI» και εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι –στον Βορρά και στον Νότο, στη «Δύση» και στην Ασία– κατεβάζουν αχόρταγα το σχετικό υλικό. Οι υποδομές της προσωπικής εργασίας πλείστων από εμάς, μέρος της κοινωνικής παραγωγής και της διεκπεραίωσης μεγάλου αριθμού πράξεων στηρίζεται στον καπιταλισμό της πλατφόρμας. Ακόμα και όσοι φροντίζουμε να μην μπαίνουμε στο παιχνίδι των memes, να μην αδειάζουμε τις αποθήκες AΙ generated εικόνων και να μην έχουμε συνομιλητή, συνεργάτη ή ψυχοθεραπευτή ένα bot, ακόμα και οι πιο ενσυνείδητα σκεπτικιστές και λουδίτες, μετέχουμε σε αυτή την πολύπλοκη μεγαμηχανή. Διότι είναι ένας κόσμος τετελεσμένων που μας προσαγορεύει και μας εγκαλεί, έστω κι αν του ασκούμε κριτική ή αν του υποβάλλουμε τα πολιτικά, υπαρξιακά και φιλοσοφικά μας ερωτήματα. Άλλωστε, όπως διαβάζω και ακούω από συναδέλφους που έχουν συμφιλιωθεί εξαρχής με αυτήν τη νέα οντολογία, το μόνο στο οποίο πλέον μπορούμε να προσβλέπουμε είναι η ηθική ενίσχυση των αλγορίθμων − ενώ τα αρμόδια δικαστήρια θα επιληφθούν, όπως συμβαίνει άλλωστε, για τις «αντιδικίες ατόμων και εταιρειών» περί δικαιωμάτων.

Ειλικρινά όλο αυτό εμένα μου φαίνεται απελπιστικά ανεπαρκές και βαθιά ηττοπαθές, όμως έτσι έχουν τα πράγματα. Επιστρέφω λοιπόν στην αφορμή του κειμένου, στη μαζική χρήση εικόνων του Studio Ghibli και στο θέμα με δημιουργούς μεγάλου αναστήματος όπως ο Μιγιαζάκι. Από τότε που ενδιαφέρθηκα περισσότερο για αυτά τα θέματα, έρχομαι καθημερινά σε επαφή με ένα επιχείρημα που το διακινούν παραδόξως τόσο η πιο ριζοσπαστική αριστερά όσο και κύκλοι των CEOs των εταιρειών και χρήστες που απλώς κάνουν το κέφι τους: το επιχείρημα μοιάζει επιδερμικά «κομμουνιστικό», με την έννοια ότι αμφισβητεί το γεγονός ότι η ευφυΐα, η δημιουργικότητα και η καλλιτεχνική πράξη είναι ιδιότητες ορισμένων ατομικών προσώπων (των καλλιτεχνών, συγγραφέων, γραφιστών κ.λπ.).

Όχι, λένε, αυτό είναι ελιτισμός και παλιάς κοπής αστικός ανθρωπισμός. Η δημιουργικότητα είναι μια διαδικασία συλλογικής ευφυΐας, μιας παραγωγικής νοημοσύνης που ανακατασκευάζεται από εκατομμύρια εκατομμυρίων ανταλλαγές, εθελούσιες και αυτόματες συμπράξεις. Και προφανώς έτσι είναι, το ξέρουμε καλά από τον Μαρξ, τον Ντιρκέμ, τον Τζον Ντιούι, πολύ πριν το αναπτύξει ο Τόνι Νέγκρι και κάποιοι νεότεροι. Εικόνες και ιδέες –και ο λόγος− είναι συλλογική δημιουργία ακόμα και όταν αναζητούμε κάποιους-ες για να τους αποδώσουμε δικαιώματα και να αναγνωρίσουμε τη διακριτή συμβολή τους. Φυσικά, οι πιο ριζοσπάστες θα ήθελαν να μην υπάρχουν οι κεφαλαιοκρατικές εταιρείες ως μεγάλοι φεουδάρχες των ψηφιακών μας κτημάτων.

Οι δε αναρχοφιλελεύθεροι δεξιοί θα ήθελαν να καταργηθεί πλήρως ο «αναχρονισμός» των πνευματικών δικαιωμάτων και να αντλούν –μοιράζοντας εν συνεχεία είτε με διαφημιστικές προσφορές είτε με χρεώσεις− τα άπειρα δεδομένα που παράγουμε όλοι μας. Έτσι βλέπουμε και μερίδες του κεφαλαίου να υιοθετούν μια οντολογία του συλλογικού, παρότι στην αφετηρία του αναρχοφιλελεύθερου μύθου είναι το άτομο ως αφεντικό του εαυτού του, ως επιχειρηματίας των χαρισμάτων και των ταλέντων του, που μπορεί να τα διαθέτει, με έξυπνα συμβόλαια, αναζητώντας τα μεγαλύτερα μερίδια της αγοράς.

Από την άλλη, αναρίθμητοι καθημερινοί χρήστες, επαγγελματίες στα γραφεία τους, αργόσχολοι που κάνουν την πλάκα τους, συνταξιούχοι που περνούν την ώρα τους παίζοντας με μισητά πρόσωπα πολιτικών σε memes ή και ένας κόσμος που απλώς αναρτά το οτιδήποτε, δεν σκέφτονται με τέτοιες βαριές έννοιες. Εκμεταλλεύονται μια ευκαιρία ή παίζουν. Δεν ενδιαφέρονται για τις απώτερες συνέπειες της μικρο-δράσης τους, ούτε για την πηγή μιας εικόνας, για κάποιον δημιουργό, την ιστορία του, τις ώρες που έφαγε σε ένα εργαστήριο. Ο χρήστης είναι ον που ελκύεται από μία και μόνο θεότητα: την ευκολία. Οτιδήποτε «με διευκολύνει» για κάτι το υποδέχομαι, το υπερασπίζομαι, το θεωρώ ανώδυνο και σε τελευταία ανάλυση φυσικό και θετικό. Με αυτό τον τρόπο, μπερδεύονται γλυκά μέσα μας η τρέχουσα ψηφιακή εξυπηρέτηση (η ψηφιοποίηση υπηρεσιών, το e-banking κ.λπ.), η πρόσβαση σε αποθήκες εγκυκλοπαιδικών δεδομένων, οι καθημερινές δόσεις ντοπαμίνης που προσφέρει το σκρολάρισμα.

Το καθεστώς της διασκεδαστικής ή βαρετής χρήσης –γιατί και η βαρεμάρα καταναλώνει gigabytes− νομιμοποιεί εν τέλει τα εγχειρήματα της κάθε OpenAI. Η δημοκρατία του χρήστη, ανεξάρτητα από τις σποραδικές ή και τις τακτικές κριτικές διαφωνίες, ανεξάρτητα κι από συγκινημένες δηλώσεις αλληλεγγύης σε απειλούμενους γραφίστες ή φωτογράφους που πλήττονται, στρέφεται τελικά προς αυτό που είναι διασκεδαστικό και βολικό. Οτιδήποτε άλλο φαντάζει σαν ηθικός βραχνάς, αναχρονιστικός περιορισμός ή και «αντιδραστική» επιστροφή στην ιδέα του δημιουργού και της ιδιοκτησίας του. Αφού το υποκείμενο και ο θεός έχουν πεθάνει, ας υποδεχτούμε τον κομμουνισμό που μας προσφέρουν, δωρεάν ή με μικρές σχετικά χρεώσεις, οι νέοι ηγεμόνες. Ο νεοφιλελευθερισμός πραγματώνεται έτσι πολύ εκτεταμένα μέσα από τις ευέλικτες μικροεπιλογές ακόμα και όσων τον καταγγέλλουν και τον αποποιούνται.

Το θέμα έτσι δεν είναι ένα γιαπωνέζικο κόμικ και η ιστορία του ή ο γενάρχης του. Στην ουσία (θα) αφορά την επιβίωση των λιγότερο γνωστών δημιουργών μαζί με την αναγνώριση εκείνων που προχώρησαν μακρύτερα μια τέχνη, ένα καλλιτεχνικό βλέμμα, μια γραφή. Δεν είναι η οικονομία ούτε η μεταφυσική κάποιου «ελιτισμού» όσο η άρνησή μας (που πρέπει όμως να γίνει ορατή) να ταυτίσουμε την πολιτισμική χειραφέτηση των μαζών με τις διαφημιστικές στρατηγικές και τα apps του Σαμ Άλτμαν και των άλλων τραμπικών του ψηφιακού καπιταλισμού.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Διεθνή / Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν εικόνες, όπως αυτό του ChatGPT αλλά και το Midjourney, μπορούν να μιμηθούν το στυλ του Χαγιάο Μιγιαζάκι λαμβάνοντας μόνο μερικές οδηγίες και μία εικόνα αναφοράς από τον χρήστη
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ