Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προχώρησε σε αλλαγές στα δικαιώματα των επιβατών στις σιδηροδρομικές μεταφορές ενισχύοντας τα δικαιώματα ιδίως των ατόμων με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, ενώ διευκολύνεται στο εξής η μεταφορά ποδηλάτων με τρένο.

 

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το Συμβούλιο θέσπισε τους αναθεωρημένους κανόνες, οι οποίοι περιλαμβάνουν ενισχυμένες διατάξεις για τη μεταφορά με άλλο δρομολόγιο και τη χρήση ενιαίων εισιτηρίων, αλλά και τι θα ισχύει σε περίπτωση απώλειας της ανταπόκρισης.

 

Οι βασικές αλλαγές

 

Η ισχύουσα εξαίρεση των περιφερειακών αμαξοστοιχιών από τις διατάξεις που αφορούν τα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα θα καταργηθεί έως το 2023.

 

Η προθεσμία των 48 ωρών για την αίτηση παροχής βοήθειας από άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα αναμένεται να μειωθεί σε 24 ώρες. Επίσης, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα υποχρεούνται να εγκαθιστούν χώρους ποδηλάτων και οι επιβάτες θα ενημερώνονται για τη διαθέσιμη χωρητικότητα.

 

Κατόπιν διαβούλευσης με το κοινό, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα μπορούν να αποφασίζουν να περιλαμβάνουν διαφορετικό αριθμό θέσεων για ποδήλατα ανάλογα με το είδος της υπηρεσίας, το μέγεθος της αμαξοστοιχίας και την προβλεπόμενη ζήτηση για τη μεταφορά ποδηλάτων. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να αυξήσουν τον αριθμό αυτό εάν υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για τη μεταφορά ποδηλάτων. Οι απαιτήσεις για χώρους ποδηλάτων θα ισχύουν κατά την παραγγελία νέου τροχαίου υλικού ή τη σημαντική αναβάθμιση παλαιότερου τροχαίου υλικού από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.

 

Θα ζητηθεί από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να προσφέρουν περισσότερα ενιαία εισιτήρια.Οι επιβάτες πρέπει να είναι σαφώς ενημερωμένοι για το αν τα εισιτήρια που αγοράζουν στο πλαίσιο μίας μεμονωμένης συναλλαγής αποτελούν ενιαίο εισιτήριο. Διαφορετικά, η σιδηροδρομική επιχείρηση θα ευθύνεται σαν να επρόκειτο για ενιαίο εισιτήριο.

 

Οι νέοι κανόνες διευρύνουν την προστασία σε περιπτώσεις όπου οι επιβάτες χρειάζονται αλλαγή δρομολογίου προς τον τελικό τους προορισμό. Ο σιδηροδρομικός φορέας θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να προσπαθεί να αλλάξει το δρομολόγιο του επιβάτη, ακόμη και όταν απαιτούνται εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς. Εάν ο φορέας δεν καταφέρει να κοινοποιήσει τις διαθέσιμες επιλογές στον επιβάτη εντός 100 λεπτών, ο επιβάτης μπορεί να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά χερσαία δημόσια μέσα μεταφοράς με δική του πρωτοβουλία, η δε σιδηροδρομική επιχείρηση οφείλει να του επιστρέψει τα χρήματα της δαπάνης.

 

Η κατώτατη αποζημίωση για καθυστερήσεις παραμένει αμετάβλητη (25 % του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών και 50% του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω).

 

Τέλος, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις δεν θα υποχρεούνται να καταβάλλουν αποζημίωση για καθυστερήσεις ή ακυρώσεις σε περιστάσεις που δεν θα μπορούσαν να είχαν αποφύγει, όπως ακραίες καιρικές συνθήκες, μεγάλες φυσικές καταστροφές ή σημαντικές υγειονομικές κρίσεις, συμπεριλαμβανομένων της πανδημίας.