Ερίκ Ζεμούρ: «Κόντρα σε όλους»

eric zemmour Facebook Twitter
Ο Ζεμούρ υπόσχεται έξοδο από την «παρακμή της Γαλλίας». Αφού πρώτα βομβαρδίζει το κοινό του πως ζει ένα πολιτισμικό και κοινωνικό χάος σε έναν ανάξιο ζωής βούρκο, κηρύσσει τον πόλεμο στην παρακμή. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ είναι η μετεωρική, όπως λένε, άνοδος του Ερίκ Ζεμούρ. Άνθρωπος της έντυπης δημοσιογραφίας, στη συνέχεια περσόνα με εξαιρετικές τηλεθεάσεις και συγγραφέας μαχητικών βιβλίων πολιτικής κριτικής, εμφανίζεται εδώ και καιρό ως σημαντικός παίκτης της δημόσιας σκηνής. Ο Ζεμούρ περιοδεύει, υπογράφει τα βιβλία του, χτυπάει αλύπητα τους εχθρούς του και οι πάντες περιμένουν την επίσημη αναγγελία της υποψηφιότητάς του για τις προεδρικές εκλογές του προσεχούς Απριλίου.

Ο Ζεμούρ είναι Γαλλοεβραίος με καταγωγή από την Αλγερία, παθιασμένος αναγνώστης και ικανότατος «περφόρμερ» του δημόσιου βήματος. Αυτό όμως που έχει σημασία και για μας εδώ –όπως για πολλούς άλλους Ευρωπαίους– είναι ότι ο Ζεμούρ αναδύθηκε στη Γαλλία, σε αυτήν τη χώρα που ο Μαρξ αποκαλούσε «πολιτικό έθνος». Η ανάδυσή του και το μερίδιο της δημοφιλίας του δεν έχει σχέση, λοιπόν, με τον παράδειγμα Τραμπ που στηρίχτηκε στη φαντασίωση του μεγιστάνα-καπιταλιστή και σε έναν ρηχό αντιδιανοουμενισμό. Ο Ζεμούρ, αντιθέτως, επιδιώκει να είναι και δημόσιος διανοούμενος, να γράφει βιβλία για την παρακμή της Γαλλίας, να ενσωματώνει παραθέματα και ρήσεις σπουδαίων ανθρώπων του πνεύματος.

Με άλλα λόγια, ο Ζεμούρ ακουμπάει στην παλιά γαλλική παράδοση που θέλει την πολιτική πεδίο ιδεών και εγγραμματοσύνης με λόγιες αναφορές. Η παμφλέτα, ο λίβελος, το δημόσιο κατηγορώ είναι συστατικά στοιχεία αυτής της παράδοσης. Η δική του πορεία στον λαό και το δικό του κάλεσμα στα πλήθη περιφρονεί την πολιτική των τεχνοκρατικών λύσεων ή τη λογική της φιλελεύθερης αισιοδοξίας των αριθμών. Δηλαδή έχει καταλάβει ότι το μοναδικό πράγμα που έχει ζήτηση στις μέρες μας είναι αφενός μια ηθική απόρριψη του «συστήματος» και αφετέρου η υπόσχεση για ανάκτηση της εθνικής ισχύος και της προσωπικής αξιοπρέπειας.

Ο Ζεμούρ ενορχηστρώνει, λοιπόν, την υπαρκτή δυσφορία και αξιοποιεί το θηριώδες έλλειμμα εμπιστοσύνης που χαρακτηρίζει τη σχέση των συγχρόνων με τους παραδοσιακούς θεσμούς. Ως προς αυτό θα έλεγε κανείς πως δοκιμάζει κάτι ανάλογο με τον Μακρόν: είναι και αυτός ένα μοναχικό άστρο που θέλει να εκφράσει μια κοινωνική δυναμική, υπερβαίνοντας τους κομματικούς σχηματισμούς και τις συμβατικές τομές δεξιάς και αριστεράς.

Ο Ζεμούρ ενορχηστρώνει, λοιπόν, την υπαρκτή δυσφορία και αξιοποιεί το θηριώδες έλλειμμα εμπιστοσύνης που χαρακτηρίζει τη σχέση των συγχρόνων με τους παραδοσιακούς θεσμούς. Ως προς αυτό θα έλεγε κανείς πως δοκιμάζει κάτι ανάλογο με τον Μακρόν: είναι και αυτός ένα μοναχικό άστρο που θέλει να εκφράσει μια κοινωνική δυναμική, υπερβαίνοντας τους κομματικούς σχηματισμούς και τις συμβατικές τομές δεξιάς και αριστεράς.

Αν, εν τέλει, κατέλθει στην αρένα και καταφέρει να παραμερίσει τη Λεπέν για να γίνει αυτός ο στρατηγικός αντίπαλος του Μακρόν, θα έχουμε μια φαντασμαγορική τροπή της γαλλικής πολιτικής: δύο υποψήφιους Προέδρους αποδεσμευμένους από παραταξιακά κειμήλια και κομματικές μηχανές, δυο διαφορετικά πολιτιστικά «προϊόντα» των μεγάλων μεταβολών που έφερε η εποχή της επικοινωνίας.

Ο Μακρόν προσπάθησε να ενσαρκώσει τη σύνθεση και έναν ευφυή υβριδισμό. Σύνθεση του καπιταλιστικού δυναμισμού και του προοδευτισμού στην αρχή, κι έπειτα, μετά την κρίση των Κίτρινων Γιλέκων και την πανδημία, σύνθεση της φιλελεύθερης με μια προστατευτική και ρεπουμπλικανική ατζέντα με άξονα μεταρρυθμίσεις στην Ευρώπη και στη Γαλλία.

Το ιδεολογικό μείγμα του Ζεμούρ διαφέρει αισθητά. Κανένα από τα επιμέρους στοιχεία του δεν έχει πρωτοτυπία, όχι τουλάχιστον για όσους γνωρίζουν κάπως τη γαλλική Ιστορία. Το άθροισμα όμως των διαφορετικών συστατικών του και ιδίως το συγκεκριμένο πρόσωπο που τα επωμίζεται κάνουν όλη τη διαφορά.

Ο Ζεμούρ υπόσχεται έξοδο από την «παρακμή της Γαλλίας». Αφού πρώτα βομβαρδίζει το κοινό του πως ζει ένα πολιτισμικό και κοινωνικό χάος σε έναν ανάξιο ζωής βούρκο, κηρύσσει τον πόλεμο στην παρακμή. Και αυτή η παρακμή εικονογραφείται με εντυπωσιακό τρόπο και ρητορικά αστραποβολήματα: δημογραφική στασιμότητα, ισλαμιστική επέκταση, βασίλειο της αμάθειας, διάλυση των ριζωμάτων και του κόσμου της μικροαστικής Γαλλίας.

Ο Ζεμούρ επιχειρεί συγχρόνως να εκφράσει την αντίθεση στην πολιτική ορθότητα, συνηγορώντας για τις παραδοσιακές ιδέες περί ανδρικής τιμής απέναντι σε μια κοινωνία που ισχυρίζεται πως έγινε «θηλυκή», απροσδιόριστη και εξαιρετικά ανασφαλής. Αυτό το μοτίβο μιας κοινωνίας που βυθίζεται στην κρίση ταυτότητας είναι ουσιαστικά η ουσία του «ζεμουρισμού».

zemmour book Facebook Twitter
Φωτ.: AP

Οι ιδέες αυτές έχουν, φυσικά, παρελθόν σε ποικίλες εκδοχές της βαθιάς, αντιφιλελεύθερης και κοινοτικής δεξιάς. Ένα μέρος τους άλλωστε εκφράστηκε και ακόμα εκφράζεται από το κόμμα της Μαρίν Λεπέν.

Όμως ο Ζεμούρ είναι πιο ευέλικτος και τολμηρός στο patchwork που προτείνει. Ακριβώς γιατί δεν λογοδοτεί σε έναν οργανωμένο πολιτικό χώρο με τοπικές εξαρτήσεις, με διαρθρωμένα συμφέροντα και ιστορία. Η Μαρίν Λεπέν, όσες ανακαινίσεις και τομές και αν έχει φέρει στο οικοδόμημα του πρώην Εθνικού Μετώπου, είναι δεσμευμένη σε κάποια κληρονομιά. Ο Ζεμούρ, ως ελεύθερο ηλεκτρόνιο της δημόσιας πολεμικής, ως μια φωνή δίχως κόμμα, διαθέτει την ελευθερία του αντικομφορμιστή: μπορεί, λοιπόν, να παίζει με διάφορα όργανα –την αντιπάθεια στον νεοφιλελευθερισμό αλλά και στον φεμινισμό, την καταγγελία του ανομικού Κεφαλαίου αλλά και την περιφρόνηση για τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα– και συγχρόνως να σφετερίζεται και αυτός τις μνήμες του γκολισμού: την παρακαταθήκη μιας γαλλικής ανεξαρτησίας από τον αμερικανισμό, μιας γαλλικής ιδιαιτερότητας που διεκδικεί ηγεμονικό ρόλο στον κόσμο.

Είναι ο Ζεμούρ διάττοντας αστέρας; Θα αντέξει στο σκληρό μέταλλο της πολιτικής μάχης, από τη στιγμή που από ενδεχόμενο γίνει πραγματικότητα; Ή θα συρρικνωθεί, αφού πρώτα πλουτίσει ακόμα περισσότερο από την πώληση των βιβλίων του και την υπερεπένδυση γύρω από την ίδια του την περσόνα;

Ο Ζεμούρ ως πρόσωπο μπορεί προφανώς να έχει τη μία ή άλλη εξέλιξη. Όμως το άθροισμα των ιδεών και κυρίως η χειρονομία που φέρνει μαζί του έχουν ζήτηση και στη Γαλλία και αλλού. Εκατομμύρια άνθρωποι αναζητούν να εναντιωθούν σε χίλια δυο πράγματα και συγχρόνως γυρεύουν προστασία από τις θύελλες της εποχής. Το «κόντρα σε όλους» παράγει μια δική του δόνηση, ικανή να διεγείρει το ενδιαφέρον διαφορετικών κοινών. Και ο Ζεμούρ αρέσκεται στο πνεύμα αντιλογίας, στο να γίνεται το «κακό παιδί» που λοξοδρομεί από τη διαχειριστική δεξιά και την ενάρετη, δικαιωματική αριστερά.

Με τις πρωτοβουλίες και την ενορχήστρωσή τους πλέκεται ο μύθος της εξαίρεσης στον κανόνα, της ελευθεροφροσύνης του πατριώτη που δεν στοιχίζεται, δεν μπαίνει στα σχήματα της παραδοσιακής πολιτικής. Εδώ δηλαδή εκφράζεται κάτι που το έχουμε διαπιστώσει πολλάκις: η μετατροπή της αίρεσης και του αιρετικού σε cult μορφή και στη συνέχεια σε «εναλλακτική» πρόταση που μπαίνουν στην αρένα των σύγχρονων δημοκρατιών.

Γι’ αυτό η απάντηση στη συγκεκριμένη πρόκληση είναι πάντα δύσκολη και απαιτητική. Κυρίως γιατί δεν μπορείς να προσεγγίσεις αυτό το πεδίο με τα όπλα του αριστερού αντιφασισμού ή με τις πόζες του φιλελεύθερου αντιλαϊκισμού. Ο Ζεμούρ και ιδίως ο «ζεμουρισμός» βάζουν δύσκολα όχι μόνο στον Μακρόν αλλά και σε όλες πια τις δυνάμεις της μετριοπαθούς δεξιάς και της δημοκρατικής αριστεράς που αναζητούν σχέδια εξόδου από τις δυστοκίες της περιόδου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ