Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά Facebook Twitter
Ο Κάφκα ήταν από τους πρώτους συγγραφείς του 20ού αιώνα που αναγνώρισε τη γραφειοκρατία ως ένα φαινόμενο σχεδόν υπαρξιακής βαρύτητας.
0

ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΓΥΡΙΖΕΤΑΙ από τη διάσημη Πολωνή σκηνοθέτρια Ανιέσκα Χόλαντ μια βιογραφική ταινία μυθοπλασίας για τον Φραντς Κάφκα με τίτλο απλώς το μικρό του όνομα (Franz), στοιχείο που μας ξενίζει λίγο ίσως, αφού τόσο πολύ έχουμε συνηθίσει το συμβολικό και παροιμιώδες επίθετο του μεγάλου συγγραφέα, μαζί με τα παράγωγά του, και κυρίως τον προσδιορισμό «καφκικό» ο οποίος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει οτιδήποτε σκοτεινό, δαιδαλώδες, γραφειοκρατικό, σουρεαλιστικό, παράλογο.

Κάφκα (kavka) στα τσέχικα σημαίνει την κάργια (ή την καλιακούδα), πτηνό που αποτέλεσε και το έμβλημα που χρησιμοποιούσε στις επαγγελματικές του επιστολές ο πατέρας του συγγραφέα, Χέρμαν Κάφκα, με τον οποίον, ως γνωστόν, ο Φραντς είχε μια ιδιαιτέρως τεταμένη σχέση. Αρχικά, είχε υπολογιστεί να ξεκινούσαν νωρίτερα τα γυρίσματα έτσι ώστε η πρεμιέρα της ταινίας να συνέπιπτε με την επέτειο των εκατό χρόνων από τον θάνατο του Κάφκα στις 3 Ιουνίου, αλλά το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα προλάβει να κυκλοφορήσει πριν από την επόμενη χρονιά.

Το ολοκληρωμένο λογοτεχνικό του έργο είναι γύρω στις 350 σελίδες ενώ δεκαπλάσιος ήταν ο όγκος των κειμένων, ανάμεσά τους επιστολές, ημερολόγια και διάφορα σπαράγματα, που άφησε πίσω του. Πεθαίνοντας, ζήτησε από τον αδελφικό φίλο του, τον λογοτέχνη και κριτικό Μαξ Μπροντ να καταστρέψει όλα τα χειρόγραφά του. Εκείνος δεν το έκανε.

Στο μεταξύ, μπορεί κανείς να αναζητήσει σε κάποια πλατφόρμα και να παρακολουθήσει με επετειακή διάθεση τη φετινή σειρά έξι επεισοδίων με τίτλο Kafka, μια συμβατική σχετικά αλλά καλόγουστη και ενδιαφέρουσα γερμανο-αυστριακή παραγωγή, η οποία βασίζεται στην τρίτομη βιογραφία του συγγραφέα από τον Ράινερ Σταχ, που κυκλοφόρησε στη Γερμανία μεταξύ 2002 και 2014. Το πρώτο επεισόδιο ξεκινά με την παρακάτω σύνοψη του περάσματος του Κάφκα από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο:   

Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά Facebook Twitter
Στη σειρά πάντως, ο Κάφκα εμφανίζεται ως ένας ευτυχής σχεδόν γραφειοκράτης.

«Ο Φραντς Κάφκα, γερμανόφωνος Εβραίος της Βοημίας, έζησε σαράντα χρόνια και έντεκα μήνες. Εργάστηκε ως υπάλληλος της Ασφαλιστικής Εταιρείας Εργατικών Ατυχημάτων και πέθανε από φυματίωση σ’ ένα σανατόριο κοντά στη Βιέννη. Στη διάρκεια της ζωής του βρέθηκε στο Βερολίνο, το Μόναχο, τη Ζυρίχη, το Παρίσι, το Μιλάνο, τη Βενετία, τη Βερόνα, τη Βιέννη και τη Βουδαπέστη. Είδε τη θάλασσα τρεις φορές συνολικά: τη Μαύρη Θάλασσα, τη Βαλτική και την Αδριατική.

Ο Φραντς Κάφκα παρέμεινε άγαμος. Είχε συνάψει δεσμούς πιθανόν με έξι γυναίκες, οι περισσότεροι εκ των οποίων βραχύβιοι. Είχε επίσης στενές επαφές με άγνωστο αριθμό ιερόδουλων. Το ολοκληρωμένο λογοτεχνικό του έργο είναι γύρω στις 350 σελίδες ενώ δεκαπλάσιος ήταν ο όγκος των κειμένων, ανάμεσά τους επιστολές, ημερολόγια και διάφορα σπαράγματα, που άφησε πίσω του. Πεθαίνοντας, ζήτησε από τον αδελφικό φίλο του, τον λογοτέχνη και κριτικό Μαξ Μπροντ να καταστρέψει όλα τα χειρόγραφά του. Εκείνος δεν το έκανε».

Στη σειρά πάντως, ο Κάφκα –τον οποίον υποδύεται πειστικά και με ισόποσες δόσεις «χλωμής» αλλά παιγνιώδους εκκεντρικότητας και νευρικού οίστρου ο Ελβετός ηθοποιός Τζόελ Μπάσμαν– εμφανίζεται ως ένας ευτυχής σχεδόν γραφειοκράτης, που όχι μόνο αναγνώριζε τα προνόμια που του παρείχε η επαγγελματική του κατάσταση –ειδικά από τη στιγμή που έπιασε δουλειά στην ημικρατική ασφαλιστική εταιρεία που του επέτρεπε να σχολάει στις δύο το μεσημέρι–, αλλά ήταν και ιδιαιτέρως καλός στη δουλειά του.

«Ο Κάφκα ήταν από τους πρώτους συγγραφείς του 20ού αιώνα που αναγνώρισε τη γραφειοκρατία ως ένα φαινόμενο σχεδόν υπαρξιακής βαρύτητας», δήλωσε πριν από μερικές μέρες μιλώντας στον Guardian, o Ντάνιελ Κέλμαν, ο Γερμανο-αυστριακός συγγραφέας που υπογράφει το σενάριο της σειράς. «Είχε δει ότι οι ζωές μας συμπλέκονται όλο και περισσότερο με ένα σύστημα που πλέον δεν μπορούμε να κατανοήσουμε. Εκείνος όμως το κατανοούσε, γιατί ήταν κι ο ίδιος γραφειοκράτης».

Kafka (TV Mini Series 2024) trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ