Έρευνα: Και θέμα γονιδίων η επιλογή των μαθημάτων από τους μαθητές για το Πανεπιστήμιο

Έρευνα: Και θέμα γονιδίων η επιλογή των μαθημάτων από τους μαθητές για το Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
ΑΠΕ ΜΠΕ/ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ
1

Το ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσει ένας μαθητής Λυκείου και ποια μαθήματα θα πρέπει συνεπώς να δώσει σε εισαγωγικές εξετάσεις για να μπει στην ανώτατη εκπαίδευση, είναι -σε μεγάλο μάλιστα βαθμό- και θέμα γονιδίων. Εξίσου σημαντική υποστηρίζεται πως είναι η επίδραση της κληρονομικότητας στις επιδόσεις των μαθητών στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια.

Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας βρετανο-αμερικανικής επιστημονικής έρευνας, η οποία αναδεικνύει τη γενετική επιρροή, την οποία μάλιστα θεωρεί αναλογικά μεγαλύτερη εκείνης του περιβάλλοντος στο συγκεκριμένο ζήτημα. Ασφαλώς δεν είναι έτοιμοι να συμφωνήσουν όλοι οι επιστήμονες με αυτή την εκτίμηση.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Κάιλι Ρίμφελντ του King's College του Λονδίνου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Scientific Reports", ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 6.600 ζεύγη διδύμων εφήβων, πανομοιότυπων και μη (οι πρώτοι έχουν όλα τα γονίδια κοινά, ενώ οι δεύτεροι μόνο το 50%). 

Η μελέτη ανέλυσε τη γενετική επίδραση στην επιλογή των μαθημάτων A-level, τα οποία διαλέγουν οι μαθητές στη Βρετανία στα 16 τους και στα οποία θα εξετασθούν μετά από δύο χρόνια προκειμένου να γίνουν δεκτοί από τα βρετανικά πανεπιστήμια (πρόκειται για τις αντίστοιχες πανελλαδικές εξετάσεις στην Ελλάδα). Επίσης η έρευνα ανέλυσε τα αποτελέσματα που είχαν στις εξετάσεις A-level (δηλαδή στις εισαγωγικές για τα πανεπιστήμια) 3.300 ζεύγη 18χρονων διδύμων.

Η μελέτη εκτιμά ότι η επιλογή των μαθημάτων A-level και των αντίστοιχων επιστημονικών πεδίων επηρεάζεται σε ποσοστό 52% έως 80% από γενετικούς παράγοντες και μόνο κατά 18% έως 23% από περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι οι επιλογές ενός νέου εξαρτώνται εν μέρει από το μορφωτικό επίπεδο και τις ανάλογες επιλογές των γονιών του, οι οποίες με κάποιο τρόπο μπορεί να «περάσουν» ως επιρροή στην επόμενη γενιά. 

 Η κληρονομικότητα φαίνεται να παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην επιλογή των μαθημάτων «θετικής» κατεύθυνσης (περίπου 60% η γενετική επιρροή) έναντι της «θεωρητικής» (50%). Η περιβαλλοντική επιρροή (οικογενειακό περιβάλλον κ.α.) εκτιμάται σε 23% και 18% αντίστοιχα στις δύο κατευθύνσεις.

 Ακόμη, σύμφωνα με την μελέτη, οι επιδόσεις στα τεστ A-level επηρεάζονται σημαντικά από τον γενετικό παράγοντα, σε ποσοστό γύρω στο 60%. Από την άλλη, μικρότερη είναι η γενετική επιρροή στην απόφαση ενός μαθητή να δώσει εξετάσεις A-level ή όχι, η οποία επηρεάζεται σε ποσοστό 44% από γενετικούς και σε ποσοστό 47% από περιβαλλοντικούς παράγοντες.

         Οι επιστήμονες τόνισαν ότι δεν έχουν ακόμη βρεθεί μεμονωμένα γονίδια που να επιδρούν στις επιλογές και στις επιδόσεις των μαθητών. Πιστεύεται ότι εμπλέκονται χιλιάδες διαφορετικά γονίδια, που το καθένα ασκεί τη δική του μικρή επίδραση (π.χ. στην ικανότητα συγκέντρωσης).

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το YouTube θα εντοπίζει την ηλικία μας με Τεχνητή Νοημοσύνη – Αν κάνει λάθος, θα πρέπει να το αποδείξουμε

Τech & Science / Το YouTube θα εντοπίζει την ηλικία μας με Τεχνητή Νοημοσύνη – Αν κάνει λάθος, θα πρέπει να το αποδείξουμε

Με την Τεχνητή Νοημοσύνη το YouTube θα εντοπίζει ανηλίκους, μόνο που  Αν η πλατφόρμα κατατάξει κάποιον λάθος ως ανήλικο, θα πρέπει να αποδείξει την ηλικία του με ταυτότητα, κάρτα ή selfie
LIFO NEWSROOM
Η Τεχνητή Νοημοσύνη σχεδίασε νέα αντιβιοτικά κατά της γονόρροιας και του υπερμικροβίου MRSA

Τech & Science / Η Τεχνητή Νοημοσύνη σχεδίασε νέα αντιβιοτικά κατά της γονόρροιας και του υπερμικροβίου MRSA

Τα φάρμακα σχεδιάστηκαν εξ ολοκλήρου από την τεχνητή νοημοσύνη και κατέστρεψαν τα παθογόνα τόσο σε εργαστηριακές δοκιμές όσο και σε δοκιμές σε ζώα - Παρ’ όλα αυτά, θα χρειαστούν ακόμη χρόνια βελτιστοποίησης και κλινικών δοκιμών πριν μπορέσουν να χορηγηθούν σε ασθενείς
LIFO NEWSROOM
«Το φως και το μήνυμα μας διαπερνούν»: Ο άνθρωπος που είχε προβλέψει την ψηφιακή μας κάθοδο

Τech & Science / «Το φως και το μήνυμα μας διαπερνούν»: Ο άνθρωπος που είχε προβλέψει την ψηφιακή μας κάθοδο

Ο Μάρσαλ ΜακΛούαν είχε προβλέψει το διαδίκτυο πολύ πριν αυτό εφευρεθεί, καθώς και το πώς τα προσωπικά μας δεδομένα θα συλλέγονταν και θα πωλούνταν — και πιθανώς θα χρησιμοποιούνταν εναντίον μας.
LIFO NEWSROOM