Η South Western Railway (SWR) πέρασε ξανά σε δημόσια ιδιοκτησία, αποτελώντας την πρώτη σιδηροδρομική εταιρεία που εθνικοποιείται υπό την κυβέρνηση των Εργατικών στη Βρετανία.
Η πρώτη εθνικοποιημένη υπηρεσία, από το Γουόκινγκ προς το Σέρμπιτον, αναχώρησε εγκαίρως στις 05:36 το πρωί της Κυριακής, αν και η συνέχεια της διαδρομής προς τον σταθμό London Waterloo πραγματοποιήθηκε με λεωφορείο αντικατάστασης λόγω έργων συντήρησης στη γραμμή.
Η κυβέρνηση του Κιρ Στάρμερ χαρακτήρισε την κίνηση αυτή ως «νέα αυγή για τους σιδηρόδρομους», ωστόσο απέφυγε να δεσμευτεί για μειώσεις στα εισιτήρια επικεντρώνοντας το μήνυμα περισσότερο στη βελτίωση των υπηρεσιών και τις επενδύσεις στις υποδομές.
Τα συνδικάτα έχουν εκφράσει ανησυχίες για την ανάθεση υπηρεσιών όπως η ασφάλεια, ο καθαρισμός και η διαχείριση σταθμών σε ιδιωτικές εταιρείες ενώ το συντηρητικό κόμμα της αντιπολίτευσης κάλεσε τους Εργατικούς να «τηρήσουν τις υποσχέσεις τους».
Οι υπηρεσίες της SWR βρίσκονται πλέον υπό τη διαχείριση του Υπουργείου Μεταφορών (DfT και θα ενταχθούν σταδιακά στον νέο φορέα Great British Railways (GBR) ο οποίος αναμένεται να αναλάβει τον έλεγχο όλων των σιδηροδρομικών υποδομών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η GBR δεν έχει ακόμη επίσημα συσταθεί, καθώς απαιτείται ψήφιση νόμου από το Κοινοβούλιο κάτι που αναμένεται να γίνει το φθινόπωρο με τη λειτουργία του φορέα να ξεκινά αργότερα. Μέχρι τότε, την ευθύνη φέρει το DfT.
«Καθοριστική καμπή» για τις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες
Κατά την επίσκεψή της σε αμαξοστάσιο στο Μπόρνμουθ, η Βρετανίδα υπουργός Μεταφορών, Χάιντι Αλεξάντερ, χαρακτήρισε την εθνικοποίηση της SWR ως «καθοριστική στιγμή». Όταν ρωτήθηκε από το BBC αν οι τιμές των εισιτηρίων θα μειωθούν, απάντησε:
«Δεν μπορώ να το υποσχεθώ. Θα το ήθελα πολύ, αλλά η αλήθεια είναι πως, κάθε χρόνο, η καθημερινή λειτουργία των τρένων επιδοτείται από τους φορολογούμενους με 2 δισ. λίρες».
«Αυτό που μπορώ να υποσχεθώ είναι πως θα δώσω μάχη ώστε οι επιβάτες να λαμβάνουν υπηρεσίες αντάξιες των χρημάτων τους» πρόσθεσε.
Πηγές του Whitehall δήλωσαν στο BBC ότι οι υπουργοί ελπίζουν να βρουν τρόπους μείωσης του κόστους των σιδηροδρομικών μετακινήσεων αλλά προς το παρόν δεν μπορούν να δώσουν υποσχέσεις καθώς το GBR δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί.
Η πρώτη υπηρεσία της SWR υπό δημόσια ιδιοκτησία αναχώρησε κανονικά το πρωί της Κυριακής φέροντας τη νέα σήμανση του GBR η φράση «reat British Railways – coming soon» αναγράφεται με λευκά γράμματα σε βασιλικό μπλε φόντο, διακοσμημένο με μέρος της βρετανικής σημαίας.
Έρχονται νέες εθνικοποιήσεις
Εντός του 2025, ακόμη δύο εταιρείες θα περάσουν σε δημόσιο έλεγχο: C2C και Greater Anglia. Ήδη, τέσσερις μεγάλες εταιρείες έχουν εθνικοποιηθεί επί συντηρητικών κυβερνήσεων:
- London North Eastern Railway (LNER)
- South Eastern
- TransPennine Express
- Northern
Μέχρι το 2027 άλλες επτά εταιρείες θα ενταχθούν στο δημόσιο – είτε όταν λήξουν τα συμβόλαιά τους είτε νωρίτερα:
- West Midlands Trains
- East Midlands Railway
- Avanti West Coast
- CrossCountry
- Chiltern Railways
- Govia Thameslink Railway
- Great Western
Ο συνολικός σχεδιασμός προβλέπει την εθνικοποίηση σχεδόν όλων των επιβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην Αγγλία έως το 2027 γεγονός που έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των Συντηρητικών.
Με πληροφορίες από BBC