Ένας βιαστής στους Ολυμπιακούς και η αποποίηση ευθύνης

Ένας βιαστής στους Ολυμπιακούς και η αποποίηση ευθύνης Facebook Twitter
Αυτός ο άντρας κρίθηκε κατάλληλος να εκπροσωπήσει τη χώρα του στο μεγαλύτερο γεγονός του αθλητικού κόσμου. Φωτ.: Mario Hommes/DeFodi Images via Getty Images/Ideal Image
0


Η ΕΙΔΗΣΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Ο Steven van de Velde είναι Ολλανδός αθλητής, παίκτης του beach volley. Ανήκει στην ομάδα που θα εκπροσωπήσει την Ολλανδία στους επικείμενους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι. Το 2016 καταδικάστηκε σε τετραετή φυλάκιση για τον βιασμό μιας 12χρονης Βρετανίδας. Αφότου παρέμεινε για ένα έτος σε ολλανδική φυλακή, είναι πλέον ελεύθερος και συνεχίζει την επαγγελματική του πορεία.

Σημασία έχει και το πώς συνέβη ο βιασμός του παιδιού. Αφού την έκανε add στο Facebook και μιλούσε μαζί της κάθε μέρα σε Messenger, Snapchat και Skype, αποφάσισε να πάρει ένα αεροπλάνο από την Ολλανδία και να πάει στη Βρετανία, όπου τη συνάντησε, τη μέθυσε και τη βίασε. 

Περνάω στο σχόλιο. 

Αυτός ο άντρας κρίθηκε κατάλληλος να εκπροσωπήσει τη χώρα του στο μεγαλύτερο γεγονός του αθλητικού κόσμου. Αυτός ο άντρας, το θύμα του οποίου ξεκίνησε να αυτοτραυματίζεται μετά τον βιασμό και επιχείρησε ν’ αυτοκτονήσει, θα είναι στις τηλεοράσεις όλου του πλανήτη εκπροσωπώντας την πατρίδα του, σε μια διοργάνωση κατά τη διάρκεια της οποίας θα ακούσουμε για ήθος, ευγενή άμιλλα και αθλητικά ιδεώδη. 

Ήθελα να ’ξερα, στη διάρκεια λήψης της απόφασης για το ποιος αθλητής θα εκπροσωπήσει την Ολλανδία, ένας άνθρωπος δεν βρέθηκε να σκεφτεί «μήπως δεν είναι σοφό να περάσουμε το μήνυμα πως το γεγονός ότι βίασες κάποιον δεν επηρεάζει τη δυνατότητά σου να διεκδικήσεις ολυμπιακές δάφνες»;

Φυσικά, υπεύθυνος γι’ αυτό που συμβαίνει δεν είναι ο ίδιος. Κάθε εγκληματίας που διαπράττει εγκλήματα, είτε κατά της ζωής είτε κατά της γενετήσιας ελευθερίας, έχει το ελεύθερο, αφότου εκτίσει την ποινή του, να συνεχίσει τη ζωή του όπως θέλει και μπορεί. Το ζήτημα είναι πώς είναι δυνατόν οι διάφορες ομοσπονδίες που εμπλέκονται στη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων να μη βλέπουν κάποιο πρόβλημα με το ότι συναινούν μετά χαράς στην εκπροσώπηση μιας χώρας από έναν βιαστή.

Η Εθνική Ολυμπιακή Επιτροπή της Ολλανδίας δήλωσε στο BBC Sport ότι «μετά την απελευθέρωσή του, ο Van de Velde επιδίωξε να λάβει επαγγελματική βοήθεια, την οποία πράγματι έλαβε. Έδειξε στους ανθρώπους γύρω του –ιδιωτικά και επαγγελματικά– ότι έκανε αυτοκριτική και έδειξε διάθεση ενδοσκόπησης». Έχει προβλεφθεί να μη μείνει στο Ολυμπιακό Χωριό του Παρισιού αλλά σε ξεχωριστό χώρο. Δεν αποσαφηνίζεται αν η πρόβλεψη είναι για την προστασία των ανήλικων αθλητριών της διοργάνωσης ή τη δική του.  

Σε δήλωση στο Reuters, εκπρόσωπος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής είπε απλώς ότι «η επιλογή των μελών μιας ομάδας είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των Εθνικών Ολυμπιακών Επιτροπών». Και το θέμα τελειώνει εκεί. Άλλωστε, μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει κανόνας των Ολυμπιακών Αγώνων που να απαγορεύει σε καταδικασμένους για εγκλήματα να συμμετέχουν εφόσον επιλεγούν από τις αρμόδιες εγχώριες επιτροπές. Και η ερώτησή μου είναι: έστω ότι δεν είχε υπάρξει πρόβλεψη. Τώρα δεν είναι μια καλή στιγμή για μια υποσημείωση του τύπου «αν τυχόν έχετε βιάσει, δεν μπορείτε να συμμετέχετε στους Ολυμπιακούς Αγώνες»; Άσχετα απ’ τη νομιμότητα της κατάστασης, οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν είναι θεωρητικά ένας θεσμός προώθησης υγιούς συναγωνισμού και διαμόρφωσης ήθους; Εκεί είναι μαζεμένοι άνθρωποι που είναι ή θα γίνουν πρότυπα για τις επόμενες γενιές, άνθρωποι που θαυμάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι πολύ βαθιά αντικοινωνική πρακτική να προτάσσεις την αθλητική ικανότητα, ζητώντας απ’ το κοινό να χειροκροτήσει ή να υποστηρίξει έναν βιαστή. Πριν φτάσουμε στον νόμο ή τον κανονισμό, θα ήλπιζα ότι αρκεί η λογική. 

Τα δικαστήρια εδώ και δεκαετίες λαμβάνουν μέτρα για να μη συμβαίνει κάτι που ονομάζεται «δευτερογενής θυματοποίηση». Με απλά λόγια, δευτερογενής θυματοποίηση είναι όταν το θύμα ενός εγκλήματος «τραυματίζεται» ξανά στη διάρκεια της δικαστικής διαδικασίας. Για παράδειγμα, το να φέρεις το βιασμένο παιδί στην αίθουσα του δικαστηρίου για να αντιμετωπίσει πρόσωπο με πρόσωπο τον βιαστή του είναι δευτερογενής θυματοποίηση, γι’ αυτό το δικαστήριο ζητά την κατάθεση βιντεοσκοπημένη. Έχουμε πλήρως υπόψιν, λοιπόν, ως κοινωνοί νομικού πολιτισμού, τι σημαίνει «αντικρίζω τον βιαστή μου». Ήθελα να ’ξερα, στη διάρκεια λήψης της απόφασης για το ποιος αθλητής θα εκπροσωπήσει την Ολλανδία, ένας άνθρωπος δεν βρέθηκε να σκεφτεί «μήπως δεν είναι σοφό να περάσουμε το μήνυμα πως το γεγονός ότι βίασες κάποιον δεν επηρεάζει τη δυνατότητά σου να διεκδικήσεις ολυμπιακές δάφνες»; Ή ίσως «μήπως υπάρχει κάποιο θέμα με το κοριτσάκι που θα δει τον βιαστή του στην τηλεόραση;».

Κάθε πράξη έχει την ερμηνεία της. 

Είναι αδύνατον η συγκεκριμένη να μην ερμηνευτεί ως «ένα λάθος έκανε ο άνθρωπος, ας μην του το φορτώνουμε για πάντα». Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024, μέσα σε παγκόσμιες πολιτικές και κοινωνικές συγκυρίες που επιβάλλουν αυξημένη εγρήγορση για τα σεξουαλικά εγκλήματα, έχουν διαλέξει πλευρά. 

Απλώς δεν είναι η πλευρά των θυμάτων. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

βιαστής

Δημήτρης Πολιτάκης / Φρίκη επί Κολωνώ

Το επιτακτικό είναι να βρεθούν όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτήν τη φρικιαστική υπόθεση και να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη. Αυτό είναι όλο δυστυχώς. Η δικαίωση και η λύτρωση που επιζητούμε τούτη την ώρα δεν πρόκειται να έρθει ποτέ, ούτε για μας και κυρίως ούτε γι’ αυτό το κορίτσι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ