Heaven: Η cult ταινία της Ντάιαν Κίτον για τον παράδεισο και τη μεταθανάτια ζωή

Heaven: Η cult ταινία της Ντάιαν Κίτον για τον παράδεισο και τη μεταθανάτια ζωή Facebook Twitter
Το «Heaven» συνάντησε την αδιαφορία ή και την εχθρότητα κοινού και κριτικών την εποχή που βγήκε, με τα χρόνια όμως απέκτησε μια cult διάσταση και φήμη.
0


META ΤΟΥΣ ΘΡΙΑΜΒΟΥΣ της δεκαετίας του ’70 («Νονός», «Annie Hall», «Looking for Mr.Goodbar») που φτάνουν μέχρι την αρχή της επόμενης (με τους «Κόκκινους» του 1981), η Νταϊάν Κίτον βρέθηκε σε ένα αμήχανο και μεταβατικό στάδιο της καριέρας της, δοκιμάζοντας διάφορα δημιουργικά πράγματα πίσω από την κάμερα και πέρα από την οθόνη.

Δύο από τα πρότζεκτ αυτά κυκλοφόρησαν σε έντυπη μορφή: ένα φωτογραφικό λεύκωμα με τίτλο «Reservations», το οποίο αποτελείτο από εικόνες που είχε τραβήξει σε διάφορα ερημικά λόμπι ξενοδοχείων, και το «Still Life», μια συλλογή από κιτς διαφημιστικό υλικό ταινιών της δεκαετίας του ’50 που με ειρωνικά αποστασιοποιημένο βλέμμα η ίδια επιμελήθηκε.

Το πιο ιδιαίτερο όμως επίτευγμα αυτής της παράξενης περιόδου ήταν το σκηνοθετικό της ντεμπούτο: η ταινία «Heaven» του 1987 (καμία σχέση με το βίντεο κλιπ για το σουξέ της Belinda Carlisle «Heaven is a Place on Earth» που επίσης είχε σκηνοθετήσει η Ντάιαν Κίτον και είχε κυκλοφορήσει την ίδια χρονιά), η οποία μάλιστα είχε προβληθεί εκείνα τα χρόνια από την τηλεοπτική συχνότητα του αλλόκοτου θερμοκηπίου που ήταν το κανάλι Seven X (το είχα αντιγράψει σε βιντεοκασέτα που χάθηκε στο καθαρτήριο μεταξύ μετακομίσεων), πλέον μπορεί όμως να το δει ο καθένας, όποτε θέλει, καθώς υπάρχει ελεύθερο στο YouTube.

Τα ερωτήματα που τίθενται είναι κοινά για όλους (και οι απαντήσεις ένα πολύβουο περιβόλι ιδιοσυγκρασίας, πάντα ενδιαφέρον, συχνά πολύ αστείο και κάποιες φορές, ειδικά στα τελευταία από τα 80 λεπτά της ταινίας, γνήσια και βαθιά συγκινητικό): Τι είναι ο παράδεισος;

Το «Heaven» συνάντησε την αδιαφορία ή και την εχθρότητα κοινού και κριτικών (με κάποιες επιφανείς εξαιρέσεις) την εποχή που βγήκε, με τα χρόνια όμως απέκτησε μια cult διάσταση και τη φήμη που έχουν οι ταινίες εκείνες οι οποίες αρχικά εμφανίζονται ως εκκεντρικές χειρονομίες που για κάποιο λόγο όμως σου μένουν αξέχαστες. Τεχνικά, πρόκειται για ένα «ντοκιμαντέρ» που συνδυάζει «επουράνιες» σκηνές από κλασικές ταινίες (η Φαλκονέτι στο «Πάθος της Ζαν ντ’ Άρκ», ο Σπένσερ Τρέισι στο «A Guy Named Joe», ο Ντέιβιντ Νίβεν στο «A Matter of Life and Death», μεταξύ διάφορων άλλων), με συνεντεύξεις από άγνωστους ως επί το πλείστον πολίτες του Λος Άντζελες – από τηλε-ευαγγελιστές και πιστούς πάσης συνομοταξίας, μέχρι περιθωριακούς εστέτ και παράξενους ταξιδιώτες – οι οποίοι κινηματογραφούνται μπροστά από ένα εξπρεσιονιστικό φόντο.

Ανάμεσα τους, η 93χρονη όταν γυρίστηκαν οι σκηνές της (πέθανε λίγο μετά από την ολοκλήρωση της ταινίας), Γκράμι Χολ, η γιαγιά της Ντάιαν Κίτον, η οποία απαντά στο ερώτημα αν πιστεύει ότι υπάρχει ο παράδεισος με ένα στεγνό «όχι».     

Τα ερωτήματα που τίθενται είναι κοινά για όλους (και οι απαντήσεις ένα πολύβουο περιβόλι ιδιοσυγκρασίας, πάντα ενδιαφέρον, συχνά πολύ αστείο και κάποιες φορές, ειδικά στα τελευταία από τα 80 λεπτά της ταινίας, γνήσια και βαθιά συγκινητικό): Τι είναι ο παράδεισος; Οι «επουράνιες επαύλεις» που περιμένουν να κατοικηθούν από τους πιστούς Χριστιανούς, «ένα αχανές πεδίο διαρκούς μνήμης», «ένα μέρος από το οποίο έχει εξοβελιστεί ο πόνος» (αλλά και η ηλικία και το πάχος), «η προαγωγή στην αιώνια δόξα»…  Πιστεύετε στον παράδεισο; «Δεν ξέρω πού θα είμαι αύριο, ξέρω όμως πού θα είμαι σε 10.000 χρόνια», λέει ένας πάστορας. Φοβάσαι τον θάνατο; «Θα ήθελα να φύγω αύριο», λέει ένας νεαρός, «δεν το λέω απαραίτητα ως αυτοκτονία, αλλά αν παίζει όντως κάτι καλύτερο γιατί να περιμένω μια ολόκληρη ζωή δουλεύοντας σαν το σκυλί…». Πώς νομίζετε ότι μοιάζει ο Θεός; «Σαν τον Γκράουτσο Μαρξ», λέει κάποιος, «που μας κάνει διαρκώς φάρσες… Ο Θεός είναι ο μέγας διασκεδαστής, η αρχή και το τέλος της ψυχαγωγίας». Υπάρχει αγάπη στον παράδεισο; Υπάρχει σεξ; Και πώς φτάνει κανείς εκεί; Όσο πιο συγκεκριμένα γίνονται, τα ερωτήματα τόσο πιο εξωφρενικές γίνονται οι απαντήσεις. «Στον παράδεισο μπορείς να επικοινωνείς για ένα χρόνο μόνο με ένα δέντρο και να μην βαρεθείς ποτέ», λέει μια γυναίκα, ενώ μια άλλη, πολύ μεγαλύτερη, πέρα από τα ογδόντα, λέει ότι στην ηλικία της ένας ολόκληρος χρόνος έχει φτάσει να διαρκεί μόλις πέντε λεπτά. 

Heaven (1987) Documentary | History | Pop Culture | Diane Keaton

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ