Την περασμένη εβδομάδα, η Ινδία επέβαλε γενικό lockdown στα 1,38 δισεκατομμύρια των κατοίκων της, εξαιτίας του κορωνοϊού, με μεγάλο και άμεσο αντίκτυπο στην ατμόσφαιρα.

 

Η μεγαλύτερη καραντίνα στον κόσμο δεν έκλεισε μόνο αγορές, καταστήματα και χώρους λατρείας αλλά και τα εργοστάσια, παγώνοντας τις συγκοινωνίες και τις κατασκευές. Όπου εφαρμόστηκαν μέτρα, από την Κίνα έως την Ευρώπη, η ρύπανση της ατμόσφαιρας μειώθηκε, αλλά πουθενά η διαφορά δεν ήταν πιο «χειροπιαστή» από την Ινδία, με τον δεύτερο μεγαλύτερο πληθυσμό παγκοσμίως.

 

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της IQAir AirVisual (2019), στην Ινδία βρίσκονται 21 από τις 30 πόλεις με τα μεγαλύτερα ατμοσφαιρικά προβλήματα στον πλανήτη και η απότομη μείωση των ρυπογόνων παραγόντων έκανε «ξανά γαλάζιο» τον ουρανό. Στις πολυπληθέστερες πόλεις της χώρας καταγράφονται σημαντικά χαμηλότερες συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων PM 2.5. Το ίδιο ισχύει και για τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου που συνδέεται με την κίνηση των οχημάτων και τις μονάδες παραγωγής ενέργειας. 

 

Τα σωματίδια με διάμετρο μικρότερη των 2,5 μικρομέτρων θεωρούνται ιδιαιτέρως επικίνδυνα καθώς εισχωρούν στα πνευμόνια και από εκεί, μέσω του αίματος, σε άλλα όργανα αποτελώντας παράγοντα υψηλού κινδύνου για μία σειρά προβλημάτων υγείας. 

 

Στην πρωτεύουσα, το Νέο Δελχί, η μέση συγκέντρωση PM 2.5 έπεσε κατά 71% μέσα σε επτά μέρες- από 91 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (20 Μαρτίου) σε μόλις 26 (27 Μαρτίου). Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, πάνω από 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο κάθε συγκέντρωση θεωρείται επικίνδυνη. 

 

Οι φωτογραφίες αυτές έχουν τραβηχτεί στις 25 Μαρτίου, σε έρημους δρόμους της Ινδίας. Από αριστερά προς τα δεξιά δρόμοι στο Γκαζιαμπάντ, το Νέο Δελχί και το Μουμπάι. Στην μεσαία σειρά, Αλαχαμπάντ, Τσενάι και Κασμίρ. Κάτω το Σιλιγκούρι, η Κολκάτα και το Μπανγκαλόρ
Οι φωτογραφίες αυτές έχουν τραβηχτεί στις 25 Μαρτίου, σε έρημους δρόμους της Ινδίας. Από αριστερά προς τα δεξιά δρόμοι στο Γκαζιαμπάντ, το Νέο Δελχί και το Μουμπάι. Στην μεσαία σειρά, Αλαχαμπάντ, Τσενάι και Κασμίρ. Κάτω το Σιλιγκούρι, η Κολκάτα και το Μπανγκαλόρ

 

Τα επίπεδα του διοξειδίου του αζώτου μειώθηκαν επίσης από 52 μικρογραμμάρια στα 15 ανά κυβικό μέτρο. Πόλεις όπως το Μουμπάι, το Τσενάι, η Κολκάτα και το Μπανγκαλόρ καταγράφουν αντίστοιχη μείωση. «Δεν είχα δει τον ουρανό τόσο μπλε τα τελευταία δέκα χρόνια», σχολιάζει ο Πάντε Λαβακάρε, συνιδρυτής του περιβαλλοντικού οργανισμού Care for Air. 

 

Εξαιτίας της «εθνικής καραντίνας» στις 22 Μαρτίου σημειώθηκε χαμηλό ρεκόρ ρύπανσης από τις απειροελάχιστες μετακινήσεις. «Είναι πολύ πιθανό το ρεκόρ αυτό να σπάσει, καθώς βλέπουμε όλο και πιο καθαρές ημέρες επειδή η βιομηχανία, οι μετακινήσεις και η παραγωγή ενέργειας μειώνονται μαζί με την ζήτηση σε όλη την χώρα», λέει η Σάνιλ Νταχία, αναλύτρια της οργάνωσης CREA στο Νέα Δελχί. 

 

Όμως αυτά τα νούμερα δεν είναι λόγος για πανηγυρισμούς. «Είναι μία πραγματικά σοβαρή κατάσταση αυτή που βιώνει όλος ο πλανήτης», λέει η Ντάχια. 

 

Τον Νοέμβριο του 2019, εκατοντάδες Ινδοί είχαν κατέβει στους δρόμους του Νέου Δελχί, διαμαρτυρόμενοι για τα επίπεδα της μόλυνσης του αέρα, μετά από ημέρες μια κίτρινης, αποπνικτικής ομίχλης. Η κατάσταση ήταν τόσο σοβαρή κάποιες πτήσεις άλλαξαν δρομολόγιο.  

 

Τέσσερις μήνες αργότερα, ο ουρανός καθαρίζει αλλά οι συνέπειες της μακροχρόνιας διαβίωσης σε τόσο μολυσμένη ατμόσφαιρα έχει προκαλέσει ένα κρυφό, επιπλέον πρόβλημα στους κατοίκους της Ινδίας εν όψει κορύφωσης των κρουσμάτων: μια πιθανώς μεγαλύτερη ευαισθησία στην πανδημία του κορωνοϊού που προσβάλλει το αναπνευστικό σύστημα. 

 

Η χώρα έχει έναν από τους υψηλότερους δείκτες αναπνευστικών προβλημάτων στον γενικό πληθυσμό παγκοσμίως και τον υψηλότερο αριθμό περιστατικών φυματίωσης. Αυτά τα ζητήματα δυνητικά αυξάνουν το ρίσκο από την νόσο COVID-19. Οι αρχές ζητούν από τους πολίτες να μείνουν σπίτι εφαρμόζοντας ευλαβικά τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης καθώς έχουν ήδη καταγράψει 1.300 κρούσματα και 35 θανάτους.