Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία Facebook Twitter
Έχουν περάσει τόσες μέρες από τον θάνατο του Διονύση Σαββόπουλο και δεν σταματάμε να μιλάμε (ή να αντιδικούμε) για τον ίδιον, το έργο του και την «κληρονομιά» του. Φωτ.: EUROKINISSI
0


«Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ είναι το τέλος», τραγουδούσε ο Ντίλαν στο ομώνυμο κομμάτι («Death is not the end») από το άλμπουμ «Down in the groove» που κυκλοφόρησε το 1988, στο ναδίρ δηλαδή της «χριστιανικής» και σε κάθε περίπτωση της πιο άχαρης, άνισης, αμήχανης και «ακυρωμένης» σε μεγάλο βαθμό περιόδου της καριέρας του. Και είχε δίκιο, αν κρίνουμε από το γεγονός ότι έχουν περάσει τόσες μέρες από τον θάνατο του Διονύση Σαββόπουλο και δεν σταματάμε να μιλάμε (ή να αντιδικούμε) για τον ίδιον, το έργο του και την «κληρονομιά» του.

Ο επιφανής νεκρός ως ζήτημα που πρέπει να επιλυθεί, ως πεδίο ξεκαθαρίσματος παλιών λογαριασμών. Αλλά και ως αφορμή για ένα είδος ομαδικού διαλογισμού («ποιος αλήθεια είμαι εγώ και πού πάω, με χίλιες δυο εικόνες στο μυαλό»). Ο πολωτικός Σαββόπουλος έφυγε και πλέον (μάλλον) δεν μας βλέπει, δεν μας ακούει και δεν μας διαβάζει, οπότε ας προβάλλουμε όλοι ελεύθερα πάνω του το άχτι μας, τις προκαταλήψεις μας, τις βεβαιότητές μας.    

Το μήνυμα για κάποιους από τη διαδρομή του Σαββόπουλου ήταν ότι, εντάξει, κάνε τις τρέλες σου νέος, αλλά μετά οφείλεις να ανοίξεις την αγκαλιά σου στην πατροπαράδοτη συντήρηση, αλλιώς είσαι ανώριμος, γραφικός, κολλημένος.

Όχι ότι περίμενε τον θάνατό του ένα ορισμένο κοινό για να προβάλλει πάνω του τις πικρίες, τις ανακολουθίες και τις ενοχές του. Αυτό συνέβαινε προτού ακόμα γίνει ξεκάθαρη η συντηρητική «μεταστροφή» του. «Οι νέοι του Σαββόπουλου βολευτήκανε οι περισσότεροι στη Μεταπολίτευση και οι άλλοι στην Αλλαγή», είχε πει κάποτε ο Χατζιδάκις, «αδιαφορώντας για ειλικρίνειες και αλήθειες. Για πραγματική αλλαγή ή για εγχώρια νεοελληνική κωμωδία. Βολεμένοι ο καθένας στο πόστο του και στη νοσταλγία του "αχ καημένη νιότη που έδειχνες πως θα γινόμουν άλλος" είχαν τον τότε Σαββόπουλο σαν άλλοθι της προδομένης ζωής τους…».

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που θυμήθηκαν νοσταλγικά τη σεμνή, διακριτική και «πολύτιμη» για τους άμεσα οικείους του κηδεία του Χατζιδάκι (ένα ολόκληρο σύμπαν μακριά από μεγα-τελετή «δημοσία δαπάνη», ζωντανή τηλεοπτική κάλυψη και «κόκκινο χαλί» με τους VIP προσερχόμενους), ενός ανθρώπου συντηρητικού πολιτικά υποτίθεται, ο οποίος όμως είχε τεθεί στο πλευρό της Βαγγελιώς Βογιατζή και είχε καταγγείλει με τον πιο πειστικό τρόπο τη δολοφονία του Μιχάλη Καλτεζά – στάση που θα χαρακτήριζαν ως μιασματική, τρομοκρατική ή απλώς «αναρχοάπλυτη» πολλοί από εκείνους που είδαμε να δοξολογούν τον Σαββόπουλο και να αποθεώνουν την ύστερη «ωριμότητά» του. Το μήνυμα για όλους αυτούς από τη διαδρομή του Σαββόπουλου ήταν ότι, εντάξει, κάνε τις τρέλες σου νέος, αλλά μετά οφείλεις να ανοίξεις την αγκαλιά σου στην πατροπαράδοτη συντήρηση, αλλιώς είσαι ανώριμος, γραφικός, κολλημένος. Ο Διονύσης Σαββόπουλος –ένας ανήσυχος δημιουργός, ένας καλλιτέχνης– ως το απόλυτο υπόδειγμα «χρηστής ανάνηψης» (πήξαμε αυτές τις μέρες στον μεταφυσικό λόγο και στη νεορθόδοξη αργκό).

Πέρα από την επιδεικτική απουσία της ηγεσίας της «κεντροαριστερής» αντιπολίτευσης από την κηδεία (με εξαίρεση τη Ζωή Κωνσταντοπούλου που γνωρίζει καλά τη σημασία των μεγάλων «μιντιακών events») –η οποία υπολόγιζε ότι θα καταγραφεί ως σιωπηλή, αλλά έντονη εκδήλωση διαμαρτυρίας στο «καπέλωμα» του νεκρού από τον πρωθυπουργό, αλλά προσελήφθη ως ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του και κατέληξε σε εκκωφαντικό κράξιμο εναντίον της– υπήρξε οργανικά δύσκολο για πολύ κόσμο να καταπιεί και να χωνέψει το γεγονός ότι η εξόδιος ακολουθία ενός αγαπημένου δημιουργού μετατράπηκε εν μέρει σε ένα high-end σουαρέ της κυβερνητικής εξουσίας, πάντα με την εκλεκτή συμμετοχή του πασπαρτού γκεστ σταρ Ά. Γεωργιάδη. Επιτρέπεται ελπίζω να σημειώσουμε (μελαγχολικά) πόσο άσχημα χτύπησε όλο αυτό σε πολλούς, καλούς Έλληνες, χωρίς να θεωρηθεί προσβολή στη μνήμη του επιφανούς τεθνεώτος. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ