Το «Squid Game» ως τοτέμ και σκιάχτρο των καιρών μας

Το Squid Game ως τοτέμ και σκιάχτρο των καιρών μας Facebook Twitter
Mήπως θα μπορούσαν οι εκπρόσωποι της πλουτοκρατικής ελίτ να συμβολίζουν τα υψηλόβαθμα στελέχη της πλατφόρμας που μας προσφέρει αυτό το θέαμα;
0

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΠΕΡΝΑ, η θερμοκρασία πέφτει, οι εποχές αλλάζουν, το ίδιο και η ώρα, το Squid Game όμως παραμένει ακλόνητο στην κορυφή των προτιμήσεων για τους συνδρομητές του Netflix, στην Ελλάδα αλλά και σε καμιά ενενηνταριά ακόμα χώρες απανταχού της γης.

Πρόκειται αναμφισβήτητα για μαζικό και ακραίο τηλεοπτικό φαινόμενο –και μάλιστα από εκείνα που δεν μπορεί να προβλέψει κανένας αλγόριθμος και καμιά έρευνα αγοράς– αλλά και για ένα θεαματικό δείγμα της βουλιμίας με την οποία καταπίνουμε σαν καραμέλες τις διάφορες δυστοπικές μυθοπλασίες που απλόχερα μας σερβίρει η βιομηχανία ψυχαγωγίας στην εποχή της υγειονομικής και οικονομικής επισφάλειας που ζούμε. 

Με ποιους χαρακτήρες της σειράς όμως ταυτιζόμαστε εμείς οι θεατές στην πραγματικότητα; Με τους πληβείους με τις φόρμες εργασίας και τα νούμερα στην πλάτη, που παίζουν τη ζωή τους κορόνα-γράμματα στην αρένα, ή με τους εκπρόσωπους της πλουτοκρατικής ελίτ, που παρακολουθούν από μια οθόνη (όπως κι εμείς) τους αγώνες θανάτου; Ή μήπως θα μπορούσαν αυτοί οι τελευταίοι να συμβολίζουν τα υψηλόβαθμα στελέχη της πλατφόρμας που μας προσφέρει αυτό το θέαμα;

Πιο πιθανό είναι να βουλιάξει κανείς ακόμα πιο βαθιά στον καναπέ μετά το φινάλε (του πρώτου κύκλου) παρά να ριζοσπαστικοποιηθεί και να κινητοποιηθεί με κάποιο τρόπο ενάντια στις δυνάμεις που συντηρούν την εκμετάλλευση και την ανισότητα.

Το «Παιχνίδι του καλαμαριού» θα καταγραφεί ως ένα από τα μνημεία / σκιάχτρα / τοτέμ της ύστερης (;) περιόδου της πανδημίας, προβάλλοντας πίσω σε εμάς τις αγωνίες, τις επιθυμίες και το μακάβριο κλίμα που βιώνουμε – μια αγρίως εθιστική παραβολή για τους δικούς μας αγώνες επιβίωσης σε μια δυσχερή και δυσοίωνη συνθήκη.

Αν προσθέσει κανείς στην εξίσωση τις ζοφερές προοπτικές, τη διαδικασία του κατεπείγοντος και την τρομοκρατία που συνοδεύει κάθε συζήτηση σχεδόν που έχει να κάνει με το κλίμα, είναι να απορεί κανείς που συνεχίζουμε να σηκωνόμαστε από το κρεβάτι και δεν έχουμε πάρει τα βουνά.  

Παράλληλα με την κυριαρχία της σειράς στην τρέχουσα μαζική κουλτούρα, όπως αποτυπώνεται στα χιλιάδες (εκατομμύρια; δισεκατομμύρια; ποιος μπορεί να υπολογίσει πια;) memes που έχουν κυκλοφορήσει με τους αναγνωρίσιμους σε όλο τον κόσμο πρωταγωνιστές της, δίνουν και παίρνουν οι συζητήσεις, οι προσεγγίσεις και οι αναλύσεις –ψυχολογικές, κοινωνιολογικές, (γεω)πολιτικές– που επιχειρούν να εξηγήσουν την τεράστια δημοτικότητά της.   

Ναι, εντάξει, σίγουρα μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι –έστω και με τον «ευτελή» και χειραγωγικό της τρόπο– το αφήγημα που χρησιμοποιεί η σειρά, ανάμεσα στ’ άλλα, εκθέτει την αγριότητα του αχαλίνωτου καπιταλισμού και της ολοένα και πιο χαώδους ανισότητας που επικρατεί όχι μόνο στη Νότιο Κορέα αλλά και παντού σχεδόν στον (υπερ)αναπτυγμένο κόσμο.

Είναι όμως εξαιρετικά αμφίβολο το κατά πόσον μπορεί να συμβάλει στη δραστική ευαισθητοποίηση και συνειδητοποίηση ενός θεατή που ρούφηξε τις συγκινήσεις και τις τρομάρες της από το πρώτο ως το τελευταίο επεισόδιο. 

Πιο πιθανό είναι να βουλιάξει ακόμα πιο βαθιά στον καναπέ μετά το φινάλε (του πρώτου κύκλου) παρά να ριζοσπαστικοποιηθεί και να κινητοποιηθεί με κάποιο τρόπο ενάντια στις δυνάμεις που συντηρούν την εκμετάλλευση και την ανισότητα ή να αναγνωρίσει δίκιο εκ των υστέρων σε κάποιον σαν τον Μπογδάνο ο οποίος είχε χαρακτηρίσει το Netflix –έναν επιχειρηματικό κολοσσό 300 δισ. δολαρίων– ως «το μεγαλύτερο εργαλείο νεομαρξιστικής προπαγάνδας στον κόσμο». 

Ούτε και το «μήνυμα» της σειράς είναι τόσο σαφές, βαθύ και διαπεραστικό, όπως συνέβη με μια παραγωγή τόσο υψηλού καλλιτεχνικά και αφηγηματικά επιπέδου και τόσο απαιτητικών προθέσεων όπως τα «Παράσιτα», την κορεατική ταινία που κατέκτησε πρόπερσι το μεγάλο Όσκαρ, παρότι βεβαίως μοιράζονται ως σημείο αναφοράς τη διαβρωτική κουλτούρα χρέους που έχει υπονομεύσει τα τελευταία χρόνια την κοινωνική συνοχή και έχει υποδουλώσει τα νοικοκυριά στη Νότια Κορέα, κάνοντας τον όρο «οικονομικό θαύμα» να μοιάζει όλο και πιο ειρωνικός και μακάβριος.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ