Κάρμεν Χερέρα: H μοναδική περίπτωση της εικαστικού που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε στα 106

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Η Κάρμεν Χερέρα στο στούντιό της το 2015. Φωτο: Jason Schmidt © Carmen Herrera, Courtesy Lisson Gallery
0

Η κουβανικής καταγωγής εικαστικός Κάρμεν Χερέρα έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 106 ετών. Πέθανε στο σπίτι της στο Μανχάταν, εκεί που έζησε για 60 χρόνια. Η περίπτωσή της είναι μοναδική. Ο κόσμος της τέχνης την ανακάλυψε πολύ αργά, όταν ήταν 89 ετών. Η μοίρα τής επιφύλαξε να ζήσει άλλα 17 χρόνια για να απολαύσει τη φήμη, την αναγνώριση αλλά και το χρήμα που κέρδισε από την τέχνη της.

Τα έντυπα της τέχνης γράφουν ότι «ο κόσμος της τέχνης θρηνεί» την απώλειά της αλλά δεν έδωσαν καμία σημασία επί δεκαετίες σε μια ζωγράφο που δεν θεώρησαν ότι θα γίνει σημαντική, η οποία ζούσε από όσα έβγαζε ο σύζυγός της ως καθηγητής αγγλικών. Όλα άλλαξαν με μια έκθεση το 2004, όταν τα αφηρημένα γεωμετρικά σχήματα που ζωγράφιζε κίνησαν την προσοχή και οδήγησαν στην αναγνώρισή της.

Είναι μοναδική περίπτωση γιατί ο κόσμος της τέχνης ανακαλύπτει νέα ταλέντα και κανένας δεν δίνει σημασία σε μια ζωγράφο που διανύει την έκτη ή την έβδομη δεκαετία της ζωής της.

Όταν ανακάλυψαν τη Χερέρα, η ίδια δεν είχε πλέον μεγάλες προσδοκίες. Ήταν μια ηλικιωμένη γυναίκα που έφτιαχνε ασπρόμαυρα ή λαμπερά γεωμετρικά σχήματα σε λευκούς καμβάδες. Οι τεχνοκριτικοί της εποχής της είχαν ανακαλύψει την οπ αρτ και τον Έλγουερθ Κέλι, οπότε η παρουσία της Χερέρα, που δεν είχε πρόσβαση σε μεγάλες γκαλερί για να εκθέσει, ήταν σχεδόν περιττή.

Είναι μοναδική περίπτωση γιατί ο κόσμος της τέχνης ανακαλύπτει τα νέα ταλέντα και κανένας δεν δίνει σημασία σε μια ζωγράφο που διανύει την έκτη ή την έβδομη δεκαετία της ζωής της.

Η Χερέρα γεννήθηκε το 1915 στην Αβάνα της Κούβας, σε ένα σπίτι με ανθρώπους του πνεύματος. Οι γονείς της ήταν πρωτοπόροι δημοσιογράφοι της Αβάνας και η μητέρα της συγγραφέας και φεμινίστρια. Η ίδια έκανε μαθήματα τέχνης από την ηλικία των οκτώ ετών. Στα 14 βρέθηκε στο Παρίσι να φοιτά στη Marymount School και επέστρεψε στην Αβάνα για να σπουδάσει αρχιτεκτονική, την οποία εγκατέλειψε τελικά για να ασχοληθεί με τις «ευθείες γραμμές» που την ενδιέφεραν πάντα.

Το 1939 παντρεύτηκε τον καθηγητή αγγλικών Τζέσε Λέβενταλ και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Από το 1943 έως το 1947 σπούδασε με υποτροφία. Από αυτό το σημείο αρχίζει ένας γολγοθάς. Η Χερέρα αγωνίστηκε να συμπεριληφθεί σε εκθέσεις μουσείων και ένιωθε ότι η Αβάνα θα της είχε δώσει περισσότερες ευκαιρίες από όσες της προσέφεραν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετακόμισε ξανά στο Παρίσι. έζησε εκεί άλλα πέντε χρόνια και επηρεάστηκε από το Bauhaus και τον ρωσικό σουπρεματισμό, ενώ συνδέθηκε και με Γάλλους διανοούμενους και φιλοσόφους όπως η Μποβουάρ και ο Σαρτρ. Η επιμελήτρια Ντέινα Μίλερ έγραψε ότι η δουλειά της εξακολουθούσε να περιέχει «πολλή ζωντάνια και ζωή», καθώς και μια «σχεδόν πνευματική ποιότητα».

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Η Κάρμεν Χερέρα με τον Τζέσε Λέβενταλ στο Παρίσι. © Carmen Herrera, Courtesy Lisson Gallery

Το 1950, η Χερέρα έκανε ένα ταξίδι επιστροφής στην Κούβα, όπου ζωγράφισε μια σειρά από αφηρημένα έργα. Τα έργα που δημιουργήθηκαν σε αυτό το ταξίδι αντικατοπτρίζουν τις σύγχρονες εξελίξεις στην αφαίρεση και έχουν ένα στυλ και μια χρωματική παλέτα που δεν παρατηρείται ξανά στα έργα της. Δεν κατόρθωσε να τα εκθέσει στην Κούβα.

Λόγω οικονομικών δυσκολιών επέστρεψαν ξανά στη Νέα Υόρκη και συνέχισε να δουλεύει τους αφαιρετικούς της πίνακες. Σήμερα οι περισσότεροι υποστηρίζουν ότι απορρίφθηκε λόγω του φύλου της. «Το γεγονός ότι ήσουν γυναίκα ήταν εναντίον σου», όπως έλεγε η ίδια. Η γκαλερίστα Ρόουζ Φράιντ της είπε ότι δεν μπορούσε να συμπεριλάβει τα έργα της επειδή ήταν γυναίκα.

Η Χερέρα συνέχισε να δημιουργεί χωρίς αναγνώριση μέχρι την ανακάλυψή της στα τέλη της ζωής της, ξεκινώντας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Η Κάρμεν Χερέρα το 1941. © Carmen Herrera, Courtesy Lisson Gallery

Σε ένα άρθρο για τους «New York Times», ο κριτικός Τεντ Λους συλλαμβάνει συνοπτικά την ουσία του έργου της, που χαρακτηρίζεται από την «τολμηρή απλότητα: έντονα οριοθετημένα μπλοκ χρώματος που συχνά ενεργοποιούνται από μια έντονη διαγώνια γραμμή».

Ποούλησε το πρώτο της έργο τέχνης στα 89 της. Πριν από τις εκθέσεις της στη Lisson Gallery και στο Whitney Museum είχε κάνει μόνο μία σημαντική έκθεση, το 1984, στο Alternative Museum της Νέας Υόρκης που δεν υπάρχει πια. Όπως σημείωσε η Κάρεν Ρόζενμπεργκ, η πρώτη ατομική έκθεση της Χερέρα έγινε πενήντα χρόνια αφότου μετακόμισε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη, και αυτό είναι αποτέλεσμα της κυρίαρχης στάσης απέναντι στις γυναίκες στην τέχνη και στους Κουβανούς στην Αμερική, και τα δύο αξεπέραστα εμπόδια που η Χερέρα βρήκε μπροστά της σε όλη την καριέρα της.

Ανακαλύφθηκε κατά τύχη το 2004 όταν ο στενός φίλος της, ζωγράφοςΤόνι Μπέκαρα, ήταν σε ένα δείπνο με τον Φεντερίκο Σεβ, τον ιδιοκτήτη της Latin Collector Gallery στο Μανχάταν. Ο Σεβ ετοίμαζε μια έκθεση με γυναίκες ζωγράφους της γεωμετρικής αφαίρεσης και από την έκθεση είχε μόλις αποχωρήσει μια καλλιτέχνιδα. Ο Μπέκαρα συνέστησε τη Χερέρα. Όταν ο Σεβ είδε τους πίνακές της, στην αρχή θεώρησε ότι έγιναν από τη Lygia Clark, αλλά στη συνέχεια ανακάλυψε ότι οι πίνακες της Χερέρα είχαν γίνει μια δεκαετία νωρίτερα.

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, Amarillo uno (Yellow 1), 1971. © Carmen Herrera, courtesy Lisson Gallery

Η Κάρμεν Ράμος, επιμελήτρια στο Smithsonian, σημειώνει ότι «σε αντίθεση με πολλούς Ευρωπαίους μετανάστες καλλιτέχνες στις ΗΠΑ, η Χερέρα, η οποία ζει στις Ηνωμένες Πολιτείες από τις αρχές της δεκαετίας του '20, δεν έχει αναγνωριστεί ως Αμερικανίδα καλλιτέχνις. Η πρόσφατη επιτυχία της φαίνεται βασισμένη στην καταγωγή της από τη Λατινική Αμερική και τελικά κρύβει την ορατότητά της ως καλλιτέχνιδα με έδρα τις ΗΠΑ».

Δεν άλλαξε μόνο η ζωή της αλλά και η περιουσία της.

Το στυλ της προσέλκυσε συλλέκτες και μουσεία όπως το ΜοΜΑ, ακολούθησαν ατομικές εκθέσεις στο Λονδίνο και την Ευρώπη και η αξία των έργων της εκτοξεύτηκε. Η Χερέρα βρέθηκε με ποσά αδιανόητα, κάθε πίνακας πουλιόταν το λιγότερο 160.000 δολάρια και ο «Observer» του Λονδίνου χαρακτήρισε το έργο της την ανακάλυψη της δεκαετίας, ρωτώντας: «Πώς γίνεται να έχουμε παραβλέψει αυτές τις λαμπρές συνθέσεις;».

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, Untitled, 1952. MoMA

Μεγάλο μέρος αυτών των χρημάτων πήγαν σε φροντιστές που είχε όλο το 24ωρο. Χωρίς αυτά τα χρήματα, όπως έλεγε η ίδια, θα είχε καταλήξει σε οίκο ευγηρίας.

Ήταν αδύνατη, καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι, ταλαιπωρημένη από αρθρίτιδα, αλλά ζωγράφιζε. Η επιμονή της να ζωγραφίζει μέσα στην ανωνυμία επί δεκαετίες είναι θρυλική, ακατανόητη σχεδόν. «Το κάνω γιατί πρέπει να το κάνω. Είναι ένας καταναγκασμός που μου δίνει επίσης ευχαρίστηση», είπε στους «Times» το 2009.

Όταν το 2015 έκλεισε τα 100, είχε τη θέση της στον κανόνα της μοντέρνας τέχνης του 20ού αιώνα και στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney, όπως της άρμοζε, δίπλα στον Φρανκ Στέλα και τον Τζάσπερ Τζονς. Το Whitney οργάνωσε μια αναδρομική της το 2016, μια έκθεση που θα έπρεπε να έχει γίνει πριν σαράντα ή πενήντα χρόνια. Το όραμά της για τις αφηρημένες γεωμετρικές φόρμες και η επιμονή της ξεπέρασαν τις προκαταλήψεις. Η τύχη την άγγιξε τα τελευταία χρόνια και αντάμειψε μια επίμονη ζωγράφο που κατάφερε να εμποτίσει τον ασκητικό, συνήθως απρόσωπο τρόπο της τέχνης της με συναίσθημα και πνεύμα.

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, A cITY, 1948. Whitney Museum of American Art
H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, Estructura Roja. Φωτο: Ken Adlard/Courtesy the artist and Lisson Gallery
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών

Εικαστικά / Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικανών εξπρεσιονιστών

Η ίδια απεχθανόταν την ιδέα ότι θα έπρεπε να θεωρείται ξεχωριστή από τους άνδρες συναδέλφους της ή να χρησιμοποιεί την ιδέα του φεμινισμού για να διακριθεί για την τέχνη της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ