Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024

Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
O νικητής του Πρίτσκερ 2024 Riken Yamamoto / Riken Yamamoto & Field.
0

Ο Ιάπωνας αρχιτέκτονας Riken Yamamoto (Ρίκεν Γιαμαμότο) επιλέχθηκε για το σημαντικό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker. Είναι ο 53ος τιμώμενος του βραβείου Αρχιτεκτονικής Pritzker και ο ένατος αρχιτέκτονας από την Ιαπωνία που έλαβε αυτήν την αναγνώριση, μετά τον Αράτα Ισοζάκι. Θα παραλάβει το βραβείο του κατά την 46η τελετή του βραβείου Pritzker στο Σικάγο αυτή την άνοιξη.

Ο Γιαμαμότο χαρακτηρίζεται από βαθιά δέσμευση για συμμετοχή στην κοινότητα και έντονη επίγνωση της τοπικής δυναμικής, ενώ διαθέτει ένα αρχιτεκτονικό χαρτοφυλάκιο που αποτελεί παράδειγμα της μεταμορφωτικής για την κοινωνία δύναμης της αρχιτεκτονικής. Το έργο του υπογραμμίζει τη βαθιά επίδραση που μπορεί να έχει η αρχιτεκτονική στη ζωή των ατόμων όλων των ηλικιακών ομάδων.

Φημίζεται για τη δημιουργία ευαισθητοποίησης στην κοινότητα και κυρίως για την υπενθύμιση ότι στην αρχιτεκτονική, όπως και στη δημοκρατία, οι χώροι πρέπει να δημιουργούνται από τους πολίτες. Τα έργα του Γιαμαμότο εκτείνονται σε πέντε δεκαετίες και βρίσκονται σε όλη την Ιαπωνία, τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, τη Δημοκρατία της Κορέας και την Ελβετία.

Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
Future University Hakodate / Tomio Ohashi/ Riken Yamamoto

Το χαρτοφυλάκιό του περιλαμβάνει ιδιωτικές και δημόσιες κατοικίες, δημοτικά σχολεία, πανεπιστημιακά κτίρια, ιδρύματα, αστικούς χώρους και πολεοδομικό σχεδιασμό. Έχει τιμηθεί με διάφορες διακρίσεις κατά τη διάρκεια της καριέρας του, συμπεριλαμβανομένου του βραβείου του Ιαπωνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων για το Μουσείο Τέχνης Yokosuka το 2010.

Μετά τον σεισμό Tōhoku και το τσουνάμι που ακολούθησε, ίδρυσε το Local Area Republic Labo, ένα ερευνητικό ινστιτούτο αφοσιωμένο στη συμμετοχή στην κοινότητα μέσω του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, και το 2018 εισήγαγε το βραβείο Local Republic, αναγνωρίζοντας νέους αρχιτέκτονες που διαμορφώνουν το μέλλον.

Γεννημένος στο Πεκίνο το 1945, λίγο μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου μετακόμισε στη Γιοκοχάμα, όπου κατοικεί ακόμη. Η πρώτη του εμπειρία με την αρχιτεκτονική ήταν σε ηλικία 17 ετών, όταν επισκέφτηκε τον ναό Kôfuku-ji στη Νάρα της Ιαπωνίας και γοητεύτηκε από «τον ξύλινο πύργο που φωτιζόταν από το φως του φεγγαριού». Αποφοίτησε από το Nihon University το 1968 και έλαβε Master of Arts in Architecture από το Πανεπιστήμιο Τεχνών του Τόκιο το 1971. Το 1973 ίδρυσε το γραφείο του, Riken Yamamoto & Field.

Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
Hiroshima Nishi Fire Station / Tomio Ohashi / Riken Yamamoto

«Για μένα, το να αναγνωρίζεις τον χώρο σημαίνει να αναγνωρίζεις μια ολόκληρη κοινότητα. Η τρέχουσα αρχιτεκτονική προσέγγιση δίνει έμφαση στην ιδιωτικότητα, αναιρώντας την αναγκαιότητα των κοινωνικών σχέσεων. Ωστόσο, μπορούμε ακόμα να τιμήσουμε την ελευθερία κάθε ατόμου ενώ ζούμε όλοι μαζί στον αρχιτεκτονικό χώρο, τιμώντας και τη δημοκρατία, ενισχύοντας την αρμονία μεταξύ των πολιτισμών και των φάσεων της ζωής» λέει.

Κατά τα πρώτα χρόνια της καριέρας του, αφοσιώθηκε στην κατανόηση των κοινοτήτων και των πολιτισμών. Ταξίδεψε πολύ, πράγμα που τον οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η έννοια της λέξης «κατώφλι», που οριοθετεί δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, είναι παγκοσμίως κατανοητή.

Αυτή η ερμηνεία τον ώθησε να επανεκτιμήσει τα όρια μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού πεδίου ως κοινωνικές ευκαιρίες, έχοντας την πεποίθηση ότι όλοι οι χώροι μπορούν να εμπλουτίσουν και να εξυπηρετήσουν το ενδιαφέρον μιας ολόκληρης κοινότητας, όχι μόνο αυτών που τους καταλαμβάνουν. 

Ο Γιαμαμότο ανέπτυξε επίσης το αρχιτεκτονικό του στυλ αντλώντας έμπνευση από την παραδοσιακή ιαπωνική machiya και την ελληνική κατοικία, τον «οίκο», που ιστορικά είναι συνυφασμένες με τα αστικά κέντρα. Η κατοικία του κατασκευάστηκε για να ενθαρρύνει την κοινωνική αλληλεπίδραση με τους γείτονες μέσα από τις βεράντες και τις στέγες. Ομοίως, το Ishii House, που κατασκευάστηκε για δύο καλλιτέχνες, παρουσιάζει ένα δωμάτιο που μοιάζει με περίπτερο το οποίο δείχνει απρόσκοπτα την καινοτόμο προσέγγισή του στον συνδυασμό εσωτερικών και εξωτερικών χώρων για κοινωνική συναναστροφή.

Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
Jian Wai SOHO / Tomio Ohashi / Riken Yamamoto

Ορίζοντας την κοινότητα ως «αίσθηση κοινής χρήσης ενός χώρου», ο Γιαμαμότο αποδομεί τις παραδοσιακές έννοιες της ελευθερίας και της ιδιωτικής ζωής. Με αυτές τις προοπτικές σχεδίασε μονοκατοικίες που ενσωματώνουν φυσικό και κατασκευασμένο περιβάλλον, ξεκινώντας με τη βίλα Yamakawa και το έργο Hotakubo Housing, ένα έργο κοινωνικής στέγασης που στόχευε στην ενίσχυση των συνδέσεων μεταξύ των πολιτισμών και των γενεών μέσω των διατάξεων κοινοτικής διαβίωσης.

Αργότερα, το 2010, σχεδίασε το έργο Pangyo Housing, διασφαλίζοντας ότι ακόμη και οι κάτοικοι που ζουν μόνοι δεν είναι απομονωμένοι, κατασκευάζοντας διαφανείς όγκους που ενισχύουν τη σύνδεση μεταξύ των γειτόνων χωρίς να επιβάλλουν συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες.

Η διαφάνεια στη μορφή και το υλικό παρέμεινε η βάση του αρχιτεκτονικού οράματος του Γιαμαμότο. Η δέσμευσή του για την προώθηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης επεκτάθηκε σε έργα μεγάλης κλίμακας, όπου προσάρμοσε επιδέξια την αρχιτεκτονική του γλώσσα.

Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
Jian Wai SOHO / Tomio Ohashi / Riken Yamamoto

Ο νικητής του βραβείου Pritzker 2024 δίνει προτεραιότητα στη διαφάνεια τόσο σε κυριολεκτικές όσο και σε συμπεριφορικές πτυχές στα αρχιτεκτονικά του έργα. Πιστεύει ότι οι πόλεις ήταν ιστορικά χώροι παρατήρησης και αλληλεπίδρασης, αλλά στα σύγχρονα αστικά περιβάλλοντα συχνά υπάρχει έλλειψη ορατότητας και σύνδεσης μεταξύ των ατόμων. Η πίστη του στη διαφάνεια αντιμετωπίζει αυτό το σύμβολο λειτουργικότητας και προσβασιμότητας ως στοιχείο μιας δημοκρατικής αντίληψης για την αρχιτεκτονική.

Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
Koyasu Elementary School. Photo by Mitsumasa Fujitsuka / Riken Yamamoto
Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
Nagoya Zokei University / Tomio Ohashi / Riken Yamamoto
Στον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ρίκεν Γιαμαμότο απονεμήθηκε το Pritzker 2024 Facebook Twitter
Yokosuka Museum of Art / Tomio Ohashi / Riken Yamamoto
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αράτα Ισοζάκι: Ο «αυτοκράτορας» της ιαπωνικής αρχιτεκτονικής

Απώλειες / Αράτα Ισοζάκι: Ο «αυτοκράτορας» της ιαπωνικής αρχιτεκτονικής

Ο Ιάπωνας αρχιτέκτονας που πέθανε πριν από λίγες μέρες θεωρούνταν μία από τις πιο επιδραστικές φιγούρες της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής. Ανάμεσα στα κορυφαία δείγματα της δουλειάς του ανήκει και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιώργος Μπάτζιος:«Μεταβαίνουμε στο θάνατο των starchitects και της αρχιτεκτονικής»

ADM5/23: THE GREEN ISSUE / Γιώργος Μπάτζιος: Το μέλλον της αρχιτεκτονικής και η πορεία του γραφείου του

Η πορεία του αρχιτέκτονα Γιώργου Μπάτζιου είναι πολυποίκιλη, αλλά συνεπής στην ιδέα και την αισθητική της. Κάθε έργο του γραφείου του «υποχρεώνει» τον χρήστη να δηλώσει επί της ουσίας παρών, να το καταλάβει και να συντονίσει τη δράση του με τη μοναδική του ατμόσφαιρα. Ποιος είναι ο τρόπος σκέψης του αρχιτέκτονα που σκηνοθετεί τη λειτουργία;
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ/ THE DESIGN AMBASSADOR
Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τους ανεκμετάλλευτους χώρους της Αθήνας;

Αρχιτεκτονική / Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τους ανεκμετάλλευτους χώρους της Αθήνας;

Μιλούν στη LiFO οι καταξιωμένοι αρχιτέκτονες Anne Lacaton, Gloria Gabral και Ηλίας Παπαγεωργίου με αφορμή τη συζήτησή τους στο Μουσείο Μπενάκη την ερχόμενη Πέμπτη για την αρχιτεκτονική στον δημόσιο χώρο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τσίπερφιλντ

Πολιτισμός / Στον Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker

Ο αρχιτέκτονας που θα σχεδιάσει την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι ο φετινός νικητής του βραβείου - Η τελετή απονομής θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα τον Μάιο
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
hjnrjh

Πολιτισμός / ΕΣΩ 2025: Oι σημαντικότερες στιγμές στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου

Η 13η ΕΣΩ: 'Αγκαλιάζοντας το Χάος σ’ έναν Έξυπνο Κόσμο' ολοκληρώθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ακριβώς όπως υποσχέθηκε, σαν αγκαλιά, που εμπεριέχει την ρευστότητα του σύγχρονου, διασυνδεδεμένου κόσμου μας που, διαρκώς, αλλάζει.
ΜΕΛΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ-ΠΟΛΛΑΤΟΥ
Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM