Ευθύνεται η Εκκλησία για την άνοδο της άκρας δεξιάς;

Έχει μερίδιο ευθύνης η Εκκλησία για την άνοδο της άκρας δεξιάς; Facebook Twitter
Κάθε φορά που η Εκκλησία αισθανόταν ευάλωτη εξαιτίας επιλογών/πολιτικών της πολιτείας έδειχνε επιτρεπτικότητα προς την άκρα δεξιά, ενώ η πολιτεία συχνά έκλεινε τα μάτια και έδειχνε ανοχή σε μια τέτοια στάση. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΡΙΧΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ μας στη δυτικοευρωπαϊκή ακροδεξιά, διαπιστώνουμε ότι η πλειονότητα των ακροδεξιών κομμάτων και οργανώσεων δεν προτάσσει γνωρίσματα μιας θρησκευτικής ταυτότητας προκειμένου να προσεγγίσει τους ακολούθους της. Μάλιστα, σε πολλά κόμματα και οργανώσεις της άκρας δεξιάς στις παλιότερες ευρωπαϊκές δημοκρατίες εντοπίζονται παγανιστικές και ειδωλολατρικές ιδέες.

Η νατιβιστική ιδεολογία, που τα περισσότερα υιοθετούν, κουμπώνει αρμονικά με οργανικές αντιλήψεις για το έθνος και με ιδέες πολιτισμικής ή και βιολογικής συνέχειας όσον αφορά την εθνική υπόσταση και καταγωγή, τις οποίες πρεσβεύουν ιδίως νεότερα ρεύματα του παγανισμού στον 21ο αιώνα. Σε αντίθεση με την οικουμενικότητα του χριστιανισμού, τα νεοπαγανιστικά ρεύματα είναι αυταρχικά και ανελεύθερα, και φαντασιώνονται πνευματικές συνδέσεις που έχουν ως βάση τους την εθνοτική κοινότητα και το αίμα και συχνά απολήγουν στην υποστήριξη ιδεών περί λευκής υπεροχής και κυριαρχίας.

Στην ίδια κατεύθυνση εργαλειοποίησης της θρησκείας και της Εκκλησίας κινήθηκαν και άλλα μορφώματα της άκρας δεξιάς που κέρδισαν ορατότητα και εκλογική επιρροή μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.

Εκτός από τον οργανωμένο χώρο της δυτικοευρωπαϊκής άκρας δεξιάς, η οποία δεν είναι θρησκευόμενη και οι υποστηρικτές της δεν εκκλησιάζονται ιδιαίτερα, ένα κοινό που πιστεύει σε μια οικουμενική θρησκευτική ομολογία και, κυρίως, εκκλησιάζεται τακτικά και συστηματικά βρίσκεται εγγύτερα στον παραδοσιακό συντηρητικό πολιτικό χώρο και ακόμη εγγύτερα στα περιβάλλοντα της ευρωπαϊκής χριστιανοδημοκρατίας, η οποία απευθύνεται στο αξιακό σύστημα πρωτίστως των καθολικών στο θρήσκευμα χριστιανών.

Όχι ότι δεν έχουν υπάρξει μετατοπίσεις των καθολικών ψηφοφόρων προς την άκρα δεξιά ιδίως αφότου αυτή διείσδυσε στα λαϊκά στρώματα· εξακολουθεί, ωστόσο, να εντοπίζεται ένας σκληρός πυρήνας εκκλησιαζόμενων γυναικών μεγαλύτερης ηλικίας με χαμηλή μόρφωση που είναι αρκετά σταθερός στον πολιτικό και ιδεολογικό του προσανατολισμό στην παραδοσιακή δεξιά, δείχνοντας χαμηλή διαθεσιμότητα για την άκρα δεξιά. Η τελευταία, παρότι πλέον έχει μετατοπιστεί από παλιότερες αντικληρικαλικές θέσεις τις οποίες πρέσβευε, εξακολουθεί να μη διαμορφώνει το προφίλ της υπογραμμίζοντας κάποια θρησκευτική κληρονομιά και πίστη.

Η ελληνική σκηνή της άκρας δεξιάς διαφέρει αρκετά από την παραπάνω περιγραφή. Μιλώντας ιδίως για τα κόμματα της άκρας δεξιάς στην ύστερη Μεταπολίτευση, αυτά οικειοποιούνται και προβάλλουν ανοιχτά μια ορθόδοξη χριστιανική ταυτότητα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού (ΛΑΟΣ) που με το όνομά του αλλά και σε κάθε ευκαιρία τόνιζε τη θρησκευτική του ταυτότητα και πρόβαλλε τις συνδέσεις του με την Ορθόδοξη Εκκλησία προκειμένου να διεισδύσει στους θρησκευόμενους εκλογείς αλλά και να τύχει της προνομιακής στήριξης της Εκκλησίας.

Ο ΛΑΟΣ ιδρύθηκε στην κορύφωση της σύγκρουσης Εκκλησίας - κράτους το 2000 με αφορμή την απόφαση της τότε κυβέρνησης για μη αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες ‒ ο νεοϊδρυθείς ΛΑΟΣ στάθηκε στο πλευρό του τότε Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στον Kulturkampf που ο τελευταίος είχε κηρύξει κινητοποιώντας τα βαθιά αποθέματα εθνικο-λαϊκισμού στην ελληνική κοινωνία.

Στην ίδια κατεύθυνση εργαλειοποίησης της θρησκείας και της Εκκλησίας κινήθηκαν και άλλα μορφώματα της άκρας δεξιάς που κέρδισαν ορατότητα και εκλογική επιρροή μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης. Από τη Χρυσή Αυγή, που επί δεκαετίες πρόβαλλε νεο-παγανιστικά και μυστικιστικά μοτίβα για να μεταμορφωθεί, σχεδόν εν μια νυκτί, σε υπερασπίστρια της Ορθόδοξης Εκκλησίας, βρίσκοντας οπαδούς σε όλα τα κλιμάκια της εκκλησιαστικής ιεραρχίας, μέχρι τον κομματικό κομήτη με την επωνυμία «Νίκη» που ιδρύθηκε από έναν θεολόγο και βάσει αυτοπεριγραφής δίνει έμφαση σε ορθόδοξες θρησκευτικές παραδόσεις, υποστηριζόμενη από μοναστικά, θρησκευτικά και παραθρησκευτικά περιβάλλοντα, ο χώρος πλέον μιας άκρας δεξιάς με θρησκευτική ταυτότητα και εκκλησιαστική εγγύτητα είναι ιδιαίτερα ορατός στην ελληνική περίπτωση.

Κόμματα και κομματίδιά της απευθύνονται συνειδητά και συστηματικά στον «λαό της Εκκλησίας» που έχει ήδη αφομοιώσει ένα εθνικο-λαϊκιστικό αφήγημα και κατ’ αυτόν τον τρόπο μετατρέπεται σε ένα εύκολο θύμα της άκρας δεξιάς. Η ίδια η Εκκλησία, ακόμη και στην επίσημη εκπροσώπησή της, άργησε να βάλει φρένο στη διείσδυση της ακροδεξιάς στους κόλπους της, ενώ σε μια όχι και τόσο μακρινή περίοδο (δεκαετία 2000) άνοιξε διαύλους επικοινωνίας με την άκρα δεξιά, φιλοξενούμενη στις στήλες ακροδεξιών εντύπων και αναπτύσσοντας δημόσια σχέσεις με παράγοντες του φιλοχουντικού εκδοτικού χώρου (εφημερίδα «Στόχος»).

Κάθε φορά που η Εκκλησία αισθανόταν ευάλωτη εξαιτίας επιλογών/πολιτικών της πολιτείας έδειχνε επιτρεπτικότητα προς την άκρα δεξιά, ενώ η πολιτεία συχνά έκλεινε τα μάτια και έδειχνε ανοχή σε μια τέτοια στάση. Οι σχέσεις Εκκλησίας - κράτους είναι ούτως ή άλλως δύσκολες. Κάτω από την αγαστή συνεργασία της πολιτείας με την «επικρατούσα θρησκεία» και την Ορθόδοξη Εκκλησία κρύβονται ανταγωνισμοί και φόβοι, ιδίως της Εκκλησίας, για τον ρόλο της μέσα σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, περιορίζοντας την επίδραση πολιτισμικών τοπικοτήτων, όπως μπορεί να θεωρηθεί η Ορθοδοξία.

Η πολιτεία, από την άλλη, δείχνει συχνά να υπερτιμά τη δύναμη της Εκκλησίας και να είναι υποχωρητική απέναντί της – δεν θα θέλαμε π.χ. να σκεφτούμε ποια θα ήταν η εξέλιξη για τη χώρα και τη Δημοκρατία αν ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος δεν είχε φρενάρει τα περί δημοψηφίσματος σχέδια του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου και τι θα συνέβαινε αν ο Κώστας Σημίτης είχε υποχωρήσει μπροστά στο ανερχόμενο ρεύμα του θρησκευτικού λαϊκισμού επί εποχής Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου.

Σήμερα θα χρειαστούν αντίστοιχα αναχώματα μπροστά στον κίνδυνο καπηλείας του θρησκευτικού συναισθήματος και εργαλειοποίησης της θρησκείας από μια ανερχόμενη ακροδεξιά που βρίσκει ερείσματα στα (παρά) θρησκευτικά περιβάλλοντα και σε ένα προνομιακά και διαχρονικά προστατευόμενο από την πολιτεία ορθόδοξο θρησκευτικό οικοσύστημα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ