Κάρμεν Χερέρα: H μοναδική περίπτωση της εικαστικού που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε στα 106

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Η Κάρμεν Χερέρα στο στούντιό της το 2015. Φωτο: Jason Schmidt © Carmen Herrera, Courtesy Lisson Gallery
0

Η κουβανικής καταγωγής εικαστικός Κάρμεν Χερέρα έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 106 ετών. Πέθανε στο σπίτι της στο Μανχάταν, εκεί που έζησε για 60 χρόνια. Η περίπτωσή της είναι μοναδική. Ο κόσμος της τέχνης την ανακάλυψε πολύ αργά, όταν ήταν 89 ετών. Η μοίρα τής επιφύλαξε να ζήσει άλλα 17 χρόνια για να απολαύσει τη φήμη, την αναγνώριση αλλά και το χρήμα που κέρδισε από την τέχνη της.

Τα έντυπα της τέχνης γράφουν ότι «ο κόσμος της τέχνης θρηνεί» την απώλειά της αλλά δεν έδωσαν καμία σημασία επί δεκαετίες σε μια ζωγράφο που δεν θεώρησαν ότι θα γίνει σημαντική, η οποία ζούσε από όσα έβγαζε ο σύζυγός της ως καθηγητής αγγλικών. Όλα άλλαξαν με μια έκθεση το 2004, όταν τα αφηρημένα γεωμετρικά σχήματα που ζωγράφιζε κίνησαν την προσοχή και οδήγησαν στην αναγνώρισή της.

Είναι μοναδική περίπτωση γιατί ο κόσμος της τέχνης ανακαλύπτει νέα ταλέντα και κανένας δεν δίνει σημασία σε μια ζωγράφο που διανύει την έκτη ή την έβδομη δεκαετία της ζωής της.

Όταν ανακάλυψαν τη Χερέρα, η ίδια δεν είχε πλέον μεγάλες προσδοκίες. Ήταν μια ηλικιωμένη γυναίκα που έφτιαχνε ασπρόμαυρα ή λαμπερά γεωμετρικά σχήματα σε λευκούς καμβάδες. Οι τεχνοκριτικοί της εποχής της είχαν ανακαλύψει την οπ αρτ και τον Έλγουερθ Κέλι, οπότε η παρουσία της Χερέρα, που δεν είχε πρόσβαση σε μεγάλες γκαλερί για να εκθέσει, ήταν σχεδόν περιττή.

Είναι μοναδική περίπτωση γιατί ο κόσμος της τέχνης ανακαλύπτει τα νέα ταλέντα και κανένας δεν δίνει σημασία σε μια ζωγράφο που διανύει την έκτη ή την έβδομη δεκαετία της ζωής της.

Η Χερέρα γεννήθηκε το 1915 στην Αβάνα της Κούβας, σε ένα σπίτι με ανθρώπους του πνεύματος. Οι γονείς της ήταν πρωτοπόροι δημοσιογράφοι της Αβάνας και η μητέρα της συγγραφέας και φεμινίστρια. Η ίδια έκανε μαθήματα τέχνης από την ηλικία των οκτώ ετών. Στα 14 βρέθηκε στο Παρίσι να φοιτά στη Marymount School και επέστρεψε στην Αβάνα για να σπουδάσει αρχιτεκτονική, την οποία εγκατέλειψε τελικά για να ασχοληθεί με τις «ευθείες γραμμές» που την ενδιέφεραν πάντα.

Το 1939 παντρεύτηκε τον καθηγητή αγγλικών Τζέσε Λέβενταλ και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Από το 1943 έως το 1947 σπούδασε με υποτροφία. Από αυτό το σημείο αρχίζει ένας γολγοθάς. Η Χερέρα αγωνίστηκε να συμπεριληφθεί σε εκθέσεις μουσείων και ένιωθε ότι η Αβάνα θα της είχε δώσει περισσότερες ευκαιρίες από όσες της προσέφεραν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετακόμισε ξανά στο Παρίσι. έζησε εκεί άλλα πέντε χρόνια και επηρεάστηκε από το Bauhaus και τον ρωσικό σουπρεματισμό, ενώ συνδέθηκε και με Γάλλους διανοούμενους και φιλοσόφους όπως η Μποβουάρ και ο Σαρτρ. Η επιμελήτρια Ντέινα Μίλερ έγραψε ότι η δουλειά της εξακολουθούσε να περιέχει «πολλή ζωντάνια και ζωή», καθώς και μια «σχεδόν πνευματική ποιότητα».

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Η Κάρμεν Χερέρα με τον Τζέσε Λέβενταλ στο Παρίσι. © Carmen Herrera, Courtesy Lisson Gallery

Το 1950, η Χερέρα έκανε ένα ταξίδι επιστροφής στην Κούβα, όπου ζωγράφισε μια σειρά από αφηρημένα έργα. Τα έργα που δημιουργήθηκαν σε αυτό το ταξίδι αντικατοπτρίζουν τις σύγχρονες εξελίξεις στην αφαίρεση και έχουν ένα στυλ και μια χρωματική παλέτα που δεν παρατηρείται ξανά στα έργα της. Δεν κατόρθωσε να τα εκθέσει στην Κούβα.

Λόγω οικονομικών δυσκολιών επέστρεψαν ξανά στη Νέα Υόρκη και συνέχισε να δουλεύει τους αφαιρετικούς της πίνακες. Σήμερα οι περισσότεροι υποστηρίζουν ότι απορρίφθηκε λόγω του φύλου της. «Το γεγονός ότι ήσουν γυναίκα ήταν εναντίον σου», όπως έλεγε η ίδια. Η γκαλερίστα Ρόουζ Φράιντ της είπε ότι δεν μπορούσε να συμπεριλάβει τα έργα της επειδή ήταν γυναίκα.

Η Χερέρα συνέχισε να δημιουργεί χωρίς αναγνώριση μέχρι την ανακάλυψή της στα τέλη της ζωής της, ξεκινώντας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Η Κάρμεν Χερέρα το 1941. © Carmen Herrera, Courtesy Lisson Gallery

Σε ένα άρθρο για τους «New York Times», ο κριτικός Τεντ Λους συλλαμβάνει συνοπτικά την ουσία του έργου της, που χαρακτηρίζεται από την «τολμηρή απλότητα: έντονα οριοθετημένα μπλοκ χρώματος που συχνά ενεργοποιούνται από μια έντονη διαγώνια γραμμή».

Ποούλησε το πρώτο της έργο τέχνης στα 89 της. Πριν από τις εκθέσεις της στη Lisson Gallery και στο Whitney Museum είχε κάνει μόνο μία σημαντική έκθεση, το 1984, στο Alternative Museum της Νέας Υόρκης που δεν υπάρχει πια. Όπως σημείωσε η Κάρεν Ρόζενμπεργκ, η πρώτη ατομική έκθεση της Χερέρα έγινε πενήντα χρόνια αφότου μετακόμισε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη, και αυτό είναι αποτέλεσμα της κυρίαρχης στάσης απέναντι στις γυναίκες στην τέχνη και στους Κουβανούς στην Αμερική, και τα δύο αξεπέραστα εμπόδια που η Χερέρα βρήκε μπροστά της σε όλη την καριέρα της.

Ανακαλύφθηκε κατά τύχη το 2004 όταν ο στενός φίλος της, ζωγράφοςΤόνι Μπέκαρα, ήταν σε ένα δείπνο με τον Φεντερίκο Σεβ, τον ιδιοκτήτη της Latin Collector Gallery στο Μανχάταν. Ο Σεβ ετοίμαζε μια έκθεση με γυναίκες ζωγράφους της γεωμετρικής αφαίρεσης και από την έκθεση είχε μόλις αποχωρήσει μια καλλιτέχνιδα. Ο Μπέκαρα συνέστησε τη Χερέρα. Όταν ο Σεβ είδε τους πίνακές της, στην αρχή θεώρησε ότι έγιναν από τη Lygia Clark, αλλά στη συνέχεια ανακάλυψε ότι οι πίνακες της Χερέρα είχαν γίνει μια δεκαετία νωρίτερα.

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, Amarillo uno (Yellow 1), 1971. © Carmen Herrera, courtesy Lisson Gallery

Η Κάρμεν Ράμος, επιμελήτρια στο Smithsonian, σημειώνει ότι «σε αντίθεση με πολλούς Ευρωπαίους μετανάστες καλλιτέχνες στις ΗΠΑ, η Χερέρα, η οποία ζει στις Ηνωμένες Πολιτείες από τις αρχές της δεκαετίας του '20, δεν έχει αναγνωριστεί ως Αμερικανίδα καλλιτέχνις. Η πρόσφατη επιτυχία της φαίνεται βασισμένη στην καταγωγή της από τη Λατινική Αμερική και τελικά κρύβει την ορατότητά της ως καλλιτέχνιδα με έδρα τις ΗΠΑ».

Δεν άλλαξε μόνο η ζωή της αλλά και η περιουσία της.

Το στυλ της προσέλκυσε συλλέκτες και μουσεία όπως το ΜοΜΑ, ακολούθησαν ατομικές εκθέσεις στο Λονδίνο και την Ευρώπη και η αξία των έργων της εκτοξεύτηκε. Η Χερέρα βρέθηκε με ποσά αδιανόητα, κάθε πίνακας πουλιόταν το λιγότερο 160.000 δολάρια και ο «Observer» του Λονδίνου χαρακτήρισε το έργο της την ανακάλυψη της δεκαετίας, ρωτώντας: «Πώς γίνεται να έχουμε παραβλέψει αυτές τις λαμπρές συνθέσεις;».

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, Untitled, 1952. MoMA

Μεγάλο μέρος αυτών των χρημάτων πήγαν σε φροντιστές που είχε όλο το 24ωρο. Χωρίς αυτά τα χρήματα, όπως έλεγε η ίδια, θα είχε καταλήξει σε οίκο ευγηρίας.

Ήταν αδύνατη, καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι, ταλαιπωρημένη από αρθρίτιδα, αλλά ζωγράφιζε. Η επιμονή της να ζωγραφίζει μέσα στην ανωνυμία επί δεκαετίες είναι θρυλική, ακατανόητη σχεδόν. «Το κάνω γιατί πρέπει να το κάνω. Είναι ένας καταναγκασμός που μου δίνει επίσης ευχαρίστηση», είπε στους «Times» το 2009.

Όταν το 2015 έκλεισε τα 100, είχε τη θέση της στον κανόνα της μοντέρνας τέχνης του 20ού αιώνα και στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney, όπως της άρμοζε, δίπλα στον Φρανκ Στέλα και τον Τζάσπερ Τζονς. Το Whitney οργάνωσε μια αναδρομική της το 2016, μια έκθεση που θα έπρεπε να έχει γίνει πριν σαράντα ή πενήντα χρόνια. Το όραμά της για τις αφηρημένες γεωμετρικές φόρμες και η επιμονή της ξεπέρασαν τις προκαταλήψεις. Η τύχη την άγγιξε τα τελευταία χρόνια και αντάμειψε μια επίμονη ζωγράφο που κατάφερε να εμποτίσει τον ασκητικό, συνήθως απρόσωπο τρόπο της τέχνης της με συναίσθημα και πνεύμα.

H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, A cITY, 1948. Whitney Museum of American Art
H απίθανη περίπτωση της Κάρμεν Χερέρα που έγινε διάσημη στα 89 και πέθανε 106 ετών Facebook Twitter
Carmen Herrera, Estructura Roja. Φωτο: Ken Adlard/Courtesy the artist and Lisson Gallery
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών

Εικαστικά / Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικανών εξπρεσιονιστών

Η ίδια απεχθανόταν την ιδέα ότι θα έπρεπε να θεωρείται ξεχωριστή από τους άνδρες συναδέλφους της ή να χρησιμοποιεί την ιδέα του φεμινισμού για να διακριθεί για την τέχνη της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM