Επιστήμονες επανέφεραν «ιό ζόμπι» ηλικίας 48.500 ετών θαμμένο στους πάγους της Σιβηρίας Facebook Twitter

Το λιώσιμο του αρχαίου πέρμαφροστ (μόνιμα παγωμένο έδαφος) λόγω της κλιματικής αλλαγής μπορεί να αποτελέσει νέα απειλή για τον άνθρωπο, σύμφωνα με ερευνητές που επανάφεραν στη ζωή σχεδόν δύο ντουζίνες ιούς – συμπεριλαμβανομένου ενός που είχε παγώσει κάτω από μια λίμνη πριν από 48.500 χρόνια.

Ευρωπαίοι ερευνητές εξέτασαν αρχαία δείγματα που συλλέχθηκαν από το πέρμαφροστ στην περιοχή της Σιβηρίας στη Ρωσία.

Από το δείγμα οι επιστήμονες επανέφεραν και χαρακτήρισαν 13 νέα παθογόνα, τους λεγόμενους «ιούς ζόμπι», και διαπίστωσαν ότι παρέμειναν μολυσματικοί παρά το γεγονός ότι πέρασαν πολλές χιλιετίες παγιδευμένοι στο παγωμένο έδαφος.

Οι επιστήμονες έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι η απόψυξη του μόνιμου πάγου λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας της ατμόσφαιρας θα επιδεινώσει την κλιματική αλλαγή, καθώς θα απελευθερώσει αέρια του θερμοκηπίου, όπως το μεθάνιο, που είχαν προηγουμένως παγιδευτεί. Όμως η επίδρασή της στα αδρανή παθογόνα είναι λιγότερο κατανοητή.

Η ομάδα ερευνητών από τη Ρωσία, τη Γερμανία και τη Γαλλία δήλωσε ότι ο βιολογικός κίνδυνος από την επαναφορά των ιών που μελέτησαν ήταν «εντελώς αμελητέος» λόγω των στελεχών που στόχευαν, κυρίως εκείνων που είναι ικανά να μολύνουν μικρόβια αμοιβάδας.

Η πιθανή αναβίωση ενός ιού που θα μπορούσε να μολύνει ζώα ή ανθρώπους είναι πολύ πιο προβληματική, είπαν, προειδοποιώντας ότι η εργασία τους μπορεί να προεκταθεί και να δείξει ότι ο κίνδυνος είναι υπαρκτός.

«Είναι επομένως πιθανό πως το αρχαίο πέρμαφροστ θα απελευθερώσει αυτούς τους άγνωστους ιούς κατά το λιώσιμο», έγραψαν σε ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στο bioRxiv αλλά δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί.

«Πόσο καιρό αυτοί οι ιοί θα μπορούσαν να παραμείνουν μολυσματικοί μόλις εκτεθούν σε εξωτερικές συνθήκες και πόσο πιθανό είναι να συναντήσουν και να μολύνουν έναν κατάλληλο ξενιστή στο διάστημα αυτό, είναι ακόμη αδύνατο να εκτιμηθεί», πρόσθεσαν.

«Αλλά ο κίνδυνος είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί στο πλαίσιο της υπερθέρμανσης του πλανήτη, όταν το λιώσιμο του μόνιμου στρώματος πάγου επιταχυνθεί και περισσότεροι άνθρωποι κατοικήσουν την Αρκτική στον απόηχο των βιομηχανικών εγχειρημάτων», κατέληξαν.

Με πληροφορίες από Bloomberg