ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ

«The Staircase» (2022): Τη σκότωσε τελικά ο σύζυγος ή όχι;

The Staircase (2022): Τη σκότωσε τελικά ο σύζυγος ή όχι; Facebook Twitter
0

ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΩΙΝΕΣ ΩΡΕΣ της 9ης Δεκεμβρίου του 2001, ο 58χρονος τότε συγγραφέας Μάικλ Πίτερσον κάλεσε με τρεμάμενη φωνή τις πρώτες βοήθειες λέγοντας ότι είχε βρει τη σύζυγό του αναίσθητη και αιμόφυρτη στο κεφαλόσκαλο της εσωτερικής σκάλας του σπιτιού τους στο Ντούραμ της Βόρειας Καρολίνας.

Όταν έφτασαν οι διασώστες ήταν ήδη νεκρή και η αστυνομία τον μεταχειρίστηκε από την πρώτη στιγμή ως τον βασικό ύποπτο για τον θάνατό της, ενώ εξετάζοντας τον υπολογιστή του βρήκαν (γκέι) πορνογραφικό περιεχόμενο που οδήγησε στην αποκάλυψη ότι ήταν bisexual και σποραδικά πήγαινε με άνδρες (γεγονός που ο ίδιος θα έλεγε κατά τη δίκη ότι γνώριζε η γυναίκα του και ουδόλως είχε επηρεάσει όχι μόνο την σχέση τους αλλά και τη σεξουαλική τους ζωή).

Σα να μην ήταν αρκετά δυσμενής η θέση του, η κατηγορούσα αρχή ανέσυρε στην επιφάνεια μια ανατριχιαστικά παρόμοια υπόθεση στην οποία επίσης ήταν κεντρικό πρόσωπο ο Πίτερσον. Δεκαεπτά χρόνια πριν από τον θάνατο της Καθλίν, όταν ζούσε στη Γερμανία μαζί με την πρώτη του σύζυγο, είχε βρεθεί νεκρή στο κεφαλόσκαλο του σπιτιού της η στενή φίλη του ζεύγους Λιζ Ράτλιφ και ο τελευταίος άνθρωπος που την είχε δει ήταν ο Μάικλ Πίτερσον. Η ετυμηγορία των γερμανικών αρχών ήταν «θανατηφόρο ατύχημα».

Η νεκρή είχε δύο μικρά κορίτσια, τα οποία ο Πίτερσον αποφάσισε να υιοθετήσει και να αναθρέψει ο ίδιος μαζί με τα δικά του παιδιά και αργότερα μαζί με την κόρη της Καθλίν από τον δικό της πρώτο γάμο.  

Τελικά, ο Μάικλ Πίτερσον καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη για τη δολοφονία της δεύτερης συζύγου του, ενώ όμως βρισκόταν ήδη οχτώ χρόνια στη φυλακή, αποδείχτηκε ότι ένας από τους ειδικούς πραγματογνώμονες που είχε χρησιμοποιήσει η πολιτεία στη δίκη είχε χρησιμοποιήσει, τόσο στη δική του όσο και σε άλλες περιπτώσεις, εντελώς «κομπογιαννίτικες» πρακτικές και μεθόδους.

Από το 2017 ο Μάικλ Πίτερσον είναι και επίσημα ελεύθερος, χωρίς όμως να έχει χαρακτηριστεί «αθώος» από τη δικαιοσύνη.

Αυτή η γεμάτη αινίγματα και ανατροπές υπόθεση αποτέλεσε τη βάση ενός από τα πιο αναγνωρισμένα ντοκιμαντέρ «true crime» όλων των εποχών, που προέκυψε από το υλικό που είχε συγκεντρώσει μια ομάδα Γάλλων κινηματογραφιστών που ακολούθησαν τον Πίτερσον και το συγγενικό του περιβάλλον από τις πρώτες μέρες της «δοκιμασίας» του.

Αυτή η γεμάτη αινίγματα και ανατροπές υπόθεση αποτέλεσε τη βάση ενός από τα πιο αναγνωρισμένα ντοκιμαντέρ «true crime» όλων των εποχών, που προέκυψε από το υλικό που είχε συγκεντρώσει μια ομάδα Γάλλων κινηματογραφιστών που ακολούθησαν τον Πίτερσον και το συγγενικό του περιβάλλον από τις πρώτες μέρες της «δοκιμασίας» του.

Στην πορεία, μάλιστα, ο Πίτερσον θα δημιουργούσε σχέση με τη μοντέρ του γαλλικού συνεργείου Σοφί Μπρουνέ, που θα διαρκούσε μέχρι την οριστική του αποφυλάκιση.

Το ντοκιμαντέρ The Staircase προβλήθηκε αρχικά το 2004, μετά την καταδίκη του, με την αναψηλάφηση της δίκης όμως οχτώ χρόνια αργότερα προστέθηκε νέο υλικό για να ολοκληρωθεί το 2018 η ταινία, που έκτοτε βρίσκεται με τη μορφή δεκατριών ωριαίων επεισοδίων στο Netflix. 

Τώρα όμως υπάρχει πλέον και σε μορφή μυθοπλασίας ή δραματοποίησης και μάλιστα με τον ίδιο ακριβώς τίτλο. Μια δραματική σειρά που βασίζεται σ’ ένα ντοκιμαντέρ που βασίστηκε σε μια πραγματική υπόθεση. Φουλ «meta» κατάσταση, δηλαδή.

Το Staircase (2022) που έκανε πρεμιέρα στις αρχές Μαΐου στο HBO Max (στην Ελλάδα είναι διαθέσιμο στο Vodafone TV) είναι μια πολυτελής σειρά με εκλεκτό καστ και τον Κόλιν Φερθ στον ρόλο του Πίτερσον, και το πρώτο επεισόδιο ξεκινούσε με ένα απόσπασμα από τη στιχομυθία ανάμεσα στον Ιησού Χριστό και τον Πόντιο Πιλάτο, όπως καταγράφεται στο Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο:

«Εγώ γι’ αυτό γεννήθηκα. Γι’ αυτό ήρθα στον κόσμο: για να φανερώσω την αλήθεια. Και όλοι όσοι είναι με τη μεριά της αλήθειας ακούν τη φωνή μου».

«Την αλήθεια;» είπε ο Πιλάτος. «Τι είναι αυτό;» (Κατά Ιωάννη 18:37)

Είναι μια προειδοποίηση προς τον θεατή ότι η αλήθεια (δηλαδή το αν ο Πίτερσον «το έκανε» ή όχι) δεν θα λάμψει στη σειρά όπως δεν έλαμψε ούτε στο ντοκιμαντέρ. Εξάλλου, μόνο δύο άνθρωποι γνωρίζουν όλη την αλήθεια για τον θάνατο της Καθλίν Πίτερσον. Η ίδια και ο σύζυγός της.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το Staircase (η σειρά) λέει όλη την αλήθεια για το Staircase (το ντοκιμαντέρ), αλλά κι αυτό αμφισβητείται, και μάλιστα εντόνως, από τους Γάλλους δημιουργούς, οι οποίοι πριν από μερικές μέρες εξέδωσαν ανακοίνωση στην οποία εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για την «παραποίηση» των πραγματικών γεγονότων από τους σεναριογραφους της σειράς σε ό,τι έχει να κάνει με το ακριβές χρονοδιάγραμμα της σχέσης του Πίτερσον με την Μπρουνέ, την οποία υποδύεται η Ζιλιέτ Μπινός.

Daily
0

ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ