Τα αυτοκίνητα και τα κινητά τηλέφωνα μπορεί να είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εξαγωγών της Νότιας Κορέας προς τις ΗΠΑ, αλλά λίγα προϊόντα εμπνέουν πιο ένθερμη υποστήριξη από τα καλλυντικά της Ασίας.
Η “K-beauty” – ένας όρος που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα προϊόντων περιποίησης δέρματος, μακιγιάζ και καλλυντικών από τη Νότια Κορέα – έχει γίνει γνωστή για την ποιότητα και την αξία της, οδηγώντας σε αυξημένη ζήτηση τα τελευταία χρόνια. Η παγκόσμια απήχηση της νοτιοκορεατικής κουλτούρας έχει συμβάλει επίσης στην εκτίναξη της δημοτικότητας των καλλυντικών της.
Η Pearl Mak, που ζει στις ΗΠΑ, είπε στο BBC πως έμαθε τα προϊόντα K-beauty από φίλους της. Τα νοτιοκορεατικά καλλυντικά ταιριάζουν καλύτερα στο δέρμα της συγκριτικά με ορισμένες δυτικές μάρκες που τείνουν να είναι πιο σκληρές, δηλώνει η 27χρονη γραφίστρια. «Τώρα το 95% της περιποίησής μου αποτελείται από προϊόντα K-beauty», προσθέτει.
Η27χρονη δεν είναι μόνη στην προτίμησή της για τις νοτιοκορεατικές μάρκες περιποίησης. Οι Αμερικανοί ξόδεψαν περίπου 1,7 δισ. δολάρια σε προϊόντα K-beauty το 2024, σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου – μια αύξηση άνω του 50% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.
Τα προϊόντα K-beauty συχνά έχουν πιο ελκυστικές τιμές σε σχέση με τα αντίστοιχα δυτικά προϊόντα, ενώ διαθέτουν και συστατικά όχι τόσο κοινά στη Δύση – από "καρδιόφυλλο" μέχρι βλέννα σαλιγκαριού.
Ωστόσο, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, επέβαλε τώρα δασμό 15% στις εισαγωγές νοτιοκορεατικών προϊόντων που εμπορεύονται μεταξύ Σεούλ και Ουάσιγκτον. Είναι λιγότερος από τον δασμό 25% που είχε απειλήσει, όμως πολλοί έμποροι και καταναλωτές δεν ρισκάρουν.
Ο έμπορος K-beauty στις ΗΠΑ, Santé Brand, είδε τις παραγγελίες να αυξάνονται σχεδόν κατά 30% τον Απρίλιο, αμέσως μετά την ανακοίνωση των αμερικανικών δασμών. Ένας άλλος έμπορος K-beauty, η Senti Senti, αύξησε επίσης τις παραγγελίες της από τότε που άρχισαν οι απειλές Τραμπ για τους δασμούς, δηλώνει η διευθύντρια Winnie Zhong. Αυτή την εβδομάδα έλαβε μάλιστα ειδοποιήσεις από τους προμηθευτές να «γεμίσουν τα ράφια πριν τους δασμούς». Και οι δύο έμποροι ανέφεραν ότι οι τιμές των προϊόντων K-beauty πιθανότατα θα αυξηθούν, καθώς οι επιβαρύνσεις ανεβάζουν το κόστος σε όλο τον κλάδο. «Όποιος σας λέει ότι οι τιμές θα παραμείνουν σταθερές τα επόμενα δύο χρόνια είναι αφελής», λέει η κυρία Ware.
Οι τιμές είναι βέβαιο ότι θα ανέβουν, ειδικά για τους πωλητές όπως η Amazon, που λειτουργούν με μικρά περιθώρια κέρδους, λέει ο οικονομολόγος Munseob Lee από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο.
Παρά τις αυξήσεις, η παγκόσμια δημοτικότητα της νοτιοκορεατικής κουλτούρας σημαίνει πως τα προϊόντα K-beauty θα συνεχίσουν να έχουν ζήτηση στις ΗΠΑ. «Οι περιστασιακοί αγοραστές ίσως αποθαρρυνθούν από τις υψηλότερες τιμές, αλλά οι φανατικοί δεν θα βρουν εύκολη εναλλακτική», προσθέτει.
Η κυρία Zhong συμφωνεί, πιστεύοντας πως οι πελάτες θα θέλουν να αγοράσουν προϊόντα K-beauty, αλλά οι αυξήσεις τιμών ίσως τους κάνουν να αγοράζουν λιγότερα. Οι υψηλές τιμές δεν αναμένεται να σταματήσουν την κυρία Mak να αγοράζει τα αγαπημένα της προϊόντα. «Εξαρτάται πόσο θα ανέβουν οι τιμές, αλλά μέχρι τώρα είμαι πρόθυμη να πληρώσω παραπάνω για τα ίδια προϊόντα», τονίζει.
Δασμοί Τραμπ: «Καμιά εύκολη εναλλακτική»
Οι μεγάλες μάρκες K-beauty μπορούν πιο εύκολα να απορροφήσουν το κόστος των δασμών συγκριτικά με τους μικρότερους ανταγωνιστές τους, λέει ο σύμβουλος επιχειρήσεων με έδρα τη Νότια Κορέα, Eyal Victor Mamou. Αυτές οι μεγαλύτερες εταιρείες θα μπορέσουν να αποφύγουν σημαντικές αυξήσεις τιμών για τους πελάτες τους χάρη στα μεγαλύτερα κέρδη τους.
Αλλά οι μικρές εταιρείες K-beauty που παράγουν τα προϊόντα τους στη Νότια Κορέα θα δυσκολευτούν να κρατήσουν το κόστος υπό έλεγχο, προσθέτει. «Θα χρειαστεί λίγος καιρός για να φανεί η επίδραση, καθώς τα περισσότερα προϊόντα που πουλιούνται βραχυπρόθεσμα είχαν ήδη παραγγελθεί με τις τρέχουσες τιμές, αλλά σύντομα θα το δούμε να συμβαίνει.»
Τις τελευταίες ημέρες, ο πρόεδρος Τραμπ έκλεισε συμφωνίες με την Ιαπωνία και την Ευρωπαϊκή Ένωση, με τις εξαγωγές τους προς τις ΗΠΑ να επιβαρύνονται επίσης με το ίδιο 15% τέλος όπως και της Νότιας Κορέας.
Έτσι, χώρες που φιλοξενούν ορισμένες από τις μεγαλύτερες καλλυντικές μάρκες του κόσμου αντιμετωπίζουν τις ίδιες επιβαρύνσεις με τη βιομηχανία K-beauty.
Κεντρικό στοιχείο της εμπορικής πολιτικής του Τραμπ είναι η φιλοδοξία να παραχθούν περισσότερα προϊόντα στην Αμερική. Παρόλα αυτά, μένει να φανεί αν αυτό θα σημαίνει ότι οι Αμερικανοί θα στραφούν στα αμερικανικά καλλυντικά. Η κυρία Mak αναφέρει πως δεν θεωρεί τα αμερικανικά προϊόντα ελκυστική επιλογή. «Ψάχνω συχνά για αμερικανικές εναλλακτικές, αλλά ακόμη δεν έχω βρει κάποιες που να είναι τόσο αποτελεσματικές όσο αυτές που χρησιμοποιώ. Οπότε, προς το παρόν δεν θα επέλεγα τα αμερικανικά προϊόντα.»