Γιατί με συγκινεί τόσο ο αγώνας των Ουκρανών

Γιατί με συγκινεί τόσο ο αγώνας των Ουκρανών Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0

ΓΙΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΟΥΝ ΤΟ ΤΕΚΜΗΡΙΟ της αντικειμενικότητας, οι πολιτικές αναλύσεις στον δημόσιο λόγο υιοθετούν συνήθως έναν λόγο αποστασιοποιημένο από το αντικείμενο της παρατήρησής τους. Θεωρείται ότι η ταύτιση με αυτό δεν επιτρέπει τις ψύχραιμες προσεγγίσεις και την απόδοση ψυχρής δικαιοσύνης στις καταστάσεις και τους πρωταγωνιστές τους. Παρότι δεν θα αμφισβητούσα τις παραδοχές αυτές, ας μου επιτραπεί για μια φορά ένας πιο προσωπικός τόνος.

Στο ζήτημα της Ουκρανίας, εδώ και 45 μέρες, αδυνατώ να μείνω «ψύχραιμος». Και μάλιστα συνειδητοποιώ ότι δεν καταβάλλω καμία προσπάθεια να παραμείνω ουδέτερος και αποστασιοποιημένος παρατηρητής στο όνομα κάποιας υποτιθέμενης αντικειμενικότητας. Στην πραγματικότητα, δεν επιδιώκω καν να είμαι «αντικειμενικός».

Βεβαίως, η στάση μου αυτή δεν είναι αυθαίρετη, αλλά προκύπτει από μια αρχική ανάλυση στη βάση κάποιων βασικών αρχών του φιλελεύθερου διεθνούς δικαίου, καθώς και θεμελιωδών ηθικών αξιών που (πρέπει να) μοιραζόμαστε στον δυτικό κόσμο.

Η απρόκλητη εισβολή μιας επεκτατικής και αναθεωρητικής δύναμης σε ένα ανεξάρτητο και κυρίαρχο κράτος είναι -στον δικό μας κόσμο, τουλάχιστον- εξ ορισμού καταδικαστέα. Πόσο μάλλον αν ο επιτιθέμενος συνιστά μια απολυταρχία που έχει εκφράσει με κάθε τρόπο στο παρελθόν την απέχθειά της για τις φιλελεύθερες δημοκρατίες της Δύσης, τις οποίες αντιμετωπίζει ως κατώτερες και στόχους των επεκτατικών της σχεδίων.

Αν, ακόμη χειρότερα, αυτή η εισβολή συνοδεύεται από φρικιαστικά εγκλήματα πολέμου εναντίον αθώων αμάχων και παιδιών, τότε η καταδίκη αυτή όχι μόνο δεν σηκώνει «ναι μεν, αλλά» αλλά θεωρείται υποχρεωτικό από τον νομικό μας πολιτισμό να οδηγήσει και σε ποινικές συνέπειες για τους υπεύθυνους τέτοιων θηριωδιών.

Άλλωστε, η ώρα του πολέμου δεν είναι ποτέ ώρα αντικειμενικών αναλύσεων. Ο πόλεμος σε υποχρεώνει να πάρεις δημοσίως θέση και να ταχθείς στην υπηρεσία ενός ανώτερου σκοπού. Αλλιώς σκοτώνεις από διάθεση επιβολής, κυνισμό ή απλή λατρεία της βίας. Δεν μπορείς όμως ούτε να είσαι απλώς με αφηρημένες αξίες όπως η «ειρήνη» ή η «αλληλεγγύη».

Αυτά όλα κάποιος τα απειλεί και κάποιος τα υπερασπίζεται. Κι αν πράγματι πιστεύεις σε αυτά, πρέπει να ταχθείς απέναντι σε εκείνον που τα καταπατά και πλάι σε εκείνον που τα προστατεύει, διότι αν τυχόν ο δεύτερος ηττηθεί, θα υποδουλωθεί. Και δεν έχει κανένα νόημα μια ειρήνη χωρίς την ελευθερία και την αυτοδιάθεση.

Ο πόλεμος σε υποχρεώνει να πάρεις δημοσίως θέση και να ταχθείς στην υπηρεσία ενός ανώτερου σκοπού. Αλλιώς σκοτώνεις από διάθεση επιβολής, κυνισμό ή απλή λατρεία της βίας. Δεν μπορείς όμως ούτε να είσαι απλώς με αφηρημένες αξίες όπως η «ειρήνη» ή η «αλληλεγγύη».

Από τη στιγμή, λοιπόν, που όλα τα πραγματικά δεδομένα οδηγούν σε αυτές τις θεμελιώδεις διαπιστώσεις, δεν έχει στο δικό μου μυαλό θέση η «αντικειμενικότητα», ούτε η ψυχρή λογική. Δεν μπορώ παρά να είμαι φανατικά με τους Ουκρανούς.

Υπάρχουν εν τέλει ορισμένες ηθικές παραδοχές που υπερβαίνουν κάθε «λογική» ερμηνεία. Όπως είχε πει κάποτε ο Κ. Καστοριάδης, ακόμη κι αν εμφανιζόταν μια επιστημονική θεωρία που θα δικαιολογούσε με κάποιον τρόπο το Ολοκαύτωμα των Εβραίων, εγώ θα εξακολουθούσα να πιστεύω ότι αυτό συνιστά το μεγαλύτερο έγκλημα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Κι ας ήταν μια τέτοια θέση «αντιεπιστημονική».

Αντίστοιχα, καμία γεωπολιτική θεωρία, π.χ. περί της απειλής περικύκλωσης της Ρωσίας από το ΝΑΤΟ, δεν είναι αρκετή για να  δικαιολογήσει μια τέτοια εισβολή που έχει κατακτητικές επιδιώξεις. Απέναντι στη γεωπολιτική θεωρία που δίνει επιχειρήματα στο δίκαιο του ισχυρού, η δική μου «θεωρία» αντιτάσσει την ισχύ του δικαίου.

Εξακολουθώ να αναζητώ ωστόσο τι με κινητοποιεί τόσο στον αγώνα των Ουκρανών ενάντια στον επίδοξο κατακτητή τους, τι με κάνει να χάνω συχνά ακόμη και τον ύπνο μου όταν σκέφτομαι τον ηρωικό αγώνα τους. Και μια τέτοια κινητοποίηση δεν μπορεί παρά να ξεκινά πάντα από τα συναισθήματα.

Πρώτον και κύριον, λοιπόν, η ουκρανική αντίσταση στον εισβολέα με συγκινεί βαθύτατα. Που σημαίνει ότι δημιουργεί πραγματικές ρωγμές στον εσωτερικό μου κόσμο και με κάνει να ταυτίζομαι έντονα με ανθρώπους που, παρ’ όλα αυτά, δεν μου είναι καθόλου οικείοι ούτε και μοιράζομαι μαζί τους κοινές πολιτισμικές αναφορές. Και αυτές οι ταυτίσεις είναι στη ζωή εκείνες που αξίζουν περισσότερο και μας κάνουν ψυχικά πλουσιότερους. Και όταν τις αισθανθείς, η ψυχική ανάταση που νιώθεις είναι πρωτόγνωρη.

Άλλωστε πρόκειται για έναν λαό που μπορεί να μη μας μοιάζει τόσο αλλά που το πεπρωμένο του είναι κοινό με το δικό μας. Όπως και οι Έλληνες απέναντι στην οθωμανική αυτοκρατορία, παλεύει και αυτός ενάντια σε μια τυραννική και μεσαιωνικού τύπου δύναμη, για ελευθερία και δημοκρατία. Και μέσα από αυτήν τη θυσιαστική διαδικασία η οποία ενέχει πάντα μια επική διάσταση είναι που γεννιούνται οι ίδιοι ως ανεξάρτητο έθνος, δηλαδή ως Ουκρανοί και κατ’ επέκταση Ευρωπαίοι.

Με συγκινεί όμως και διότι πρόκειται για έναν δίκαιο πόλεμο. Και δίκαιος πόλεμος είναι πάντα ο πατριωτικός πόλεμος, εκείνος δηλαδή που διεξάγεται από έναν λαό ο οποίος ρίχνεται ενθουσιωδώς στα χαρακώματα απέναντι σε έναν ξένο κατακτητή που έρχεται για να τον καθυποτάξει. Δεν είναι συχνό σε έναν πόλεμο να διακρίνεις εύκολα τους «καλούς» από τους «κακούς».

Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν σίγουρα ένας τέτοιος πόλεμος που η ηθική του παλάντζα έκλινε στο πλευρό των Συμμάχων χωρίς καμία αμφισβήτηση. Ο Μεγάλος Πόλεμος λίγο νωρίτερα, ωστόσο, δεν ήταν ακριβώς κάτι τέτοιο. Ο πόλεμος που ξεκίνησε όμως η Ρωσία του Πούτιν καταδικάστηκε πάραυτα από σύσσωμη τη διεθνή κοινότητα, και είναι ζήτημα αν έχουν απομείνει 3-4 κράτη που να τον υποστηρίζουν ανοιχτά (όλα τους κράτη-παρίες του διεθνούς συστήματος). Και η αμφισβήτηση του δικαίου δεν συγκινεί μόνο αλλά και εξοργίζει. Μια οργή δικαιολογημένη, όταν ο εισβολέας σκοτώνει τα παιδιά σου.

Η κινητοποίησή μου έχει να κάνει, ωστόσο, και με τα διακυβεύματα στο εσωτερικό της Δύσης. Πρόκειται για μια υπόθεση που εξαιτίας της απειλής που εγείρει και για την δική μας ασφάλεια και ευημερία, αναζωογονεί την πίστη μας στις βασικές μας φιλελεύθερες αξίες, σε όσα δηλαδή μας έχουν κάνει αυτό που είμαστε σήμερα, σε αυτή τη γωνιά του κόσμου. Είναι γνωστό ότι όσο αυτά θεωρούνται δεδομένα, ξεχνάς να τα τιμάς. Ξεχνάς και να τα συντηρείς, επίσης, με κίνδυνο αυτά να παρακμάσουν και να αργοσβήσουν στον χρόνο.

Με άλλα λόγια, το ουκρανικό με κάνει να αισθάνομαι ξανά υπερήφανος που είμαι δυτικός. Και τούτο όχι ως μια κυριαρχική ταυτότητα με φαντασιώσεις ανωτερότητας, όπως στην αποικιοκρατική περίοδο της Δύσης αλλά ως μια ταυτότητα που μου επιτρέπει όσο καμία άλλη στον κόσμο να προάγω για μένα και ει δυνατόν για τους υπόλοιπους, τις αξίες της ειρήνης και της ατομικής και συλλογικής ευημερίας. Και ό,τι κι αν λένε οι “αντικειμενικοί”, μόνο μια τέτοια ειρήνη είναι πραγματικά ειρηνική.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πορεία μιας Oυκρανής πρόσφυγα με τις κόρες της ως την Ελλάδα

Διεθνή / Η πορεία μιας Oυκρανής πρόσφυγα με τις κόρες της ως την Ελλάδα

Η σπαραχτική αφήγηση μιας μητέρας που αναγκάστηκε να αφήσει τον σύζυγο και το σπίτι της και να ξεκινήσει για την Ελλάδα, λίγες ώρες μετά την πρώτη έκρηξη βόμβας στην Οδησσό, για την ασφάλεια των παιδιών της.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΩΜΙΑΔΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 06/04 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Η δημοσιογραφία στον πόλεμο εκτός από θύμα είναι και θύτης

LiFO politics / Η δημοσιογραφία στον πόλεμο εκτός από θύμα είναι και θύτης

Η Βασιλική Σιούτη συζητά με τον δημοσιογράφο των Reporters United, Νικόλα Λεοντόπουλο, για το πόσο ανεξάρτητη είναι η δημοσιογραφία εν καιρώ πολέμου και για τον τρόπο που τον καλύπτουν τα ΜΜΕ στη Ρωσία και στη Δύση.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μην ξεχνάτε την Άννα Πολιτκόφσκαγια

Διεθνή / Μην ξεχνάτε την Άννα Πολιτκόφσκαγια - Η δολοφονία της κατηγόρου του Πούτιν

Η μεγάλη παρακμή της ρωσικής δημοσιογραφίας ξεκίνησε με την δολοφονία μιας γυναίκας ατρόμητης, που είχε γίνει η πιο σφοδρή δημόσια κατήγορος του Πούτιν. Της ρεπόρτερ Άννας Πολιτόφσκαγια. Αυτή είναι η ιστορία της, μαζί με 3 κείμενά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φυλακές Κορυδαλλού: Πότε θα πάνε στον Ασπρόπυργο και ποιο είναι το σχέδιο για την τύχη των παλιών κτιρίων

Ρεπορτάζ / Πότε θα φύγουν τελικά οι φυλακές από τον Κορυδαλλό;

Η απομάκρυνση των φυλακών Κορυδαλλού και η μεταφορά τους στον Ασπρόπυργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι ένα έργο βαρύνουσας σημασίας. Πότε θα γίνει η μετεγκατάστασή τους και πώς θα αξιοποιηθούν τα παλιά κτίρια;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Σουφλέ ζυμαρικών, σκαλοπίνια αλά κρεμ, κρέπες σπανάκι στον φούρνο

Οπτική Γωνία / Γαρίδες κοκτέιλ, σκαλοπίνια αλά κρεμ: Τι τρώγαμε αλήθεια στα ’80ς;

Τα ελληνικά βιβλία συνταγών του παρελθόντος σχεδόν δυσφήμιζαν το φαγητό: μπόμπες, βρασμένα αυγά κομμένα στη μέση, σφολιάτες που ξεχείλιζαν τυριά. Πολλές φορές νομίζω πως ξεχνάμε πώς έμοιαζε η «καλή μαγειρική» τη δεκαετία του ’80.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Δύσκολο να είσαι δημοσιογράφος στις ΗΠΑ

Ακροβατώντας / Δύσκολο πια να είσαι δημοσιογράφος στις ΗΠΑ

Η διακυβέρνηση Τραμπ αποκτά όλο και περισσότερο χαρακτηριστικά ολοκληρωτικού καθεστώτος, κι αυτό δεν αφορά μόνο τα μέσα ενημέρωσης και τους δημοσιογράφους, αλλά επεκτείνεται στη δικαιοσύνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα πανεπιστήμια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Τι περιμένει ο Μητσοτάκης από τη Μελόνι και τι φοβάται από τον Μερτς;

Οπτική Γωνία / Τι περιμένει ο Μητσοτάκης από τη Μελόνι και τι φοβάται από τον Μερτς;

Ενώ η παραπομπή ή μη του Κώστα Αχ. Καραμανλή παραμένει αγκάθι για την κυβέρνηση, η σχέση του ελληνικού δημοσίου με την Hellenic Train επανεξετάζεται, και ο πρωθυπουργός προβληματίζεται για τις συνέπειες από την αυστηροποίηση της γερμανικής μεταναστευτικής πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ