«Γιατί το έκλεισες»: Πώς το ηχητικό της Air India από το πιλοτήριο βαθαίνει το μυστήριο

Air India: Γιατί το ηχητικό από το πιλοτήριο βαθαίνει το μυστήριο πίσω από τη συντριβή Facebook Twitter
Φωτογραφία: EPA
0

Η αιφνίδια διακοπή καυσίμου, η φωνή ενός πιλότου που ρωτά «γιατί το έκλεισες;» και η ασυνήθιστη θέση των διακοπτών την ώρα της απογείωσης εντείνουν τα ερωτήματα των ερευνητών για το δυστύχημα της Air India που στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους στην Ινδία.

Τα σοκαριστικά ευρήματα που αποκαλύπτονται από την προκαταρκτική έρευνα για τη συντριβή της πτήσης 171 της Air India, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους τον Ιούνιο δείχνουν το εξής: Λίγα μόλις δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, και οι δύο διακόπτες καυσίμου του 12χρονου Boeing 787 Dreamliner τέθηκαν στη θέση «αποκοπής», διακόπτοντας την παροχή καυσίμου προς τους κινητήρες - ενέργεια που γίνεται κανονικά μόνο μετά την προσγείωση.

Στην ηχογράφηση από το πιλοτήριο, ακούγεται ένας από τους πιλότους να ρωτά «γιατί έκανες την αποκοπή;», με τον άλλον να απαντά πως δεν το έκανε. Ποιος από τον κυβερνήτη ή των συγκυβερνήτη είπε τι, παραμένει άγνωστο. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο συγκυβερνήτης χειριζόταν το αεροσκάφος, ενώ ο κυβερνήτης παρακολουθούσε.

Air India: Μερική επαναφορά κινητήρων χωρίς αρκετό χρόνο

Οι διακόπτες επανήλθαν σύντομα στη σωστή θέση, ενεργοποιώντας αυτόματα τη διαδικασία επανεκκίνησης. Τη στιγμή της πρόσκρουσης, ο ένας κινητήρας ανακτούσε ώση, ενώ ο άλλος μόλις είχε επανεκκινήσει χωρίς να έχει φτάσει σε πλήρη ισχύ. Το αεροπλάνο πετούσε για λιγότερο από 40 δευτερόλεπτα πριν συντριβεί σε πυκνοκατοικημένη περιοχή της Αχμενταμπάντ, καθιστώντας την τραγωδία μία από τις πλέον μυστηριώδεις στην ιστορία της αεροπορίας.

Η πτήση ανέβηκε στα 625 πόδια με καθαρό καιρό, χάνοντας το σήμα τοποθεσίας 50 δευτερόλεπτα αργότερα, σύμφωνα με το Flightradar24. Η προκαταρκτική έκθεση 15 σελίδων που δημοσιεύθηκε το Σάββατο αποκαλύπτει κρίσιμα πρώιμα δεδομένα.

Air India: Γιατί το ηχητικό από το πιλοτήριο βαθαίνει το μυστήριο πίσω από τη συντριβή Facebook Twitter
Χάρτης με την πορεία του αεροσκάφους της Air India έως τη συντριβή

Air India: Πώς ενεργοποιήθηκαν οι διακόπτες ασφαλείας που έχουν λειτουργία κλειδώματος;

Οι έρευνες διεξάγονται από τις ινδικές αρχές, σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες από τη Boeing, τη General Electric, την Air India και ρυθμιστές από ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι δύο διακόπτες καυσίμου, οι οποίοι διαθέτουν λειτουργία κλειδώματος με μηχανισμό που απαιτεί έλξη και αναστροφή - σχεδιασμός που εφαρμόζεται από τη δεκαετία του ’50 για την αποφυγή τυχαίας ενεργοποίησης.

«Θα ήταν σχεδόν αδύνατο να πατηθούν και οι δύο με μία μόνο κίνηση του χεριού», ανέφερε στο BBC ανώνυμος ερευνητής από τον Καναδά, προσθέτοντας πως η ταυτόχρονη αποκοπή θεωρείται απίθανο ατύχημα.

Air India: Γιατί το ηχητικό από το πιλοτήριο βαθαίνει το μυστήριο πίσω από τη συντριβή Facebook Twitter
Οι διακόπτες καυσίμων στο πιλοτήριο των Boeing

Air India: Ανθρώπινο σφάλμα ή τεχνική βλάβη;

Αν η ενέργεια προήλθε από ανθρώπινο λάθος ή σύγχυση, παραμένει προς διερεύνηση. Ο καθηγητής αεροπλοΐας στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο και πρώην ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων, Shawn Pruchnicki, δήλωσε: «Δεν υπάρχει ένδειξη επείγουσας κατάστασης που να αιτιολογεί λάθος επιλογή διακοπτών. Τέτοιου είδους σφάλματα δεν γίνονται χωρίς να προηγείται κάτι εμφανές».

Ο Peter Goelz, πρώην εκτελεστικός διευθυντής του NTSB, εξέφρασε παρόμοια ανησυχία: «Το να κλείσει ο διακόπτης καυσίμων αμέσως μετά την απογείωση είναι ένα εύρημα που προκαλεί ανησυχία».

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι οι υπάρχουσες ηχογραφήσεις δεν αρκούν. Ζητούν πλήρη αντιστοίχιση φωνών με βοήθεια από άτομα που γνωρίζουν τους πιλότους και επισημαίνουν την ανάγκη εγκατάστασης βιντεοκαμερών στο πιλοτήριο, όπως έχει προτείνει το NTSB. «Μια λήψη πάνω από τον ώμο θα αποκάλυπτε ποιος έπιασε τους διακόπτες», σημείωσε ο Goelz.

Air India: Γύρισαν «μόνοι τους» οι διακόπτες;

Η έρευνα αναφέρει ότι από το 2018, η FAA είχε εκδώσει Ειδικό Δελτίο Πληροφοριών Αξιοπλοΐας (SAIB) για ενδεχόμενη απενεργοποίηση του μηχανισμού κλειδώματος σε ορισμένους διακόπτες καυσίμου Boeing 737. Αν και το δελτίο δεν συνοδευόταν από υποχρεωτική οδηγία, το ίδιο σύστημα φέρεται να υπάρχει και στα 787, συμπεριλαμβανομένου του αεροσκάφους της Air India που συνετρίβη. Η εταιρεία δεν είχε πραγματοποιήσει τις συνιστώμενες επιθεωρήσεις.

Ο Pruchnicki εκφράζει προβληματισμό: «Αν το σύστημα κλειδώματος είχε απενεργοποιηθεί, τότε ο διακόπτης θα μπορούσε να γυρίσει μόνος του; Αν ναι, έχουμε σοβαρό πρόβλημα. Αν όχι, πρέπει να εξηγηθεί με σαφήνεια».

Άλλοι ειδικοί παραμένουν επιφυλακτικοί. Ο Goelz σχολίασε ότι δεν έχει υπάρξει καταγεγραμμένη ανησυχία από πιλότους, κάτι που «συνήθως συμβαίνει αμέσως».

Ο πρώην ερευνητής του AAIB, λοχαγός Kishore Chinta, έθεσε νέο ερώτημα: «Μπορούν οι διακόπτες να ενεργοποιηθούν από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του αεροσκάφους χωρίς εντολή πιλότου; Αν ναι, τότε έχουμε σοβαρό λόγο ανησυχίας».

Η έκθεση αποκλείει προς το παρόν μόλυνση του καυσίμου και μηχανική βλάβη, ενώ δείγματα από τις δεξαμενές κρίθηκαν «ικανοποιητικά».

Air India: Ο κρίσιμος ρόλος του RAT και του συστήματος προσγείωσης

Σημειώνεται ότι ο Αεροστρόβιλος Ram (RAT) του Boeing 787 αναπτύχθηκε - ένδειξη μεγάλης απώλειας ισχύος. Το RAT ενεργοποιείται όταν χαθούν και οι δύο κινητήρες ή υπάρξει κρίση στα υδραυλικά συστήματα, προσφέροντας εφεδρική ισχύ.

Το σύστημα προσγείωσης βρέθηκε σε «κάτω θέση», γεγονός που κατά πολλούς οφείλεται στον πανικό. «Όταν και οι δύο κινητήρες σταματήσουν, δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς. Προτεραιότητα έχει η διατήρηση της τροχιάς και η αναζήτηση ασφαλούς σημείου προσγείωσης», ανέφερε πιλότος 787.

Κατά την ανάλυση, οι ερευνητές εκτιμούν πως οι πιλότοι προσπάθησαν να επανεκκινήσουν τους κινητήρες - πρώτα τον αριστερό, μετά τον δεξιό. Όμως ο δεύτερος δεν πρόλαβε να ανακτήσει πλήρως ισχύ και η ώθηση αποδείχθηκε ανεπαρκής. «Ήταν απλώς πολύ λίγο, πολύ αργά», κατέληξε ο Pruchnicki.

Με πληροφορίες από BBC

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γάζα: Δραματική μείωση δωρεών μετά την εκεχειρία - Οι ανθρωπιστικές οργανώσεις προειδοποιούν

Διεθνή / Γάζα: Δραματική μείωση δωρεών μετά την εκεχειρία - Ανθρωπιστικές οργανώσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου

«Ο κόσμος νομίζει ότι οι Παλαιστίνιοι δεν χρειάζονται πλέον βοήθεια» - Απελπιστική ανάγκη για βοήθεια καθώς πλησιάζει ο χειμώνας στον παλαιστινιακό θύλακα
LIFO NEWSROOM
Η ακτοφυλακή των ΗΠΑ ανακοίνωσε πως δεν θα θεωρεί πλέον τη σβάστικα «σύμβολο μίσους», αλλά λίγο μετά άλλαξε γνώμη

Διεθνή / Η ακτοφυλακή των ΗΠΑ ανακοίνωσε πως δεν θα θεωρεί πλέον τη σβάστικα «σύμβολο μίσους», αλλά λίγο μετά άλλαξε γνώμη

«Αυτή δεν είναι μια ενημερωμένη πολιτική αλλά μια νέα πολιτική για την αντιμετώπιση τυχόν παραπληροφόρησης και για να επιβεβαιώσουμε εκ νέου ότι απαγορεύουμε αυτά τα σύμβολα», τονίζει σε δελτίο Τύπου η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ
LIFO NEWSROOM
ΜΑΜΝΤΑΝΙ ΤΡΑΜΠ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΗΜΕΡΑ

Διεθνή / Ζοχράν Μαμντάνι: Σήμερα η συνάντηση με Τραμπ - «Έτοιμος, ό,τι κι αν συμβεί» ο νέος δήμαρχος της Νέας Υόρκης

Ο Ζοχράν Μαμντάνι είναι ένας «αποφασισμένος αντίπαλος» του Ντόναλντ Τραμπ, τον οποίο κατηγορεί μεταξύ άλλων ότι υπερασπίζεται κατά προτεραιότητα τους πλέον εύπορους Αμερικανούς
LIFO NEWSROOM
BBC ΝΤΑΙΑΝΑ ΒΙΒΛΙΟ

Διεθνή / Νέο βιβλίο κατηγορεί το BBC για συγκάλυψη μετά τη συνέντευξη της πριγκίπισσας Νταϊάνα το 1995

Μια ανεξάρτητη έρευνα που ζήτησε το BBC επιβεβαίωσε το 2021 πως πλαστά έγγραφα είχαν παρουσιαστεί στον αδελφό της πριγκίπισσας, Τσαρλς Σπένσερ, προκειμένου να την πείσει να παραχωρήσει αυτήν τη συνέντευξη
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Η Μαρία Κορίνα Ματσάδο θα θεωρηθεί «φυγόδικη» εάν πάει στη Νορβηγία να παραλάβει το Νόμπελ Ειρήνης

Διεθνή / Νόμπελ Ειρήνης: Η Μαρία Κορίνα Ματσάδο θα θεωρηθεί «φυγόδικη» εάν πάει στη Νορβηγία να το παραλάβει

«Αν έβγαινε από την επικράτεια της Βενεζουέλας ενώ εκκρεμούν ποινικές έρευνες σε βάρος της, θα θεωρείτο φυγόδικη», δήλωσε ο γενικός εισαγγελέας της Βενεζουέλας, θυμίζοντας ότι η Ματσάδο ερευνάται για «συνωμοσία, υποκίνηση μίσους και τρομοκρατία»
LIFO NEWSROOM
Το πλήρες αρχείο από τις Δίκες της Νυρεμβέργης γίνεται διαθέσιμο διαδικτυακά

Διεθνή / Το πλήρες αρχείο από τις Δίκες της Νυρεμβέργης γίνεται διαθέσιμο διαδικτυακά

Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερες από 750.000 σελίδες από τα πρακτικά των συνεδριάσεων, τα υπομνήματα των νομικών ομάδων και τα αποδεικτικά στοιχεία των 13 δικών που διεξήχθησαν στη Νυρεμβέργη μεταξύ 1945 και 1949
LIFO NEWSROOM
ΤΟΥΡΚΙΑ ΟΠΑΔΟΙ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ

Διεθνή / Τουρκία: Αντιμέτωπη με μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις στο ποδόσφαιρο - Πώς ξετυλίχθηκε η υπόθεση

Το σκάνδαλο στοιχηματισμού στην Τουρκία επιβεβαιώνει αυτό που ήδη πίστευαν αρκετοί φίλαθλοι, ότι διαιωνίζεται ένα σύστημα νεποτισμού και διαφθοράς στη χώρα
LIFO NEWSROOM