Ενώ οι περισσότερες χώρες στον κόσμο κλείνουν αεροδρόμια και λιμάνια σε επισκέπτες και τουρίστες από το εξωτερικό, τουλάχιστον 6.000 επιβάτες παραμένουν σε κρουαζιερόπλοια στην θάλασσα.

 

Δεκάδες θάνατοι από κορωνοϊό έχουν συνδεθεί με ταξίδια σε κρουαζιερόπλοια, καθώς επιβάτες αλλά και μέλη πληρωμάτων εξακολουθούν πεθαίνουν στην θάλασσα ή και αφού επιστρέψουν στην ξηρά. Παρ' όλα αυτά, σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων του ιστότοπου CruiseMapper, τουλάχιστον 8 τέτοια πλοία παραμένουν εν πλω, συμπεριλαμβανομένου και ενός κρουαζιερόπλοιου όπου 128 άτομα έχουν ήδη διαγνωστεί θετικά στον κορωνοϊό. 

 

Παρότι εκπρόσωποι του κλάδου υποστηρίζουν ότι αιφνιδιάστηκαν από την πανδημία, πλοιοκτήτριες εταιρείες συνέχιζαν να διοργανώνουν νέες κρουαζιέρες έως τα μέσα Μαρτίου, αφού ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είχε κηρύξει πανδημία κορωνοϊού. Ταυτόχρονα, αρκετοί κατηγορούν κάποιες εταιρείες ότι απέφυγαν να αποκαλύψουν την κλίμακα διασποράς του ιού πάνω σε ορισμένα πλοία, πριν αποβιβάσουν τους πελάτες τους.

 

Ξεσπάσματα της νόσου Covid-19 σε κρουαζιερόπλοια αποτελούν απειλή για ραγδαία εξάπλωση της ασθένειας και εκτός ταξιδιού, προειδοποιεί το αμερικανικό κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, ζητώντας την απαγόρευση σε όσους αποβιβάζονται από τέτοια πλοία να πετούν προς οποιονδήποτε προορισμό. Το CDC των ΗΠΑ έχει μέχρι στιγμής καταγράψει 28 κρουαζιέρες με διασπορά της Covid-19.

 

Κορωνοϊός: Κρουαζιερόπλοια δήλωναν μηδενικά κρούσματα και αποβίβαζαν σε λιμάνια αρρώστους και φορείς
Τα κρουαζιερόπλοια Pacific Princess, Queen Mary 2, Arcadia, Astor, Magnifica, Columbus, Costa Deliziosa και Greg Mortimer παραμένουν στην θάλασσα (Πηγή CruiseMapper)

 

Ακόμα και στις αρχές Φεβρουαρίου, ξεσπάσματα Covid-19 είχαν εντοπιστεί σε κρουαζιερόπλοια. Τo Diamond Princess είχε τεθεί σε καραντίνα από τις 4 Φεβρουαρίου στην Ιαπωνία, και τουλάχιστον 10 από τους ασθενείς που κόλλησαν στο πλοίο κατέληξαν από τις επιπλοκές της νόσου. Στις 8 Μαρτίου, είχε σημειωθεί διασπορά του κορωνοϊού στους επιβάτες και στα πληρώματα τουλάχιστον έξι πλοίων, με δύο από αυτά να έχουν αποπλεύσει μετά την κήρυξη της πανδημίας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. 

 

Σε θάλασσες όλου του κόσμου, τα κρουαζιερόπλοια Pacific Princess, Queen Mary 2, Arcadia, Astor, Magnifica, Columbus, Costa Deliziosa και Greg Mortimer παραμένουν εν πλω. Σύμφωνα με τις λίστες επιβατών, τουλάχιστον 6.362 επιβάτες παραμένουν  σε αυτά, σε προγραμματισμένα ταξίδια προγραμματισμένης διάρκειας μηνών σε ορισμένες περιπτώσεις. 

 

Τα δύο τρία του πληρώματος και των επιβατών στο Greg Mortimer, ένα κρουαζιερόπλοιο που κάνει ταξίδια κοντά στην Ανταρκτική, έχουν μολυνθεί από τον κορωνοϊό. Οχτώ επιβάτες διακομίστηκαν στο Μοντεβιδέο και νοσηλεύονται σε μονάδα εντατικής θεραπείας. Το κρουαζιερόπλοιο είχε ξεκινήσει για το ταξίδι του μετά την κήρυξη της πανδημίας και έριξε άγκυρα στον ποταμό Λα Πλάτα στις 27 Μαρτίου, διακόπτοντας πρόωρα το ταξίδι. 

 

Αυστραλοί επιβάτες του που αποβιβάστηκαν στην Ουρουγουάη θα επαναπατριστούν αύριο, αλλά Ευρωπαίοι και Αμερικανοί επιβάτες πληροφορήθηκαν πως δεν μπορούν να κατέβουν από το πλοίο πριν περάσουν δύο βδομάδες από το τελευταίο αρνητικό τεστ για την νόσο. 

 

Αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν αναφορές για Covid-19 σε άλλα πλοία που κάνουν δρομολόγια αλλά το CDC προειδοποιεί πως χιλιάδες επιβάτες που ταξίδεψαν σε 28 κρουαζιέρες από την 1η Φεβρουαρίου, μπορεί να έχουν εκτεθεί στον κορωνοϊό Sars- Cov-2. 

 

Πληθαίνουν οι υποψίες

 

Άλλωστε πληθαίνουν οι υποψίες ότι αρκετές πλοιοκτήτριες εταιρείες απέκρυψαν εντελώς την κλίμακα των επιδημικών ξεσπασμάτων στα πλοία του. Την Τετάρτη, κατατέθηκε αγωγή σε βάρος της εταιρείας Costa Cruise Lines που είναι υπεύθυνη για το πλοίο Costa Luminosa. Τουλάχιστον οχτώ άτομα πέθαναν αφού πρώτα επιβιβάστηκαν στο πλοίο και η αγωγή κατηγορεί την εταιρεία πως έκανε λάθος δίνοντας το πράσινο φως για την κρουαζιέρα στις 5 Μαρτίου, εν μέσω ανησυχίας την Covid-19. 

 

Στην Αυστραλία, η αστυνομία στην Νέα Νότια Ουαλία ξεκίνησε έρευνες για το κατά πόσο η εταιρεία Carnival Australia χειρίστηκε με διαφάνεια την έκταση της επιδημίας πάνω στο κρουαζιερόπλοιο Ruby Princess. Οι αρχές είχαν πάρει διαβεβαιώσεις πως δεν είχε εντοπιστεί κανέναν κρούσμα στο πλοίο, πριν του επιτρέψουν τον ελλιμενισμό στις 19 Μαρτίου, οπότε και εκατοντάδες επιβάτες αποβιβάστηκαν. Όπως όμως αποδείχθηκε από την ιχνηλάτηση, οι φορείς που κατέβηκαν εκείνη την μέρα από το πλοίο ευθύνονται άμεσα ή έμμεσα για το ένα τρίτο των θανάτων από Covid-19 στην Αυστραλία μέχρι σήμερα. 

 

Στο Σαν Ντιέγκο, επετράπη στο πλοίο Celebrity Eclipse να δέσει, αποβιβάζοντας 2.300 επιβάτες στις 3 Μαρτίου, αφού οι υπεύθυνοι υποστήριζαν πως δεν είχε διαπιστωθεί ούτε ένα κρούσμα. Όμως μία γυναίκα αναγκάστηκε να νοσηλευτεί αμέσως μόλις κατέβηκε από το πλοίο και βρέθηκε θετική. Μιλώντας στην τοπική τηλεόραση, ο σύζυγός της υποστήριξε ότι το ιατρείο του κρουαζιερόπλοιου ήταν γεμάτο με ασθενείς για τουλάχιστον μία εβδομάδα. «Είχε συμπτώματα για περίπου μία βδομάδα πριν δέσουμε όπως και πολλοί άλλοι», είπε, λέγοντας πως τουλάχιστον 50 επιβάτες περνούσαν τις ημέρες τους σε καρέκλες περιμένοντας, βήχοντας και ιδρώνοντας. Η εταιρεία Royal Caribbean δεν αποκρίθηκε σε επικοινωνία για κάποιο σχόλιο. 

 

Εν τω μεταξύ, η εισαγγελέας της Φλόριντα, Άσλεϊ Μούντι, ανακοίνωσε πως ξεκινά έρευνα για το κατά πόσο η Norwegian Cruise Line (NCL) επιχείρησε να υποβαθμίσει τις ανησυχίες για τον κορωνοϊό στο τμήμα πωλήσεων, παραπληροφορώντας τους εν δυνάμει πελάτες ότι ο κορωνοϊός μπορεί να επιβιώσει μόνο σε χαμηλές θερμοκρασίες και (ως εκ τούτου) «η Καραϊβική είναι φανταστικός προορισμός για την επόμενη κρουαζιέρα σας». Ούτε η NCL ανταποκρίθηκε στο αίτημα για κάποιο σχόλιο. 

 

Στο Costa Luminosa, που απέπλευσε στις 5 Μαρτίου από την Φλόριντα, έχασαν την ζωή τους τρεις επιβάτες. «Το πλοίο δεν έπρεπε ποτέ να ξεκινήσει από το Fort Lauderdale καθώς ο κλάδος ήταν ενήμερος για τα δύο επιδημικά ξεσπάσματα σε κρουαζιερόπλοια Princess, που οδήγησαν σε αρκετούς θανάτους», λέει ο δικηγόρος που υπέβαλε την αγωγή. 

 

Η Carnival Corporation, μητρική των εταιρειών Costa Cruises, Holland America Line and Carnival Australia, δεν σχολίασε τις καταγγελίες που αποκαλύπτονται σε αυτό το άρθρο και περιορίστηκε σε μία δήλωση ότι τόσο η μητρική εταιρεία όσο και οι θυγατρικές έλαβαν περισσότερα προληπτικά μέτρα από τους περισσότερους ανταγωνιστές τους. «Μόνο επτά πλοία από τον στόλο μας των 105 κρουαζιερόπλοιων είχαν επιβάτες που διαγνώστηκαν θετικοί, από τον περασμένο Δεκέμβριο, αφού έγινε γνωστή η επιδημία. Σε αντίθεση με άλλους, αμέσως αναλάβαμε δράση και αναστείλαμε τις κρουαζιέρες μας σε Κίνα και, αργότερα, σε άλλα μέρη της Ασίας». 

 

«Στην θέση των επιβατών θα μπορούσαμε να είμαστε εμείς ή συγγενείς μας», είπε ο πρόεδρος της Holland America Line, Ορλάντο Άσφορντ, μετά τον θάνατο τεσσάρων επιβατών στο κρουαζιερόπλοιο Zaandam. 

 

Η Διεθνής Ένωση του κλάδου Cruise Lines International Association, υποστήριξε ότι μόλις ο ΠΟΥ κήρυξε την πανδημία, μέλη της εθελοντικά ανέστειλαν τις επιχειρήσεις τους σε παγκόσμια κλίμακα, κάνοντας την βιομηχανία αυτή, μία από τις πρώτες πο πήρε μέτρα. 

 

Όμως ο δικηγόρος James Walker, από την Φλόριντα, που εξειδικεύεται σε υποθέσεις ναυτικού δικαίου για κρουαζιέρς, υποστηρίζει ότι τα ξεσπάσματα σε κρουαζιερόπλοια είναι «εντελώς προβλέψιμα» και ο κρατικός έλεγχος στην βιομηχανία ανεπαρκής. Κατά τον ίδιο οι κρουαζιέρες θα έπρεπε να σταματήσουν πολύ νωρίτερα, αλλά επέκρινε και την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την καθυστερημένη ανταπόκρισή της στην κρίση. «Έχει χαθεί ο έλεγχος ειλικρινά. Και κανείς δεν φαίνεται να έχει σχέδιο». 

 

Με πληροφορίες από Guardian